مولانا عبدالحمید در بخشی از خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به درخواست نوری مالکی از آمریکا برای ایجاد امنیت در عراق، گفت: متاسفانه مشکلات کنونی عراق به اوج خودش رسیده است و مسلمانان این کشور، که هم از لحاظ وطنی و هم از لحاظ اسلامی با یکدیگر برادر هستند، کشته می شوند. متاسفانه در این کشور اخوت و برادری مدنظر قرار نمی گیرد. بنده در یکی از رسانه ها مطلبی دیدم که آقای نوری مالکی، نخست وزیر عراق برای ایجاد امنیت در این کشور از آمریکا کمک خواسته است. دیدن این مطلب بسیار من را تکان داد. این نتیجه ضعف فکری است که بعضی سران کشورهای اسلامی برای ایجاد امنیت در کشورهای خود از آمریکا و روسیه و اروپا کمک بخواهند.

ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان در ادامه افزود: واقعا جای افسوس است که مسلمانان و سران کشورهای اسلامی نمی توانند مسایل خود را با گفتمان و دوراندیشی حل و فصل کنند. به راستی اگر آمریکا می خواست مشکلات عراق را حل کند، قبل از اینکه از این کشور خارج شود باید مردم را در کنار یکدیگر قرار می داد و مشکلات را حل می کرد. در حالی که منشأ تمام مشکلات عراق اشغال عراق توسط آمریکاست، و آمریکا به صورت بسیار هوشیارانه بین مردم عراق اختلاف می اندازد تا یکدیگر را بکشند. آرزوی ما این بود که ملت عراق بعد از صدام در کنار یکدیگر قرار گرفته و با هم متحد شوند و کشورشان را آباد کنند.
مولانا عبدالحمید همچنین خاطرنشان کرد: امروزه همین وضعیت در مصر جریان دارد و یک هیئت بلندپایه روسی در مصر نشسته و با ارتش مصر قرارداد فروش سلاح امضا می کند. فروش سلاح به ارتش مصر در مقابل اسرائیل نیست، بلکه می خواهند با این تسلیحات مردم مصر را سرکوب کنند. به مردم سوریه و عراق نیز سلاح می دهند تا مردم این کشورها یکدیگر را بکشند. مردم مصر نباید وابسته به اجانب باشند. تمام تلاش قدرت‏ها و زورگویان دنیا در طول تاریخ این بوده است که کسانی را بر کشورهای اسلامی مسلط کنند که وابسته و اجیر اجانب بوده و خود را به آنها بفروشند، آنها نگذاشتند که یک انسان آزاده و اندیشمندی که به الله و رسول و به اسلام و مسلمین و به ملت و وطن خویش وابسته باشد بر سر کار بیاید تا از طریق تدبیر و اندیشه صحیح ملت را در کنار یکدیگر قرار داده و به آنها خدمت کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه خطاب به مسئولین کشور پاکستان نیز گفت: رهبران و سیاستمداران پاکستان باید اختلافات خود و مردم را از راه گفتمان و مذاکره و گذشت حل کنند. حرف مخالفان خود را بشنوند و مشکلات را برطرف نمایند.
عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان ضمن اظهار تأسف از اوضاع مسلمانان در کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه مایه حسرت و افسوس است این است که مسلمانان در کشورهای اسلامی، اعم از مصر و سوریه عراق و بحرین و سایر بلاد اسلامی، از لحاظ عقلی و فکری ناتوان اند و نمی توانند ملت خود را قانع کنند و با یکدیگر بر سر میز مذاکره بنشینند و قدرت را به صورت عادلانه بین خود تقسیم کنند. آنان باید به جای اینکه دست به کشتن یکدیگر بزنند، در مسیر آبادانی کشورشان گام بردارند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: دشمن به هیچ وجه دنبال اصلاح اوضاع مسلمانان نیست، بلکه آنها منافع خود را در اختلاف مسلمانان می دانند. دشمنان اسلام می خواهند ملت‏های مسلمان در مصر و سوریه و عراق و… را به جان یکدیگر بیندازند تا امنیت اسرائیل را تأمین کنند. آنها می خواهند سلاح خود را به فروش برسانند.
مولانا عبدالحمید مردم و رهبران کشورهای اسلامی را مورد خطاب قرار داده و گفت: بنده از این تریبون کوچک به همه کسانی که اختلاف دارند خطاب می کنم که به جای اینکه یکدیگر را بکشید،‌ از خودگذشتگی نشان دهید. کسانی که زمام امور را در دست گرفته اند به جای اینکه برای رفع مشکلات خود از اروپا و آمریکا کمک بخواهند، متفکران، اندیشمندان، علما، سیاستمداران و نخبگان جامعه اسلامی را دعوت کنید و با یکدیگر مذاکره نموده و مشکلات خود را حل کنید. به جای اینکه به یکدیگر تهمت زده و یکدیگر را تکفیر نموده و به مساجد و اماکن عمومی حمله کنید، کنار یکدیگر بنشینید و مشکلات خودتان را با دوراندیشی و سعه صدر حل کنید. تمام مشکلات و بحرانهای موجود در کشورهای اسلامی نتیجه تنگ نظری و کوتاه فکری و عدم دوراندیشی است. ما امیدواریم آنهایی که قدرت و توانایی داشته و حرف آنها در جاهای دیگر خریدار دارد، برای رفع این مشکلات قدم بردارند. راه حل مشکلات امروزی و رسیدن به وحدت، هم اندیشی نخبگان و اندیشمندان کشورها، دیدگاهها و تفکرات مختلف و برداشتن گام‏های عملی در زمینه وحدت امت اسلامی است. الله تعالی کشورهای اسلامی را از قتل و کشتار و خون‏ریزی و بلا و مصیبت نجات دهد.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان در پایان بر لزوم وحدت تاکید کرد و افزود: وحدت و انسجام بسیار مهم و حیاتی است. در هر جامعه ای که اختلاف باشد حیثیت و آبروی آن جامعه از بین رفته، اقتصاد تباه می شود و باعث بدنامی تاریخ آن ملت می گردد. لذا باید با سعه صدر، دلسوزی و دوراندیشی مشکلات را حل نمود.

[لازم به ذکراست، مولانا عبدالحمید معتقداند که جنگ‏ها و درگیری‏های موجود در برخی کشورهای اسلامی ریشه مذهبی ندارند، زیرا این مذاهب از قدیم الایام در این کشورها وجود داشته اند، اگر چه برخی از این درگیری‏ها و بحران‏ها بعدها رنگ و بوی مذهبی به خود می گیرند، اما انحصارطلبی برخی گروه‏ها و عدم مشارکت احزاب و تفکرات مختلف ملت در ساختار حکومت منشأ تمام این بحران‏ها و جنگ‏هاست و تنها راه حل این بحران‏ها تشکیل حکومت فراگیر و انتخابات دموکراتیک و آزاد است.]

چاپ

1432 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 25 آبان, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©