مولانا عبدالحمید در بخش اول سخنان خود در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان، با بیان این نکته که “نماز در رأس تمام عبادات قرار دارد”، عمل به تمام احکام و دستورات شریعت را مایه فلاح و رستگاری انسانها معرفی کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (10 خرداد 1392) با تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ*وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ» [حج: 77-78] در تشریح این آیات خاطرنشان نمود: خداوند متعال در قرآن کریم پیام‏های بسیار حیاتی و مهمی را به ما داده است. قرآن عظیم الشأن پیام نوین و آخرین پیام رب العالمین برای جهانیان است که بعد از قرآن دیگر کتاب و شریعتی برای انسانیت فرستاده نخواهد شد. از آنجایی که راهی را که انسان در پیش می گیرد بسیار مهم است، پیام‏های رب العالمین پیام‏های انسان‏سازی است که انسان را جهت داده و راه نجات و سعادت را جلوی راه انسان می گذارد. تمام کلمات، جملات و آیات قرآن کریم حاوی هدایت و سعادت برای انسانهاست.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنان خود سعادت انسان را در پرتو آیات تلاوت شده تشریح کرد و افزود: الله تعالی نجات و سعادت انسان را در این آیه مطرح کرده است؛ الله تعالی رکوع و سجده، که کنایه از نماز می باشد، را یکی از مهمترین عوامل سعادت و هدایت انسان‏ها برشمرده است. از آنجایی که رکوع و سجده دو رکن مهم نماز هستند، الله تعالی این دو رکن را به صورت ویژه ذکر کرده است، زیرا انسان اگر چه در حالت قیام نیز به الله تعالی نزدیک می شود، اما بهترین حالتی که انسان را به قرب و نزدیکی الله تعالی می رسد، حالت سجده است. چنان که در آیه آخر سوره “علق” نیز به همین موضوع تصریح شده است. انسان مؤمن در حالت سجده در مقابل الله تعالی به خاک می افتد و این حالت نهایت تذلل در بارگاه الهی است.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: الله تعالی در این آیه عبادت “نماز” را به صورت ویژه ذکر کرده است، زیرا نماز در رأس تمام عبادات قرار دارد، و در ادامه می فرماید: «واعبدوا ربکم» عبادت پروردگار فقط در نماز خلاصه نمی شود، بلکه حج و زکات و روزه و…. همه اینها جزو عباداتی هستند که فلاح و رستگاری انسان را در پی دارند. الله تعالی در ادامه می فرماید: «وَافْعَلُوا الْخَيْرَ» شما خیر و نیکی انجام دهید. میدان خیر و نیکی بسیار وسیع و گسترده است که هر مسلمان باید شرایط و زمان را در نظر گرفته و نیکی آن زمان را انجام دهد؛ تلاوت قرآن، ذکر، روزه فرضی و نفلی، رسیدگی به مستمندان و مساکین و…. در زمره خیر و نیکی هستند که انجام این اعمال باعث فلاح و رستگاری انسان شده و او را از عذاب الهی نجات می دهد.  
ایشان عبادت پروردگار را “نوعی جهاد” در راه الله تعالی دانست و گفت: انجام دستورات الهی و عبادت پروردگار در واقع جهاد و مجاهده در راه الله تعالی است و به همین خاطر الله تعالی در ادامه آیات می فرماید: «وجاهدوا فی الله حق جهاده» ادای نماز، نیاز به مجاهده و قربانی دارد و وقتی انسان به نماز می ایستند شیطان به جنگ انسان می آید و می خواهد نماز انسان را بدون روح و خشوع و خضوع بگرداند، اما انسان باید مجاهده کرده و وساوس شیطانی را دفع کرده و نمازش را با حضور قلب و با خضوع و خشوع ادا نماید. لذا عبات پروردگار میدان جهاد و جنگ انسان با نفس و شیطان است که انسان باید با نفس و شیطان مقابله کند، عبادت و بندگی الله تعالی را انجام داده و در مسیر عبادت پروردگار از خودش صبر و استقامت نشان دهد. انسان باید حتی الامکان هر عبادتی را آنگونه انجام دهد که حق آنها ادا شود. وقتی نماز می خواند، حق نماز را ادا نماید، عبادات حج، زکات، روزه و… را آنطور که حق آنهاست به جا آورد، زیرا الله تعالی از انسانها انتظار دارد که حق عبادت او را به  جا آورده و دستورات شریعت اسلام را با تمام وجود و حتی به قیمت از دست دادن مال و جان خویش انجام دهند.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه “پیامبر و صحابه حق عبادت پروردگار را به جا آوردند” اظهار داشت: پیامبر و صحابه حق مجاهده و کوشش در راه الله تعالی را بجا آوردند. تمام رنج‏ها و مشکلات را در مکه و مدینه تحمل کردند و از دین خدا حفاظت نمودند. آنها حق امانت و حق تبلیغ را ادا کردند و در مسیر دین هرگز احساس خستگی نکردند و در تمام حالات دستورات شریعت را انجام دادند. صحابه- رضوان الله علیهم اجمعین- عبادت الله تعالی را به اندازه ای کامل ادا نمودند و در مسیر اسلام مشکلات را تحمل کردند که الله تعالی در همین دنیا رضایت خویش را از آنها اعلام نمود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه در تشریح «هو اجتباکم» امت اسلامی را “امت برگزیده از سوی پروردگار” معرفی کرد و خاطرنشان نمود: الله تعالی در این آیه می فرماید: «هو اجتباکم» اولین مخاطبان آن، صحابه پیامبر و مسلمانانی هستند که زمان نزول وحی را درک کردند. البته این خطاب تمام مسلمانان تا قیامت را شامل می شود و همانطور که آنحضرت- صلی الله علیه وسلم- انسان برگزیده ای است، امت اسلام نیز امت برگزیده از سوی الله تعالی است. اما توجه داشته باشیم که علت برگزیده شدن این امت به خاطر دارا بودن صفات زیباست. این امت، امت مجاهدی است که برای دین از تمام چیز خود می گذرد. این امت برگزیده است، زیرا با تمام وجود عبادت پروردگار را انجام می دهد. لذا همان طور که جایگاه این امت بالاست، مسئولیت آن نیز بسیار مهم و خطیر است که اگر به مسئولیت‏های خویش عمل نکند، مورد مؤاخذه قرار می گیرد.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان با استناد به آیه «و ما جعل علیکم فی الدین من حرج» دین اسلام را “مایه سعادت انسان” عنوان کرد و گفت: الله تعالی با وجود اینکه عبادت‏هایی مانند نماز و روزه و حج و زکات و… را بر مسلمانان فرض گردانیده است، اما به این نکته تاکید می فرماید که در دین هیچ سختی و حرجی نیست. دین نیامده تا انسان‏ها را در تنگنا قرار دهد، بلکه دین آمده است تا انسان‏ها را به سعادت و کامیابی برساند. هدف از نزول قرآن انداختن انسان در سختی و مشقت نیست؛ «طه* ما أنزلنا علیک القرآن لتشقی» بلکه این قرآن برای پند و نصیحت نازل شده است که هدایت انسان‏های متقی را به دنبال دارد. لذا دین، آسان است و نباید دین را برای مردم سخت و دشوار معرفی کرد، بلکه به همان اندازه که شریعت اسلام در مسایل مختلف دستور داده است، به همان اندازه باید به احکام شریعت عمل کرده و دیگران را توصیه به عمل کنیم.
مولانا عبدالحمید در پایان بخش اول سخنان خود با اشاره به ماه رجب و شعبان و در پیش بودن ماه مبارک رمضان، بر لزوم عبادت پروردگار، به ویژه گرفتن روزه های نفلی در این دو ماه (رجب و شعبان) تاکید و توصیه نمود.  

راه اهل سنت را نبندید و اجازه دهید آزادانه به مسایل دینی و مذهبی خود بپردازند
مولانا عبدالحمید در بخش دوم سخنان خود با اعلام زمان برگزاری مراسم جشن فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان در هفته آینده (پنج‏ شنبه 16 خرداد)، با انتقاد از برخی محدودیت‎ها و موانع در برگزاری این جلسه گفت: این قبیل جلسات ما صرفا جنبه دینی دارند. آنچه در این جلسات مطرح می شود، پیامهای دینی، تشریح مسایل دینی و بیداری اسلامی و بیان دیدگاههای دین و شریعت است و فضای حاکم بر این جلسات فضای معنویت است.
ایشان گفت: ضرر و نقصان جلسات ما فقط متوجه صهونیستها و استکبار جهانی است که از بیداری اسلامی می ترسند. ما معتقدیم در بسیاری از نقاط دنیا حتی مسئولان در چنین جلساتی شرکت می کنند تا دعای خیر مومنان شامل حال آنان شود.
مولانا عبدالحمید گفت: در برخی از کشورها در جلسات جماعت تبلیغی حتی مقامات رده بالای کشورها شرکت می کنند. و ما همین انتظار را از مسئولان خودمان داریم که در جلسات ما شرکت کنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: ما همواره افراط گرایی و خشونت طلبی را محکوم کرده ایم و راه و روش ما بر میانه روی و اعتدال استوار است. خشونت طلبان و افراطیون همیشه ما را تهدید کرده و از مواضع ما ابراز ناخرسندی کرده اند. مخالفان ما افراطیون شیعه و سنی هستند. و ما این را اثبات می کنیم که فقط افراطیون با ما مخالف هستند زیرا راه ما راه اعتدال، اخوت و برادری است.
ایشان در ادامه گفت: ما همچون سالهای گذشته از استاندار، نماینده ولی فقیه، رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مسئولان دیگر دعوت کرده ایم تا در جلسه ما شرکت کنند. قطعا اگر ما افراطی و تندرو بودیم برای مسئولان نظام دعوتنامه ارسال نمی کردیم.
مولانا عبدالحمید افزود: من با اعتقاد می گویم که راضی نیستم حتی یک تار مو از سر برادران شیعه یا سنی کم شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفتند: ما هرگز زیاده خواه نبوده ایم و اگر از عدالت سخن می گوییم و خواهان آن هستیم زیرا عدالت را راه نجات و میانه روی می دانیم. ما برانداز و ضدنظام نیستیم و با براندازان همراه نشده ایم، بلکه صرفا حقوق قانونی و مشروع خود را مطالبه می کنیم.
ایشان گفت: جامعه اهل سنت در نظام اسلامی انتظار ندارند که دروازه های شهر به دستور عده ای توسط ماموران برای سختگیری و ممانعت از حضور مردم استانها و شهرهای دیگر در جلسات دینی ما که هیچ ضرری برای شیعه و نظام ندارند، بسته شوند. این از مرام همسایگی و قانون به دور است.
مولانا عبدالحمید گفت: نظام ما جمهوری اسلامی است اما هنوز جمهوریت در کشور ما محقق نشده و مردم ایران جمهوریت را تجربه نکرده اند. در هند دانشگاهی اسلامی ساخته شده و نه تنها به مجوز نیاز نداشته است بلکه مقامات عالی کشور با افتخار برای افتتاح آن حضور پیدا کرده اند. در کشورهایی که بر مبنای جمهوریت بنا نهاده شده اند مردم با آزادی و بدون مجوز راهپیمایی می کنند، تجمعات سیاسی برگزار می کنند؛ اما در جلسات ما که نه تنها سیاسی نیست بلکه پیام این جلسه وحدت و برادری و بیداری اسلامی است، ما انتظار نداشتیم که با محدودیتهای فراقانونی روبرو شویم و جلوی میهمانان و مردمی که برای حضور در این جلسه به زاهدان می آیند گرفته شود.
ایشان افزود: در گذشته میهمانان خارجی در جلسات ما شرکت می کردند و به گواه آنان و حتی مسئولان مجمع تقریب مذاهب اسلامی حضور این میهمانان دستاوردهای مثبتی برای نظام اسلامی داشته است. اگر حضور میهانان خارجی در این جلسات استمرار می یافت و جلوی حضور آنان گرفته نمی شد، گامهای عملی و مثبتی برای تقریب و وحدت مسلمانان برداشته می شد.
مولانا عبدالحمید خطاب به مسئولان گفت: راه اهل سنت را نبندید و اجازه دهید اهل سنت آزادانه به مسایل دینی و مذهبی خود بپردازند. اگر اهل سنت در ایران آزادی داشته باشند بهترین سفیران نظام در دنیا خواهند بود و پیام وحدت و برادری ایران را به دیگر کشورهای اسلامی خواهند رساند.

{phocadownload view=fileplay|id=84|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=84|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1553 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 11 خرداد, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©