شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه «قرآن کریم افضل‌الذکر بوده و تلاوت آن سبب هدایت شده و عبادت محسوب می شود»، عمل به قرآن و سنت را دلیل عزت و سربلندی مسلمانان صدر اسلام دانستند.

 امام جمعه اهل سنت زاهدان خطبه‌های جمعه (2 اسفند 1392) را با تلاوت آیه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» [اسراء: 9] آغاز نموده و خاطرنشان کردند: خداوند متعال قرآن مجید را به عنوان بهترین دستور و قانون برای هدایت بشر فرستاد. اگر مسلمانان بر این دستور و قانون و بر سنت رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- عمل کنند سربلندی دنیا و آخرت را کسب خواهند کرد. تاریخ شاهد است که عصر ترقی و عروج مسلمانان زمانی بود که مسلمانان بر قرآن عامل بودند و رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- را الگوی خود قرار دادند. مسلمانان در این عصر چنان درخشیدند که دیگر نظیر و مانندش نیامد، زیرا قرآن در تمام زندگی آنها بود. مردم آن زمان، اسلام را محکم گرفته بودند و پایبند نماز بودند، حلال‌خوار بودند و از حرام و دروغ به شدت اجتناب می کردند. مسلمان امانت‌دار و صادق و وارسته و بنده خالص و صالح خداوند متعال بود و از سنت پیامبر- صلی الله علیه وسلم- پیروی می کرد و صاحب بالاترین تمدن بود.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه یادآور شدند: زمانی مسلمانان با زوال و افول مواجه شدند که از دین فاصله گرفته و به طرف منکرات، معاصی و خواهشات نفسانی رفتند و در نتیجه ثروت‌های مادی و معنوی خویش را از دست دادند و به ذلت رسیدند.
مولانا عبدالحمید با اشاره به دستورات قرآن و قوانین الهی اظهار داشتند: قوانین قرآن ساخته بشر نیستند، بلکه قوانین الهی‌اند. این کتاب افضل‌الذکر بوده و تلاوت آن هدایت و عبادت است. قرآن کریم بهترین اخلاق و صفات و اعمال را به ما می نمایاند. قرآن مجید غیبت را حرام قرار داده است، پس ما نیز باید از آن پرهیز کنیم. روزی صحابه از رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- پرسیدند که اگر در کسی عیبی باشد و ما آن‌را ذکر کنیم آیا باز هم غیبت محسوب می شود؟ رسول اکرم – صلی الله علیه وسلم- فرمودند در صورتی که آن عیب در او موجود باشد غیبت است و گرنه تهمت و بهتان به حساب می آید که گناهی بزرگتر است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه بر ضرورت عمل به دستورات شریعت تاکید کرده و گفتند: مسلمان زمانی از حمایت و پشتیبانی خداوند متعال برخوردار خواهد شد که بر احکام قرآن و سنت پیامبر- صلی الله علیه وسلم- عامل باشد. توصیه من به مسلمانان و خصوصا حفاظ قرآن مجید این است که در نمازهای سحر قرآن را تلاوت کنند. نقطه قوت و عروج مسلمانان در عمل به قرآن مجید و ضعف ما در رجوع به گناهان و منکرات است. لذا مسلمانان هر چقدر از نظر تکنولوژی پیشرفت کنند باز هم نباید از قرآن مجید فاصله بگیرند.
مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر رعایت حجاب اسلامی، خاطرنشان کردند: مسلمانان باید به پوشش اسلامی و حیا و پاک‌دامنی توجه نموده و از چشم‌چرانی و استفاده نادرست از اینترنت و ماهواره پرهیز کنند و حتی به عنوان تفریح به طرف مواد مخدر و مشروبات الکلی نروند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان با اشاره به برگزاری پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب در زاهدان، ضمن تشکر از تمامی ناشرانی که در این نمایشگاه شرکت نمودند، از اداره فرهنگ و ارشاد به خاطر فراهم نمودن برگزاری این نمایشگاه تشکر و قدردانی کرده و برای موفقیت این اداره در زمینه «نشر فرهنگ اسلامی» دعا کردند.

 

 

 

چاپ

1428 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 3 اسفند, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©