مولانا عبدالحمید طی سخنانی در بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ابتدا آیات «وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ» [المؤمنون:52]، «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» [آل عمران:103] را تلاوت نموده و برگزاری چنین جلسات، کنفرانس‏ها و گردهمایی شخصیت‏های برجسته جهان اسلام از ممالک مختلف با گرایش‏ها و تفکرات متفاوت را توفیق و احسان الهی دانستند و خاطرنشان نمودند: این کنفرانس وحدت در شرایطی برگزار شده است که دشمنان اسلام راضی نیستند ما مسلمانان در کنار هم قرار بگیریم، بلکه آرزوی آنان این است که مسلمانان همواره رودرروی هم بوده و با هم درگیر باشند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزودند: جا دارد از مقام معظم رهبری تشکر و قدردانی کنم که ایشان همواره به فکر وحدت امت اسلامی هستند و راه اندازی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز از ابتکارات ایشان است. همچنین از آیت الله اراکی و همکاران گرامی ایشان در مجمع التقریب که این کنفرانس را تدارک دیده اند تقدیر و تشکر می شود.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید سپس به بیان مطالبی پیرامون میلاد رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- پرداختند و گفتند: این میلاد برای بشریت سعادت بزرگی را به ارمغان آورده است. خداوند متعال از بعثت پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- به عنوان بزرگترین منت و احسان به بشریت یاد می کند. آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- به ما درس انسانیت داده و بشر را به سوی کمال و پیشرفت‏های مادی و معنوی رهنمون شد. آنچه رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- برای بشریت آورده اند دین اسلام است که آخرین دین الهی بوده و انسان را به خدا و بهشت و سربلندی می رساند.
ایشان “قرآن کریم” و “وجود مبارک پیامبر اکرم” را بزرگترین سرمایه های دنیا برشمردند و خاطرنشان کردند: این دو سرمایه که به ما مسلمانان داده شده است و نسبتی که ما مسلمانان با رحمة للعالمین و با قرآن عظیم الشأن داریم چنان باارزش هستند که اگر همه خزانه ها و سرمایه های دنیا را به ما بدهند ما حاضر به معاوضه و مبادله نیستیم.  قرآن عظیم الشأن سند حقانیت اسلام و حقانیت رسالت رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- بوده و دستور و آیینی است که خداوند متعال آن را برای سعادت بشر فرستاده است.
عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان در ادامه به موضوع وحدت اشاره کرده و با استناد به آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» اظهار داشتند: خداوند متعال در این آیه به صراحت به مسلمانان، اعم از شیعه و سنی و تمام گرایش‏ها و تفکرات اسلامی دستور داده است که به ریسمان الهی چنگ زنند و با یکدیگر متحد باشند. طبق این آیه کریمه “تفرقه” حرام و ناجایز و ممنوع است و هرکس میان امت مسلمان تفرقه ایجاد کند خداوند متعال او را در همین دنیا دچار عذاب خواهد کرد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان بر لزوم توجه به مشترکات مذاهب تاکید کردند و خاطرنشان نمودند: بین مذاهب و فرق اسلامی مشترکات زیادی وجود دارند؛ کعبه و قبله، حضرت رسول- صلی الله علیه وسلم- و اهل بیت ایشان جزو مشترکات شیعه و سنی به شمار می روند. محبت با اهل بیت و خاندان پیامبر اکرم جزو ایمان اهل سنت بوده و اهل سنت به اهل بیت پیامبر عشق می ورزند. ما کسی را که با اهل بیت محبت نداشته باشد، اهل بدعت می دانیم.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان در ادامه به دیدگاه و تفکر جامعه اهل سنت ایران اشاره کردند و گفتند: اهل سنت ایران در مسیر تقریب قرار دارند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه های مختلف کشور حضوری فعال داشته اند. من به جرأت می توانم بگویم که میزان حضور اهل سنت در انتخابات همواره بیشتر از برادران شیعه بوده است.
مولانا عبدالحمید افزودند: جامعه اهل سنت با افراط‏گری و خشونت و تفرقه مخالف بوده و خواستار اخوت و برادری در جامعه می باشد. اهل سنت در هشت سال دفاع مقدس و برای دفاع از تمامیت ارضی کشور شهید داده اند و اکنون نیز اگر کوچکترین تعرضی به مملکت اسلامی ما بشود،‌ با توجه به مرزنشین بودن اکثریت اهل سنت ایران، اولین مدافعان کشور جامعه اهل سنت خواهند بود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه “این کنفرانس یک کنفرانس بین المللی است که باید راههای رسیدن به وحدت در آن مورد بررسی قرار گیرد.” خاطرنشان کردند: از مهمترین دغدغه اقلیت‏های مذهبی (شیعه و سنی) در کشورهای اسلامی، “احترام و کرامت”، “آزادی‏های مذهبی” و “اجرای عدالت و یکسان نگری” است. اقلیت‏های دینی، قومی و مذهبی همواره در هراس هستند که مبادا آزادی‏های آنها رعایت نشوند و نتوانند آزادانه الله تعالی را عبادت نمایند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان “بررسی اوضاع اقلیت‏های مذهبی توسط علما و شخصیت‏های جهان اسلام” را مورد تاکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: در کشورهای توسعه یافته به اقلیت‏ها محبت می کنند. بنده به نوبه خود به همه کشورهای اسلامی توصیه می کنم که اقلیت‏ها را دریابند. کشورهای اسلامی باید اقلیت‏های شیعه و سنی را مورد توجه خاص خود قرار داده و در بین آنها تفاوتی قایل نباشند. عدالت و مساوات بین اقلیت‏ها موجب اخوت و برادری و نزدیکی دل‏ها به یکدیگر می شود.
ایشان بر “حفظ حرمت مذاهب اسلامی” نیز تاکید کردند و گفتند: شیعه و سنی که دارای مشترکات زیادی هستند باید به این مشترکات چنگ بزنند و اختلافات هر مذهب را برای پیروان آن مذهب بگذارند. منظور از وحدت این نیست که مساجد و مدارس و مذهب شیعه و سنی یکی بشوند، بلکه صاحب هر مذهب به فتوای مذهبش عمل کند، ولی به اخوت و برادری ضربه وارد نشود.
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود به برخی تندروی‏ها در خاورمیانه اشاره کردند و گفتند: متاسفانه امروز در خاورمیانه تندروی، تکفیر، افراط و مشکلات دیگری موجود است. بنده علاوه از اینکه بر جلوگیری از تندروی و تکفیر تاکید دارم، اما در عین حال توصیه بنده به حکومت‏ها این است که حق ملت خودشان را رعایت نمایند. بنده راه نجات همه کشورهایی که شاهد اختلاف و درگیری هستند را در مذاکره و گفتمان می بینم. حکومت‏ها باید با سعه صدر حرف مخالفین را گوش کرده و با تشکیل دولتی فراملی و فراقومی همه آنها را در ساختار حکومت مشارکت دهند.
مدیر دارالعلوم زاهدان همچنین خطاب به مجمع التقریب اظهار داشت: توصیه بنده به مجمع التقریب بین المذاهب این است که هیئتی متشکل از علمای بانفوذ شیعه و سنی تشکیل داده و برای مذاکره به بحرین و عراق و سوریه و دیگر کشورهای اسلامی که اختلاف دارند بفرستد تا مسایل گروههای درگیر را حل و فصل کنند. مسایل جهان اسلام فقط با صدور فتوا و موضع‏گیری حل نخواهند شد، بلکه باید اقدامات همه جانبه صورت گیرد.  
مولانا عبدالحمید در پایان اظهار امیدواری نمودند که برگزاری این کنفرانس‏ها، برای ملت‏ها راهگشا بوده و‌ آنها را در کنار یکدیگر قرار دهد.

 

 

 

چاپ

1463 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 1 بهمن, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©