شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید بر زبان آوردن گفتار منصفانه در تمام زمینه ها را بسیار مهم و حیاتی توصیف کرده و آن را در مسیر ایمان و تقوا دانست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان خطبه های نماز جمعه (5 مهر 1392) را با تلاوت آیات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا*يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَن يُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا» [احزاب: 70-71] آغاز کرد و خاطرنشان نمود: اصلاح اعمال در دین بسیار مهم و اساسی است. اعمال ما باید در مسیری باشد که مورد قبول و رضایت الله تعالی واقع شوند. الله تعالی حرکت در مسیر درست و صحیح و استقامت در این مسیر را دوست دارد. الله تعالی دین خود را در مسیر مستقیم و راست قرار داده است؛ «قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِّلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» [انعام: 161] بالاترین چیزی که مسلمانان در نماز از الله تعالی می خواهند هدایت بر صراط مستقیم است که این راه راست، راهی کسانی است که الله تعالی بر آنها انعام کرده است که این گروه شامل انبیاء، صدیقین، شهدا و صالحین می باشد.
ایشان در تشریح صراط مستقیم اظهار داشت: طبق تصریح آیات 70 و 71 سوره مبارکه احزاب، اول سخن و گفتار باید راست باشد، زیرا اگر سخن و گفتار در مسیر راست، صحیح، خداپسندانه، عادلانه و در مسیر اعتدل نباشد، در عمل انسان نیز تاثیر منفی می گذارد. اگر گفتار کج باشد، عمل نیز کج خواهد شد. الله تعالی می فرماید گفتار و سخن شما باید، حتی در مقابل دشمن، عادلانه باشد. مسلمان نباید نسبت به دیگران بی انصافی کند. الله تعالی می فرماید: «ولایجرمنکم شنئان قوم علی أن لاتعدلوا» بغض و دشمنی با یک قوم و بی انصافی و ظلم یک قوم در حق شما باعث نشود که نسبت به آنها بی انصافی کنید، نباید گناه و ظلمی که مرتکب نشده اند را به آنها نسبت دهید.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: هر انسان در قبال سخنان خود مسئول است؛ «مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» [ق: 18] تمام اقوال و الفاظ هر انسان توسط ملائکه ثبت می شوند. ما نه تنها در قبال سخنان و اقوالی که در حق خدا و رسول می گوییم مسئول هستیم، بلکه نسبت به سخنانی که در حق دشمنان خود می گوییم نیز مسئول هستیم. نباید ما به خاطر از حمایت خود و نزدیکانمان سخن نادرست و به دور از انصاف و عدالت بر زبان بیاوریم. سخن منصفانه و عادلانه سبب اصلاح در اعمال می شود. لذا مواظب گفتار و سخنان خود باشیم. انصاف در حق دوستان، کمال نیست، بلکه کمال در این است که انسان در حق دشمنانش منصف باشد. سخن و عمل ما باید با هم همخوانی داشته باشند. امام بخاری- رحمه الله- سخن حضرت عمار- رضی الله عنه- را نقل می کند که می فرمایند: انصاف یکی از خصلت‏هایی است که ایمان فرد را به پایه تکمیل می رساند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در بیان اهمیت و جایگاه گفتار منصفانه خاطرنشان کرد: گفتار منصفانه نه تنها باعث اصلاح اعمال انسان می شود، بلکه خداوند متعال گناهان انسان را نیز مورد عفو قرار می دهد. زیرا گفتار راست و منصفانه در مسیر ایمان و تقواست.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان خود تاکید کرد: سعی کنیم همه گفتار و اعمال ما برای خدا باشند. به خاطر الله با افراد رابطه برقرار کنیم و به خاطر خدا هم قطع رابطه نماییم. در تمام شئونات زندگی طوری رفتار کنیم که رضامندی الله تعالی را در پی داشته باشد. هر انسان باید به این موضوع که برای روز قیامت چه اعمالی انجام داده است فکر کرده و آمادگی نماید.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود به زلزله اخیر بلوچستان پاکستان اشاره کرد و از همه مردم خواست تا با کمک‏های خود به زلزله زدگان با آنها اظهار همدردی و مواسات نمایند.

همه باید از فرصتی كه رئیس جمهور برای ایران در جهان به وجود آورده استفاده کنند
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان خود به سفر اخیر دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان به نیویورک و سخنرانی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: “سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل بسیار معتدلانه و ارزنده بود و نام ایران یک بار دیگر در جهان درخشید.”
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: “کسی که حرفش در چارچوب قوانین بین المللی باشد و سخن منطقی و صواب را بر زبان بیاورد و هراسی از کسی نداشته باشد، مرعوب قدرتهای مادی نشود، خود را نبازد و عادلانه سخن بگوید، حرف مقتدرانه است.”
مولانا عبدالحمید گفت: “در سخنان رئیس جمهور افراط و تفریط نبود و سخنان وی اعتدال گرایانه و ناشی از همان تدبیری بود که وی آن را شعار دولت خود قرار داده است.”
رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه آقای روحانی رئیس جمهوری میانه رو و فرصتی برای ایران و جهان بویژه آمریکا و اروپا و خاورمیانه است گفت: “همه باید از این فرصت استفاده کنند و بسیاری از منازعات جهانی و مهم را می توان با استفاده از این فرصت و با توجه به جایگاه استراتژیک و مهم ایران حل و فصل کرد.”
وی افزود: “ما به آینده امیدواریم، زیرا وقتی تدبیر و اعتدال حاکم باشد مشکلات داخلی و خارجی قابل حل خواهند بود.”
مولانا عبدالحمید گفت: “همه کسانی به رئیس جمهور رای داده اند یا رای نداده اند باید از موضع معتدل وی حمایت کنند، تا مشکلات حل شوند.”
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: “به جز سران اسرائیل غاصب که از سخنان صحیح رئیس جمهور و از بین بردن فرصت‏ها و جنجال آفرینی های این رژیم توسط رئیس جمهور کشورمان ناراحت شده و مواضع نامعقولی اتخاذ کرده است، سایر کشورهای جهان از سخنان و مواضع ایران استقبال کرده اند.”
ایشان افزود: “روحانی فرصت جنجال آفرینی و مظلوم نمایی را از اسرائیل غاصب سلب کرده و این امر موجب عصبانیت این رژیم شده است.”

 

 

 

چاپ

1482 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 6 مهر, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©