مولانا عبدالحمید طی پیامی هر نوع اهانت به مقدسات، اقوام، مذاهب و… را به شدت محکوم کرد و ضمن تقبیح این عمل، بر لزوم وحدت و دوری از تفرقه تاکید نمود.
متن کامل این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله وحده و الصلاة و السلام علی من لا نبی بعده
اما بعد؛
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا واذکروا نعمت الله علیکم إذ کنتم أعداء فألف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمته إخوانا»
در شرایط کنونی “وحدت” جزو نیازها و ضرورت‏های فوق العاده امت اسلامی است. امت مسلمان و تمام فرقه ها، گرایش‏ها و اندیشه های اسلامی که به قرآن عظیم الشأن و احادیث زیبای رسول الله- صلی الله علیه وسلم- تأسی می جویند باید اتحاد، انسجام و وحدت کلمه را در بین خود حفظ کنند. زیرا قرآن کریم و سنت پیامبر مسلمانان را به رعایت وحدت و اتحاد امر فرموده اند؛ آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- مسلمانان را به منزلۀ یک جسد توصیف کرده است که اگر یک عضو از اعضای آن به درد آید، سایر اعضای بدن نیز بی قرار می شوند.
با توجه به شرایط حساس جهانی، به ویژه در عصر حاضر که امت اسلام در گذشته کمتر شاهد چنین شرایطی بوده است که همه ما شاهد قتل و کشتار بی رحمانه در دنیا، به ویژه در کشورهای اسلامی هستیم، باید احساس همدردی و اخوت و برادری در بین مسلمانان بیش از پیش باشد و مسلمانان دنیا که به اسلام افتخار کرده و خود را پیرو رسول اکرم و اهل دین و اهل قرآن می دانند، باید بیش از دیگران اخوت و برادری را رعایت کنند و التهاب موجود در کشورهای اسلامی را دوچندان نکنند.
اصحاب شبکه های ماهواره ای و فضاهای مجازی اعم از سایتها و وبلاگها، روزنامه ها، جراید و… در داخل و خارج باید حرمت یکدیگر را رعایت کرده و با توجه به شرایط حاضر که دشمنان اسلام، پس از موج بیداری اسلامی در جهان، درصدد ایجاد تفرقه بوده و می خواهند مسلمانان را به جان یکدیگر بیندازند و از این راه به منافع خود برسند، مواظب اقوال و صحبت‏های خود باشند و در بکارگیری کلمات و تعابیر جانب احتیاط را رعایت نمایند. متاسفانه این روزها ما شاهد توهین، تهمت، افترا و دروغ پردازی در برخی شبکه های ماهواره ای و نیز در فضای مجازی هستیم، در حالی که این موارد بر خلاف اخلاق اسلامی و مغایر با آموزه های اسلام بوده و مشکلات و رنجهای امت اسلامی را بیشتر می کنند.
لذا پیام بنده به همه کسانی که در رسانه ها مشغول فعالیت هستند آن است که شرایط حساس جهان را درک کرده و به مقدسات مذاهب، به ویژه مقدسات شیعه و سنی، و به علمای شیعه و سنی و تمام کسانی که مورد احترام یک مذهب یا یک ملت و قوم می باشند، احترام بگذارند. توصیه اسلام نیز همین است که حرمت کسی را که در بین یک ملت دارای جایگاه و مرتبه ای می باشد را رعایت نموده و به او احترام گذاشته شود. لذا ما به عنوان یک مسلمان اجازه نداریم به معتقدات یک مذهب، و حتی به مقدسات و علمای سایر ادیان، توهین کنیم.
مسیر همه ما باید مسیر اعتدال باشد. بنده همه اصحاب رسانه ها را به رعایت اعتدال توصیه می کنم. چنان که قرآن عظیم الشأن می فرماید: «و جعلناکم أمة وسطا» ما امت میانه و وسط هستیم. امت وسط یعنی امتی که به دور از افراط و تفریط و در بهترین مسیر (مسیر اعتدال و میانه) قرار داشته باشد. لذا بنده هر نوع توهین به معتقدات، مقدسات، علما و شخصیتهای تمام فرق را محکوم می کنم و توهین را امری ناجایز می دانم.
فعالیت ما باید در چارچوب کتاب و سنت و قوانین اسلامی باشد. عرف دنیا نیز همین مطلب را اقتضا می کند که افراد حرمت یکدیگر را حفظ کنند و حتی جملات و خطاب‏های خود را محترمانه بیان کنند. اگر انتقادی هم صورت می گیرد انتقادی سازنده و در چارچوب حرمت و احترام باشد. اگر ما این مسایل را رعایت کنیم و تمام ماهواره های اسلامی در چارچوب احترام فعالیت نموده و به درگیریهای فرقه ای دامن نزنند، إن شاءالله شاهد ثمرات و نتایج خوب و مثبتی خواهیم بود. مسیر دارالعلوم زاهدان نیز مسیر اعتدال بوده و در جهت صلاح تمام مسلمانان فعالیت می کند.
اخیرا متاسفانه در بعضی ماهواره ها و بعضی از فعالین در فضای مجازی به برخی مسایل دامن می زنند و به علمای فریقین (شیعه و سنی) توهین می کنند که این مسایل باعث ضرر و نقضان جامعه اسلامی است و توصیه خیرخواهانه این است که حرمت مقدسات و احترام علما رعایت شود.
پیام ما به تمام مسلمانان دنیا این است که دوراندیشی و سعه صدر داشته باشند و برای حفظ اصل اسلام یکدیگر را تحمل کنند. همه ما باید در فکر حفاظت از اصل اسلام باشیم، زیرا اگر اسلام نباشد نه شیعه است و نه سنی.
پیام ما به بشریت نیز همین است که دوراندیش باشند. ما با همه انسانیت پیوند اخوت و برادری انسانی داریم و هر انسانی باید خیرخواه انسان دیگر بوده و به نفع انسانیت و در جهت هدایت و صلاح بشریت فکر کند.
خداوند متعال به همه ما توفیق اختیار مسیر صحیح را عنایت بفرماید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

(پیام فوق در جواب برخی شبکه های ماهواره ای و سایتهای اینترنتی که اقدام به توهین به اقوام و مقدسات مذاهب می نمایند منتشر شده است.)

چاپ

2697 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 3 مهر, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©