مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه امروزه مسلمانان با وجود آگاهی از گناه بودن یک عمل، باز هم دست به گناه می زنند، “ضعف ایمان” مسلمانان را علت “ضعف عمل” آنها عنوان کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (3 خرداد 1392) با تلاوت آیه «فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» [کهف: 110] اظهار داشت: مسلمانان جهان در عصر حاضر با ضعف عمل مواجه هستند. البته گفتن این مطلب که مسلمانان با ضعف علمی مواجه نیستند نیز صحیح نیست، زیرا بسیاری از احکام و دستورات شریعت هستند که مسلمانان از آنها آگاهی ندارند، اما در هر صورت ضعف عمل در جامعه اسلامی به مراتب بیشتر از ضعف‏های علمی است.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از موارد و اعمال هستند که مسلمان نسبت به آنها آگاهی دارد که این افعال و اعمال در مسیر شریعت بوده و باعث خشنودی پروردگار می شوند، اما آنها را انجام نمی دهد. امروزه در جامعه ظلم و حق کشی و اجحاف و انواع گناهان وجود دارند که مسلمانان با وجود آگاهی بر گناه بودن آنها، آنان را مرتکب می شوند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: امروزه همه مسلمانان نسبت به بسیاری از گناهان آگاهی دارند. هیچ مسلمانی نیست که نداند «غیبت» گناه نیست. در حالی که این عمل در شریعت حرام اعلام شده و به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است. امروزه همه مسلمانان می دانند که «سرقت» حرام و ناجایز است، اما بعضی از مسلمانان مرتکب این گناه می شوند و اقدام به سرقت اموال و دارائی مردم می کنند. در حالی که کسی که اقدام به سرقت مال مردم می کند به عذاب الهی گرفتار شده و در قیامت با روسیاهی حشر می شود.
ایشان در ادامه همین مطلب افزود: مسلمانی که- العیاذبالله- مرتکب عمل زنا می شود، آگاهی کامل بر گناه بودن این عمل شنیع دارد. شناعت این گناه به حدی است که وقتی فردی مرتکب این عمل می شود، الله تعالی به غیرت آمده و می خواهد در همان لحظه بر او عذاب نازل کرده و او را به زمین فرو ببرد، اما دنیا محل آزمایش است و الله تعلی ذات صبوری است که می خواهد بنده اش توبه کرده و به سوی او بازگردد. لذا عمل زنا یکی از گناهان سنگین است. زنا بی حیایی آشکار است و فردی که مرتکب عمل زنا می شود یا اینکه به نوامیس مردم به نگاه شهوت می نگرد، در واقع دست از حیاء برداشته است.
مولانا عبدالحمید تاکید کرد: امروزه مسلمانان در کشوهای اسلامی با ضعف عمل در انجام احکام الهی مواجه هستند؛ پایبندی به نماز وجود ندارد و کسانی که نماز را می خوانند نیز خشوع و حضور قلب ندارند. مسلمانان در ادای زکات اموال خویش کوتاهی می کنند و آن را کامل ادا نمی کنند. در زمینه حقوق الناس نیز کوتاهی می شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان “ضعف ایمان” را علت “ضعف عمل” دانست و گفت: ضعف عمل معلول است و علت آن ضعف ایمان است. امروزه در جامعه اسلامی تقوا و پرهیزگاری و ترس از خدا کم است. باورها و اعتقادات ضعیف شده اند. مسلمان عذاب قبر و حساب و کتاب و جهنم را قبول دارد، اما باور و یقین کاملی که باعث تغییر و تحول در زندگی وی شده و او را وادار به انجام اعمال نیک کند، در قلبش وجود ندارد. لذا ضعف در عمل به ضعف در ایمان برمی گردد و تا زمانی که ایمان‏ها تقویت نشوند، ضعف‏های عملی برطرف نمی شوند. علت اینکه صحابه آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- و مسلمانان گذشته بر انجام نیکی و اجتناب از گناه توفیق داشتند نیز این بود که آنها از ایمان و اعتقاد قوی و بالایی برخوردار بودند. یقین و باور آنها به حدی بود که بهشت و جهنم را همواره مدنظر داشتند و دچار غفلت نمی شدند و حقوق الله و حقوق الناس را ادا می کردند. اما مسلمانان امروزی به خاطر ضعف ایمان و یقین در مواجهه با مسایل، شئونات اسلامی را رعایت نمی کنند.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان خود با بیان اینکه “عذاب الهی بسیار شدید و غیرقابل تحمل است” همگان را بر لزوم “اصلاح اعتقادات”، “برقراری رابطه با الله تعالی”، “تقویت ایمان”، “تلاوت و تدبر آیات قرآن کریم” و “استفاده از اوقات زندگی برای بندگی و عبادت پروردگار” تاکید و توصیه کرد.

از شورای نگهبان انتظار سعه صدر و دوراندیشی بیشتری داشتیم
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان، به موضوع رد و تأیید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه این روزها در کشور مطرح است موضوع رد و تأیید نامزدهای ریاست جمهوری است که توسط شورای نگهبان رد یا تأیید صلاحیت شده اند که بنده نیز به عنوان یک شهروند ایرانی که احساس مسئولیت و وظیفه می کنم مطالبی پیرامون این موضوع عرض می کنم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که کشور با انوع بحران‏ها مواجه است، انتظار می رفت در قسمت تأیید و رد صلاحیت‏ها با سعه صدر و دوراندیشی بیشتری برخورد شود. اما اکنون که اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده از سوی شواری نگهبان اعلام شده است، متاسفانه هنوز هم دغدغه هایی در این مورد وجود دارد.
ایشان در ادامه با توجه به رد صلاحیت “هاشمی رفسنجانی” از سوی شورای نگهبان، اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی که از چهره های ملی و انقلابی کشور به شمار رفته و از جمله سیاستمدارانی است که در داخل و خارج از کشور مردم با ایشان آشنا هستند، از سوی اعضای شورای نگهبان رد صلاحیت شده است.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: مردم امیدوار بودند که با توجه به اینکه کشور با بحران‏های گوناگونی مواجه است، فردی به میدان بیاید که بتواند بحران‏ها را کاهش داده و مشکلات سیاسی و اقتصادی مردم را حل کند. بنده قبلا نیز این موضوع را یادآوری نمودم که سیاست و اقتصاد با یکدیگر گره خورده اند و رفع مشکلات اقتصادی زمانی ممکن است که تعدیلات سیاسی صورت گیرد.
ایشان خاطرنشان نمود: رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی باعث پریشانی بخش بزرگی از ملت ایران شده است. اگر چه در دوران ریاست جمهوری ایشان نیز انتقاداتی در مورد برخی عملکردها وجود داشت، اما از آنجایی که ایشان انسان هوشمندی است در سال‏های اخیر در ایشان تحول ایجاد شده است. لذا امید این بود که ایشان بتواند بحران‏های کشور را حل کرده و نظام اسلامی را از چالش نجات دهد.
مولانا عبدالحمید در پایان اظهار امیدواری نمود که مسئولین و دست اندرکاران، به ویژه اعضای شورای نگهبان در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

تمام فرق اسلامی بر بزرگی و فضیلت حضرت علی- رضی الله عنه- اتفاق نظر دارند
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به سالروز ولادت سیدنا علی- رضی الله عنه- ایشان را “الگو و اسوه تمام مسلمانان” دانست و گفت: سیدنا علی- رضی الله عنه- یکی از شخصیت‏های بزرگی است که مورد قبول عالم اسلام است و تمام فرقه های اسلامی بر بزرگی و فضیلت ایشان اتفاق نظر داشته و همه آنها ایشان را الگوی خودشان قرار می دهند. جامعه اهل سنت بالاتفاق حضرت علی- رضی الله عنه- را در تقوا و عبادت و ایمان و عمل اسوه و الگوی خویش می دانند.
ایشان ادامه داد: حضرت علی- رضی الله عنه- از یاران آن حضرت- صلی الله علیه و سلم- و از جمله سابقین اولین می باشند. ایشان یکی از شخصیت‏های برجسته علمی در بین صحابه می باشند که پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- در توصیف ایشان می فرمایند: «أنا مدینة العلم و علی بابها»
خطیب جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان تاکید کرد: همه اصحاب رسول الله- صلی الله علیه وسلم- برای ما گرامی بوده و ایمان و تقوای آنها اسوه و الگوی ما هستند. خداوند متعال ما را در زمره پیروان این بزرگان و اولیاءالله نگه دارد.

ریاست دارالعلوم زاهدان در پایان با اشاره به نزدیک شدن همایش سالانه فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان [که در تاریخ 16 خرداد 1392(26 رجب 1434) برگزار می شود.] از عموم مردم زاهدان خواست تا در زمینه کمک‏های مالی و فراهم کردن نیازمندی‏های این مراسم از قبیل گوشت و برنج و… با مدرسه همکاری نمایند.

{phocadownload view=fileplay|id=83|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=83|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1607 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 4 خرداد, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©