مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان ضمن تاکید بر لزوم صبر و استقامت در برابر امتحانات الهی و چنگ زدن به احکام شریعت، از مومنین صابر به عنوان “هدایت یافتگان واقعی” یاد نمود.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (13 اردیبهشت 1392) در شرح و تفسیر آیه «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ* الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ* أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» [بقره: 155-157] به انواع آزمایش‏ها و امتحاناتی که خداوند بر سر راه بشر قرار داه اشاره کرد و خاطرنشان نمود: خداوند متعال بنا بر حکمت خویش بشر را مورد آزمایش قرار داده و او را با انواع چالش‏ها در دنیا روبرو کرده است. همچنین خداوند برای این آزمون بشر را از استعداد کامل برخودار کرده و قبلا او را از این آزمایشات آگاه کرده و نسبت به آن هشدار داده است. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: شما را با مشکلات و چالش‏هایی در دنیا روبرو خواهیم کرد. پس مواظب باشید در این آزمایشات شکست نخورید.
ایشان در ادامه افزود: بشر در مسیر رسیدن به الله تعالی و سعادت ابدی و بهشت قرار دارد و خداوند متعال فطرت صحیح یعنی همان فطرت اسلام و خداشناسی را در وجود انسان‏ها قرار داد، اما انسان پس از آنکه پا در جهان هستی نهاد به سبب محیط زندگی و اجتماع و یا خانواده و یا زرق و برق دنیا رخ و جهت خود را تغییر داد و مسیر مستقیم و راه فطرت را رها کرد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه همین مطلب خاطرنشان کرد: چالش‏های فراوانی در دنیا پیش روی انسان قرار دارند که مانع رسیدن او به سعادت ابدی می شوند، از جمله جاذبه و حلاوت دنیا و ثروت آن گاهی انسان را گرفتار محبت مال و جاه و مقام و منصب می کنند که سبب رویگردانی انسان از مسیر اصلی فطرت می شوند و همین افراط در محبت مال سبب می شود که انسان گرفتار ربا خواری رشوه و چپاول اموال دیگران شود.
ایشان در ادامه “نفس اماره” را یکی از چالش‏های پیچیده و خطرناک در مسیر سعادت انسان معرفی نمود و تاکید کرد: نفس انسان بسیار حیله گر و مکار است و با این ترفند که خداوند بخشنده و مهربان است و انسان باید از لذتهای دنیا بهره کافی را ببرد و تابع خواهشات نفسانی باشد، او را مبتلا به گناه و معصیت می کند. اما خداوند متعال به انسان هشدار داده که مواظب نفس و انحرافات آن باشد که مبادا او را به بیراهه سوق دهد. دلیل بالاتر بودن ارزش عبادت انسان‏ها در مقابل عبادت فرشتگان این است که در وجود فرشتگان نفس و فریبکاری آن وجود ندارد، اما انسان با حیله های نفس و انواع امتحانات مختلف در دنیا روبرو است. لذا اگر این انسان از مسیر اصلی منحرف نشود و خدا را با اخلاص بندگی کند نزد خداوند از ارزش و مقام بالایی برخودار شده و به جنت فردوس نائل می آید و بدین خاطر خداوند بهشت را مخصوص انسان‏ها و نه فرشتگان آفرید.
مولانا عبدالحمید در ادامه مواجه شدن مسلمان با انواع مشکلات و مصایب در دنیا را از جمله آزمایشات الهی برشمرد و افزود: امراض، مصایب، تهدید، خوف و ضررهای مالی و جانی همه اینها آزمایشات الهی هستند که خداوند به وسیله این آفات و بلاها می خواهد میزان استقامت بشر را بسنجد. لذا مشاهده می کنیم برخی به علت ضعف ایمان در مقابل چنین آزمایشات طاقت نیاورده و دست به خودکشی می زنند، چنین انسانهایی در واقع هدف اصلی آفرینش خویش را فراموش کرده و چنین می پندارند که برای اهداف دنیوی خلق شده است، که اگر در امور دنیوی به بن بست می رسند، دیگر هیچ انگیزه ای برای ادامه حیات در خود نمی یابد، لذا دست به خودکشی می زنند. در حالی که ما باید بدانیم که خداوند انسان را برای بندگی خویش آفریده است. پس اگر دنیا و منافع آن به انسان پشت کنند هیچ مشکلی پیش نیامده و انسان به بن بست نرسیده است، زیرا ما خداوند و مسیر و هدف اصلی خود که همان راه خدا و صراط مستقیم است را از دست نداده ایم. لذا ما باید در مقابل همه آفات و امتحانات الهی صبر کنیم و از خود مقاومت نشان دهیم، زیرا خداوند در مورد صابران می فرماید: «اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئک هم المهتدون»
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه تمام احکام شریعت و فرائض را از جمله امتحانات الهی برشمرد و خاطرنشان کرد: خداوند در ابتدا خواندن 50 نماز در شبانه روز را بر مسلمانان فرض کرد و سپس با شفاعت پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- آنها را به پنج وقت کاهش داد، اما برای آنها ثواب پنجاه نماز را در نظر گرفت. فرض شدن پنجاه نماز در شبانه روز نشان از آن دارد که انسان فقط برای بندگی و عبادت خداوند خلق شده است. خداوند نماز صبح را فرض کرد تا ببیند چه کسانی نماز را بر خواب شیرین صبح ترجیح می دهند و به مسجد حاضر می شوند. همچنین نماز ظهر را در شدت گرما مقرر کرد تا ببیند چه کسانی گرما را به جان خریده و برای نماز خواندن به مسجد می روند، و نماز عشاء که وقت استراحت است چه کسانی عبادت را به استراحت خویش ترجیح می دهند. خداوند هیچ نیازی به عبادت و نمازهای ما ندارد، اما با فرض کردن این نمازها اراده کرد ما را مورد آزمایش و امتحان قرار دهد. خداوند حج، روزه و زکات را فرض کرد و به وسیله آنها ما را می آزماید.
ایشان ادامه داد و گفت: وقتی یهودیان آیه فرض شدن زکات را شنیدند گفتند «إن الله فقیر و نحن أغنیاء» خداوند فقیر شده و از ما می خواهد به فقرا نان بدهیم، اما آنها درک نکردند که خداوند گاهی افرادی را گرسنه کرده و با مشکل مواجه می کند تا حس دلسوزی و همدردی را در ما بیازماید. گاهی مریضی در بیمارستان به علت نداشتن هزینه بیمارستان ترخیص نمی شود، اگر چه این قانون از اخلاق اسلامی و انسانی به دور است. لذا این مریض نباز به پول ما دارد. گاهی خداوند فرشتگان ر ا در کالبد انسان فقیر برای آزمایش ما می فرستد، که ما باید این موقعیت‏ها را به خوبی درک کنیم و از آنها برای آخرت خود کمال استفاده را ببریم.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه دنیا محل آزمایش است” خاطرنشان کرد: خداوند انواع گناهان، که شیطان آنها را در ذهن ما تداعی می کند، و نیز انواع نیکی‏ها را در دنیا خلق نموده است و این دنیا محل آزمایش و امتحان است و هر کسی در دنیا به نحوی مورد آزمایش قرار می گیرد؛ گاهی عمل کردن به دین مشکل است و به تعبیر آن حضرت- صلی لله علیه وسلم- علم کردن به دین و استقامت بر آن مانند در دست گرفتن اخگر آتش است، و نیز گاهی مسلمانان با دشمنان سرسخت دین و قرآن مواجه می شوند که خداوند متعال در چنین مواقعی می خواهد مدعیان ایمان را از مؤمنان حقیقی متمایز بگرداند تا اینکه معلوم شود آنانی که ادعای عشق و محبت دین را دارند آیا حاضرند برای دفاع از دین به ملاقات مرگ بروند یا خیر؟

اکثر مردم دنیا هنوز به مقام والای صحابه پی نبرده اند
مولانا عبدالحمید در ادامه به جایگاه و مقام صحابه پیامبر اشاره نمود و خاطرنشان کرد: اکثر مردم دنیا تا کنون به مقام والای صحابه پیامبر پی نبرده اند. آنها تربیت یافتگان مرشد کامل و بی نظیر، یعنی حضرت محمد- صلی الله علیه وسلم- بودند و از مکتب و مدرسه ایشان فارغ التحصیل شدند. اگر تمام اولیاء و علما و مجاهدین بعد از ایشان را جمع کنیم در مقابل صحابه پیامبر عددی به شمار نمی آیند. آنها کسانی بودند که هدایت و برنامه های اسلام را به صورت مستقیم از پیامبر اخذ نمودند؛ پیامبری که حضرت جبرئیل در مقابل ایشان دو زانو نشست. کسانی که پیامبر اسلام را با مدرسان و معلمین امروزی برابر دانسته یا مقایسه می کنند در حقیقت قیاس مع الفارق و نامناسبی کرده اند، زیرا تا کنون هیچ کس در دنیا نتوانسته افرادی مانند صحابه را تربیت نماید. آنها انسان‏هایی فوق العاده بودند که از تمام آزمایشات الهی سربلند و پیروز بیرون آمدند.
ایشان در ادامه بیان فضایل صحابه، به مقام بالای حضرت ابوبکر- رضی الله عنه- در میان صحابه اشاره  کرد و گفت:  حضرت ابوبکر صدیق- رضی الله عنه- که به “یار غار” پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- مشهور است، از چنان مقام والایی در میان صحابه برخوردار بود که نظیر آن ر ا در اصحاب دیگر پیامبران از جمله حواریون حضرت عیسی- علیه السلام- نمی توان یافت. حضرت ابوبکر کسی بود که پیامبر در مورد ایشان فرمود: «لو کنت متخذا خلیلا لاتخذت أبابکر خلیلا» و همچنین پیامبر اکرم در آخرین لحظات زندگی خویش فرمود: ای مردم! من عوض هر نیکی و احسانی که شما به من کرده اید را داده ام، اما نیکی و احسان این شخص (یعنی حضرت ابوبکر) را هرگز نتوانسته ام جبران نمایم، زیرا او جان و مال خود را در سخت ترین شرایط در اختیار من گذاشت. حضرت عمر- رضی الله عنه- نیز در جایی می فرماید: من حاضرم تمام نیکی‏های خویش را به حضرت ابوبکر بدهم و ایشان در مقابل ثواب همراهی با پیامبر در سفر هجرت را به من بدهد.

وظیفه و رسالت معلمان بسیار سنگین است
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان با اشاره به ولادت حضرت فاطمه- رضی الله عنه- و همچنین روز معلم و تبریک این روز به معلمان گرامی، رسالت معلمان را سنگین توصیف کرد و گفت: حضرت فاطمه زهرا- رضی الله عنها- در خانه پیامبر رشد و تربیت یافت و از آموزه های زیبای آن حضرت بهره مند شد. همچنین ازواج مطهرات و ازواج صحابۀ کرام جزو اولین زنانی بودند که به حمایت از اسلام و پیامبر اکرم برخاستند. لذا معلمین که تعلیم و تربیت نسل آینده جامعه را بر عهده دارند، بهترین قشر جامعه محسوب می شوند و باید در انجام این وظیفه و رسالت خویش کوشا بوده و در این راستا از حضرت زهرا و دیگر ازواج صحابه الگوبرداری نمایند.

نمایندگان اهل سنت در حد توان خویش از حقوق ملی و مذهبی مردم دفاع می کنند
مولانا عبدالحمید در پایان با اشاره به بخشی از سخنان خویش در مراسم نماز جمعه هفته گذشته که در خصوص توهین یکی از نمایندگان به یکی از صحابه آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- ایراد شده بود، در توضیح این سخنان خاطرنشان کرد: در سخنانی که در مراسم نماز جمعه اهل سنت در این خصوص گفته شده، بعضی از مردم، نمایندگان اهل سنت را زیر سؤال برده اند که باید نمایندگان اهل سنت در مقابل این اهانت واکنش نشان می دادند، در حالی که  این سخنان بین همان دو نماینده رد و بدل شده و در صحن علنی مجلس گفته نشده است و نمایندگان اهل سنت اطلاعی از این موضوع نداشته اند. لذا در این موضوع هیچ ایرادی متوجه نمایندگان اهل سنت در مجلس نیست. البته این را توجه داشته باشید که اولا؛ هیچ کسی در صحن علنی مجلس به صحابه توهین نمی کند، و ثانیا؛ بنده به شما اطمینان می دهم که اگر توهینی صورت گیرد، نمایندگان اهل سنت خاموش نخواهند نشست، بلکه تا جایی که توانایی و قدرت داشته باشند از حقوق مذهبی و ملی مردم دفاع می کنند، حتی اگر جان آنها در این راه به مخاطره بیفتد.

{phocadownload view=fileplay|id=80|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=80|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1517 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 14 اردیبهشت, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©