شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در بیست و پنجمین همایش علمی- تحقیقی مذاهب اسلامی، که در زاهدان برگزار شد، ابتدا آیات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ* وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ» [آل عمران: 102-103] تلاوت نموده و پس از تبریک و تهنیت طلوع فجر انقلاب اسلامی، “عدم تشخیص ونادیده گرفتن واقعیت‏ها دنیا” را از مشکلات عصر کنونی دانستند و اظهار داشتند: یکی از مشکلاتی که در عصر کنونی موجود بوده و نشیب و فرازهای دنیا به آن برمی گردد این است که مردم جهان واقعیت‏های دنیا را به طور کامل تشخیص نمی دهند، وقتی واقعیت‏هایی که در جامعه وجود دارند تشخیص داده نشده و پذیرفته نشوند، جامعه با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه می شود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزودند: اگر انقلاب اسلامی ایران و پیروزی این انقلاب را مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که رژیم شاه مبتلا به جهالت بود، لذا واقعیت‏های جامعه را نادیده گرفت. شاه می خواست فضای جامعه اروپایی را در ایران اسلامی پیاده کند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: جهان غرب در آن زمان درصدد تغییر و تحول در اوضاع مناطق و کشورهایی بود که در جهان اسلام بسیار مهم و حیاتی به شمار می رفتند. لذا کشورهایی همچون ایران، ترکیه، مصر و افغانستان را برای پیاده کردن تمدن غرب انتخاب کرد و در این مسیر از ایادی خود مانند “رضاخان” در ایران، “امان الله خان” در افغانستان، “آتاتورک” در ترکیه و فردی دیگر در مصر که کاملا از غرب و اروپا تبعیت می کردند، استفاده نمود. اما این افراد، اگرچه تا حدودی برنامه های غرب را در جامعه پیش بردند، اما در نهایت با شکست مواجه شدند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در تشریح “نادیده گرفتن واقعیت‏های جامعه” از سوی ایادی غرب در کشورهای اسلامی، اظهار داشتند: هر کدام از ایادی غرب در کشورهای اسلامی، واقعیت‌های موجود در جامعه را نادیده گرفتند؛ رضاخان غیرت و احساسات مردم ایران و واقعیتی که در ایران وجود داشت را نادیده گرفت. رضاخان می خواست حجاب، عفت و دین‏گرایی را از ایران برداشته و این کشور را به نمونه ای از کشورهای اروپایی تبدیل کند. اما در نهایت با طوفانی از مخالفت و آتش دین و ایمان مردم ایران مواجه شد و شکست خورد.
ایشان به اوضاع جاری در برخی کشورهای اسلامی اشاره کرده و افزودند: بخش بزرگی از مشکلات و بحران‏هایی که امروزه جهان اسلام با آنها مواجه است به نادیده گرفتن واقعیت‏ها برمی گردد. وقتی رژیم اشغال‏گر اسرائیل با حمایت اروپا و آمریکا کشور فلسطین را اشغال کرد و مردم را قتل عام نمود، این واقعیت را نادیده گرفت که این اشغال ممکن است غیرت مسلمانان و بیداری جهان اسلام را به دنبال داشته باشد. بنده معتقدم که بیداری و انقلاب اسلامی در ایران اولین نتیجه ظلم و اجحاف مداوم و اشغال فلسطین توسط اسرائیل است، حساسیتی که رهبر فقید انقلاب اسلامی و ناراحتی و فکری که ایشان در خصوص مسأله فلسطین داشت، و نیز جایگاهی که اسرائیل در نزد حکومت آن زمان در ایران داشت، باعث برانگیخته شدن ملت ایران و در نتیجه شکست رژیم شاه و پیروزی انقلاب اسلامی شد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کردند: اگر اوضاع سایر کشورهای اسلامی از قبیل افغانستان، پاکستان، مصر و کشورهای خاورمیانه به صورت بیشتر و دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد، نتیجه این است که واقعیت‏ها در این کشورها نادیده گرفته شده اند. تحلیل بنده این است که اگر جهان غرب واقعیت‏ها را در نظر می گرفت و فلسطین را اشغال نمی کرد، شاید انقلاب‏های کنونی در خاورمیانه صورت نمی گرفت. اگر محمدرضا شاه واقعیت‏های ایران را در نظر می گرفت شاید امام راحل و ملت ایران قیام نمی کردند. اما نادیده گرفتن واقعیت‏ها باعث موج گسترده بیداری اسلامی در جهان اسلام شد.
مولانا عبدالحمید با اشاره به سخنرانی اخیر دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل که در آن بحث «جهان عاری از خشونت» از سوی ایشان مطرح شده بود، اظهار داشتند: طرح این موضوع بسیار اقدام مهم و مناسبی است، اما لازم است که این تعبیر مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد که چگونه می توان جهانی عاری از خشونت داشت؟ به نظر بنده دیدن و توجه به واقعیت‏های هر جامعه، گسترش عدالت و ادای حقوق همه ملت‏ها- ‌اعم از اقلیت و اکثریت- راه رسیدن به “جهانی عاری از خشونت” است. دنیایی که در آن فضای گفتمان وجود داشته و حرف مخالف شنیده شود و حقوق طرفین محترم شمرده شده و به رسمیت شناخته شوند، می تواند دنیایی عاری از خشونت باشد.
عضو اتحادیه جهانی علمای اسلام در ادامه سخنان خود از تصمیم گیری غرب در خصوص اوضاع کشورهای اسلامی اظهار تاسف کردند و اظهار داشتند: مسلمانان باید با یکدیگر بنشینند و مسایل خود را حل کنند، اما متاسفانه مسلمانان منتظرند که قدرت‌های اروپایی و روسیه و‌ آمریکا مسایل آنها را حل کنند. اگر قدرت‏های غربی می خواستند مشکلات مسلمانان را حل کنند، چرا مسأله فلسطین با وجود گذشت دهها سال هنوز حل نشده است؟ واقعیت این است که این قدرت‏ها دنبال حل مشکلات نیستند، بلکه دنبال منافع خود و اسرائیل هستند؛ آنها در این فکراند که اول منافع خود و امنیت اسرائیل را تامین کنند، بعد در مورد مسایل مسلمانان تصمیمی خواهند گرفت.
مولانا عبدالحمید مشکلات و چالش‌های کنونی کشورهای اسلامی را “بی سابقه” توصیف کردند و در این خصوص خاطرنشان نمودند: چرا سران کشورهای اسلامی، سازمان کنفرانس اسلامی و علمای اسلام نمی توانند نشستی برگزار کرده و مسایل جهان اسلام را حل کنند؟ اختلافات فقهی و سایر مسایل اختلافی بین مذاهب اسلامی جزئی بوده و مشترکات بسیار زیادند، ما باید دنبال مواردی باشیم که مشکلات جهان اسلام را حل کنند، اندیشمندان مذاهب اسلامی باید با حمایت حکومت‏ها جلسه و کنفرانس برگزار کرده و مسایل و مشکلات جهان اسلام را مورد بحث و بررسی قرار داده و دنبال راه حل آنها باشند.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان با اشاره به اوضاع کنونی جهان اسلام بر لزوم “هم اندیشی”، “سعه صدر”، “دوراندیشی” و “وحدت و انسجام” تاکید کردند.

 

 

 

چاپ

1500 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 19 بهمن, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©