مولانا عبدالحمید با بیان این مطلب که “دیوار بتنی و فضای امنیتی مشکل امنیت استان را حل نمی کند” بر ضرورت اعتمادسازی مردمی برای ایجاد امنیت تاکید کرد.

 امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از خطبه های نماز جمعه (10 آبان 1392) با اشاره به حادثه شهادت 14 مرزبان ایرانی در سراوان گفت: حادثه شهادت 14 تن از مرزبانان عزیز کشورمان در مرزهای سراوان بسیار ناگوار و تکان دهنده بود و مردم استان انتظار چنین حمله ای را از آن سوی مرزهای کشور نداشتند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: همه مردم استان، اعم از شیعه و سنی، راضی نیستند و نمی خواهند که استان دست‏خوش ناامنی و خشونت باشد. مردم این استان از ناامنی منزجر هستند و از آن نفرت دارند. کسانی که با هر عنوان و در هر لباسی و با هر شیوه ای بخواهند استان را ناامن کنند، از سوی مردم طرد خواهند شد.

مولانا عبدالحمید با بیان اینکه “بدترین ناامنی ها، جنگ‏های قومی و مذهبی هستند” گفت: جنگ‏های قومی و مذهبی، جنگ‏های کوری هستند که مایه سرشکستگی و از بین رفتن آبروی انسان می شوند و بسیار خطرناک و نفرت انگیزند. هیچ آئین و عقلی نمی تواند جنگ‏های مذهبی شیعه و سنی با یکدیگر و یا فلان قوم را توجیه کند. اینگونه اعمال برای ملت‏ها آسیب‏های فراوانی به همراه دارند و در طول تاریخ ناپسند بوده اند.

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان اظهار داشت: مردم کشور و استان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری حضور پرشوری داشتند و به بازنگری و تغییر در سیاست‏های داخلی و خارجی دکتر روحانی، که شعار اصلی انتخاباتی ایشان بود، و به برنامه های تدبیر و امید وی رأی دادند.

مولانا عبدالحمید افزود: رأی مردم به اندیشه ها و افکار دکتر روحانی بود و این به آن معناست که مردم ایران خواهان تغییر هستند و می خواهند در کشور فضای اعتدال و تدبیر حاکم باشد و آزادی‏های سیاسی و مذهبی برقرار باشند. یکی از شعارهای رئیس جمهور نیز اجرای قانون اساسی و پرهیز از قانون گریزی توسط ارگان‏ها و نهادهای دولتی است. تحقق اجرای قانون اساسی به عنوان میثاق ملی مردم ایران می تواند متضمن حقوق اقوام و مذاهب و توجه به حقوقی که به آنها رسیدگی نشده و اجرای مساوات باشد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: مردم استان سیستان و بلوچستان با آرای بسیار بالایی به امید آینده ای بهتر به دکتر روحانی رأی دادند و از راه گفتمان و مذاکره سازنده به دنبال خواسته ای خود هستند. این مردم به دنبال ناامنی و خشونت نیستند، اما متاسفانه برخی از افراطیون نمی خواهند استان در آرامش و امنیت باشد و رئیس جمهور در اجرای برنامه هایش موفق عمل کند و رضایت همه مردم از جمله اهل سنت را جلب نماید. زیرا در آن‏صورت بازار افراطیون کساد و تعطیل خواهد شد. اگر مردم به خواسته های خود برسند، آنها حرفی برای گفتن نخواهند داشت. در میان شیعه نیز افراطیونی وجود دارند که حقی برای کسی قایل نیستند و می خواهند فقط طیف و جناح خودشان به قدرت برسند و هر دو گروه (افراطیون شیعه و سنی) در مسیر اعتدال و تدبیر کارشکنی می کنند.

مولانا عبدالحمید گفت: مردم استان اعم از شیعه و سنی در مسیر اعتدال و اخوت اسلامی هستند و اجازه نخواهند داد عده ای استان را دست‏خوش ناامنی کنند. پیام صریح بنده آن است که مردم راضی به اینگونه اعمال نیستند و اجازه نخواهند داد که عده ای به مرزبانان کشور تعرض کنند. مردم خواهان امنیت هستند و می خواهند مشکلات‏شان را از راه گفتمان حل کنند و برای همین به شعار تغییر دکتر روحانی رأی دادند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: باید به رئیس جمهور فرصت داد تا بتواند شعارهای خود را متحقق کند. آقای روحانی در جلسه معارفه وزیر خارجه گفتند که اگر حرف ملت را گوش نکنیم، شکست می خوریم و این دیدگاه بسیار خوبی است که از سوی رئیس جمهور یک کشور بیان می شود.

رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه عده ای افراطی می خواهند در این فضا آب را گل آلود کنند تا آقای روحانی نتواند به وعده هایش عمل کند. لذا بنده هشدار می دهم که نباید برای دولتی که از راه قانونی بر سر کار آمده است، مزاحمت ایجاد شود. ملت نمی تواند این مزاحمت‏ها را تحمل کند.

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: ما می خواهیم استان امن باشد. همه مردم در موضوع امنیت استان با مسئولین موافق هستند. معتقدیم که باید با رایزنی و مشورت و دوراندیشی برای حفظ و برقرای امنیت تلاش کرد. رسیدگی به مسأله امنیت با احساسات و عصبانیت مسئولین نتیجه ای ندارد. امنیت زمانی برقرار و پایدار خواهد شد که نتیجه همکاری و همفکری همه مردم، علما، روشنفکران، ریش سفیدان و مسئولین باشد و با تدبیر و اندیشه و فکر صحیح حاکم شود. نباید برای مقابله با ناامنی از روی احساسات برخوردی صورت گیرد که دل مردم را بشکند و موجب ناراحتی مردم شود.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: بنده موافق احداث دیوار بتنی در مرزهای استان نیستم و معتقدم که به جای احداث دیوار بتنی، باید اعتماد مردم را بازسازی کنیم و اعتماد ملت را به دست بیاوریم، زیرا در آن صورت است که مرزهای ما برای همیشه امن خواهند بود و ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت. امروزه در دنیا دیوارها را خراب می کنند، ما نباید تازه به فکر احداث دیوار در مرزهای کشورمان بیفتیم.

مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کرد: ما با تدبیر و گفتمان مشکلات خود را پیگیری می کنیم و اجازه نخواهیم داد که هیچ گروه و دسته ای جنگ‏های فرقه ای و مذهبی کشورهای دیگر را وارد مرزهای کشور ما کنند و مردم استان نیز به هیچ گروهی اجازه نمی دهند که مراکز مذهبی و تجاری را با بمب گذاری و ناامنی تهدید نمایند. در این استان باید فضای اخوت و امنیت حاکم باشد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: همان طور که رئیس جمهور محترم وعده داده اند که فضای امینتی را از سطح کشور برمی دارند، فضای کشور باید آزاد باشد. فضای امنیتی استان نیز نباید به گونه ای باشد که تصوری امنیتی از آن در اذهان ایجاد شود، زیرا مردم از این فضا رنج می برند. لذا همانگونه که وزیر محترم اطلاعات  نیز وعده داده اند، امیدواریم که فضای امنیتی، با تدبیر علما، نخبگان منطقه و مردم استان از بین برود و فضای آزادی، تدبیر، امنیت و گفتمان حاکم شود.

 

 

 

چاپ

1526 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 11 آبان, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©