مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنان خود در مراسم امروز نماز جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به تشبیهی که در مراسم نماز جمعه هفته گذشته تهران بین اتفاقات سال 88 و جنگ جمل شده بود، این تشبیه را بر خلاف بصیرت، عقل و اعتدال دانستند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کردند: هفته گذشته جلساتی با عنوان “جلسات بصیرت” برگزار شده است. در این جلسات سخنانی مطرح شده است که بنده احساس کردم بعضی از افراد در بصیرت نیز دچار افراط هستند، در حالی که بصیرت به معنای بیداری، میانه روی و اعتدال و بر خلاف افراط و تفریط است، اما متاسفانه بعضی از افراد چنان در سخنان خود به دیگران حمله می کنند که دچار افراط و تندروی می شوند.
مولانا عبدالحمید به تشبیه یکی از سخنرانان نماز جمعه هفته گذشته تهران بین اتفاقات سال 88 و جریان جنگ جمل اشاره کردند و گفتند: یکی از سخنرانان نماز جمعه تهران در هفته گذشته اتفاقات سال 88 را به جریان جنگ جمل، که دشمنان اسلام و یهود و نصاری بهترین انسان‏های روی زمین و اصحاب آن حضرت را به جان یکدیگر انداختند، تشبیه داده و نام ام المؤمنین حضرت عائشه صدیقه- رضی الله عنها- را به میان آورده است. در حالی که این دو موضوع هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان به بیان گوشه ای از مناقب و فضایل حضرت عائشه و سایر امهات المؤمنین اشاره فرموده و خاطرنشان کردند: طبق تصریح نص قرآن عظیم الشأن که می فرماید: «النبی أولی بالمؤمنین من أنفسهم و أزواجه أمهاتهم» حضرت عایشه رضی الله عنها و سایر همسران آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- مادران مؤمنین هستند و هیچ انسانی به عنوان مسلمان نمی تواند منکر این شود که حضرت عایشه- رضی الله عنها- مادرش است.
ایشان در ادامه افزودند: به کار بردن چنین تشبیهاتی بر خلاف عقل و فکر صحیح و اعتدال بوده و در مسیر افراط است. رهبر معظم انقلاب نیز هر نوع اهانت به ازواج مطهرات، صحابه پیامبر و اهانت به اهل سنت و سایر فرق اسلامی را حرام اعلام کرده اند. لذا توصیه بنده به تمام کسانی دارای اختلافات جناحی و فرقه ای و گرایشی هستند، آن است که اینگونه مسایل را مراعات نمایند و اختلافات خود را به بزرگان صدر اسلام ارتباط ندهند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کردند: با توجه به اینکه امروزه جهان اسلام بیش از هر شرایطی نیاز به وحدت و آرامش دارد، از چنین مسایلی پرهیز شود و همه سخنرانان و گویندگان، اعم از شیعه و سنی، و همه رسانه ها باید مواظب سخنان و جملات خود باشند و اختلافات را تحریک نکرده و در جهت تفرقه سخنی به میان نیاورند، بلکه در مسیر وحدت گام بردارند.
مدیر دارالعلوم زاهدان خطاب به تمام جناح‏ها و احزاب خاطرنشان کردند: ما به هیچ حزب و جناحی وابسته نبوده، بلکه خیرخواه تمام احزاب و جناح‏ها و همه مسلمانان هستیم. لذا توصیه بنده به همه جناح‏ها، اعم از اصلاح طلبان و اصولگرایان این است که  اختلافات جناحی را کنار گذاشته در فکر پیشرفت اسلام و آبادانی کشور باشید. مسایل در چارچوب عقل و منطق و قانون حل و فصل شوند و همه ما باید قانون را مراعات کنیم و نباید در این شرایط اخوت و برادری اسلامی را فراموش نماییم.

 

 

 

چاپ

891 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 13 دی, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©