شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید “اسلام” را مایه خیر و برکت تمام انسان‏ها دانستند که برای شئونات مختلف زندگی برنامه دارد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (18 بهمن 1392) پس از تلاوت آیه «الیوم أکملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» اظهار داشتند: نعمت دین و اسلام جزو  بالاترین نعمت‏های پروردگار بر بندگان است. خداوند متعال ‌بقای دنیا را منوط به دین اسلام کرده است؛ این جهان تا زمانی برقرار است که دین اسلام برقرار بوده و عبادت و بندگی خداوند انجام گیرد. دین اسلام برای همه جهانیان، حتی کسانی که با اسلام مخالفت و دشمنی دارند، نیز مایه خیر و برکت است.
ایشان در ادامه افزودند: دین اسلام فقط شامل احکام نمی شود، بلکه دین اسلام بسیار وسیع است و برای تمامی شئونات زندگی انسان برنامه ریزی دارد. شهادت کلمه، نماز، روزه، زکات و حج پایه های دین اسلام هستند، اما حلال خواری، امانت‌داری، عفت و پاکدامنی، اجرای عدالت، و صداقت و راستگویی نیز از احکام دین مبین اسلام هستند. دین اسلام زمانی قائم و برپاست که مسلمانان واجبات دین را ادا کنند و بر دین عامل باشند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان “حیا و پاکدامنی” را از دستورات مهم اسلام برشمردند و خاطرنشان کردند: شریعت اسلام به زنان و مردان مسلمان دستور داده که نگاه خود را پائین بیاندازند، خصوصا نگاهی که همراه با لذت باشد و دل بخواهد که به نگاه کردن نامحرم ادامه دهد. همچنین در اسلام بدون اجازه وارد خانه مردم شدن حرام است. زمانی که گناه و فساد در جامعه عام شود اسلام در خطر خواهد بود. لذا باید با گناه مبارزه شود و امر به معروف و نهی از منکر انجام شود. اصلاح جامعه بسیار مهم است.
مولانا عبدالحمید ضمن اظهار تاسف از شیوع انواع ظلم، تجاوز و گناه  در جامعه، اظهار داشتند: چشم چرانی، ظلم، قتل و خون‏ریزی در جامعه زیاد شده است. بعضی افراد جواب سیلی را با گلوله و خنجر می دهند،در حالی که مسلمانان باید با فرهنگ باشند، و دین اسلام نیز همگان را به عفو، گذشت و اخلاق نیک توصیه می کند.
ایشان در ادامه بر ضرورت ترک گناهان تاکید کردند و گفتند: بی حجابی، اعتیاد، دزدی و سایر گناهان در شأن یک مسلمان نیست، بلکه مسلمان باید تمام گناهان را ترک نماید. آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- در حدیثی می فرمایند: «المهاجر من هجر الخطایا و الذنوب» مهاجر واقعی کسی است که گناهان را ترک نماید و در حدیث دیگری می فرمایند: «المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده» مسلمان واقعی کسی است که دیگر مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند. لذا زمانی دین در زندگی ما به صورت کامل وارد شده است که تمام شئونات دین را رعایت کنیم.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان بخش اول سخنانشان از والدین و سرپرست خانواده ها خواستند تا در مورد ازدواج دختران و پسرانشان با آنها مشورت نموده و از مخالفت‏های بی مورد خودداری نمایند.

وحدت و انسجام، اجرای عدالت و حرکت اعتدال‏گرایانه ضامن بقای هر نظام است
 مولانا عبدالحمید در بخش دوم سخنانشان با اشاره به دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشتند: انقلاب اسلامی ایران اولین بیداری اسلامی در جهان بود که همه اقوام و مذاهب، حوزویان و دانشگاهیان و اقشار مختلف ملت ایران به قیادت بنیانگذار جمهوری اسلامی در این انقلاب مشارکت داشتند، حتی کسانی که به اسلام اعتقاد نداشته و دین‏گرا هم نبودند برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران کمک کردند. زیرا ملت ایران احساس کرد که کشور برای نجات از حکومت فردی و شخصی و رهایی از ظلم و استبداد نیاز به یک تحول و دگرگونی دارد تا ملت بتواند سرنوشت خودش را به دست خویش تعیین نماید.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با “بی سابقه” خواندن انقلاب ایران، خاطرنشان کردند: قیام و خیزش ملت ایران بزرگترین قیام عصر حاضر و یک انقلاب بی سابقه بود که ملت ایران با اتحاد و انسجام قیام کردند. و همان طور که این انقلاب برای ملت ایران سربلندی و حرمت آورد و ملت ایران به عنوان یک ملت بیدار و انقلابی در دنیا مطرح شد، بقای این انقلاب و نظام نیز در اتحاد مردم و حمایت اقوام و مذاهب و اقشار مختلف جامعه است. به اعتقاد بنده همان‌طور که وحدت و انسجام و اجرای عدالت بالاترین عامل بقای هر نظام و انقلاب می باشد، تفرقه و اختلاف نیز بالاترین تهدید برای هر نظام و انقلاب است. اختلاف، تفرقه و تشتت می تواند بزرگترین تهدید برای هر نظام در دنیا، از جمله نظام اسلامی، بشمار آید.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کردند: اجرای عدالت و حرکت اعتدال‏گرایانه می تواند ضامن بقای هر نظام و انقلابی باشد. لذا تمامی قوا و همه دست اندرکاران باید در مسیر اعتدال حرکت کنند، زیرا اعتدال مورد تائید رب العالمین بوده و دین ما دین اعتدال است و افراط و تندروی برای کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی خطر بسیار بزرگی محسوب می شود.
مولانا عبدالحمید “فساد” را «بالاترین تهدید برای جمهوری اسلامی» دانستند و خاطرنشان نمودند: به اعتقاد بنده بالاترین تهدید برای نظام جمهوری اسلامی “فساد” است که باید با فساد اداری و رشوه خواری مبارزه شود. مبارزه با فساد برای تمام قوا مهم و حیاتی است. لذا کسانی که در فساد و ضربه زدن به بیت المال دست داشته اند، در هر لباس و جایگاهی که قرار دارند، باید از مسیر قانونی مورد تعقیب قرار گرفته و بیت المال به ملت بازگردانده شود.
ایشان در ادامه یادآور شدند: باید به همه ملت با نگاه یکسان نگریسته شود. جناح‏ها و احزاب فرصت هستند و تهدید نیستند، اما نباید در کشور ما منازعات و درگیری جناحی وجود داشته باشد، بلکه باید رقابت‏ها سالم بوده و یکدیگر را تحمل کنند و همه ملت سعه صدر داشته باشد، که در این صورت ملت ایران می تواند ملتی سربلند بوده و آینده روشنی را در پیش داشته باشد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه همگان را به شرکت در راهپیمایی 22 بهمن تاکید و توصیه نمودند.

سرمایه‌داران، بدون هیچ‌گونه ترس و هراسی در استان سرمایه گذاری کنند
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود با اشاره به برگزاری همایش سرمایه گذاری و توسعه استان سیستان و بلوچستان، که اواسط هفته گذشته و با حضور معاون اول رئیس جمهور در زاهدان برگزار شد، با بیان اینکه “دولت تدبیر و امید، دولتی اعتدال‏گرا بوده و از سرمایه گذاری ملت حمایت خواهد کرد.” از سرمایه داران خواست که بدون هیچ‌گونه ترس و هراسی که در گذشته وجود داشته است، در بخش‏های مختلف در استان سرمایه گذاری کنند تا از این طریق هم خودشان سود و منفعتی حاصل کنند و هم امکان اشتغال برای بسیاری از بیکاران جامعه فراهم شود.

 

 

 

چاپ

1682 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 19 بهمن, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©