نشست خبری شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، عصر روز شنبه (21 دی 1392) در محل دفتر ایشان با محوریت هفته وحدت و مشکلات جهان اسلام با حضور خبرنگارانی از رسانه های مختلف استانی و کشوری برگزار شد.

 در ابتدای این  نشست خبری، مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن تبریک ایام ولادت حضرت رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- به ملت ایران و تمامی مسلمانان جهان، طی سخنانی کوتاه اظهار داشتند: «از آنجایی که میلاد رسول اکرم – صلی الله علیه وسلم- برای همه بشریت مایه خیر و برکت بوده است؛ یکی از مسائلی که جهانیان از برکات آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- بهره مند شدند اخوت و برادری است. سرزمین حجاز، سرزمینی که رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- در آن دیده به جهان گشودند، با مشکلات متعددی از جمله تفرقه و عداوت روبرو بود؛ قبایل عرب بر سر مسائل ناچیز با یکدیگر دشمنی داشته و درگیر می شدند، در فرهنگ آن زمان از کسی تعریف می کردند که از همه بیشتر مرتکب قتل و جنایت شده بود؛ اهل مدینه از جنگ 120 ساله رنج می بردند؛ در قلب همه بغض و عداوت جای گرفته بود و تشنه خون همدیگر بودند، اما پس از بعثت پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- عداوت دیرینه به چنان محبتی تبدیل شد که قرآن در تشریح آن می فرماید: «لو أنفقت ما فی الارض جمیعا ما ألفت بین قلوبهم و لکن الله ألف بینهم.»
عالم برجسته اهل سنت، اخوت بین مسلمانان را “اخوت دینی و اسلامی” دانستند و در عین حال خاطرنشان نمودند: «یک اخوت دیگری نیز است که در قبال همه بشر باید داشته باشیم و آن اخوت انسانی است؛ همه انسان‏ها باید به یکدیگر احترام بگذارند و نباید حقوق یکدیگر را پایمال کنند. ما مسلمانان به غیر از کسانی که دشمن ما بوده و جنایتکار و متجاوزند با همه انسان‏ها اخوت انسانی داریم.»
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به فرا رسیدن هفته وحدت فرمودند: «وحدت فقط برای یک هفته نیست. ما در تمام سال باید وحدت داشته باشیم و برادروار در کنار همدیگر زندگی کنیم. هفته وحدت برای تجلیل و بررسی جوانب مختلف اتحاد و یکپارچگی است. وحدت به این معنا نیست که فقه و عقاید یکدیگر را بپذیریم، بلکه وحدت به این معناست که به مشترکات فیمابین توجه کنیم و به همدیگر احترام بگذاریم، حرمت یکدیگر را حفظ کنیم، اهانت نکنیم، به همدیگر افترا نبندیم و بغض‏ها و عداوت‏ها را از بین ببریم.»
مدیریت دارالعلوم زاهدان در پایان سخنان‌شان بر ضرورت وحدت بین مسلمانان تاکید کرده و گفتند: «اخوت و وحدت بین مسلمانان، یک اخوت اسلامی است نه سیاسی و نه مقطعی.»
در ادامه این نشست خبری، خبرنگاران رسانه های مختلف خبری سؤالات خود را از مولانا عبدالحمید مطرح نمودند.
اولین خبرنگار، سوال خود را در خصوص مسایل اقتصادی منطقه مطرح نمود و پرسید: «چه توصیه ای برای پیشرفت اقتصادی منطقه برای آنها دارید؟» مولانا عبدالحمید در پاسخ به این سؤال خاطرنشان کردند: «در گذشته به خاطر نبود امنیت کافی بسیاری از سرمایه داران این منطقه را ترک نموده و سرمایه خود را در دیگر مناطق سرمایه گذاری کرده اند. گاهی اوقات به آنها فشار آورده شده که شما پرونده دارید و از آنها پول مطالبه می شده، و یا اینکه تهدید شده اند. در نتیجه صنعت منطقه افت کرده و موجب افزایش بیکاری و تضعیف اقتصاد شده است. اکنون با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید- الحمدلله- این مشکلات در حال برطرف شدن هستند و در آینده نزدیک امیدواریم که با بازگشت امنیت، سرمایه داران نیز به منطقه بازگردند و شاهد آینده ای درخشان باشیم.
در ادامه یکی دیگر از خبرنگاران از میزان تحقق وعده های دولت تدبیر و امید سؤال کرد و همچنین دیدگاه مولانا عبدالحمید را در خصوص تحولات سوریه جویا شد. مولانا عبدالحمید در پاسخ بخش اول پرسش سؤال کننده فرمودند: «بنده به این دولت امید زیادی دارم؛ همه مردم، به ویژه اقوام و مذاهب مختلف با وجود اینکه تا کنون اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته، امیدوار شده اند. هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی مشکلات کاهش پیدا کرده اند و توصیه ما به دولت این است و در ملاقاتی که با جناب رئیس جمهور داشتم نیز گفته ام که تلاش کنند تا در داخل کشور آشتی ملی به وجود بیاورند؛ اقوام و مذاهب در کنار هم قرار بگیرند؛ از افراط دوری شود، زیرا اسلام نه افراط را قبول دارد و نه تفریط را، بلکه دین اسلام بر اعتدال و میانه روی تاکید دارد. لذا امیدوارم که از همه ایرانی‏ها صرف نظر از قوم ، اندیشه و مذهب، بر حسب شایستگی و شایسته سالاری کار گرفته شود، و امیدواریم که ایران به جایگاه اصلی خود برسد.»
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به اوضاع سوریه فرمودند: «در تحولات سوریه و مصر و عراق دست دشمنان و بیگانگان در کار است و همه اینها به خاطر امنیت اسرائیل است. دشمنان اسلام می کوشند تا کشورهای اسلامی عقب بمانند. مردم سوریه و مصر و عراق باید کشورشان را بسازند. مسلمانان باید به جای وابستگی به شرق و غرب، به فکر اتحاد و یکپارچگی و حل مشکلات ملتشان باشند.»
 ایشان در مورد منشأ و راه حل این اختلافات خاطرنشان کردند: «این اختلافات به خاطر کسب قدرت و حکومت است. ملتها باید یکدیگر را تحمل کنند و حقوق همدیگر را پایمال نکنند. جنگ عراق و سوریه جنگ فرقه ای نیست، بلکه جنگ قدرت است. وقتی در تقسیم قدرت با هم توافق نمی کنند مذهب را به میان می کشند و از نام مذهب سوءاستفاده می کنند، در حالی که اگر مسئولیتها به صورت عادلانه تقسیم شود این مشکلات حل می شود.»
سوال دیگری که از مولانا عبدالحمید پرسیده شد در خصوص تلاش‏های جامعه اهل سنت برای گرفتن مجوز ساخت مسجد در تهران بود که مولانا عبدالحمید در پاسخ به این سؤال اظهار داشتند: «اهل سنت تهران نیاز شدیدی به مسجد دارند. عده کثیری در آنجا مقیم هستند و مردمی که جهت کارهای خود به آنجا مسافرت می کنند برای ادای فریضه نماز نیاز به مسجد دارند. البته جدیدا پیگیری نشده، اما امیدواریم که هر چه زودتر این مشکل اهل سنت در مرکز کشور حل شود.»
یکی از خبرنگاران نظر امام جمعه اهل سنت زاهدان را پیرامون اصطلاح “جهاد نکاح” و نیز “عملیات انتحاری” جویا شد،‌ که مولانا عبدالحمید اینگونه پاسخ دادند: «‌جهاد نکاح نه در نزد اهل سنت و نه اهل تشیع هیچ اصلی ندارد. این سوءاستفاده افراطیون از عقاید و احساسات دینی مردم است که گاهی جهت تخریب یکدیگر افترا می بندند. عملیات‏ انتحاری نیز از نظر اسلام مورد تأیید نیست؛ البته در برخی کشورها مانند فلسطین وقتی مبارزین به بن بست می رسند برای اعلام اعتراض و رسانیدن صدای خود به گوش جهانیان عملیات استشهادی انجام می دهند. به عنوان مثال جوانی که در تونس خودش را به آتش کشید و موجب بیداری ملت‏های عربی و قیامشان علیه دیکتاتورها شد.» در عین حال ایشان خاطرنشان کردند که بهترین راه نجات از گروه‏های تروریستی، که همه دنیا از آنها رنج می برند، گفتمان است؛ باید با آنها نشست و حرفشان را شنید.
خبرنگار یکی دیگر از خبرگزاری‏ها به پیام اخیر گروهک “جیش العدل” مبنی بر پیوستن جوانان اهل سنت به این گروهک اشاره کرد و توصیه مولانا عبدالحمید به جوانان اهل سنت را در این خصوص جویا شد. مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند:‌ «جامعه اهل سنت، به ویژه علما و اندیشمندان همواره تلاش کرده اند تا مانع فعالیت و رشد این گروه‏ها شوند. هر نوع خشونت و راه بندانی بر خلاف اسلام است. ما معتقدیم که مشکلات با گفتمان حل می شوند. در گذشته بیشتر مبارزه با معلول بوده است، اما در شرایط کنونی دولت می کوشد تا علت‏ها را شناسایی کرده و با آسیب شناسی مشکلات را حل کند.»
آخرین پرسش در این نشست خبری به موضوع مواد مخدر و همچنین مسأله محبت اهل سنت با اهل بیت پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- اختصاص داشت. ایشان در پاسخ به این دو سؤال اظهار داشتند:‌ «بدون شک مواد مخدر دشمن سلامتی انسان است و در خانمان‏سوز بودن آن هیچ تردیدی نیست. از دیدگاه اهل سنت فروش، حمل و استفاده از مواد مخدر ناجایز است و علمای اهل سنت همواره علما آن را حرام دانسته اند.»
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پاسخ به سؤالی درباره “عقیده اهل سنت در مورد اهل بیت پیامبر” خاطرنشان کردند: «احترام به اهل بیت پیامبر جزو عقاید اهل سنت است؛ اهل سنت همان‏طور که به صحابه عشق می ورزند، به اهل بیت نیز عشق می ورزند. اهل بیت و صحابه رسول الله- صلی الله علیه وسلم- از مقام والایی برخوردارند؛ خصوصا آن بزرگوارانی که جزو اهل بیت رسول الله – صلی الله علیه وسلم- و صحابه هستند. اهل سنت اسامی اهل بیت را بر فرزندان خود می گذارند. هیچ وقت نمی توان گفت که نام‏گذاری فرزندان به نام اهل بیت در بین اهل تشیع بیشتر رایج است و در اهل سنت کمتر، و یا بر عکس.»

چاپ

1623 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 22 دی, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©