ششمین همایش فارغ التحصیلی طلاب مدرسه دینی فاروقیه و نیز مدرسة البنات حضرت عائشه صدیقه، صبح روز جمعه (27 اردیبهشت 1392) در شهرستان نیکشهر برگزار شد.

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید که به عنوان میهمان ویژه، در این همایش حضور داشت، مطالبی شیوا در خصوص اصلاح و تزکیه نفس و آمادگی برای آخرت و همچنین مطالبی پیرامون مسایل روز ایراد فرمود.
مولانا عبدالحمید در بخش اول سخنان خود ابتدا از تمام کسانی که از سطح شهرستان نیکشهر و نیز شهرستان قصرقند و نقاطی دیگر از استان، اعم از علما، فرهنگیان، جوانان، و مردان و زنان در این مراسم معنوی حضور پیدا کرده بودند، تشکر و قدردانی نموده و برای آنها دعای خیر و برکت نمود.
ایشان در ادامه با تلاوت آیات 124 تا 126 سوره مبارکه “طه” به اوضاع بشریت در جهان معاصر را مورد بررسی قرار داد و گفت: اگر وضعیت مسلمانان و سایر مردم جهان را مورد بررسی  قرار دهیم متوجه می شویم که بشریت در اضطراب و پریشانی بسیار شدیدی به سر می برد. برخی از انسان‏ها با این ادعا که ما با بن بست مواجه شده ایم، دست به خودکشی می زنند، در حالی که اگر انسان هدف زندگی خود، که همان عبادت و بندگی پروردگار است، را از یاد نبرد و به عبادت پروردگار مشغول باشد، هرگز با بن بست مواجه نمی شود. امروزه بسیاری از انسان‏ها از ناراحتی‏ روانی رنج می برند، سکته های قلبی و مغزی افزایش یافته است، که همه این موارد بیانگر وجود پریشانی در جامعه بشری است.
مولانا عبدالحمید افزایش ناامنی‏ در جهان را از دیگر مصادیق اضطرابات بشری عنوان کرد و خاطرنشان نمود: امروزه در بسیاری از کشورهای اسلامی از قبیل پاکستان، افغانستان، سوریه، بحرین، عراق و…. ناامنی وجود دارد و بسیاری از مردم قتل عام می شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنان خود به علت این پریشانی‏ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در جهان امروزی به جای اینکه دنبال علت باشند، در صدد از بین بردن معلول هستند، در حالی که بهترین، معقولانه ترین و موفق‏ترین راه برای از بین بردن مشکل، مبارزه با علت است. لذا علت این اضطرابات بشری را نیز باید از قرآن مجید، که تا قیامت پاسخگوی تمام مسایل جامعه می باشد، پرسید. وقتی آیات قرآن را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهیم علت تمام پریشانی‏های بشری را در “فاصله گرفتن انسان از قرآن” و “فاصله گرفتن از مسیر اسلام و پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم-” می بینیم.
ایشان اظهار داشت: خداوند متعال علت پریشانی انسان‏ها در زندگی دنیا را دوری از قرآن کریم، که مصداق واقعی ذکر الهی است، بیان کرده و می فرماید: «و من أعرض عن ذکری فإن له معیشة ضنکا» هر کسی که از ذکر خدا اعراض کند، زندگی برایش تنگ شده و با پریشانی و اضطراب مواجه می شود.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: امروزه جامعه بشری از مسیر قرآن و از مسیر محمد رسول الله- صلی الله علیه وسلم- و راه صحابه و اهل بیت فاصله گرفته است و در مسیر خواهشات نفسانی گام برمی دارد. امروزه اعتقادات، اعمال و اخلاقیات بر مسیر آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- قرار ندارند. متاسفانه مسلمانان نسبت به اسلام احساس مسئولین نداشته و به مسایل دینی خود توجهی ندارد و بزرگترین احکام الهی را ضایع می کند. در جامعه اسلامی بی توجهی به نماز، که ستون دین است، عام شده و بخش بزرگی از جامعه اسلامی در ادای نماز کوتاهی می کنند، در حالی که تا زمانی که مشکل بی نمازی در جامعه حل نشود، مشکلات امت اسلامی حل نخواهند شد و علما و نخبگان نمی توانند مشکلات جامعه اسلامی را حل کنند، زیرا نماز به مثابه پایه و محور و ستون دین اسلام است و یکی از آخرین وصیت‏های آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- در آخرین لحظات زندگی در مورد نماز بود. متاسفانه مسلمانان امروزی در ادای زکات اموال خویش نیز کوتاهی می کنند، در حالی که زکات، یکی از ارکان دین بوده و بزرگترین عبادت مالی در اسلام بشمار می رود. بسیاری از مسلمانان با بهانه های واهی و غیرقابل قبول روز ماه مبارک رمضان را ترک می کنند. معاملات بر اساس احکام شریعت انجام نمی گیرند و رباخواری در جامعه موجود است.
مولانا عبدالحمید عمل به فرایض دینی را مورد تاکید قرار داد و گفت: مسلمان باید در هر موقعیتی که قرار دارد، به فرایض دینی و دستورات شریعت عمل کند، زیرا کوتاهی در انجام دستورات شریعت عامل بسیاری از عذاب‏ها و بلایای زمینی و آسمانی است. لذا مسلمانان باید توبه کرده و زندگی تازه ای را شروع کنند. مساجد خود را با نمازهای پنجگانه آباد کرده و از شیطان و نفس اماره فاصله بگیرند، زیرا تنها راه حل نجات از اضطرابات و پریشانی‏های زندگی، عمل به قرآن و دستورات شریعت و رعایت تقوای الهی است. خداوند متعال می فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ» [اعراف: 96]
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنانش همگان را به “تقویت ایمان با اعمال نیک”، “ادای نماز”، “پرداخت زکات”، “اجرای عدالت”، “فراگیری علوم دینی و دانشگاهی”، ” اجتناب از گناه و معصیت”، “پرهیز از اختلافات قومی و مذهبی” و “مبارزه با نفس و شیطان” تاکید و توصیه نمود.

عدالت مفهومی گسترده داشته و تمام اقشار جامعه را شامل می شود
مدیریت حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان در ادامه سخنان خود بر “گسترده بودن مفهوم عدالت” در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروزه اجرای عدالت در سطح دنیا با خلل مواجه است. البته بسیاری از مردم گمان می کنند که فقط حکومت‏ها، صاحبان حکومت و مقامات قضایی مخاطبان اجرای عدالت هستند، در حالی که تمام بشریت در موضوع عدالت مورد خطاب هستند. عدالت در نزد برادران شیعه یکی از اصول دین است و در نزد اهل سنت یکی از فرایض مهم به شمار می رود، یعنی همان‏طور که نماز، زکات، روزه و… در اسلام فرض است، عدالت نیز فرض است، اما متاسفانه این فریضه مهم در جامعه امروزی ضربه خورده است و حقوق الله و حقوق الناس ضایع می شوند. انسان‏هایی که حرام خدا را حلال قرار داده و به دستورات الهی عمل نمی کنند، این افراد مرتکب ظلم، بی انصافی و بی عدالتی شده اند. امروزه در جامعه حقوق الناس ضایع می شود و بسیاری از والدین و زنان و فرزندان از ضایع شدن حقوقشان شکایت دارند و ظلم و بی انصافی در جامعه بسیار به چشم می خورد.
ایشان در ادامه اهمیت موضوع عدالت خاطرنشان کرد: در بسیاری از ممالک حقوق اقلیت‏ها رعایت نمی شود. در حالی که در هر کشوری باید حقوق اقلیت‏ها و مذاهب و اقوام رعایت شده و به همه آنها به طور یکسان نگاه شود. بنده بارها این نکته را مورد تاکید قرار داده ام که اگر صاحبان قدرت می خواهند دنیا در امنیت قرار داشته باشد، راه حل آن لشکرکشی به ممالک اسلامی نیست، بلکه تنها راه ایجاد امنیت در جهان اجرای عدالت است. لذا توصیه بنده به تمام حکومت‏های دنیا این است که عدالت را اجرا کنند. عدالت یعنی اینکه حقوق الله و حقوق الناس را رعایت نمایند.

گزینه مورد نظر ما در انتخابات ریاست جمهوری کسی است که “به منافع ملت ایران فکر کند” و “به مشکلات اهل سنت رسیدگی نماید”
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان خود در خصوص موضع اهل سنت در مورد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نظر ما در مورد انتخابات آن است که در شرایط کنونی که ملت ایران با مشکلاتی مواجه است، کسی باشد که در درجه اول به منافع کل ایران فکر کند، زیرا منافع ملت ایران، همان منافع ماست، و در درجه دوم کسی باشد که بتواند مشکلات جامعه اهل سنت ایران را حل کند، زیرا همه ملت ایران با مشکلاتی مواجه است، اما جامعه اهل سنت ایران مشکلات خاص خودش را دارد.
ایشان در پایان به اعضای شورای نگهبان توصیه کرد که جناحی فکر نکنند و با توجه به شرایط بحرانی کشور، منافع کشور را مدنظر قرار داده و در رد و تایید صلاحیت‏ها دیدی وسیع و نظری بلند داشته باشند.

{phocadownload view=fileplay|id=82|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=82|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1455 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 31 اردیبهشت, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©