شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید مدیریت شورای هماهنگی مدارس اهل سنت استان سیستان  وبلوچستان بعد از اقامه نماز صبح روز شنبه 2 آذر 1392 شهرستان زاهدان را به مقصد جنوب استان ترک کردند.

مولانا عبدالحمید ابتدا به منظور عیادت مولانا نظرمحمد دیدگاه، از چهره های بنام و از علمای سرشناس اهل سنت به دهستان دامن ایرانشهر رفتند. پس از آن به روستای “آزمن آباد” ایرانشهر برای شرکت در مراسم فارغ التحصیلان خواهر تشریف بردند و با نصائح حکیمانه و سخنان گهربار خویش  زینت‏بخش این محفل بودند که پس از خواندن اسامی فارغ التحصیلان جلسه با دعاها و نیایش حضرت شیخ الاسلام به پایان رسید. سپس عازم بخش “لاشار” منطقه “اسپکه” شدند که در این مسیر دو باب مدرسه دینی خواهران را کلنگ زنی کرده و با دعاهای خویش از خداوند خواستار برکت و رشد دینی برای منطقه را خواستار شدند.
قبل از رسیدن به اسپکه، مردم غیور، دیندار و دوستدارعلما بر سر دوراهی اسپکه جهت استقبال حضرت شیخ الاسلام و همراهانش تشریف آورده بودند تا همبستگی خویش را با علماء اظهار دارند. جلسه به صورت رسمی قبل از مغرب آغاز شد. ابتدا تلاوت قرآن کریم زینت بخش این محفل نورانی بود، سپس مولوی سیف الرحمن ربّانی امام جمعه اسپکه خدمت شیخ الاسلام و همراهانش خیرمقدم عرض کرده و اظهار داشت: امروز برکات آسمانی و دیگر علما به زمین لاشار باریدن گرفته است. پس از ایشان بخشدار لاشار احساسات درونی خویش را از حضور شیخ الاسلام و هیئت همراه بیان نمود و سروده های متنوعی توسط چند تن از جوانان منطقه اجرا گردید.
در ادامه این جلسه، مولانا محمدعثمان قلندرزهی امام جمعه خاش پیرامون آیه «آمنوا کما آمن الناس» به ایراد سخن پرداخت و خاطرنشان کرد: ایمان مرحله ابتدائی و نکته اساسی دین می باشد و از وحی ثابت می شود نه از تاریخ.
مولانا عثمان در تشریح آیه تلاوت شده و در مورد اینکه چه کسانی مصداق این آیه و معیار ایمان هستند،‌گفت: در این مورد دو قول وجود دارد: 1- علمای اهل کتاب که ایمان آوردند؛ 2- تمام صحابه کرام. اگر چه علمای اهل کتاب که ایمان آوردند مرادند، اما آیه شامل تمام صحابه اعم از خلفای راشدین، مهاجرین و انصار، اهل بدر، عشره مبشره، مهاجرین و انصار و ازواج مطهرات می گردد.
 ایشان از عفت و پاکدامنی حضرت عائشه- رضی الله عنها- سخن به میان آورد و سوره “نور” را «نوری روشن برای اثبات پاکدامنی حضرت عائشه» دانست و سپس با اشاره به محبت، اخوت، صداقت، رفاقت و امانتداری صحابه، حضرت علی و معاویه- رضی الله عنهما- را دوست و از کاتبان وحی الهی معرفی کرد و این دو را از مشاوران خلفای ثلاثه در امور سیاسی، اجتماعی، قضایی و نظامی در دوران خلافت راشده دانست.
 پس از بیانات مدیریت مدرسه مدینه العلوم خاش، حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به عنوان مهمان ویژه جلسه، به ایراد سخن پرداختند.
ایشان در آغاز سخنان خود خاطرنشان کردند: هیچکس نمی تواند از رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- رهبری بهتر و از قرآن مجید کتابی برتر و از اسلام دینی با ارزش تر بیابد. امروز اگر در دنیا، پول و ثروت، صنعت و تکنولوژی، کارخانه های بزرگ صنعتی و هزاران چیز دیگر یافت می شود، اما مانند رسول الله- صلی الله علیه وسلم- پیامبر خوبی‏ها و مانند قرآن کریم کتاب هدایت آفرین و مانند دین اسلام دین ارزش‏ها نمی توانیم بیابیم.
مولانا عبدالحمید در ادامه از صحابه سخن به میان آوردند و گفتند: آنها افرادی بودند که تمام سختی‏ها، شکنجه ها و مصائب را به جان خریدند تا از اسلام و مسلمین دفاع نموده و آن را منتشر کنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنان خود مردم منطقه را به مواظبت از فرزندان خویش در مقابل مفاسد اجتماعی از قبیل مشروبات الکلی، بی عفتی و بدحجابی، اعتیاد و … و نیز اجتناب از اختلافات طائفه ای، برادرکشی و همچنین عمل به دستورات شریعت و  انتشار دین با مال و جان تاکید و توصیه نمودند.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود در جمع مردم اسپکه، شرائط منطقه را “مثبت” ارزیابی کرده و از مردم در مورد “مشارکت هوشمندانه” آنها در انتخابات ریاست جمهوری تشکر و قدردانی کرده و اظهار امیدواری نمودند که آینده بهتری در انتظار مردم بوده و تبعیض و نابرابری برطرف خواهد شد و مردم به خواسته های برحق و شایسته خویش خواهند رسید.

شرکت مولانا در جلسه مدیران مدارس دینی اهل سنت استان
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید صبح روز یکشنبه (3 آذر) به منظور شرکت در جلسه مدیران مدارس علوم دینی اهلسنت چابهار رهسپار شدند.
جلسه مدیران مدارس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت استان سیستان  بلوچستان به طور رسمی ساعت 9 صبح روز یکشنبه مورخه 3/ 9/ 92 آغاز شد. تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری محمود مدیر مدرسه ترتیل القرآن زاهدان زینت بخش این محفل بود.
پس از آن حضرت شیخ الاسلام ضمن قدردانی از شیخ الحدیث مولانا عبدالرحمن چابهاری و همکاران ایشان در حوزه علمیه جامعة الحرمین الشریفین که میزبانی جلسه مدیران مدارس را بر عهده داشت، از تمامی مدیران و مسئولین مدارسی که در این جلسه حضور یافتند تشکر نموده و ریاست این نشست را به ریاست مدرسه میزبان (مولانا عبدالرحمن چابهاری) سپرد.
مولانا چابهاری نیز به عنوان رئیس جلسه مدیران مدارس، ضمن عرض خیرمقدم خدمت علمای حاضر در جلسه، با بیان اینکه «چنین جلساتی به مراتب از همایش‏های سیاسی برتر هستند، زیرا رنگ و بوی دینی و ایمانی دارند.»  حضور علما را در شهر چابهار “مایه خیر و برکت” توصیف کرد.
در ادامه جلسه مدیران مدارس، گزارشی از عملکرد حوزه های علمیه تحت نظارت شورا توسط بازرسان شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت استان ارائه شده و نقاط ضعف و قوت برخی مدارس مورد مذاکره و بررسی قرار گرفت.
پس از ارائه گزارش بازرسان، شیخ الحدیث مولانا محمدیوسف حسین پور، دبیر کل شورای هماهنگی مدارس دینی استان، با تلاوت آیه «لئن شکرتم لأزیدنکم» از پیشرفت‏های شورای هماهنگی و فعالیت‏های آن سخن به میان آورد و هدف اصلی از تشکیل این شورا که چندین سال است فعالیت دارد، ایجاد رقابت سالم بین مدیران و دست اندرکاران مدارس و بالتبع ایجاد حس رقابت بین طلاب دانست و اساس این شورا را بر پایه اخلاص و للهیت ارزیابی کرد.
وی افزود: مدیران مدارس باید رضامندی الله تعالی و خدمت دین دغدغه اصلی آنها باشد. مدیران باید کارهای شخصی خود را به حداقل برسانند و بیشتر فعالیت خود را بر روی برنامه های متنوع علمی و فرهنگی متمرکز کنند، نه اینکه از مدیریت فقط نام مدیر بودن را یدک بکشند و برای پیشرفت و ترقی علمی و معنوی مدارس تلاش نکنند.
دبیر کل شورای هماهنگی مدارس اهل سنت استان خطاب به مدیران مدارس خاطرنشان نمود: هدف علما از ایجاد شورای هماهنگی مدارس، از بین بردن بدعات و خرافات و گسترش علم و دیانت در جامعه بوده است. لذا علما باید انسجام و یکپارچگی خویش را بیش از پیش در جهت عملی کردن برنامه های شورای هماهنگی حفظ کنند.
در ادامه جلسه مدیران مدارس، حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، ریاست محترم شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان به ایراد سخن پرداخت.
مولانا عبدالحمید در ابتدای سخنانش بر لزوم اتحاد، انسجام، وحدت و اعتماد علما بر یکدیگر تاکید کرده و خاطرنشان کرد: اتحاد و انسجام و نیز اعتمادی که در بین علما وجود دارد از بزرگترین نعمت‏های الهی است که باید بر این نعمت شکرگزار الله تعالی باشیم. با وجود اینکه دشمنان همواره در تلاش بوده اند تا این اتحاد را از بین ببرند، ‌اما بحمدالله نه تنها موفق نشده اند، بلکه اصحاب مدارس غیرشورایی نیز با علمای خود همفکر و هم‏دل هستند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان نمود: همان‏طور که اتحاد بزرگترین نعمت است، اختلاف بسیار زشت و ناپسند است. اختلاف آتشی است که هر چیزی را می‌ سوزاند و حتی تقوا را هم از بین می ‌برد. پیامبر اکرم- صلى الله علیه وسلم- از آن به عنوان “حالقة” (تراشنده و از بین برنده) تعبیر نمودند.
 مدیریت شورای هماهنگی مدارس “استقلال مدارس دینی” را زا دیگر نعمتهای الهی و از ثمرات اتحاد علما برشمرد و گفت: یکی از نتایج اتحاد و انسجام علما و اصحاب مدارس این بود که مدارس دینی هیچ نوع وابستگی را نپذیرفته و استقلال خود را حفظ کردند. اصحاب مدارس به صراحت اعلام کرده اند که به هیچ حزب و جناح و قدرتی وابسته نبوده و نخواهند بود.
ایشان خاطرنشان کرد: مردم ما اختلاف را نمی‌ پذیرند و می ‌دانند که علما خیرخواه آنها هستند و خودشان مسیرشان را می ‌دانند. به همین خاطر با علما، نخبگان و معتمدان خود همیشه همراه هستند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود به “مواضع هوشمندانه علما در امر انتخابات” اشاره کرد و گفت: علمای گرامی در انتخابات گذشته بسیار هوشمندانه عمل کردند که به سبب آن در انتخاب ریاست جمهوری درصد مشارکت مردم استان از دیگر استان‏ها بالاتر بود و این امر سبب توجه ویژه دولت به مردم این استام شده است، به طوری که جناب آقای مبارکی، که از مردم بومی منطقه است، به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد چابهار انتخاب شده است.
مولانا عبدالحمید اظهار داشت: بنده به شما خوش خبری می دهم که رئیس جمهور محترم بر رعایت خواسته های اقوام و مذاهب احترام می گذارد و معتقد است که حقوق قانونی اقشار مختلف جامعه باید مراعات شود. زیرا ایجاد هم‏دلی بین دولت و ملت فقط از مسیر احترام گذاشتن و توجه به خواسته های قانونی مردم اعم از اقوام و مذاهب متحقق می شود.
ایشان همچنین به انتصاب استاندار جدید سیستان و بلوچستان اشاره کرد و خاطرنشان نمود: استاندار جدیدی که از سوی دولت تعیین شده است به زودی معرفی و در استان مستقر می شود. امید است که ایشان در امور استخدامی و واگذاری مسئولیت‏ها از مردم ما کار بگیرند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان اشاره ای هم به موضوع مرزهای کشور داشت و گفت: یکی از مهمترین نگرانی‏های ما درگیری‌های مرزی است که در این زمینه باید بیش از پیش تلاش شود تا امنیت به استان برگردد و هر کس در این باره نفوذی دارد باید در فکر چاره باشد. چون بسیاری سعی دارند تا بر طبل ناامنی در استان بکوبند و استان را ناامن جلوه دهند  و این به ضرر مردم استان است.
ریسات محترم شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان در پایان سخنان خود علما و اصحاب مدارس را به سه موضوع “توصیه مردم به اتباع شریعت و سنت”، “پایبندی به اعمال شخصی از قبیل نماز سحر، ذکر، تلاوت و….” و “توجه الی الله” تاکید و توصیه نمود.
در پایان نشست مدیران مدارس دینی اهل سنت استان، برخی از پیشنهادات مطرح شده در این نشست مورد بررسی قرار گرفت که پس از مشورت و رایزنی، مواردی به تصویب رسیده و برای اجرایی نمودن آنها به مدیران مدارس تحویل داده شد.

دیدار مولانا عبدالحمید با دانشجویان در چابهار
روز یکشنبه 92/9/3 بعد از نماز عصر دیداری با دانشجویان و فرهنگیان شهرستان چابهار در مسجد ابوبکر صدیق- رضي الله عنه- صورت گرفت که جمیعت انبوهی برای استقبال و دیدار با حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید حضور یافته بودند.
این نشست با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز گردید و پس از آن “عبدالوحید باران‏زهی” دانشجوی دانشگاه بین المللی چابهار به نمایندگی از دانشجویان خیرمقدمی به حضرت شیخ الاسلام عرض کرد. سپس حضرت شیخ الاسلام در جمع دانشجویان مشتاق به ایراد سخن پرداخت.
مولانا عبدالحمید در ابتدای سخنان خویش به اعجاز قرآن مجید در زمینه های مختلف اشاره کرده و آن را “سندی زنده بر حقانیت اسلام” توصیف کرده که مسیر سعادت و خوشبختی را به انسانها نشان می دهد.
ایشان در ادامه مسر قرآن و مسلمانان را “مسیر اعتدال و میانه روی” دانست و خاطرنشان کرد: در تمام دنیا یک مسیر اعتدالی و میانه روی وجود دارد و آن مسیر قرآن و ملت مسلمان است، اگر چه متأسفانه بعضی از مسلمانان راه اعتدال و میانه را رها کرده و به انحراف کشیده شده و گرفتار افراط و تفریط گردیده اند، اما دین اسلام دینی است که پیامبرش بر مسیر اعتدال بوده و جامعه جهانی را به اعتدال فراخوانده است. دین اسلام بر خلاف سایر ادیان که در عبادت و پرستش پروردگار دچار انحراف و افراط و تفریط شده اند، راه میانه توحید را انتخاب کرده و معتقد است که تنها بر یک ذاتی باید پیشانی را بر زمین گذاشت و در مقابلش سجده کرد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنان خود از بداخلاقی و بدحجابی‏های موجود به عنوان “جاهلیت امروز” یاد کرد و گفت:‌ جاهلیت امروز در لباس جدیدی وارد عرصه اجتماعی شده است. به طور نمونه حجاب و پوشش را که شرف و حیای زن است از تنش در آورده و در ماهواره ها، هتل‏ها و مغازه ها او را به تصویر می کشند. در حالی که اسلام جایگاه زن را بلند و بالا و حجاب را نگین حیا و شرف زن قرار داده و به او اجازه داده تا با پوشش اسلامی به دانشگاه برود و علوم مختلف را بیاموزد.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان به تحولات خاورمیانه اشاره کرد و اظهار داشت: شما می دانید که انقلاب‏های بپا خواسته در خاورمیانه برای آزادی از قید اسارت، بی بندوباری و ستمگریبه وقوع پیوسته اند،‌اما باید دانست که راه رهایی از اسارت و ظلم و ستم متمسک شدن به قرآن عظیم الشإن است که نصیب مسلمانان گردیده و که مسلمانان می توانند با آن جهان را سیادت و رهبری کنند. مسلمانان با کسب علوم قرآنی و این ثروت عظیم از سرسپردگی بیرون می شوند و به مردانگی، شجاعت، ایمان و وفادرای دست می یابند. با مفاهیم قرآنی می توانیم علم روز و تکنولوژی پیشرفته را بدست آوریم و جهان را رهبری کنیم، که در نهایت پاکیزگی و طهارت، ادب و اخلاق، شرافت و کرامت در دنیا حکم‏فرما می شود.
مولانا عبدالحمید افزود: جامعه اسلامی بخش بزرگی از سرمایه و گنج‏های قرآن و آموزه های سنت و حدیث نبوی را در اختیار دارند که هنوز موفق به استخراج آنها نشده است. اگر ما دین‏گرا باشیم و علوم روز را با جدیت، تلاش و پشتکار دنبال کنیم تمام دنیا به ما نیاز پیدا می کند.
ایشان خطاب به دانشجویان خاطرنشان کرد: این را بدانید که علم روز و علم شریعت هر دو سودمند هستند. لذا با انگیزه خدمت به فراگیری دین، قرآن و کسب علوم بپردازید چون جامعه فردا به شما چشم دوخته و امیدوار است.
مولانا عبدالحمید در پایان تمامی دانشجویان را به “پایبندی در نماز جماعت، جمعه و عیدین”، “شرکت در مراسم دینی، کلاس‏های قرآنی، و درس‏های تفسیر علما”، “رعایت تقوا و پرهیزگاری در محیط دانشگاه” و “تخصص در علوم مختلف روز” تاکید و توصیه نمود.

سخنرانی مولانا عبدالحمید در جمع مردم چابهار
بعد از نماز مغرب روز یکشنبه حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در میان جمعیت بی نظیر مردم چابهار در مسجد جامع این شهر سخنرانی نمود.
مولانا عبدالحمید طی سخنانی در میان خیل عظیم مشتاقان در مسجد جامع چابهار، به مشکلات و معضلاتی که بشریت امروز با آنها مواجه می باشد اشاره کرد و گفت: امروزه اقشار مختلف جامعه اسلامی بلکه جامعه جهانی با مشکلات و بن بست‏های فراوانی مواجه هستند؛ درگیری‏های قومی، نژادی، زبانی، رنگی و پوستی و انواع سلیقه ها و مشکلات جامعه را فرا گرفته است که مسلمانان برای حل معضلات و مشکلات خود عاجزاند،‌ به طوری که به خاطر ناهماهنگی‏های درونی از کشورهای متمدن و جهانی کمک می خواهند. مسئله فلسطین که ریشه دیرینه دارد، شام، بحرین و در تمام کشورها اختلافاتی دامنگیر مسلمانان شده است و از طرفی دنیا نمی خواهد کشورهای اسلامی آرام باشند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان “بازگشت به قرآن و سنت” را راه حل تمام معضلات و مشکلات برشمرد و خاطرنشان کرد: اندیشمندان، متفکران، سیاستمداران و صاحب‏نظران نمی توانند راهی برای رهایی و حل این مشکلات بیابند.در حالی که راه حل تمام مشکلات در دست خودِ مسلمانان است. تنها راه حل، بازگشت به کتاب الله و سنت رسول اکرم است. اگر بر دستورات قرآن و تعلیمات زیبای نبوی عمل شود تمام مشکلات مسلمانان حل خواهند شد. اگر صحابه توانستند دو ابرقدرت زمان؛ ایران و روم را از پای درآورند،‌ دلیلش عمل به نسخه شفابخش قرآن و ارشادات نبوی بود که بزرگترین قدرت‏ها در مقابل آنها تسلیم شدند. مسلمانان امروزی نیز اگر خواهان پیروزی هستند، رمز پیروزی آنها عمل به کتاب و سنت است.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود در جمع مردم چابهار، همگان را به عمل به شریعت، ادای نمازهای پنجگانه همراه با جماعت، تقویت و همکاری با مراکز علمی و رعایت حقوق الله و حقوق العباد توصیه نموده و بر اجتناب از حرمت شکنی، رباخواری،رشوه، تعرض به آبروی مردم، غیبت، دروغ، خیانت در امانت و دیگر معاصی تاکید کرد.

بازدید از منطقه آزاد چابهار و سخنرانی مولانا عبدالحمید
روز دوشنبه مورخ 92/9/4 بازدیدی از منطقه آزاد چابهار به عمل آمد که نشستی نیز در سالن همایش‏های سازمان منطقه آزاد برگزار شده و حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در این نشست به ایراد سخن پرداختند.
در ابتدای این نشست، ‌که جمعیت کثیری در آن حضور داشتند، آقای مبرهن، رئیس اتاق بازرگانی منطقه آزاد چابهار ضمن عرض خیرمقدم خدمت مولانا عبدالحمید و هیئت همراه ایشان، حضور حضرت شیخ الاسلام را مایه خیر و برکت دانست.
رئیس اتاق بازرگانی  همچنین انتخاب شایسته آقای مهندس حامدعلی مبارکی به سمت مدیرعاملی منطقه آزاد چابهار را به فال  نیک گرفت و دولت تدبیر و امید را برای این انتخاب ستود و گفت: این انتخاب جوابی است بر آنهایی که انتصاب‏های بومی را تهدیدی تلقی می کنند. این انتخاب در واقع فرصتی برای رو به جلو رفتن است.
مبرهن در پایان سخنان خود حمایت خویش و اهالی بازرگانی را در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های آقای مبارکی اعلام داشت.
 بعد از ایشان آقای مبارکی جهت عرض خیرمقدم به حضرت شیخ الاسلام و همراهانش پشت تریبون قرار گرفت. وی در ابتدای سخنان خود، موفقیت دولت تدبیر و امید را در توافقنامه ژنو که حدود یک دهه دغدغه دولت‏ها بود، به ملت و دولت تبریک گفته و آن را گامی بلند در راستای تحقق برنامه های خارجی شمرد.
مبارکی انتخاب مدیران بومی در کشور را “اقدامی مقتدرانه و توانمند” توصیف کرد و ضمن اعلام آمادگی برای خدمت به مردم جهت سرمایه گزاری در منطقه آزاد چابهار، خواستا حمایت و اعتماد مردم شد و گفت: مردم مردم ما باید آغازگر باشیند و این پنجره اقتصادی که به روی ما باز شده است نیاز به همکاری و سرمایه گذاری دارد تا بسته نشود.
در پایان این نشست، حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، به عنوان مهمان ویژه سازمان منطقه آزاد چابهار، به ایراد سخن پرداخت. ایشان بازدید از منطقه آزاد چابهار را یکی از برنامه های اصلی سفرش عنوان کرد و از آقای مبارکی و سایر دست اندرکاران سازمان منطقه آزاد چابهار تقدیر و تشکر نمود.
مولانا عبدالحمید در ابتدای سخنان خود، هدف اصلی آفرینش انسان‏ها را بندگی و عبادت پروردگار دانست و گفت: خداوند متعال انسان‏ها را آفریده تا ایمان و اعتقاد راسخ به ذات خداوند داشته باشند و خداشناسی، بندگی و شکرگزاری را در وجودشان نهاینه کنند.
ایشان ادامه داد: هدف بندگی و شکرگزاری زمانی برآورده می شود که تمام نیازهای بشر فراهم شود. خداوند متعال تمام نیازهای بشر را برآورده نموده و اگر انسان مشکلی در تامین برنامه هایش دارد از ناتوانی خودش است، چرا که خداوند امکانات متعدد و متنوعی را در جهان آفریده تا بشر بتواند با اطمینان خاطر خداوند را عبادت کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان “سلامتی”، “امنیت” و “اقتصاد و معیشت” را از عوامل مؤثر در عبادت پروردگار عنوان کرد و خاطرنشان نمود: سلامتی و امنیت و نیز اقتصاد و معیشت از شرایط اطمینان خاطر بندگان برای عبادت پروردگار است، چرا که اگر انسان تمام امکانات را داشته باشد ولی فاقد سلامتی و امنیت باشد و یا نتواند زندگی اش را تامین کند نمی تواند خداوند را با اطمینان عبادت نماید. انسان بیمار و مضطرب همیشه با درد و اضطرابش گرفتار بوده و فرصت عبادت را از دست می دهد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: رونق تولید و فراهم نمودن فعالیت‏های اقتصادی در راستای تولید در تمام نظام‏ها و تمدن‏های دنیا یکی از اساسی ترین اهداف هر نظام و تمدنی به شمار می رود و دستیابی به این موارد با سیاستگذاری درست و برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده امکان پذیر است.
مولانا عبدالحمید “سیاست درست و صحیح” را از جمله موارد مؤثر در تحول اقتصادی برشمرد و اظهار داشت: به اعتقاد بنده یکی از دستاوردهای نظام اسلامی سیاست درست و برنامه ریزی صحیح است که در تحول اقتصادی و محرمیت زدایی تأثیرگذار می باشد. چنانچه یکی از سیاست‏گذاریهای درست دولت جناب آقای روحانی در امور سیاسی و اقتصادی به کارگیری نیروهای بومی است و این بهترین سیاست دنیا به شمار می آید که تمام جناح‏ها، احزاب، اقوام و مذاهب را در چرخه سیاسی و اقتصادی سهیم کرد. جناب دکتر روحانی حتی مخالفان خود را دعوت به همکاری جهت آبادانی کشور کرده است.
ایشان در ادامه با اشاره به توافق هسته ای ایران با گروه 5+1 خاطرنشان کرد: الحمدلله دولت توانست با کلید تدبیر، معضل بزرگ بین المللی را از دوش ملت و دولت پایین بیاورد و در توافقنامه ژنو موفق شد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از سخنان خود به درگیریهای موجود در عراق و سوریه اشاره کرد و در این زمینه گفت: بعضی‏ها درگیری‏های موجود در عراق و سوریه را درگیری‏های مذهبی قلمداد می کنند، اما بنده معتقدم به میان آوردن مذهب، بهانه ای بیش نیست، آنها زمانی که با بن بست و ناتوانی مواجه می شوند نام “مذهب” را به میان می آورند، در حالی که اگر همین افرادی که با یکدیگر درگیر هستند، از سوی صاحبان قدرت و حکومت در سرنوشت کشورشان مشارکت داده شده و از آنها در اداره کشور دعوت بعمل آید،‌ تمام مشکلات حل خواهند شد.
مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان خود به جایگاه ویژه منطقه آزاد چابهار اشاره کرده و خاطرنشان نمود: این منطقه به لحاظ موقعیت استراتژیک و دسترسی به آبهای آزاد و همچنین نزدیکی به بازارهای جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است استعداد آن را دارد که قطب تجاری و سرمایه گزاری باشد. مهندس ترکان (مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور) با تدبیر و درایتی که از ایشان سراغ داریم با انتخاب مدیران بومی در اکثر مناطق زمینه رشد و توسعه این مناطق را فراهم نموده است.
مولانا عبدالحمید از آقای مبارکی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خواست تا با تدبیر عمل کرده و از کارشناسان و اندیشمندان بومی و غیربومی دعوت به عمل آورد تا زمینه رشد و توسعه اقتصادی فراهم شود.
ایشان همچنین از سرمایه گذارانی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس یا بیرون از استان و جاهای دیگر سرمایه گزاری کرده اند خواست تا به استان خود بیایند و در اینجا سرمایه گذاری کنند، چرا که دولت نیز با آنها همکاری می کند.
مولانا عبدالحمید در پایان مدیرعامل منطقه آزاد چابهار را مورد خطاب قرار داد و گفت: توصیه بنده به آقای مبارکی و دست اندرکارانش این است که همچون شمع بسوزند تا به دیگران روشنایی برسانند. آنها باید منافع دیگران را بر منافع شخصی خویش ترجیح دهند. این را بدانید که بهترین مدیر آن ست که پس از پایان کارش، بعد از پایان کار از خود آبادانی بجای گذارد. لذا بایستی همه مردم ایران در کنار هم برای آبادانی کشور با یکدلی و وحدت کلمه تلاش کنند.

مولانا عبدالحمید بعد از ظهر روز دوشنبه به نوبندیان رهسپار  شدند که پس از نماز عصر بنا بر تقاضای مفتی محمد قاسم قاسمی، برای طلاب نصائحی ایراد فرمودند. پس از نوبندیان به روستای “پلان” بخش دشتیاری عزیمت کردند، که مردم برای استقبال حضرت شیخ الاسلام بیرون از روستا تجمع کرده بودند.
ایشان در ادامه سفر خود به روستای “ماندیرو” رفته در جلسه ای که در مدرسه تعلیم القرآن و السنة برگزار می شد شرکت نمود. جلسه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و عرض خیرمقدم از سوی مولانا یارمحمد پنلاد، امام جمعه ماندیرو و آقای شه بخش از اعضای شورای اسلامی آغاز شد. سپس مولانا محمد قاسم قاسمی، سردبیر فصلنامه ندای اسلام به ایراد به سخن پرداخت. مولانا قاسمی احساس مسئولیت همگان در قبال امت اسلامی را مورد تذکر قرار داده و ملت‏ها را به دو نوع “ملت‏های پیشرفته و مترقی” و “ملت‏های عقب مانده” تقسیم کرد.
سردبیر فصلنامه ندای اسلام “علم و دانش”، “تقوا و دینداری” و “اتحاد” را سه اهرم پیشرفت و ترقی ملتها برشمرد.
در ادامکه این مراسم، حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، که به عنوان میهمان ویژه در این مراسم حضور بهم رسانیده بود، به ایراد سخن پرداخت و چنین بیان داشت: خداوند متعال این دنیای عجیب و  پهناور و تمام اشیا را پدید آورده است تا ما را مورد آزمایش قرار دهد و همه موجودات دنیا را برای استفاده انسان خلق نموده است، ولی انسان را برای بندگی و عبادت خویش آفریده است.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: دومین  چیزی که خداوند برای آزمایش ما آفریده است “نفس اماره” است که انسان در مقابل آن بایستد تا از هواهای نفسانی و خواهشات ظلمانی در امان بماند. وقتی انسان چنین باشد به سوی گناه، دروغ، غیبت، و انواع معاصی و مفاسد نمی رود. سومین دشمن ما انسان‏ها که خداوند به وسیله آن ما را مورد آزمایش قرار داده “شیطان” است. شیطان دشمن قسم خورده انسانهاست که می خواهد انسان را به جهنم رهنمون سازد.
ایشان در ادامه افزود: چهارمین موردی که خداوند ما را با آن آزمایش کرده است “دین” است. اگر انسان به فرامین الهی و احکام دینی چنگ بزند به بهشت می رسد ولی اگر از عمل به شریعت ابا ورزد به سوی جهنم روانه می گردد. انسانی موفق و سعادتمند کسی است است که در این آزمایشات و امتحانات الهی مورد قبول واقع شود.

مولانا عبدالحمید، بامداد سه شنبه (5 آذر 1392) منطقه چابهار را به مقصد زاهدان ترک کردند.

چاپ

2035 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 28 آذر, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©