شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در آخرین درس صحیح بخاری، “مسئولیت سنگین و خطیر” طلاب دوره حدیث و فارغ التحصیلان امسال دارالعلوم زاهدان را به آنها گوشزد کرده و “میانه روی” و “حرکت در مسیر شریعت” را مورد توصیه و تاکید قرار داد.
ایشان در ضمن تشریح حدیثی از کتاب صحیح بخاری، خاطرنشان کرد: آنچه که در جهان فعلی وجود دارد و به عنوان مشکل اساسی در جامعه اسلامی محسوب می شود ضعف ایمان و ضعف عمل است. گرچه کمبود علم و دانش نیز احساس می شود و بخش بزرگی از مسلمانان از دین‏مداری، فرامین الهی و سنت‏های پیامبر اکرم- صلی الله علیه و سلم- آگاهی کامل ندارند، اما آنهایی که آگاهی دارند از ضعف ایمان و عمل برخوردارند مگر عده کمی که از این قاعده مستثنی اند. لذا تمام چالش‏های فرا روی مسلمانان به ضعف ایمان و عمل برمی گردد. تا زمانی که مسلمانان به احکام دین متمسک نشوند و ضعف ایمان و عمل را برطرف نکنند امداد غیبی و نصرت الهی به سراغ آنها نمی آید. رسول خدا- صلی الله علیه و سلم- و صحابه کرام- رضی الله عنهم- در صدر اسلام و تمام متبعان ادیان دیگر در طول تاریخ، زمانی به پیروزی رسیده اند که عمل و ثبات در ایمان سرآمد کار آنها بوده و بر شریعت و ایمان خویش استوار و ثابت قدم بوده اند.
مولانا عبدالحمید خطاب به طلاب دوره حدیث دارالعلوم زاهدان گفت: اگر یک فرد مقداری زیادی از قرآن را با خود حمل کند، اما به مضامین و دستوارت قرآن عمل نکند، هرگز به پیروزی و کامیابی نخواهد رسید. به عنوان مثال “نماز” بزرگترین عمل در دین اسلام است؛ اگر مسلمان در نماز خود ضعف و کوتاهی داشته باشد و آن را ضایع کند هرگز انتظار پیروزی را نداشته باشد.
مدیریت دارالعلوم زاهدان بر ضرورت عمل به شریعت تاکید کرد و اظهار داشت: بزرگترین پیروزی در عمل به قرآن و سنت است. اگر ما پا بر گردن نفس نهاده و همیشه با شیطان در ستیز باشیم، خداوند متعال ما را کامیاب می گرداند. ما باید خودمان اصلاح شده و در فکر اصلاح جامعه باشیم. خود ما در مسیر عدالت گام بردایم و دیگران را نیز به اجرای عدالت توصیه کنیم. اگر ما عدالت را در پیش نگیریم چگونه از سایرین انتظار عدالت و برابری داشته باشیم؟ عدل یعنی حرکت در مسیر دین. لذا باید رفتار و کردار ما عادلانه باشد.
ریاست محترم شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در ادامه سخنان خود خطاب به فارغ التحصیلان امسال دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کرد: نسخه اساسی و نجات بخش برای شما فارغ التحصیلان در چند چیز است؛
1- راه سنت و شریعت را در پیش بگیرید و به آن عامل باشید. قرآن را تلاوت کنید و مفاهیم آن را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید. همچنین احادیث نبوی- علی صاحبها الصلاة و السلام- را مرور کنید و بر فضایل، احکام و… عمل کنید و دیگران را نیز عامل بگرانید.
2- احساس مسئولیت و رسالت داشته باشید؛ همان احساسی که پیامبر اکرم- صلی الله علیه و سلم- داشتند و به خاطر سنگین بودن مسئولیت بعثت، لرزه بر اندام شدند. ما نیز چنین باشیم؛ زیرا مسئول عبادت، دیانت، تقوا، نماز، اخلاق، آداب، معاملات و دیگر امورات دینی مردم هستیم. پیامبر اکرم- صلی الله علیه و سلم- امت را تزکیه نمودند و برای مردان، زنان و هر قشری جداگانه ادای رسالت کردند و توانستند در مدت زمانی کوتاه جامعه ای ایده ال بسازند. ایشان در مدت 23 سال جزیرة العرب را در قلمرو اسلام داخل کردند و بزرگترین رهزن‏ها و بدترین انسان‏ها را نمازخوان، تهجدگزار و دیندار کردند.
3- قناعت را در پیش بگیرید و بر خدا توکل داشته باشید. هر عملی را برای رضامندی خداوند انجام دهید و به دنبال جلب منافع شخصی نباشید. با توکل بر خدا به او می رسید.

مولانا عبدالحمید در ادامه اندرزهای حکیمانه خویش به طلاب دوره حدیث، موارد زیر را مورد تاکید و توصیه قرار داد:
– عبادت پروردگار و خدمت به دین را اساس و بنیاد کار خویش قرار دهید.
– در امر ازدواج دقت کنید تا این موضوع مانع فعالیت دینی شما نشود.
– با جان و دل و بدون احساس خستگی در مسیر خدمت به دین گام بردارید و با فدا کردن خواب و آرامش خویش، در فکر نجات مردم باشید.
– با سرمایه داران و صاحبان حکومت به اندازه اصلاح و دفع مضرت ارتباط برقرار کنید و مسایل دینی و علم خود را در اختیار این دو قشر قرار ندهید.
– در تمام امور میانه روی را پیشه کنید.
– تحت هیچ شرایطی خود را به کسی نفروشید و وابسته کسی نباشید، بلکه خود را به خدا بفروشید و وابسته او باشید.
– در مسیر خدا حرکت کنید و همواره به ذکر و یاد او مشغول باشید.

چاپ

1628 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 30 اردیبهشت, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©