مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه این هفته با اعلام برگزاری مراسم جشن فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان در هفته آینده (پنج‏ شنبه 16 خرداد)، با انتقاد از برخی محدودیتها و موانع در برگزاری این جلسه گفت: “این قبیل جلسات ما صرفا جنبه دینی دارند. آنچه در این جلسات مطرح می شود، پیامهای دینی، تشریح مسایل دینی و بیداری اسلامی و بیان دیدگاههای دین و شریعت است و فضای حاکم بر این جلسات فضای معنویت است.”
ایشان گفت: “ضرر و نقصان جلسات ما فقط متوجه صهونیستها و استکبار جهانی است که از بیداری اسلامی می ترسند. ما معتقدیم در بسیاری از نقاط دنیا حتی مسئولان در چنین جلساتی شرکت می کنند تا دعای خیر مومنان شامل حال آنان شود.”
مولانا عبدالحمید گفت: “در برخی از کشورها در جلسات جماعت تبلیغی حتی مقامات رده بالای کشورها شرکت می کنند. و ما همین انتظار را از مسئولان خودمان داریم که در جلسات ما شرکت کنند.”
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: “ما همواره افراط گرایی و خشونت طلبی را محکوم کرده ایم و راه و روش ما بر میانه روی و اعتدال استوار است. خشونت طلبان و افراطیون همیشه ما را تهدید کرده و از مواضع ما ابراز ناخرسندی کرده اند. مخالفان ما افراطیون شیعه و سنی هستند. و ما این را اثبات می کنیم که فقط افراطیون با ما مخالف هستند زیرا راه ما راه اعتدال، اخوت و برادری است.”
ایشان در ادامه گفت: “ما همچون سالهای گذشته از استاندار، نماینده ولی فقیه، رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مسئولان دیگر دعوت کرده ایم تا در جلسه ما شرکت کنند. قطعا اگر ما افراطی و تندرو بودیم برای مسئولان نظام دعوتنامه ارسال نمی کردیم.”
مولانا عبدالحمید افزود: من با اعتقاد می گویم که راضی نیستم حتی یک تار مو از سر برادران شیعه یا سنی کم شود.”
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفتند: “ما هرگز زیاده خواه نبوده ایم و اگر از عدالت سخن می گوییم و خواهان آن هستیم زیرا عدالت را راه نجات و میانه روی می دانیم. ما برانداز و ضدنظام نیستیم و با براندازان همراه نشده ایم، بلکه صرفا حقوق قانونی و مشروع خود را مطالبه می کنیم.”
ایشان گفت: “جامعه اهل سنت در نظام اسلامی انتظار ندارند که دروازه های شهر به دستور عده ای توسط ماموران برای سختگیری و ممانعت از حضور مردم استانها و شهرهای دیگر در جلسات دینی ما که هیچ ضرری برای شیعه و نظام ندارند، بسته شوند. این از مرام همسایگی و قانون به دور است.”
مولانا عبدالحمید گفت: “نظام ما جمهوری اسلامی است اما هنوز جمهوریت در کشور ما محقق نشده و مردم ایران جمهوریت را تجربه نکرده اند. در هند دانشگاهی اسلامی ساخته شده و نه تنها به مجوز نیاز نداشته است بلکه مقامات عالی کشور با افتخار برای افتتاح آن حضور پیدا کرده اند. در کشورهایی که بر مبنای جمهوریت بنا نهاده شده اند مردم با آزادی و بدون مجوز راهپیمایی می کنند، تجمعات سیاسی برگزار می کنند؛ اما در جلسات ما که نه تنها سیاسی نیست بلکه پیام این جلسه وحدت و برادری و بیداری اسلامی است، ما انتظار نداشتیم که با محدودیتهای فراقانونی روبرو شویم و جلوی میهمانان و مردمی که برای حضور در این جلسه به زاهدان می آیند گرفته شود.”
ایشان افزود: “در گذشته میهمانان خارجی در جلسات ما شرکت می کردند و به گواه آنان و حتی مسئولان مجمع تقریب مذاهب اسلامی حضور این میهمانان دستاوردهای مثبتی برای نظام اسلامی داشته است. اگر حضور میهانان خارجی در این جلسات استمرار می یافت و جلوی حضور آنان گرفته نمی شد، گامهای عملی و مثبتی برای تقریب و وحدت مسلمانان برداشته می شد.”
مولانا عبدالحمید خطاب به مسئولان گفت: “راه اهل سنت را نبندید و اجازه دهید اهل سنت آزادانه به مسایل دینی و مذهبی خود بپردازند. اگر اهل سنت در ایران آزادی داشته باشند بهترین سفیران نظام در دنیا خواهند بود و پیام وحدت و برادری ایران را به دیگر کشورهای اسلامی خواهند رساند.”

چاپ

1419 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 10 خرداد, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©