شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در جلسه ای که شامگاه دوشنبه (21 بهمن) به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران در مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد، با بیان اینکه «هیچ قدرت بشری نمی تواند مانع حرکت و بیداری مسلمانان شود.» خیزش ملت‌ها در خاورمیانه را در راستای “بازگرداندن عزت و کرامت انسانی” و ” در دست گرفتن سرنوشت خویش” دانستند.

مولانا عبدالحمید در این جلسه پس از تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن يَبْسُطُواْ إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَعَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» [مائده:11]، به دو دوران پیشرفت و انحطاط مسلمانان اشاره کردند و خاطرنشان نمودند: اگر تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که مسلمانان دوران عروج و نیز دوران زوال را تجربه کرده اند. مسلمانان دورانی را سپری کرده اند که دوران بسیار طلائی و بی نظیر بوده است؛ عصر حضرت رسول الله- صلی الله علیه وسلم- و عصر صحابه و اهل بیت و عصر تابعین، که این دوران معروف به صدر اسلام است، چنان دوران درخشان و بی نظیری بوده که مانند آن نه قبل از آن بوده و نه تا قیامت خواهد بود. ما به این دوران افتخار می کنیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان از اشغال بیت المقدس به عنوان نقطه آغاز دوران زوال و انحطاط مسلمانان یاد کردند و فرمودند: سنت الهی در مورد بیت المقدس چنین بوده است که هرگاه مسلمانان و اهل دین دچار غفلت شده و به مسئولیت و رسالت خویش توجه نکرده اند بیت المقدس را از دست داده اند. اشغال کنونی بیت المقدس توسط صهیونیست‌های غاصب و افراطی و متعصب، که هیچ‌کسی غیر از خودشان را قبول ندارند، نیز نتیجه غفلت و از بین رفتن هویت اسلامی مسلمانان است.
ایشان همچنین از تلخی‌های دوران انحطاط مسلمین و فروپاشی دولت اسلامی بزرگ در زمان ترک‌های عثمانی و نیز استعمار کشورهای اسلامی توسط قدرت‌ها و اشغال بسیاری از شهرها و مناطق توسط انگلیس و شوروی سابق و تقسیم شدن بلاد اسلامی به کشورهای کوچک سخن به میان آوردند و و دنیادوستی، گرفتار شدن در خواهشات نفسانی و غفلت را از عوامل مهم انحطاط مسلمانان برشمردند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنانشان از “تلاش مسلمانان برای بازگشت به هویت از دست رفته و در اختیار گرفتن سرنوشت خویش” اظهار خرسندی کردند. ایشان “انقلاب ایران اسلامی به قیادت رهبر فقید و بنیانگذار جمهوری اسلامی” را «اولین جرقه بیداری اسلامی» دانستند و خاطرنشان نمودند: اولین جرقه بیداری امت اسلام در ایران اسلامی به قیادت حضرت امام که شخصیتی وسیع الفکر و وسیع النظر بودند، زده شد و انقلاب اسلامی ایران با حمایت همه اقوام، مذاهب و اقشار مختلف ملت و به اذن الهی به موفقیت و پیروزی رسید.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ادامه دادند: مسلمانان در کشورهای اسلامی که هنوز مزدوران بیگانه بر سرنوشت آنها حاکم و مسلط بودند، بیدار شدند و برای اینکه هویت، عزت و کرامت انسانی خود را بازیافته و بر سرنوشت خویش حاکم شوند علیه حکام خودکامه و مستبد قیام کردند و در این مسیر با وجود این همه ظلم و قتل و کشتار توسط حکومت‌ها باز هم عقب نشینی نمی کنند. پیشگویی بنده این است که این بیداری اسلامی هرگز شکست نخواهد خورد. بنده معتقدم که- إن شاءالله- هیچ قدرت بشری نمی تواند مانع این حرکت و بیداری مسلمانان شود.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان بقای انقلاب اسلامی ایران را در اتحاد آحاد ملت دانستند و خاطرنشان کردند: نکته مهم برای بقای انقلاب و جمهوری اسلامی اتحاد و انسجام جناح‌ها، اقوام و مذاهب است؛ ملت‌های متحد، شایسته اکرام و اعزازند. بنده‌ درگیری‌های جناحی را به هیچ وجه برای نظام مفید نمی دانم. درگیری‌های جناحی، سلیقه ای هستند و ما از بین همه جناح‌ها افراد معتدل و میانه رو را قبول داریم؛ افراط نه در اصلاح طلبان و نه در اصول‌گرایان قابل قبول نیست.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان “اعتدال و میانه روی و دید وسیع” را «مایه عزت و سربلندی ملت‌ها» عنوان کردند و افزودند: اگر به دوران صدر اسلام و عملکرد رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- نگاه کنیم می بینیم که حضرت سلمان فارسی از اصفهان ایران، حضرت صهیب رومی از روم و حضرت بلال از حبشه و هر کس از یک جایی در محضر مبارک رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- حاضر شدند، اما پیامبر- صلی الله علیه وسلم- همه را با یک دید نگاه فرمودند؛ حضرت سلمان را با جمله «سلمان منّا أهل البیت.» و حضرت بلال را با خود نزدیک نموده و به عنوان مؤذن مقرر فرمودند. حضرت بلال حبشی تا آنجا حرمت پیدا کرد که بعضی از اکابر صحابه وی را با جمله «أنت سیدنا» مورد خطاب قرار می دادند. لذا دید وسیع و وسعت نظر پایدار است، اما تنگ نظری به هر مذهب، حزب، جناح و گرایش فکری ضربه وارد می کنند و ضرر می رساند.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید خطاب به گروه‌های مسلح فرمودند: به تمام کسانی که دست به راه بندانی زده و به گروگان‌گیری و خشونت متوسل می شوند تذکر می دهم که دست از این کارهای بچه گانه بردارید. آنهایی که شما را تحریک می کنند خیرخواه شما نیستند، آنها می خواهند که عقده خودشان را به وسیله شما خالی کنند. توجه داشته باشید که در ایران شرایط عوض شده و دولتی سرکار آمده که به حرف مخالفانش گوش می کند. امروز مذاکره کنندگان ملت ایران با آمریکا و اروپا در مورد مسأله هسته ای مذاکره می کنند. لذا منطق گفتمان بهترین راه حل است و شما هر مشکل و شکایتی که دارید باید از طریق گفتمان وارد شوید. ما شایسته این هستیم که دید وسیع و منطق گفتمان داشته باشیم و با همین منطق شناخته شویم. ایجاد فضای گفتمان است که می تواند کشور را به آبادانی و آزادی کامل برساند.

 

چاپ

1499 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 22 بهمن, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©