مولانا عبدالحمید؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان روز پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ در بیست و دومین همایش دانش آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان عدالت را از فرائض دینی و مایه بقای مملکت و بشریت خواند و گفت: دین اسلام توصیه بسیار زیادی به عدالت نموده است. اهمیت عدالت از نماز و روزه و… کمتر نیست. خداوند انبیا را برای اقامه عدل فرستاده است و عدالت و آزادی از مهمترین نیازهای بشر هستند که حتی اهمیت آنها از نان و آب برای انسان بیشتر است. اگر عدالت نباشد هیچ چیزی نیست و اگر عدالت باشد همه چیز است. عدالت در نزد اهل سنت از فرائض است و نزد برادران شیعه ما از اصول دین به شمار می آید.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: ما قبول داریم که جمهوری اسلامی در امور خدمات رسانی، آبادانی و عمران در مناطق بین شیعه و سنی تفاوت قائل نبوده است و این را نیز می پذیریم که اهل سنت بعد از انقلاب اسلامی از فضای دینی کشور در جهت آبادانی مساجد و معنویت خود استفاده کرده است، اما آنچه دغدغه اهل سنت در طول مدت 34 سال بوده است، دو مسأله بسیار مهم و محوری است؛ یکی اجرای عدالت و رفع تبعیض و نابرابری، و دیگری تأمین آزادیهای مذهبی، به ویژه در مناطقی که اهل سنت در اقلیت قرار دارند، می باشد.
مولانا عبدالحمید افزود: ما از رهبران و مسئولین نظام انتظار داریم که با توجه به حضور اهل سنت در همه نقاط کشور، اهل سنت بتوانند در شهرهایی که در اقلیت هستند، نماز را آزادانه و مطابق با مذهب خودشان بخوانند.
ایشان خطاب به مسئولان گفت: اهل سنت را مجبور نکنید که نماز را یا پشت سر امام شیعه بخوانند یا آن را تعطیل کنند. نماز برای شیعه و سنی مایه برکت است. بگذارید که در مراکز نظامی، علمی و در همه جای کشور نماز با آزادی کامل اقامه شود. در هیچ یک از کشورهای اسلامی و غیراسلامی در این مورد حساسیتی وجود ندارد و حتی در رژیم شاه ممانعتی برای نماز خواندن مردم وجود نداشت.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: اکنون 34 سال از انقلاب می گذرد و مردم با یادآوری وعده های آن روز، از سرنوشت مسجد اهل سنت در تهران سئوال می کنند. ما معتقدیم ساخت مسجد اهل سنت در تهران مایه عزت، افتخار و سربلندی نظام و شیعه و اقدامی وحدت آفرین خواهد بود زیرا ما شیعیان را برادران اسلامی خود می دانیم و از اینکه آنان حتی در روستاهای مناطق سنی نشین که دارای یک خانواده شیعه هستند مسجد دارند بسیار خوشحالیم. لذا چه اشکالی دارد که ما نیز در تهران مسجدی داشته باشیم؟ برادری و وحدت ما با برادران شیعه مقطعی نیست، هر دو گروه مسلمان هستیم و باید یکدیگر را تحمل کنیم.
مولانا عبدالحمید افزود: من در سفرهایم به کشورهای اسلامی حتی به یکی از کشورها که با جمهوری اسلامی ایران مشکل سیاسی دارد، بر رعایت حقوق و آزادی شیعیان تاکید کرده ام و ما انتظار داریم که برادران شیعه نیز به حقوق و آزادی دینی و مذهبی ما در ایران احترام بگذارند و بتوانیم در زیر پرچم جمهوری اسلامی آزادانه پروردگارمان را بندگی کنیم.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه «ایران متعلق به همه ایرانیان است و هیچ فرقه و قوم و مذهب و گرایشی از دیگری ایرانی تر نیست»، “عدم یکسان نگری در کشور” را دغدغۀ دیگر جامعه اهل سنت عنوان کرد و گفت: همه ایرانیان در دفاع مقدس کشته داده اند و اکنون نیز اگر تهاجمی از سوی بیگانگان علیه کشور صورت بگیرد همه اقوام و ادیان و مذاهب از ایران دفاع کرده و در این راه کشته می دهند. بنابراین نباید تفاوتی میان ایرانیان وجود داشته باشد. خواسته ما از مسئولان یکسان نگری و برطرف کردن تبعیض و نابرابری است. همانگونه که حاکمیت و مقام رهبری از ما انتظار اطاعت دارند ما نیز انتظار داریم که همه با نگاهی یکسان نگریسته شوند. زیرا تبعیض را نه خداوند می پذیرد و نه عرف و قانون اساسی.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: اهل سنت در سخت ترین شرایط صحنه را ترک نکرده و هرگز مایه ایجاد تفرقه و اختلاف نبوده اند و وطنشان را نفروخته اند. موارد معدودی از ناامنی‏ها که در مناطق سنی نشین بوده، در مناطق شیعه نشین نیز وجود داشته است، و مربوط به شیعه و سنی نبوده است. جامعه اهل سنت همواره از نظام پشتیبانی کرده و با گروههای برانداز همراه نشده اند. با این حال مشکلات اهل سنت همچنان باقی است. باید افق روشنی در جمهوری اسلامی پیش روی ما و نسل آینده قرار داشته باشد تا ما نگران آینده فرزندان خود نباشیم.

باید به کسی رای بدهیم که هیچ قوم و مذهبی را بر دیگری ترجیح ندهد
مولانا عبدالحمید با اشاره به فرارسیدن انتخابات ریاست جمهوری بر حضور اهل سنت در انتخابات تاکید کرد و گفت: نظر ما و همه علما و اندیشمندان این است که ما در انتخابات شرکت کنیم. اما مسأله مهم این است که به چه کسی رای بدهیم؟
وی افزود: به کسی رأی بدهیم که سعه صدر داشته باشد و تفاوت را از بین اقوام و مذاهب بردارد. بتواند همه اقوام و مذاهب و شیعه و سنی را شهروند درجه یک قرار بدهد و ما شهروند درجه دو و سه نباشیم. در واگذاری مناصب و امور استخدامی، یک قوم را بر قوم دیگر و یک مذهب را بر مذهب ترجیح ندهد. فرزندان ما روزی در نیروهای مسلح بوده اند و در این مسیر قربانی داده ایم. ما گاهی حسرت می خوریم که چرا فرزندان ما در نیروهای مسلح استخدام نمی شوند؟ ما هم می خواهیم وطنمان را بسازیم و برای وطنمان کشته شده و از وطنمان دفاع کنیم. عزت اسلام و ایران عزت ماست، آبادانی ایران آبادانی ماست. اما درخواست ما از مسئولین امر، به ویژه از مقام معظم رهبری این است که مشکلات ما را حل کنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه اظهار داشت: مردم باید درباره اینکه به چه کسی رأی بدهند تحقیق کنند که چه کسی می تواند مشکلات ما را حل کرده و نگرانی‏ها را برطرف کند. در زمان اصلاحات عده ای می گفتند که برادران شیعه برای کسب ثواب رأی می دهند، من در پاسخ گفتم که شاید برادران شیعه مشکلات کمتری داشته باشند اما مشکلات ما زیاد است و ما برای ثواب رأی نمی دهیم، بلکه به امید حل مشکلات داخلی و خارجی و حل مشکلات خودمان رأی می دهیم، وگرنه برای کسب ثواب دو رکعت نماز می خوانیم.
مولانا عبدالحمید با تاکید بر اینکه “اهلسنت ایرانی اند و به نفع منافع کشور عمل می کنند” گفت: ما هرگز راضی نیستیم یک تار مو از سر شیعه یا سنی کم شود و یا یک قطره خون از بینی شیعه و یا سنی بچکد. ما برادری را حفظ می کنیم و امنیت را نیز تا جایی که در توان ما باشد حفظ می کنیم. ولی انتظار داریم که به مشکلات ما رسیدگی شود. مسئولان نظام 34 سال برای حل مشکلات ما فرصت داشته اند و حال زمان آن فرا رسیده است که به وعده های خود عمل کنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با توجه به تکمیل ظرفیت محل فعلی نماز جمعه، که در گذشته محل برگزاری نمازهای عید بوده است، با همت مسئولان و سعه صدر آنان، جمعیت دویست تا سیصد هزار نفری نمازگزاران اهل سنت زاهدان بتوانند نماز عید فطر آینده را در مکان جدید بخوانند.

جماعت تبلیغ، بهترین جماعت است و به دور از اغراض دنیوی و سیاسی فعالیت می کند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانش از “جماعت تبلیغ” به عنوان «بهترین جماعتی که فقط به خاطر خدا کار می کند» یاد کرد و با دعوت از مردم برای شرکت در فعالیت‏های تبلیغی و دینی این جماعت گفت: شاید بسیاری‏ نسبت به جماعت تبلیغ آشنایی نداشته باشند. این جماعت یکی از بهترین جماعت‏هایی است که فقط به خاطر خدا کار می کند و هیچ اغراض دنیوی و سیاسی ندارد. این جماعت از مشترکات صحبت می کند و حتی حق ندارد وارد مسایل سیاسی و جزئیات شود. فعالیت این جماعت در مسیر دعوت به ایمان و اقامه نماز در جامعه خلاصه می شود.
ایشان جماعت تبلیغی را حرکتی بسیار تاثیرگذار نامید که  موجب اصلاح جامعه و گسترش دینداری می شود.
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان خود ضمن انتقاد از برخی محدودیت‏ها در برگزاری مراسم فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان گفت: علمای ما از کشورها و شهرهای دیگر نتوانستند در این جلسه شرکت کنند و شاهد اخوت و برادری ما باشند. حضور مسلمانان دیگر مناطق در این جلسه به نفع اسلام و ایران اسلامی است. ما ماجراجو و بدخواه نیستیم، بلکه سخنان ما از روی خیرخواهی و دلسوزی است. البته جا دارد از مسئولین استان به خاطر همکاری آنها، که امسال بیشتر از گذشته بوده است، تشکر کنیم.
ایشان از حضور میهمانان مجمع التقریب و نهاد نمایندگی رهبری در استان، در این همایش قدردانی نمود. وی همچنین از حضور حجت الاسلام والمسلمین طباطبائی، امام جمعه زابل، و سخنرانی “وحدت آفرین” ایشان و نیز از همکاری نیروی انتظامی و امنیتی در برقراری نظم و امنیت مراسم تشکر کرد.

چاپ

1473 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 23 خرداد, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©