شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، به همراه جمعی از علما و معتمدین زاهدان به منظور دیدار با علما و مردم منطقه سیستان، بعد از ظهر شنبه (31 فروردین 1392) زاهدان را به مقصد سیستان ترک کرد.
در این سفر 3 روزه، مولانا عبدالحمید در مناطق و روستاهای مختلف منطقه سیستان حضور یافته و با مردم خونگرم و دیندار این خطه دیدار و در جمع آنها سخنرانی نمود. ایشان همچنین در این سفر از برخی مراکز دینی و مساجد اهل سنت منطقه بازدید بعمل آورد.

جلسه فارغ التحصیلی طلاب حوزه علمیه امام ابوحنیفه عظیم آباد
مولانا عبدالحمید و هیأت همراه، عصر روز شنبه در روستای عظیم آباد زابل در جمع پرشور مردم این روستا و افرادی که برای شرکت در جلسه فارغ التحصیلی طلاب حوزه علمیه امام ابوحنیفه عظیم آباد از مناطق مختلف حضور یافته بودند، شرکت کردند.
مراسم فارغ التحصیلی طلاب حوزه علمیه امام ابوحنیفه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری “رحمت الله گرگیج” و سخنرانی مولوی “رحیم الله رخشانی” به عنوان نماینده فارغ التحصیلان این دوره آغاز شد.
مولوی گرگیج در سخنان خود به هتک حرمت‏هایی که اخیرا به ساحت مقدس قرآن مجید در جهان رواج یافته اشاره نمود و سبب اصلی آن را غفلت و بی توجهی مسلمانان به کتاب الله عنوان کرد.
مولوی رحمت الله در سخنان خود “ایمان و تعظیم قرآن با جان و دل”، “تلاوت صحیح و مستمر قرآن”، “تدبر و تفکر در آیات الهی”، “عمل به فرامین قرآن”، “پخش و نشر فرهنگ قرآنی”، و “جهاد در راه خدا تا حاکمت قرآن در جهان” را از جمله وظایف مسلمانان در قبال قرآن مجید برشمرد.
پس از سخنرانی مولوی رحمت الله، سرودۀ زیبایی توسط طلاب حوزه علمیه عظیم آباد اجرا شد و در ادامه، مولوی “الیاس” در سخنان کوتاهی جمع حاضر را به رعایت تقوا و اصلاح نفس  تلاش برای احیای دین در منطقه فراخواند. پس از سخنرانی مولوی الیاس، نماز مغرب اقامه شد و پس از اقامه نماز، حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به ایراد سخن پرداخت.

سخنرانی حضرت شیخ الاسلام در عظیم آباد
مولانا عبدالحمید در جمع باشکوه شرکت کنندگان در مراسم فارغ التحصیلی طلاب حوزه علمیه امام ابوحنیفه ضمن قدردانی از مردم روستای عظیم آباد و علما، طلاب و جوانانی که از دیگر مناطق جهت شرکت در جلسه حضور یافته بودند، نسبت به حضور خویش در جمع صمیمی مردم سیستان و ملاقات با آنها اظهار خرسندی نمود.
مولانا عبدالحمید در ادامه مطالبی پیرامون آیه کریمۀ «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ» [جمعه: 2] ایراد کرد. ایشان “دین اسلام” و “پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم-” را نعمت ویژه ای از جانب پروردگار به مسلمانان عنوان کرد و خاطرنشان نمود: خداوند متعال از آغاز خلقت بشر نعمت دین را توسط سلسله انبیا برای آنها فرو فرستاد و محبوب‏ترین بنده و مقرب‏ترین پیامبر خویش و همچنین کامل‏ترین و زیباترین دین را به مسلمانان اختصاص داد و چنین فرمود: «لقد من الله علی المؤمنین إذ بعث فیهم رسولا من أنفسهم» پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- برترین پیامبر و امام الانبیا است که همه پیامبران به ایشان افتخار می کنند. خداوند متعال این راهنمای عظیم را برای سعادت ما فرستاد.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: این نشان ضعف عقلی و کم فکری مسلمانان است که با وجود قرآن و آموزه های پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- که از خداوند متعال سرچشمه گرفته اند، به سعادت نرسند. بسیار جای افسوس است که امروزه مسلمانان احکامی که توسط این هادی بزرگ فرستاده شده است را فراموش کرده و قانون زندگی را از دیگر اقوام می گیرند، در حالی که انسان‏ها در کشورهای غربی از لحاظ اخلاقی بسیار سقوط کرده اند. اخیرا در گزارش‏ها نقل شده که در برخی از کشورهای غربی و اروپایی همجنس‏گرایی و ازدواج با همجنس رسمی و قانونی اعلام شده است که این علامت نهایت ضعف اخلاقی بشر و نشر چنین اخباری مایۀ سرافکندگی انسانیت است.
ایشان همچنین به وقوع زلزله های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: زلزله های اخیر هشداری از جانب پروردگار برای ملت ایران بودند تا به آنها گوشزد کنند که به اصلاح خود بپردازید، به خدا رجوع کرده و گناه و معصیت را ترک نمایید.

متاسفانه امروزه مسلمانان دوراندیشی ندارند
امام جمعه اهل سنت زاهان در ادامه مردم سیستان، اعم از شیعه و سنی را به “دوراندیشی” و “اتحاد” توصیه نمود و خاطرنشان کرد: مردم سیستان اعم از شیعه و سنی سالیان مدیدی است که با یکدیگر خویشاوند بوده و قرابت نزدیک دارند. لذا این اخوت و برادری را فراموش نکنند. بلوچ و سیستانی متعلق به استان سیستان و بلوچستان هستند. اینکه انسان به هر جایگاه و پست و مقامی که رسید، رابطه خویشاوندی و قرابت خویش را فراموش کند، این نشانه دوراندیشی نیست، بلکه دوراندیشی این است که انسان به هر جایگاهی که رسید افراد پایین تر از خود را به یاد داشته باشد. ما باید در همه حالات؛ خوشی و غم، در کنار یکدیگر باشیم. متاسفانه امروزه ما مسلمانان دوراندیشی نداریم، در حالی که پیامبر ما؛ حضرت محمد- صلی الله علیه وسلم- دوراندیش بودند و تا قیامت برای انسان‏ها برنامه ریزی کردند و شریعت و دینی را آوردند که هدایت و راهنمایی تمام بشریت را در بر دارد. ما باید همه دنیا را ببینیم. استان سیستان و بلوچستان و کشور ایران به منزله نقطه کوچکی از دنیاست. لذا ما باید دوراندیش باشیم. نشانه ملت‏های پیشرفته در دنیا این است که با یکدیگر وحدت و برادری داشته و مسایل خود را حل می کنند.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود “خداشناسی و عمل به شریعت اسلام” را مهمترین مصداق دوراندیشی معرفی کرد و همگان را به “اقامه نماز”، “فراگیری قرآن و تعلیم و آموزش آن”، “آباد کردن مساجد با نماز و عبادت” و “عمل به دستورات شریعت” تاکید و توصیه نمود.

در پایان جلسه فارغ التحصیلی طلاب حوزه علمیه امام ابوحنیفه، آخرین حدیث صحیح بخاری توسط یکی از طلاب دوره حدیث قرائت شد و حضرت شیخ الاسلام طی سخنانی کوتاه این حدیث را شرح داد و در نهایت بر سر 15 نفر از طلاب دوره حدیث عمامه فضیلت گذاشته شد.

مراسم فارغ التحصیلی خواهران منطقه کوهک
صبح روز یکشنبه (1 اردیبهشت) حضرت شیخ الاسلام به شهرستان “زهک” تشریف برد و در جلسه ای که به مناسبت فارغ التحصیلی 34 خواهر فاضله از چند مکتب مختلف در منطقه “کوهک” و در مسجد حضرت عثمان برگزار شد، شرکت نمود.
مولانا عبدالحمید در جمع مردم منطقه کوهک به ایراد سخن پرداخت و با تلاوت آیه «وَاتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ» [بقره:281] خاطرنشان کرد: تنها راه سعادت مسلمانان رجوع به قرآن مجید است. اگر امروز مسلمانان به قرآن برگردند شاهد نزول رحمات آسمانی خواهند بود. قرآن به سوی بهترین عملکرد و عقیده راهنمایی می کند و خداوند متعال هر قوم و ملتی که به دستورات قرآن عمل کنند را در دنیا زنده می گرداند و به آنها عزت می بخشد. وقتی قرآن مجید به سرزمین مکه و حجاز، که از فساد عقیده و اخلاق و شرک و بت پرستی ویران بود آمد، مردم آن دیار را اصلاح نمود و در میان آنها ابوبکر و عمر و عثمان و علی و اهل بیت و صحابه را ساخت و به جامعه تحویل داد. چنان انسان‏هایی تربیت کرد که دنیا مانند آنها را تا قیامت نمی تواند بیاورد. دنیای بشری تا قیامت نمی تواند همانند خلفای راشدین و عشره مبشره و مانند فاطمه و عائشه را بیاورد، زیرا آنها به برکت قرآن و انفاس قدسیه آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- رشد کرده و تربیت یافتند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خطاب به مردم منطقه سیستان تاکید کرد: به خدا قسم اگر مردم سیستان و مردم استان به قرآن برگردند و به احکام و دستورات آن عمل کنند، خداوند متعال چهره سرزمین و منطقه را عوض کرده و تمام منطقه را نورباران می کند؛ همان نورانیتی که خداوند متعال به سرزمین حرمین و به کوه احد و… داده است. الله تعالی تاثیر بسیار زیادی در قرآن و احکام دینی گذاشته است و هر انسانی که به این دستورات عمل کند خداوند متعال او را مقام و عزت می دهد. الله تعالی بندگانی را دوست دارد که کاملا مسلمان شده و به مقتضای «لا إله إلا الله» عمل نمایند، اما متاسفانه امروزه بعضی از مسلمانان نمازشان قضا می شود، زکات اموالشان را ادا نمی کنند و دچار فساد اخلاقی هستند.
ایشان در ادامه با بیان اینکه “ریشه تمام گناهان، غفلت است” به تشریح آیه 281 سوره بقره پرداخت و گفت: خداوند متعال در کتاب زنده و جاوید خویش به همه انسان‏ها هشدار می دهد که از آن روزی بترسید که به سوی الله تعالی باز می گردید. اما متاسفانه امروزه غفلت عام شده است. بسیاری از مردم از یاد مرگ و روز قیامت غافل هستند و برای آخرت آمادگی نمی کنند. در حالی که سرمایه اصلی هر انسان، مال دنیا نیست، بلکه اعتقاد صحیح، دینداری و عملکرد درست و صحیح سرمایه واقعی است که در روز قیامت باعث نجات انسان از عذاب الهی می شوند.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان در پایان این مراسم، آخرین حدیث صحیح بخاری را قرائت کرده و در تشریح این حدیث، خواهران فاضله و تمام کسانی که با قرآن آشنایی دارند را به آموزش قرآن و دیگر احکام دینی و همچنین عمل به آنچه آموخته اند توصیه نمود.

جلسه مسجد جامع نور زهک
ظهر یکشنبه جلسه ای دینی و معنوی در مسجد جامع زهک با حضور شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید و جمع کثیری از علما، ائمه مساجد و عموم مردم منطقه برگزار شد.
در این جلسه ابتدا آیاتی از قرآن مجید تلاوت شد. سپس مولوی عبدالکریم، امام جمعه اهل سنت شهرستان زهک در سخنانی کوتاه ضمن تقدیر و تشکر از حضور علما، به ویژه حضرت شیخ الاسلام در این جلسه، از تعلیم و آموزش قرآن که در سطح گسترده در این شهر فعال است اظهار خرسندی نموده و آن را از نتایج تلاش‏های بی وقفه حضرت شیخ الاسلام و از برکات مسجد مکی دانست.
وی در ادامه گفت: هر مسلمان که ادعای محبت با دین اسلام را دارد باید محبت علما را در دل خود جای دهد و از آنها حمایت کند، زیرا علما حامی دین و عقیده مسلمانان هستند و همواره دشمنان برای تضعیف مسلمانان در صدد از بین بردن علما بوده اند.

سخنرانی مولانا عثمان در زهک
در ادامه جلسه دینی مسجد جامع نور زهک، مولانا عثمان، امام جمعه شهرستان خاش و مدیر حوزه علمیه مدینة العلوم این شهرستان طی سخنانی “دین و معنویت” را هدف اصلی سفر مولانا عبدالحمید و علمای همراه ایشان به منطقه سیستان عنوان کرد و آن را “در راستای احیای دین و اعمال صالح در منطقه” دانست.
مولانا عثمان در ادامه سخنان خود بر لزوم “ارتباط با الله تعالی” تاکید کرد و گفت: مقصد اصلی زندگی انسانها برای دنیا و مقاصد دنیوی نیست، حصول دنیا یک ضرورت است، بلکه هدف و مقصد زندگی انسان‏ها عبادت پروردگار متعال است. خداوند متعال می فرماید: «و ما خلقت الجن و الإنس إلا لیعبدون» خداوند متعال تمام مخلوقات را برای نفع رسانی به انسان خلق کرده است، چنان که تصریح می فرماید: «و خلق لکم ما فی الأرض جمیعا»، اما انسان را برای عبادت خودش آفریده است.
امام جمعه اهل سنت خاش با استناد به واقعه احزاب اظهار داشت: اگر ما مسلمانان برای حفاظت از اسلام در مقابل دشمنان و متجاوزان ایستادگی نماییم، نصرت و مدد الله تعالی به سوی ما می آید و زمانی که نصرت خداوند متعال بیاید، قدرت‏های بزرگ و خطرناک با ناکامی و شکست مواجه می شوند. لذا خداوند متعال دو سورۀ بعد از احزاب را با لفظ «الحمدلله» آغاز کرد تا این مطلب را یادآوری کند که مسلمانان نباید به قدرت و شوکت خود بنازند و افتخار کنند، بلکه آنها باید خداوند را سپاس و ستایش کنند و به قدرت و قوت پروردگار خود افتخار نمایند.
مولانا عثمان در پایان خاطرنشان کرد: مسلمانان اگر چه در جنگ احزاب از لحاظ تعداد از مشرکین کمتر بودند، ولی با استقامت و بستن سنگ به شکم‏های خود در مقابل مشرکین ایستادگی کردند و در نهایت به پیروزی رسیدند، اما متاسفانه در عصر حاضر مسلمانان با وجود ثروت فراوان هنوز دچار ضعف بوده و از غیرمسلمین در هراس و خوف هستند.

سخنرانی حضرت شیخ الاسلام در جمع مردم زهک
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در جمع مردم مؤمن زهک ضمن تلاوت آیه «وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لله وَهُوَ مُحْسِنٌ واتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَاتَّخَذَ اللّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا» [النساء:125] از حضور امام جمعه زهک، علمای منطقه و اقشار مختلف مردم در جلسه قدردانی نمود و در تشریح آیه تلاوت شده خاطرنشان کرد: سرگردانی و اضطرابی که در جوامع بشری مشاهده می شود نشان از آن دارد که انسان یک چیز مهم را در زندگی خود گم کرده و از یاد برده است که همان هدف آفرینش و خلقت بشر است. در حالی که بشر امروزی نسبت به تمام ادوار گذشته پیشرفت و ترقی بیشتری داشته است، اما اضطرابات و استرس‏ها بیشتر شده است تا جایی که انسان‏ها دست به خودکشی می زنند. باید دید که راه خلاصی از این پریشانی‏ها چیست؟ وقتی قرآن و سنت را بررسی می کنیم متوجه می شویم که تنها راه خلاصی از این بن بست رجوع به قرآن و سنت است. قرآن به تمام مشکلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی پاسخ داده و قدرت رفع معضلات مختلف جامعه را دارد، اینکه انسانی نمی تواند از آنها بهره برداری کند از کج فهمی و کم علمی اوست.
امام جمعه اهل سنت زاهدان “ایمان به الله تعالی” و “عبادت و بندگی پروردگار” را هدف اصلی خلقت انسان عنوان کرد و گفت: انسان برای خوردن و نوشیدن و حکومتداری و عیش و نوش خلق نشده است، بلکه انسان برای یک هدف مقدس و والا خلق شده است. اگر انسان هدف از خلقت خویش را فقط در خورد و نوش و ازدواج و تشکیل خانواده و زندگی اجتماعی و…. بداند از این انسان پست تر وجود ندارد و چنین انسانی نمی تواند اشرف مخلوقات قرار بگیرد، زیرا اشرف بودن انسان به خاطر آن است که انسان برای ایمان به الله تعالی و غلامی و بندگی رب العالمین خلق شده است. وقتی انسان رسالت و هدف اصلی خود را فراموش کند، لذت زندگی دنیا را نخواهد چشید؛ همان لذتی که بندگان صالح در عبادت و نیایش سحر و ذکر و تلاوت خویش از آن بهرمند شدند.
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به منسوخ شدن ادیان و کتب سابق، خاطرنشان کرد: با  توجه به اینکه تمام ادیان سماوی پیش از اسلام و کتابهای آسمانی گذشته منسوخ شده اند، تنها راه نجات بشریت در اتباع از دین اسلام و پیروی از قرآن مجید و سیدالمرسلین- صلی الله علیه وسلم- است. البته الله تعالی فقط به ادعای مسلمانی راضی نیست، بلکه الله تعالی زمانی از ما راضی می شود که به احکام الهی عمل کرده و از گناه دوری کنیم و اعمال نیک و صالح انجام دهیم. لذا سعادت و کامیابی در اسباب دنیا نیست، بلکه سعادت و کامیابی فقط در دین و عمل به دستورات شریعت است.
عضو اتحادیه جهانی علمای اسلام در ادامه سخنان خود “فاصله از دین و قرآن” را “بزرگترین فاجعه در جهان اسلام” عنوان کرد و گفت: به نظر بنده بزرگترین فاجعه در جهان اسلام فاصله گرفتن از دین، شریعت، قرآن، سنت نبوی و کوتاهی در نماز و دیگر دستورات شریعت است.
ایشان در ادامه ضمن تلاوت آیه «وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» [زخرف: 75] گفت: بهشت به راحتی حاصل نمی شود، بلکه رسیدن به بهشت زحمت  تلاش می خواهد و خداوند متعال بهشت را در مقابل اعمال انسان به او می دهد. اما باید بدانیم که این زحمت‏ها در مقابل نعمت‏های جاویدان بهشت بسیار حقیر و اندک بوده و تحمل این زحمات برای رسیدن به بهشت و رضای الهی بسیار شیرین و لذت‏بخش است. کسانی که به الله تعالی ایمان آورده و به دستورات شریعت عمل می کنند احساس آرامش و راحتی می کنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان خود نبود تلفات در زلزله اخیر استان را از “برکات قرآن و تعالیم دینی در منطقه” عنوان کرد و گفت: زلزله های اخیری که در کشور رخ داد هشدار الهی به ملت ایران بود. این زمین لرزه ها و سیلاب‏ها و دیگر آفات حامل پیامی از جانب پروردگار است و آن اینکه ملت مسلمان به سوی خدا بازگردد. خداوند می خواهد ضعف‏های ما را به ما گوشزد کند تا ما بیدار شویم و کوتاهی در اعمال را جبران کنیم.
ایشان در پایان خاطرنشان کرد: حجت بر مسلمانان تمام شده است و پیام خداوند به وسیله پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- به ما رسیده است و قرآن مجید به صورت کامل در اختیار ما قرار گرفته است. مسلمانان باید زندگی خود را تغییر داده و در مسیر قرآن و سنت حرکت کنند. زن و مرد مسلمان باید علم قرآن و مسایل و احکام اسلامی را فرا گیرند. لذا برای تحصیل فرزندان خود هزینه کنید، زیرا هیچ ملتی بدون علم و دانش نمی تواند پیشرفت کند.
مولانا عبدالحمید در جمع مردم زهک نیز با تکرار سخنانش که در جمع مردم عظیم آباد ایراد کرده بود، بر “حفظ وحدت”، “توجه به مردم پس از رسیدن به پست و مقام” و “لزوم نگاه ملی از سوی مسئولین” تاکید کرد.

برگزاری جلسه در شهرستان هیرمند
جلسه معنوی در شهرستان هیرمند بعد از نماز عصر روز یکشنبه با حضور جمع کثیری از علما و مردم منطقه در محل مسجد جامع این شهرستان برگزار شد.
در این جلسه ابتدا مولوی “عبدالله براهویی” به ایراد سخن پرداخت. وی ضمن تلاوت آیه «كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ» [آل عمران:110] وظیفه مسلمانان در قبال دین اسلام و نشر احکام اسلامی را مورد تاکید قرار داد و گفت: مسلمانان نباید نسبت به افراد بی نماز در جامعه بی توجه باشند، زیرا تارک نماز در خطر آتش جهنم قرار دارد. همان طور که در دنیا فردی در خطر آتش باشد مسلمان موظف است او را نجات دهد، باید این فرد (بی نماز) را نیز از خطر آتش جهنم نجات داد.
این مولوی جوان در ادامه با استناد به آیه «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ» افزود: از آنجایی که امر به معروف و نهی از منکر از وظایف مهم مسلمانان به شمار می آید، مسلمانان وظیفه دارند با بی دینی مبارزه کنند و در این راستا از جان و مال خویش مایه بگذارند.
ادامه جلسه بعد از نماز مغرب برگزار شد که ابتدا مولوی یارمحمد، امام جمعه هیرمند در سخنانی کوتاه ضمن عرض خیرمقدم خدمت حضرت شیخ الاسلام و علمای حاضر در جلسه، از ایشان جهت تحمل مشق سفر و تشریف آوری به این شهرستان تقدیر و تشکر نمود.
سپس مولانا عثمان طی سخنانی از دایر شدن مکاتب متعدد در سطح منطقه سیستان اظهار خرسندی نمود و آن را مایه افتخار علما و مردم دانست و گفت: امروزه فراگیری علوم دینی بسیار آسان شده است. در گذشته طلاب برای فراگیری علوم دینی باسد با زحمت فراوان به کشورهای همسایه سفر می کردند، اما بحمدالله امروزه علم در خانه های ما آمده است. لذا باید قدر این نعمت را بدانیم و فرصت را غنیمت شمرده و از این مراکز علمی کمال استفاده را ببریم. در غیر اینصورت خداوند این نعمت را از ما می گیرد و به دیگر اقوام می دهد.
ایشان در ادامه در شرح آیات 15 تا 17 سوره مبارکه یونس، به بیان انواع شرک پرداخت و مردم را از افتادن در ورطه خطرناک شرک برحذر داشت.

سخنرانی مولانا عبدالحمید در جمع مردم هیرمند
مولانا عبدالحمید در جمع مردم شهرستان هیرمند، از علما و مردم دین دوست این منطقه جهت برگزاری و شرکت دراین جلسه تشکر و قدردانی نمود و بنای مسجد باشکوه و وسیع این شهر را نشان از ذوق و سلیقه و ایمان مردم دانست.
ایشان در ادامه به شرح آیه «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا» [احزاب:72] پرداخت و خاطرنشان کرد: خداوند متعال به وسیله قرآن پیامهای انسان‏سازی برای بشریت فرستاده است و این آیه از جمله همان آیاتی است که خداوند متعال در آن خبر داده که امانتی در اختیار بشر گذاشتیم و او را امانتدار و امین خود بر روی زمین قرار داده و به وسیله این امانت بشر را مورد آزمایش قرار دادیم. این امانت مال و ثروت و پست و مقام دنیا نیست، بلکه چیزی به مراتب باارزش‏تر از تمام ثروت‏های دنیاست. خداوند متعال در این آیه بیان کرده که این امانت را قبل از انسان به کوههای عظیم و آسمان‏های وسیع پیشنهاد کردیم، اما آنها تحمل این امانت سنگین را نداشتند و آن را نپذیرفتند، اما وقتی این امانت به انسان پیشنهاد شد او خود را سزاوار آن دانست و آن را قبول کرد و بدین ترتیب بشر در معرض آزمایش قرار گرفت.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: صفت «ظلوما جهولا» که در این آیه برای بشر بیان شده در حقیقت اشاره به نفس و شیطان، که همواره مانع انسان می شوند تا در امانتداری خویش موفق نشود، دارد. در واقع در وجود انسان دو گرایش وجود دارد؛ یکی نفس و شیطان است که او را به سوی خیانت در امانت سوق می دهد و دیگری گرایش روحانی و مَلَکی انسان است که او را به سوی نیکی و اعمال صالح دعوت می دهد و انسان همواره در حال کشمکش بین این دو بُعد اشت.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: دین امانت سنگینی است که پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- و اصحاب گرامی ایشان برای اینکه این دین به دست ما برسد زحمات و مشقتهای فراوانی را تحمل کردند. پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- برای حفاظت از دین به کوهها و غارها پناه برد و تلخی هجرت وطن را متحمل شد، اما متاسفانه امروزه دین در حاشیه زندگی مسلمانان قرار گرفته و جامعه از دین دوری می کند. خداوند قومهای سابق همچون بنی اسرائیل را مورد آزمایش قرار داد، آنها در این آزمایش الهی شکست خوردند و خداوند متعال آنها را تا قیامت مورد لعنت قرار داد، اما خداوند متعال صحابه را مورد آزمایش قرار داد و آنها از این آزمایش پیروز و سربلند بیرون آمدند و رضایت و خشنودی پروردگار برای همیشه نصیب آنان شد.
مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن تلاوت آیه «إن تنصروا الله ینصرکم» افزود: مفهوم نصرت و یاری خداوند در این آیه حفاظت از دین و امانت الهی است. لذا اگر مسلمانان این امانت خداوندی را نگهداری و حفاظت نمایند، خداوند حتما آنها را نصرت و یاری می کند. اگر ما در مقابل گناه استقامت کردیم و خود را با حرام آلوده نکردیم، آن وقت نصرت و یاری پروردگار به سراغ ما می آید و مشکلات ما حل می شوند.

جلسه علماء و فعالان دینی منطقه سیستان
صبح روز دوشنبه (2 اردیبهشت) جلسه ای با علماء و فعالان دینی منطقه سیستان در محل حوزه علمیه فاروق اعظم شهرستان زابل با حضور حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید برگزار شد.
مولانا عبدالحمید طی سخنانی در این جلسه ضمن برشمردن وظایف علماء در قبال جامعه، وظیفه این قشر از جامعه را “بسیار سنگین” توصیف نمود و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه علماء وارثان انبیاء هستند در واقع مسئولیت علماء همان رسالت انبیای الهی و رسالت پیامبر اکرم- صلی الله علیه و سلم- است. خداوند متعال در قرآن سه وظیفه اصلی پیامبر را اینگونه بیان می فرماید: «یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة» لذا این سه وظیفه یعنی؛ “تلاوت آیات الهی”، “تزکیه و اصلاح مردم” و “تعلیم قرآن” پس از پیامبر اکرم- صلی الله علیه و سلم- بر عهده علماست. خداوند به همین وظیفه در جای دیگری نیز اشاره کرده و می فرماید: «قل هذه سبیلی أدعوا إلی الله علی بصیرة أنا و من اتبعنی» علماء به عنوان پیروان پیامبر اکرم- صلی الله علیه و سلم- باید به این مسئولیت خود به خوبی عمل کنند، زیرا خداوند افرادی را که به مسئولیت و تعهدات خود عمل می کنند دوست دارد و آنها را مدد می کند و از افرادی بی مسئولیت بیزار است.
ایشان در ادامه به شرح این وظایف پرداخت و افزود: تلاوت قرآن تأثیر فراوانی دارد و جامعه را متحول می کند. لذا علما باید آموزش روخوانی ترجمه و تفسیر قرآن را عام کنند و در مساجد و مکاتب برای عموم مردم کلاس دایر نمایند. علمای محترم همچنین باید در بخش تزکیه الگوی عملی برای مردم باشند و به اذکار و دعاهایی که در احادیث برای آنها فضیلت بیان شده پایبندی کنند، زیرا عالم هنگامی می تواند در جامعه موثر باشد که عابد باشد. خداوند متعال می فرماید: «و لا تنیا فی ذکری» در یاد و ذکر من هرگز خسته نشوید. علماء باید از گناه نیز پرهیز کنند، زیرا همان طور که علماء در امور خیر و اعمال صالح الگوی مردم محسوب می شوند، اگر در علما عیب و نقصی باشد به دیگران سرایت کرده و بر جامعه تأثیر منفی می گذارد.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان ادامه داد و گفت: علماء باید همواره با احادیث نبوی در ارتباط باشند و مثل تلاوت قرآن، روزانه چند حدیث از احادیث پیامبر را نیز مطالعه کنند. درس سیرت و حدیث برای عموم مردم دایر کنند تا مردم از این خیر عظیم محروم نشوند.
مدیریت محترم دارالعلوم زاهدان اظهار داشت: چشم انداز آینده علماء باید این باشد که تمام افراد جامعه دیندار و نمازخوان و قرآن‏خوان شوند و این امر زمانی تحقق می یابد که علماء تنبلی را کنار گذاشته و از راحتی خویش بگذرند و با برنامه ریزی صحیح اوقات روزانه خود، در این راستا تلاش کنند. همچنین علمایی که در مناطق محروم به فعالیت مشغول هستند نباید منتظر امکانات باشند، بلکه با همان امکانات اندک به آموزش تعالیم و احکام اسلامی ادامه دهند.

جلسه روستای سفیدآبه
حضرت شیخ الاسلام و هیئت همراه، ظهر دوشنبه به روستای “سفیدآبه” سفر کردند. مردم سفیدآبه که کلیومترها خارج از روستا منتظر حضرت شیخ الاسلام بودند با سر دادن تکبیر و با شور و اشتیاق فراوان از ایشان استقبال نمودند.
در جلسه روستای سفیدآبه ابتدا مولانا عثمان، امام جمعه اهل سنت شهرستان خاش به ایراد سخن پرداخت و مطالبی پیرامون توحید و مذمت شرک با استدلال به داستان حضرت یوسف در قرآن بیان نمود.
مولانا عثمان گفت: حضرت یوسف- علیه السلام- از سلاله پاک انبیاء بود. این پیامبر اولولعزم هنگامی که در ورطه آزمایش الهی قرار گرفت به این نسبت اصیل و پاک خود پناه نبرد بلکه مستقیما از خداوند متعال استعانت جست و ندای «معاذ الله» سر داد. پس وقتی پیامبر خدا به خداوند پناهنده می شود هرگز کسی اجازه ندارد از انبیاء استعانت و طلب پناهندگی کند. حضرت یوسف وقتی در زندان بود و زندانیان را نصیحت می کرد فرمود: «یا صاحبی السجن أأرباب متفرقون خیر أم الله الواحد القهار» و زندانیان را به توحید و استعانت از خداوند متعال فرا خواند.
ایشان در ادامه ضمن تلاوت آیه «یا أیهاالذین آمنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقوم یحبهم و یحبونه أذلة علی المومنین أعزة علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومة لائم ذلک فضل الله یوتیه من یشاء و الله واسع علیم» [المائده: 54] محبت صحابه را یکی از شعبه های ایمان عنوان کرد و گفت: خداوند در این آیه شش خصوصیت را بیان کرده که همه این خصوصیات فقط در صحابه تحقق یافتند و بس.
امام جمعه اهل سنت شهرستان خاش “دوستی خداوند با صحابه”، “دوستی صحابه با خداوند”، “تواضع و رحم شفقت در مقابل مسلمانان”، “شدت و سختی در مقابل کافران”، “جهاد در راه خدا”، و “بی پروایی از ملامت ملامت‏گران” را شش خصوصیتی عنوان کرد که خداوند متعال در این آیه صحابه پیامبر را با آنها معرفی می فرماید.
پس از ایشان مولوی عبدالقادر گرگیج سروده زیبایی در وصف پیامبر اکرم- صلی الله علیه و سلم- قرائت کرد و در نهایت حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به ایراد سخن پرداخت.

سخنرانی مولانا عبدالحمید در سفیدآبه
مولانا عبدالحمید در جمع مردم دین دوست روستای سفیدآبه با تلاوت آیه «یا أیها الذین آمنوا ادخلوا فی السلم کافة و لا تتبعوا خطوات الشیطان إنه لکم عدو مبین» [بقره:208] اذعان داشت: خداوند متعال دین اسلام را کامل و بدون نقص فرستاد که هیچ کمی و زیادی در آن وجود ندارد. خداوند همان طور که جسم انسان را بدون نقص و کامل خلق کرده و اگر عضوی از بدن بزرگتر از قرینه خود یا کوچکتر از آن باشد معلولیت محسوب می شود، به همین صورت دین اسلام کامل است و اگر ما به برخی از احکام بی توجهی کنیم دین ما ناقص می شود و مورد قبول پروردگار قرار نمی گیرد. لذا خداوند همان طور که دین را کامل فرو فرستاد آن را به صورت کامل از ما قبول می کند و دین ناقص را هرگز قبول نمی کند.
ایشان در ادامه در شرح آیه «إلیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه» افزود: اعمال و گفتار نیک و صالح مورد قبول الله تعالی قرار می گیرند و عبادت هنگامی صالح محسوب می شود که بدون نقص و کامل انجام گیرد. ما باید نماز را با رعایت خشوع و کامل بخوانیم و بدانیم که برای کسی نماز می خوانیم و سر تعظیم فرو می آوریم که تمام موجودات در مقابل او به عجز و ناتوانی خود اعتراف کرده و او را به روش خود نیایش و تعظیم می کنند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به برخی از گناهان که در جامعه رواج یافته اند اشاره کرد و گفت: برخی از گناهان هلاک کننده هستند؛ دروغ‏گویی یکی از همین گناهان مهلک است که خداوند در قرآن دروغگو را مورد لعنت قرار داده و فرموده است: «ألا لعنة الله علی الکاذبین» اما متأسفانه امروزه دروغ در جامعه رواج یافته است تا جایی که برخی از مسئولین و افراد صالح و علما نیز به این مرض مهلک گرفتار شده اند. رباخواری نیز از جمله گناهان مهلکی است که فرد رباخوار در واقع با خدا و رسول اعلام جنگ کرده است. تمام مشکلات اقتصادی در دنیا و ورشکستگی بانک‏ها در اثر رباخواری است. ربا یکی از بدترین گناهانی است که اقتصاد را تباه می سازد. مریضی ایدز در اثر عمل شنیع زنا در دنیا شایع شده است. لذا ما باید بدانیم که آنچه را خداوند حرام قرار داده سلامتی و بهداشت انسان در ترک آن است. حیاء یکی از شعبه های ایمان است که رعایت آن بر مرد و زن مسلمان  ضروری است. خداوند در سوره مبارکه “نور” حیاء و عفت اسلامی را به تفصیل بیان فرموده است. الله تعالی ما را برای بندگی و عبادت خودش خلق فرموده است. باید در قلوب ما عشق و محبت الله تعالی باشد و عشق و محبت مخلوق نباید آنچنان در قلب داخل شود که فرد را از یاد الله تعالی و عمل به دستورات شریعت غافل کند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: همه این گناهان در آیه «و لا تتبعوا خطوات الشیطان» خلاصه شده اند. لذا باید بدانیم که شیطان همواره در تلاش است تا گناه را در جامعه رواج دهد و جامعه را به سوی بی حجابی، سرقت و خون‏ریزی سوق دهد تا مسلمانان را مستحق عذاب الهی نماید.
مولانا عبدالحمید وقوع زلزله در ایران و دیگر ممالک را نشانه نارضایتی الله تعالی از عملکرد مردم این کشورها عنوان کرد و همگان را به توبه و انجام اعمال نیک تاکید و توصیه نمود.
ریاست دارالعلوم زاهدان در پایان سخنان خود به بیداری اسلامی در خاورمیانه اشاره نمود و گفت: در طول تاریخ هر گاه مسلمانان بیدار شدند به مجد و پیروزی دست یافتند. ما باید بدانیم و آگاه باشیم که یهود و نصاری مانند شغال‏هایی که در جستجوی لاشه مرده ای هستند تا آن را بدرند، مترصد فرصتی هستند تا مسلمانان به خواب غفلت فرو روند تا اسلام و مسلمانان را از پا در آورند.
ایشان همچنین تاکید کرد: فتح بیت المقدس همواره با بیداری مسلمانان عجین بوده و همیشه بدون جنگ فتح شده است. لذا اگر مسلمانان بیدار شوند و به مسلمان واقعی تبدیل شوند حتما بیت المقدس از دست یهود غاصب آزاد خواهد شد.

دیدار با دانشجویان و فرهنگیان شهرستان زابل
بعد از عصر روز دوشنبه شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در مسجد “محمد رسول الله” شهرستان زابل دیداری دوستانه با دانشجوایان و فرهنگیان زابل داشت و در جمع آنان سخنانی را ایراد فرمود.
ایشان در سخنانی از این ملاقات اظهار خشنودی کرده و یکی از اهداف سفر خود را دیدار با دانشجویان عنوان نمود.
مولانا عبدالحمید سپس در جمع دانشجویان اهل سنت سخنانی در زمینه اهمیت علم و دانش در دو بُعد مادی و معنوی ایراد نمود و خاطرنشان کرد: کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در عصر حاضر به وسیله علم و دانش برای تقویت بُعد مادی تلاش کردند و به هدف خود رسیدند و بدین وسیله بر دیگر کشورهای جهان برتری حاصل کرده و بر آنها تسلط یافتند و اکثر کشورهای جهان را به خود وابسته کردند.
ایشان در ادامه افزود: اگر چه آنها در بُعد مادی پیشرفت فراوان داشته اند، اما در بُعد معنوی و شیوه زندگی صحیح و اخلاق و منش درست هیچ پیشرفتی نداشته اند و بر عکس از لحاظ اخلاقی بسیار سقوط کرده اند. اخیرا در اخبار شنیده ایم که در برخی از همین کشورها مسئله همجنس‏گرایی رسمی و قانونی شده است و این مسئله از بی‏سوادی آنها نشأت نگرفته است، بلکه آنها این کار را نوعی عزت و شرف برای خود تلقی کرده و از آن طرفداری می کنند که در واقع این اخبار نوعی سرافکندگی برای تمام بشریت به بار آورده است. آنها به فرموده خداوند «یعلمون ظاهرا من الحیاة الدنیا و هم عن الآخرة لغافلون» انسان‏هایی ظاهربین هستند و تمام علم‏شان به دنیا و منافع آن منتهی می شود و در زمینه بُعد معنوی انسان و پیشرفت و ترقی روحی و معنوی هیچ آگاهی ندارند. اما دیری نمی گذرد که این دنیای فانی آنها به پایان می رسد و بدون هیچ ذخیره ای به آخرت می روند و به جهنم وارد می شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با بیان این مطلب که “دین اسلام خلاصه همه ادیان است” خاطرنشان کرد: اسلام دینی کامل است که هر دو بُعد انسان را در نظر گرفته و هرگز با علم دنیا و منافع آن مخالفت نکرده است. در اسلام ترک دنیا هیچ جایگاهی ندارد، بلکه اسلام می گوید انسانها باید به زندگی دنیای خود توجه کنند و دنیای خود را بسازند و این زمانی تحقق می یابد که انسان علم و دانش عصر خود را حاصل کند. لذا دانشجویان مسلمان باید در علوم عصری تخصص و مهارت کامل پیدا کنند. دانشجویان در دانشگاهها نباید فقط به نمره گرفتن در امتحانات بسنده کنند بلکه باید در رشته خود تخصص حاصل نمایند.
ایشان در ادامه به بُعد معنوی علم اشاره کرد و افزود: دانشجوی مسلمان نباید فقط به علم دنیا بسنده کند و از علم شریعت و خداشناسی بیگانه باشد. زیرا علم شریعت، خدا را به ما معرفی می کند. علم شریعت ما را راهنمایی می کند که چگونه رضایت خداوند را جلب کنیم و اخلاق و منش خود را بسازیم و حقوقی که به عنوان انسان و مسلمان بر ما واجب هستند را بشناسیم و ادا کنیم. اسلام دین پاکی و طهارت است و در دو بُعد ظاهری و باطنی، برنامه های زیبایی دارد و انسان را از نظر ظاهری و باطنی پاکیزه می گرداند.
مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کرد: دانشجویان و طلاب آینده سازان جامعه هستند. لذا باید علم را خوب حاصل کنند. چنانچه برای آنها در حال حاضر فرصت شغلی وجود نداشته باشد، اما نفس آموختن علم بسیار اهمیت دارد. ما به این نتیجه رسیده ایم که بدون علم و دانش هرگز جایگاه مطلوب خود را در جامعه کسب نخواهیم کرد.

سخنرانی در مسجد جامع خاتم الانبیاء زابل
بعد از مغرب روز دوشنبه حضرت شیخ الاسلام در مسجد جامع خاتم الانبیاء شهرستان زابل در جمع مردم مومن این شهرستان حضور یافت و به ایراد سخن پرداخت.
مراسم معنوی مسجد جامع خاتم الانبیاء با تلاوت آیاتی از قرآن و سخنرانی حافظ “عبدالرشید”، امام جمعه اهل سنت شهرستان زابل و مدیر حوزه بدر العلوم این شهرستان آغاز شد.
مولوی عبدالرشید در سخنانی کوتاه ضمن خیرمقدم محضر علمای حاضر در جلسه، حضور حضرت شیخ الاسلام در شهرستان زابل را مایه افتخار علماء و مردم عنوان نمود و خاطرنشان کرد: حضرت شیخ الاسلام در راستای امر به معروف و نهی از منکر مشقت سفر را تحمل کرده و به ملاقات ما آمده اند. بر همه ما لازم است که نصایح ایشان را با جان و دل شنیده و عزم را جزم کنیم تا به تمام نصایح و سخنان ایشان جامه عمل بپوشانیم.
در ادامه مولانا عثمان امام جمعه شهرستان خاش نیز از مشارکت مردم سیستان در جلساتی که در طول این چند روز برگزار شده بود قدر دانی نمود و گفت: حضور پرشور و اشتیاق مردم سیستان در محافل و مجالس دینی انگیزه علماء برای وعظ و نصیحت را دو چندان می کند.
ایشان در سخنان خود با بیان اینکه “مردم سیستان اعم از شیعه و سنی مردمی بسیار صمیمی و مهربان هستند” فضای شهرستان زابل را “فضایی مملو از لطف و محبت و صمیمیت” عنوان کرد و از مسئولین و نیروی انتظامی به خاطر همکاری آنان با کاروان علماء تشکر و قدردانی نمود.
امام جمعه اهل سنت خاش در ادامه با اشاره به قصه حضرت آدم در قرآن مجید خاطرنشان کرد: خداوند متعال حضرت آدم را خلق کرد و سپس از وجود خود او “حوا” را آفرید. این دلیل بر آن است که انسان موجودی اجتماعی است و هرگز نمی تواند تنها زندگی کند.
مولانا عثمان در ادامه همین مطلب افزود: خداوند متعال پس از خلقت حضرت آدم و حوا آنها را در بهشت اسکان داده و دستوراتی مبنی بر عدم نزدیکی به درخت ممنوعه به آنها ابلاغ فرمود که این امر و نهی نیز نشان از آن دارد که انسان یک موجود آزاد مطلق نیست که هر کاری بخواهد انجام دهد، بلکه جوامع بشری برای ادامه حیات باید قانون داشته باشند. همچنین از آیه «ولا تقربا هذه الشجرة» چنین برمی آید که انسان نباید اموری را که به گناه می انجامند، اگر چه مباح هم باشند، انجام دهد. این تاکیدات و امر و نهی در قرآن و شریعت اسلام نیز وجود دارند. خداوند از زنا نهی کرده و می فرماید: «و لا تقربوا الزنی» یعنی از آنچه به زنا دعوت می دهد و از دواعی آن است پرهیز کنید. لذا حفظ حجاب و عفت و حفاظت چشم از مشاهده نامحرم از عوامل بازدارنده زنا هستند که انسان باید آنها را رعایت کند.
مدیر حوزه علمیه مدینة العلوم خاش در پایان اظهار داشت: قرآن کتابی کامل است و برای هدایت بشر تا قیامت فرستاده شده است. اما کتاب‏های گذشته مثل تورات فقط برای یک مقطع زمانی بودند، زیرا خداوند متعال در توصیف تورات از تعبیر «هدی لبنی اسرائیل» استفاده کرده است، یعنی این کتاب تورات هدایتی برای بنی اسرائیل است. اما در مورد قرآن فرموده است: «هدی للناس کافة» هدایتی برای تمام بشریت که این تعبیر بیانگر کامل بودن قرآن مجید است.

سخنرانی حضرت شیخ الاسلام در زابل
پس از سخنرانی مولانا عثمان، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به ایراد سخن پرداخت. ایشان ابتدا به بی نظیر و جاوید بودن قران کریم تصریح کرد و گفت: قرآن کریم کتابی زنده، جاوید و بی نظیر است. کتابی است که از زمان نزول خود تا قیامت فصیحان عرب و تمام دنیا را به مبارزه می طلبد. وقتی مخالفان قرآن نمی توانند سوره و آیه ای مانند آن را بیاورند قرآن آنها را مورد خطاب قرار می دهد که از آتشی که هیزم آن سنگها و انسانهاست بترسند و خود را نجات دهند.
مولانا عبدالحمید پیامهای قرآن را “گمشده بشریت” توصیف کرد و گفت: اگر دانشمندان و متفکران دنیا دنبال راه نجات بشریت می گردند این راه نجات در قرآن یافت می شود. اگر بشریت امروز می خواهد مشکلات فردی و اجتماعی و معضلات بین المللی و جهانی حل شود راهی به جز پیروی از قرآن و تعالیم آن حضرت صلی الله علیه و سلم ندارد.
ایشان در ادامه ضمن تلاوت آیات 30 و 31 سوره مبارکه “فصلت” مطالبی پیرامون استقامت بر عقیده ایراد نمود و گفت: خداوند در این آیات یکی از پیام های مهم را بیان کرده که به وسیله آن می توان دنیا را متحول کرد. خداوند در این آیه می فرماید کسانی که در مرحله اول به ربوبیت و معبودیت پروردگار اذعان نموده و بگویند پروردگار ما الله است و به تعبیر دیگر کلمه طیبه «لا اله الا الله» را بر زبان بیاورند و بر این مسیر استقامت نمایند فرشتگان الهی به آنها بشارت بهشت را می دهند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: باید بدانیم که گفتن «ربنا الله» چندان دشوار نیست و در واقع مسئله اصلی  در ادامه آیه «ثم استقاموا» قرار دارد. این استقامت و پایمردی بر صراط مستقیم تا دم مرگ است که بسیار مشکل و طاقت فرسا است. کسانی رستگار می شوند که تا هنگام وفات بر صراط مستقیم حرکت کردند و به خاطر منافع شخصی و یا قوم و مملکت و کشور خویش از مسیر شریعت منحرف نشوند. گاهی منافع شخصی و پست و مقام با منافع دینی و عقیدتی ما در تضاد قرار می گیرند، اینجاست که مسلمان حقیقی از مسلمان ظاهری مشخص می شود؛ مسلمان واقعی هرگز منفعت دنیوی را بر امور شرعی ترجیح نمی دهد.
ایشان اظهار داشت: ما وقتی کلمه توحید را خواندیم باید از خدا و پیامبرش اتباع نموده و به ارکان اسلام عمل کنیم. باید از فرصت‏های دنیا و همچنین مال و ثروت خود در مسیر آبادانی آخرت استفاده کنیم. مسلمان در هر موقعیت و شرایطی باید نافع باشد. نفع مسلمان باید عام باشد. مسلمانان باید به همه انسان ها از هر قوم و دین و مذهبی که باشند نفع برساند، زیرا اسلام به پیروان خود چنین دستور داده است: «إرحموا من فی الارض یرحمکم من فی السماء»
همچنین در طول تاریخ کسانی که بدون دلیل دیگران را مورد اذیت و آزار قرار داده اند به روز سیاه نشسته و در همین دنیا به عذاب خداوند گرفتار شده اند.
مولانا عبدالحمید در تشریح آیات تلاوت شده ادامه داد: جای تأسف است که مسلمانان با وجود گفتن «ربنا الله» هنوز به انواع گناهان مبتلا هستند. در حالی که مسلمان باید از گناه پرهیز نماید، زیرا آلوده شدن به گناه بر خلاف استقامت است. مسلمانان باید در راستای حفاظت از دین کوشا باشند و نگذارند احکام زیبای شریعت اسلام به زمین بیفتد و دشمنان و ظالمان بر اسلام و مسلمین یورش برده و آنها را از بین ببرند.
ایشان در تشریح بخش پایانی آیه اظهار داشت: نتیجه استقامت بر دین، نزول فرشتگان رحمت در هنگام مرگ است که به انسان‏های صالح بشارت بهشت می دهند و می گویند ما همان طور که در دنیا همراه شما بودیم، در آخرت نیز همراه شما خواهیم بود و شما را به بهشت جاودان راهنمایی می کنیم. لذا همه ما باید از آن روز که به ملاقات پروردگار می رویم بترسیم و بدانیم که خداوند متعال ذره ذره اعمال ما را ثبت می کند و برای آنها جزا و پاداش در نظر گرفته است.

وحدت مسلمانان در جهان یک ضرورت است
عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان در بخش دیگری از سخنان خود مردم سیستان را بر “رعایت وحدت و برادری” توصیه نمود و خطاب به مردم این خطه گفت: مردم سیستان، اعم از بلوچ و فارس، متعلق به سیستان هستند. ما با همه مسلمانان دنیا اخوت اسلامی داریم، اما ما که در یک وطن زندگی می کنیم بیشتر احساس اخوت و برادری می کنیم. لذا باید تفاهم داشته باشیم و در مسایل مذهبی یکدیگر دخالت نکنیم. باید در جامعه سعه صدر و بلندنظری موجود باشد. به مقدسات یکدیگر اهانت نکنیم، زیرا اهانت به مقدسات، اخوت اسلامی را ضربه می زند. بنده معتقدم که اخوت و برادری اسلامی و رعایت وحدت در تمام جهان یک نیاز نیست، بلکه یک ضرورت است. اخوت و تفاهم مقطعی و زمانی نیست، بلکه مسلمانان باید در هر زمان و شرایطی با یکدیگر اخوت و وحدت داشته باشند. بنده به شدت مخالف اختلاف و درگیری‏های مذهبی، فرقه ای و قومی هستم. توصیه بنده این است که در شرایط کنونی که دشمنان اسلام در فکر ایجاد اختلاف بین مسلمانان هستند، ما باید برادری اسلامی خود را حفظ کنیم.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: توصیه بنده به مسئولین امر آن است که شیعه و سنی را با یک دید نگاه کنند. نگاهها باید ملی باشند. عدم تفاوت در امور استخدامی و واگذاری مناصب و بکارگیری نیروهای لایق و شایسته در ایجاد اخوت و برادری و وحدت نقش مهم و اساسی دارد. همه ملت ایران از هر مذهب و زبانی که باشند جزو ملت ایران هستند. لذا توصیه بنده به مسئولین امر و همچنین مسئولین استانی در سیستان آن است که نگاهها نباید قومی و مذهبی باشند، بلکه نگاهها باید ملی باشند.لذا مسئولین امر باید هر چیزی که به ایجاد وحدت و برادری کمک می کند، آن را انجام دهند.
ایشان در پایان سخنان خود در جمع مردم هیرمند خاطرنشان کرد: خداوند ما را حامی دین خود قرار داده تا آن را از شرّ ظالمان و زورگویان حفاظت کنیم. لذا ما باید با تمام وجود در اسلام داخل شویم و تمام احکام الهی را اجرا کنیم.

در پایان این جلسه پس از قرائت توضیحات مختصر آخرین حدیث صحیح بخاری توسط شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، به تعدادی از طلاب خواهر که موفق به اتمام دروس حوزوی شده بودند و نیز به تعدادی از حفاظ حوزه علمیه بدرالعلوم زابل جوایزی اهدا شد.
این جلسه اصلاحی و معنوی با دعای حضرت شیخ الاسلام و اقامه نماز عشاء به پایان رسید.

مولانا عبدالحمید و هیأت همراه ایشان صبح روز سه شنبه (3 اردیبهشت) منطقه سیستان را به مقصد زاهدان ترک کردند.

چاپ

2117 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 4 خرداد, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©