مولانا عبدالحمید با اشاره به آغاز ماههای حج، به بیان جایگاه حج و اهمیت آن در بین دستورات اسلام پرداخت و از حج به عنوان “صحنۀ عشق بندگان با پروردگار” یاد کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (22 شهریور 1392) پس تلاوت آیات «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ*فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ» [آل عمران: 96-97] خاطرنشان کرد: حج یکی از ارکان مهم دین اسلام است که ویژگی خاص خود را دارد. تمامی ارکان اسلام و فرائض دینی تاثیر و شرایط خاص خودشان را دارند. حج صحنه ای از عشق پروردگار و سرگردانی عاشق و نیز صحنه ای از صحنه های قیامت است. الله تعالی هدایت زیادی را در حج گذاشته است. حج بیت الله الحرام تاثیر مهم و بسزایی در زندگی انسان دارد.
ایشان ادامه داد: اگر انسان عبادت حج را از روی علم و دانش انجام دهد تاثیرات بسیار بیشتری بر ری او خواهد داشت، البته برای بهره گیری از تاثیرات حج فقط دانستن احکام کافی نیست، بلکه اگر به حکمت‏های و مناسک حج نیز توجه کرده و به آنها فکر کند تاثیرات حج دوچندان خواهد شد. وقتی حج  در مسیر سنت انجام گیرد، گویا در مسیر حکمت انجام گرفته است. بسیاری از افراد می گویند ما خودمان بر احکام و مناسک حج آگاهی داریم، در حالی که برای استفاده بیشتر از معنویات حج، علاوه از دانستن احکام، همراهی با انسانهای باتجربه که نسبت به حکمت‏ها و اهداف و مقاصد حج نیز آگاهی دارند لازم است. دانستن این نکته بسیار مهم است که پیام حج چیست و حج از حاجی چه می خواهد؟ تمام احکام و فرایض الهی دارای حکمت‏ها و منافع بی‏شمار هستند که هدایت، اصلاح و تزکیه انسانها در آنها نهفته است؛ همین احکام بودند که صحابه و بسیاری از انسان‏های بعد از آنها را به تزکیه و هدایت و وارستگی رسانده اند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: حج یکی از صحنه های عشق است؛ همانطور که یک عاشق سرگردان و پریشان بوده و حاضر است برای رسیدن به معشوق و محبوبش انواع سختی‏ها و مشقات را تحمل کند، حاجی هم در مسیر حج همین حالت را دارد. در مراسم حج، حجاج لباس احرام بر تن می کنند. همه حجاج، اعم از پادشاه و رعیت، فقیر و غنی و… در یک نوع لباس ندای «لبیک اللهم لبیک، لبیک لا شریک لک لبیک» سر می دهند و به وحدانیت پروردگار اقرار می کنند. لباس حاجی، طواف حاجی، سعی بین صفا و مروه همه اینها صحنه ای از عشق بین بندگان و پروردگارشان است. این بندگان عاشق دنیا و پست و مقام نیستند، بلکه عاشق خدا هستند که برای رضای پروردگار طواف می کنند و در بین کوه صفا و مروه می دوند.
مولانا عبدالحمید انجام مناسک حج را “نماد بندگی” دانسته و خاطرنشان کرد: انجام مناسک حج همانطور که صحنه عشق است، صحنه اطاعت و فرمانبرداری بندگان از الله تعالی است. ادای مناسک حج این پیام را دارد که دین در اطاعت و از خودگذشتگی خلاصه می شود. یعنی بندگان باید در همه حالات گوش به فرمان قرآن و حدیث بوده و اگر از حکمت عمل آگاهی دارند یا ندارند، بر احکام شریعت عمل کنند. در رمی جمرات، تراشیدن سر، سعی بین صفا و مروه و تمامی مناسک حج حکمتهای فراوانی موجود است، اما الله تعالی می فرماید اگر شما از حکمتهای این مناسک اطلاع ندارید، باز هم آنها را انجام دهید، زیرا دین در اطاعت و فرمانبردای خلاصه می شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان به بیان گوشه ای از حکمت‏های اعمال حج اشاره کرده و گفت: اگر مقداری فکر کنیم می بینیم که در مناسک حج حکمت‏های فراوانی موجود است؛ به عنوان مثال در رمی جمرات، در واقع حاجی با پرتاب کردن سنگریزه ها، شیطان را که نماد تمرد و نافرمانی و تکبر می باشد سنگ می زند. سعی بین صفا و مروه توسط حجاج بیانگر این است که وقتی حضرت هاجره در اینجا سرگردان بوده است، حاجی هم به منظور فرمانبرداری از الله تعالی این عمل را انجام دهد.
ایشان در ادامه با استناد به حدیث پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- در مورد پاداش حج مقبول گفت: در حدیث آمده است: «الحج المبرور لیس له جزاء إلا الجنة» حجی که انسان در آن گناه و نافرمانی نکند پاداشی به جز بهشت ندارد. حاصل سعی بین صفا و مروه، طواف بیت الله و دعا در مزدلفه و صحرای عرفات و… بهشت و رضامندی الله تعالی است.
ایشان افزود: حج صحنه ای از عشق و صحنه ای از صحرای قیامت است. وقتی حاجی رهسپار حج می شود از تمامی اقوام و آشنایان طلب حلالیت کند و با این تصور که در حالت احتضار و مرگ قرار دارد، حقوق و دیون خویش را ادا کرده یا اینکه از آنها حلالیت بطلبد. حج صحنه ای از موت است. لباس حجاج نمادی از پوشیدن کفن است. زیارت خانه کعبه نمادی از ملاقات بعد از مرگ انسان با پروردگار و حساب و کتاب است.
مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به حجاج خاطرنشان کرد: مسجدالحرام و مسجدالنبی، خانه کعبه، صفا و مروه، منا و مزدلفه و عرفات همه اینها جزو شعائرالله هستند که باید مورد تعظیم قرار گرفته و ادب و احترام این اماکن حفظ شود؛ در این مکانها نباید گناه و نافرمانی صورت گیرد، زیرا انجام گناه در این مکانها بسیار سنگین تر از دیگر اماکن است. از حضرت عبدالله بن عباس- رضی الله عنهما- روایتی منقول است که می فرماید: اگر انسان هفتاد گناه در جایی دیگر انجام دهد، به اندازه یک گناه که در حرم انجام شود، سنگین نخواهد بود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان بخش اول سخنان خود حجاج بیت الله الحرام را به “اخلاص در عمل” و “دوری از ریا و تظاهر” توصیه نمود و از حجاجی که امسال راهی حرمین شریفین هستند خواست تا با توجه به شرایط حساس عالم اسلام، برای ایجاد تغییرات خیر در عالم بشریت، به ویژه در عالم اسلام، به بارگاه الهی دعا کنند.

 برادران اهل سنت در هر شرایطی وحدت و امنیت را حفظ کنند
 مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران گفت: “ملت ایران در این انتخابات محاسبات صاحبنظران و سیاستمداران داخلی و خارجی را که تصور می کردند مشارکت مردم بسیار پایین خواهد بود، بر هم زدند. زیرا همه مردم بویژه در استان سیستان و بلوچستان با مشارکت بالای خود پیام خود را به گوش مسئولان و جهانیان رساندند.”
وی افزود: “این انتخابات پیام بزرگی داشت و آن پیام نارضایتی از وضعیت کنونی و ضرورت تغییر فضای کشور و نارضایتی از فشار و تبعیض و تهمت و دروغ بود. متاسفانه فضای مناسبی در کشور وجود نداشت و حتی تذکرات رهبر انقلاب که بارها گفتند دروغ نگویید و تهمت نزنید موثر واقع نشد تا جایی که بیگانگان می گفتند که اینها حتی به حرف رهبرشان توجه نمی کنند.”
مولانا عبدالحمید ادامه داد: “رهبر و ملت از وضعیت موجود ناراضی بودند. و در نتیجه ملت ایران به کسی رای دادند که گفت من با کلید تدبیر مشکلات کشور را حل می کنم و در کشور تغییراتی را ایجاد می کنم. به فشارها و تبعیضها و نابرابری پایان می دهم. این شعار انتخاباتی روحانی توجه ملت ایران را جلب کرد و وی اکنون می خواهد در راستای وفای به عهد خود در ایام انتخابات و توجه به اقوام و مذاهب و مسایل و مشکلات مردم کار کند.”
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: “بسیاری هنوز پیام ملت ایران را دریافت نکردند و برخی سایت‏ها و رسانه های ماهواره ای هنوز نمی دانند پیام ملت ایران در انتخابات چه بود. اینها تهمت و توهین و افترا را آغاز کردند و جوسازی می کنند و به زعم خود حساب شده به اقوام و مذاهب و اشخاص اهانت می کنند و افترا می بندند.”
مولانا عبدالحمید افزود: “این بر خلاف قانون و دیانت است که افراد و شخصیتهای حقیقی و حقوقی تخریب شوند. افرادی که به دیگران تهمت می زنند، آدم‏های دینداری نیستند. اگر این انسان‏ها قابل هدایت هستند خداوند آنها را هدایت کند و اگر قابل هدایت نیستند خداوند شرشان را از سر مردم کم کند.”
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: “مقامات قضایی و امنیتی مسئولیت دارند که اجازه ندهند افرادی در جامعه به اقوام و مذاهب افترا بزنند، دروغ بگویند و توهین کنند. همه ما می دانیم که اینها از کجا آب می خورند.”
مولانا عبدالحمید گفت: “شایسته نیست که وقتی ملتی از روی نجابت و به خاطر وحدت هیچ نمی گوید و سکوت می کند، هر کسی هر چه خواست به او نسبت بدهد. همه باید پیام ملت ایران را دریافت کنند و خود را با شرایط ملت ایران تطبیق بدهند. و خواسته ملت ایران وحدت و انسجام و تفاهم میان همه اقوام و مذاهب کشور است.”
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: “هر کس تفرقه ایجاد کند و اختلاف بیندازد بنا بر فتوای رهبر كبير انقلاب نه شیعه است و نه سنی. اين نوع افراد که خود را کاسه داغ تر از آش می دانند و خود را به رهبری و نظام نسبت می دهند و خیرخواه نظام معرفی می کنند، خیرخواه نظام نیستند زیرا خیرخواه نظام کسی است که به دنبال تخریب مردم نباشد و کاری انجام دهد که به نفع نظام و مردم باشد.”
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود گفت: “من بار دیگر به همه برادران اهل سنت در داخل و خارج از کشور تاکید می کنم که در هر شرایطی وحدت و امنیت را حفظ کنند. باید دولت تدبیر و امید بدون دغدغه و با فرصت مناسب بتواند اهداف خود را پیاده کند.”
وی افزود: “دولت جدید با سیاستها و رویکرد جدید بر سر کار آمده و یکی از اهداف مهم این دولت اجرای کامل قانون اساسی و پایان دادن به اعمال سلایق فراقانونی است. هر کسی در هر جایگاهی باید تابع قانون باشد و هر ارگانی که مشروعیت خود را از قانون گرفته است حق ندارد فراتر از قانون عمل کند. ما نیز اطاعت از هیچ کسی را فراتر از قانون نمی پذیریم و آن را درست نمی دانیم. قانون باید بر همه شئونات کشور حاکم باشد.”
رئیس شورای سیاست گذاری مدارس دینی اهل سنت گفت: “هر کسی در این شرایط بخواهد ناامنی ایجاد کند، چه به نام فرد یا گروه و… خیانت بزرگی به جامعه ایران و اهل سنت کرده است. نباید فرصت به کسانی داده شود که از قدرت ساقط شده اند و به دنبال جوسازی هستند.”
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: “ایجاد ناامنی در لباس اهل سنت، بویژه در شرایط کنونی، بزرگترین دشمنی با اهل سنت است. اکنون باید با گفتمان و انتقاد سازنده و مذاکره مسایل و مشکلات جامعه را حل کنیم. تاکید رئیس جمهور نیز بر همین است که باید فضای گفتمان در کشور حاکم شود و حرمت همه اقوام و مذاهب حفظ شود.”

چاپ

1507 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 23 شهریور, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©