مولانا عبدالحمید، که اواسط هفته گذشته از سفر معنوی حج بیت الله الحرام بازگشتند، طی سخنانی در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان “وحدت و انسجام امت اسلامی” را از مهمترین پیامهای حج برشمردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (3 آبان 1392) با تلاوت آیات «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ*قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ» [یونس: 57-58] اظهار داشتند: الله تعالی بر همه جهانیان لطف و احسان فراوانی دارد و فضل و کرم الله تعالی بر هیچ انسانی مخفی و پوشیده نیست. همه جهانیان بر احسانات رب العالمین گواهی می دهند و جزء جزء این موجودات دلایلی بر وحدانیت و بر فضل و احسان رب العالمین هستند.
ایشان در ادامه افزودند: الله تعالی که انسان  را اشرف مخلوقات قرار داده، احسانات ویژه ای نیز به او ارزانی داشته است. الله تعالی انسان را با انواع احسانات مورد نوازش قرار داده است، به طوری که انسان وقتی به این نعمت‏ها توجه می کند، حیران می شود. الله تعالی همه خواسته های انسان در باب نیازها و ضرورتهای او را برآورده کرده است؛ «وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ» [ابراهیم: 34]
امام جمعه اهل سنت زاهدان “دین” و” ایمان” را بزرگترین نعمت پروردگار در حق بشریت دانستند و گفتند: الله تعالی همان‏طور که انسان را از نعمت‏های ظاهری و مادی بهره مند نموده است، به او نعمت معنوی نیز عنایت کرده است. نعمت معنوی الله تعالی نعمت دین و ایمان و تقواست. الله تعالی نعمت تقوا را نعمت خیر و خوب معرفی کرده و می فرماید: «ولباس التقوی ذلک خیر» الله تعالی فرموده است که اگر انسانها به این نعمت الهی توجه کرده و آن را در زندگی خویش بیاورند به سعادت و خوشبختی کامل دست حاصل می کنند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: اکثریت بشریت امروزی در انتخاب خود دچار اشتباه شده و سعادت و کامیابی خود را در پیشرفت مادی می دانند. آنان اینگونه تصور می کنند که اگر به پست و مقام و مال دنیا و نعمت‏های مادی دست حاصل کردند به سعادت رسیده اند، در حالی که نعمت‏های مادی برای انسان نمی مانند و روزی خواهد رسید که بشر نعمت‏های مادی را ترک کرده و از این دنیا رخت برمی بندد و تنها چیزی که در دنیا و آخرت با انسان همراه است نعمت دین، ایمان و تقوای الهی است.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: اگر ما در مسیر دین و ایمان حرکت کرده و پایبند شریعت اسلام شویم هم در دنیا و هم در آخرت سعادتمند هستیم. انسانی که دارای سرمایه معنوی باشد، این سرمایه در هر جای دنیا با او همراه است، در حالی که نعمت‏های مادی در تمام لحظات نمی توانند انسان را همراهی کنند. نعمت‏ها و سرمایه های معنوی حتی پس از مرگ نیز با انسان همراه هستند، اما انسان بعد از مرگ نمی تواند پول و سایر سرمایه های مادی را با خود ببرد. انسانی که از دنیا می رود، مال دنیا و خویشاوندان را ترک می کند و در قبر او می ماند و اعمالی که در دنیا انجام داده است.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کردند: بالاترین سرمایه، سرمایه دین و سرمایه قرآن عظیم الشأن است. قرآن کریم کتاب بی نظیری است که هیچ باطلی در آن راه ندارد؛ «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ» [فصلت: 42] این کتاب رب العالمین است که الله تعالی با تعبیرات و کلام خودش با انسان سخن می گوید. قرآن عظیم الشأن کتابی جامع و کامل است که انسان‏ها را به اصلاح و تزکیه می رساند. قرآن کریم حبل المتین است که انسان‏ها را به خدا می رساند. لذا قرآن کریم با سرمایه های دنیا قابل مقایسه نیست.
مولانا عبدالحمید افزودند: دین اسلام، آخرین دین الهی است که بشر را در تمام زمینه ها راهنمایی کرده و سعادت تمام جهانیان را در خود جای داده است. دین اسلام سرمایه ای است که با تمامی سرمایه های مادی آمریکا و اروپا و پیشرفت‏های اروپایی قابل مقایسه نیست. البته این کتاب به هیچ وجه با پیشرفت و تکنولوژی سالم مخالفت نیست، بلکه انسان را نسبت به پیشرفت سالم تشویق می کند. دین اسلام پیروان خود را به ترقی و پیشرفت در تمام زمینه ها ترغیب می دهد. دین اسلام با انواع فناوری‏های نوین جهانی مخالف نیست، بلکه از این فناوری‏ها استقبال می کند.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت سیستان وبلوچستان تاکید کردند: بالاترین پیشرفت و ترقی برای بشر آن است که بشر در عرصه های تقوا، خداشناسی، خودسازی و تزکیه و اصلاح پیشرفت نماید. هدف از نزول قرآن عظیم الشأن و بعثت پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- این است که انسان به قرب خدا نایل شده و در مسیر اصلاح خود و جامعه گام بردارد و انسانیت به درجه بالای کمالات برسد. در عصر پیامبر و صحابه شناخت الله تعالی و نایل شدن به ایمان کامل و اخلاق جزو بالاترین پیشرفت‏ها محسوب می شد. لذا بالاترین پیشرفت و توسعه یافتگی آن است که بشر به خودشناسی رسیده و در صدد ضعف کمبودهای باطنی و معنوی خویش برآید. اگر بشر به تمام فناوری‏های پیشرفته دست حاصل کند، اما نتواند خدای خود را بشناسد، این بشر را نمی توان بشر توسعه یافته دانست.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنان خود صحنه های از سرزمین حرمین شریفین را به تصویر کشیده و گفتند: وقتی انسان قدم به شهر زیبای مدینه منوره می گذارد، معنویت و نورانیت خاصی را در این سرزمین احساس می کند. وقتی انسان این تصور را می کند که روزی در این دیار چه انسان‏های والامقامی زندگی کرده اند، سرش پایین می افتد که من کجا و آن بزرگان و انسان‏های پاک کجا؟ آن سرزمین، دیاری است که انسان‏های عاشق در آن زندگی کرده اند؛ انسان‏هایی که وجودشان سرشار از عشق به خدا و رسول بود. آنجا سرزمینی است که حضرت رسول- صلی الله علیه وسلم- در آن زندگی کرده و الله تعالی را بندگی نموده است. شهر مدینه و مسجدالنبی مکان‏های مملو از معنویت و نورانیت هستند. از مسجد قبا، که به عنوان اولین مسجد در اسلام توسط آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- بنا شد، گرفته تا کوه احد که آنحضرت- صلی الله علیه وسلم- بهترین فرزندان و صحابه، من جمله سیدالشهداء حضرت حمزه- رضی الله عنه- را در آنجا در راه اسلام قربان کردند، همه و همه معنویت بسیار بالایی را در خود جای داده اند.
ایشان در فضایل شهر مدینه منوره اظهار داشتند: انسان کجا می تواند در این کره خاکی شهری مانند مدینۀ منوره پیدا کند؟ این شهر سرشار از معنویت است که انسان‏های بیداردلی که قصد سفر به این شهر را می کنند حالات آنها متحول می شود. علامه اقبال- رحمه الله- در توصیف مدینه منوره زیبا سروده است که: «ای خوشا شهری که آنجا دلبر است» شهر مدینه جایی است که محبوب دل‏های مسلمانان در آن آرمیده است. همه مسلمانان- اعم از مرد و زن- آرزوی زیارت مدینه منوره و مکه مکرمه را در سر دارد. این نعمتی است که الله تعالی نصیب عالم اسلام گردانیده است.
مولانا عبدالحمید وجود مکه مکرمه و مدینه منوره در قاره آسیا را از افتخارات این قاره دانسته و خاطرنشان کردند: خانه کعبه و حضرت رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- از افتخارات بزرگ قاره آسیا به شمار می روند. اینکه بیشترین جمعیت مسلمان در قاره آسیا قرار دارد، این نیز جزو افتخارات این قاره است. البته اینکه خانه کعبه در کره زمین واقع شده است این را می توان از بزرگترین افتخارات کره خاکی دانست. کره خاکی جایی است که رحمة للعاملین- حضرت محمد صلی الله علیه وسلم-، حضرت ابراهیم و سایر انبیا -علیهم السلام- در آن زندگی کرده و در همین سرزمین آرمیده اند. اگر بر روی کره خاکی فسق و فساد و جنایت و خون‏ریزی، که مایه ننگ و سرافکندگی بشریت هستند، وجود دارد، اما این کره خاکی این افتخار را هم دارد که شاهد عبادت‏ها، سجده ها و تلاوت‏ها نیز بر روی خود می باشد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به درس‏ها و پیام‏هایی که مناسک حج در خود جای داده است اشاره کردند و گفتند: وقتی گذر انسان به سرزمین حرمین شریفین می افتد، مشاهده می کند که الله تعالی چه جلال و عظمت و شکوهی به این سرزمین عنایت کرده است. الله تعالی به محدوده حرم کعبه این جایگاه را عنایت فرموده است که هر انسانی از اکناف دنیا قصد حج خانه خدا را دارد، حق ندارد بدون احرام از این محدوده گذر کند و اگر بدون احرام گذر کرد مرتکب جنایت شده است. در مراسم حج همه انسان‏ها در یک لباس ظاهر می شوند. در هنگام احرام باید مردها سر، و زن‏ها صورت‏های خود را برهنه کنند. الله تعالی با این حکم می خواهد این را به نمایش بگذارد که آیا انسان‏هایی که به این سرزمین آمده اند به زیبایی‏های مادی و ظاهری هم توجه می کنند یا همه آنها در زیبایی‏های معنوی مستغرق هستند؟ در مناسک حج هر کسی که دارای هر نوع جایگاه مادی و سیاسی و اجتماعی هست، همه آنها جایگاه خود را فراموش کرده و یک لباس را می پوشند و در فکر حصول فضل و رضامندی الله تعالی هستند. هر کس با هر زبانی به دعا و زاری و نیایش مشغول است.
ایشان در ادامه افزودند: این رحمت بزرگ پروردگار است که الله تعالی یک بار در سال و آن هم در ایامی خاص انسان‏ها را برای ادای مناسک حج به سرزمین حرمین شریفین فرامی خواند؛ «وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ» [حج: 27] صحنه حج نمادی از وحدت و انسجام امت اسلامی است. در مناسک حج برای هیچ کسی مهم نیست که این افراد دارای چه رنگ و نژاد و قوم و قبیله ای هستند، بلکه همه آنها در یک صف در کنار یکدیگر مشغول ادای مناسک حج هستند. حج این درس را دارد که مسلمانان در سایر ممالک نیز دارای چنین وحدتی باشند.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان خود “وحدت امت اسلام” و “تقوا و پرهیزگاری در تمام امور” را از مهمترین پیام‏های حج برای مسلمانان عنوان کردند.

ملت ایران بی‏صبرانه منتظر تغییر در سیاستهای داخلی و خارجی کشور است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان به بروز اختلافات در بین مسلمانان اشاره کرده و گفتند: متاسفانه امروزه بیش از هر زمانی شاهد بروز اختلافات در بین مسلمانان هستیم. عده ای هستند که به این اختلافات دامن می زنند و منافع خود را در اختلاف بین مسلمانان می بینند. آنها می خواهند که تفرقه بیندازند و حکومت کنند و از مسیر ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان به منافع خود دست حاصل کنند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: در شرایط کنونی جهان، مسئولیت شخصیت‏های اسلامی، علما و اندیشمندان و همه رهبران کشورهای اسلامی آن است که در مورد توطئه دشمنان بیدار باشند و توطئه آنان را خنثی کنند. شرایط کنونی جهان می طلبد که همه ما از تفرقه دوری کرده و راههای وحدت را در پیش بگیریم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان سخنان خود به مسئولت خطیر رئیس جمهور کشورمان تاکید کردند و خاطرنشان نمودند: مسئولیت جناب آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور محترم کشورمان نیز در شرایط کنونی بسیار سنگین و بزرگ است. ملت ایران مسئولیت بسیار سنگینی را در قبال سیاست‏های داخلی و خارجی بر دوش ایشان گذاشته است. لذا دعا کنید که ایشان بتواند در عملکرد خود موفق باشد.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: ملت ایران با حضور در صحنه انتخابات انتظار و خواسته خود را مطرح کرد  و به شعارها و سیاست‏های دکتر روحانی مبنی بر ایجاد تغییرات داخلی و خارجی رأی داد، و این تغییرات باید متحقق شوند. ایشان مطمئن باشند که همه آنهایی که رأی دادند و کسانی که خواستار تغییر هستند و اکثریت قریب به اتفاق را شامل می شوند، از این تغییرات حمایت می کنند. همه مردم عزیر ایران، اعم از اقوام و مذاهب، که خواسته های خود را در ایام انتخابات مطرح کردند، خواهان تغییر بوده و بی صبرانه در انتظار تحقق خواسته های خود هستند. همه دنیا نیز انتظار دارند در راستای سیاست‏های خارجی قدمهایی برداشته شود و مشکلاتی که در گذشته موجود بوده برطرف شوند و یک سیاست سالم، درست، منطقی و قابل قبول برای ملت ایران و برای مقام معظم رهبری تحقق حاصل کند و این موارد با تدبیر و اراده و حمایت ملت ایران و مقام معظم رهبری متحقق خواهند شد. امام جمعه اهل سنت در پایان اظهار امیدواری کردند که نگرانی‏های ملت ایران در باب سیاست‏های داخلی و خارجی برطرف شوند.

چاپ

1498 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 4 آبان, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©