مولانا عبدالحمید در جلسه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان به تشریح قرائت اولین حدیث صحیح بخاری پرداخت و اخلاص در اعمال را به منزله روح در کالبد دانست.

مولانا عبدالحمید در مراسم افتتاح صحیح بخاری، که صبح امروز (دوشنبه 25 شوال 1434/ 11 شهریور 1434) و با حضور اساتید و طلاب دارالعلوم زاهدان برگزار شد، در تشریح حدیث «إنما الأعمال بالنیات» خاطرنشان کرد: اینکه امام بخاری- رحمه الله- کتاب خود را با «کتاب الوحی» آغاز نموده، بیانگر آن است که تمام علوم از منبع وحی سرچشمه می گیرند و تنها علمی که کاملا قابل اعتماد می باشد، علم وحی است.
ایشان در ادامه افزود: علت آوردن حدیث «إنما الاعمال بالنیات» در ابتدای این کتاب توسط امام بخاری، بیان اهمیت نیت در فراگیری علم و دانش و اخلاص در تمامی اعمال و افعال می باشد، زیرا مدار صحت و قبولی اعمال در نزد الله تعالی اخلاص و للهیت است. لذا اخلاص در عمل بسیار مهم است. بسیاری از علما “اخلاص” را یک سوم دین قرار داده اند و گفته اند که اعمال به منزله کالبد است که روح این کالبد، اخلاص در عمل است.
مولانا عبدالحمید همچنین یادآور شد: مراد از مدنظر قرار دادن نیت در اعمال در این حدیث، اعمال نیک است، زیرا اگر کسی با این ادعا که نیت من خیر است مبادرت به عمل گناه و خلاف شریعت نماید، این نیت به هیچ عنوان معتبر نبوده و در نزد برخی از علما مخاطره کفر و فسق را دارد.
استاد صحیح بخاری حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان “اتباع قرآن و سنت در اعمال” را مورد تاکید قرار داد و گفت: علاوه از اینکه فرد باید در اعمال نیک اخلاص داشته باشد، باید اعمال را مطابق توصیه و تعلیم قرآن و سنت انجام دهد، در غیر اینصورت اگر عملی انجام گرفته ولی مغایر با قرآن و سنت باشد، باز هم این عمل مورد قبول بارگاه الهی واقع نمی شود. از این حدیث استنباط می شود که بزرگترین اعمال مانند هجرت، جهاد، علم و… اگر به خاطر رضای خدا انجام نگرفته و نیت فرد خالص نباشد، این عمل مورد قبول الله تعالی واقع نمی شود.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان در پایان سخنان خود در جمع اساتید و طلاب دارالعلوم زاهدان با بیان اینکه “علما و طلاب باید الگوی نیکی و اخلاص برای دیگران باشند”، این قشر از جامعه را بر اخلاص در اعمال توصیه نمود.

چاپ

1549 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 11 شهریور, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©