مولانا عبدالحمید با اشاره به شرایط بحرانی کشور، انجام “اصلاحات اقتصادی” را بدون “بازنگری و تعدیل سیاست‏های کشور” ناممکن دانست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های این هفته مراسم نماز جمعه (6 اردیبهشت 1392) به چالش‏های سیاسی که در حال حاضر کشور با آن روبرو است، اشاره کرد و اذعان داشت: شرایط جهان اسلام، بویژه ایران اسلامی و همچنین شرایط سیاسی تمام دنیا با شرایط چهار سال قبل، متفاوت است؛ لذا افراد در هر زمان باید با در نظر گرفتن شرایط آن زمان وظیفۀ خود را انجام دهند.
ایشان افزود: از آنجایی که همۀ مردم می دانند که در شرایط کنونی، کشورمان با چالش‏ها و بحران‏های خطیری مواجه است، تا جایی که مسئولین رده بالای کشور نیز به این بحران‏ها اذعان دارند، لذا بنده به عنوان یک شهروند ایرانی در زمینۀ برخی مسایل احساس مسئولیت کرده، برای حاکمیت و مسئولین پیشنهادهایی دارم؛ گرچه برخی این سخنان بنده را مغرضانه تلقی کرده و مخالف نظام می دانند، اما خداوند از قلب انسان بهتر آگاهی دارد که بنده هر چه می گویم، با توجه به توصیه رسول اکرم صلی الله علیه و سلم خیرخواهانه است، و هرگز به زیان افراد، از هر گروه و دین و مذهبی باشند، نمی اندیشم و سخن نمی گویم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه در شرایط کنونی، سیاست‏های داخلی و خارجی ایران نیاز به تعدیل و اصلاح دارد، خاطرنشان کرد: در تمام کشورهای دنیا رسم بر این است که وقتی سیاستی نتیجه ندهد آن را تغییر می دهند، زیرا خیلی از سیاست‏ها در نهایت با بن بست مواجه می شوند؛ لذا به نظر بنده امروز سیاست‏های داخلی و خارجی ما نیاز به بازنگری، تعدیل و اصلاح دارد. برای خروج از بحران سیاسی باید فکر و نظرسنجی شود و سیاست جدیدی وضع شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه داد و گفت: بسیار جای تعجب است که برخی از کاندیداهای جدید بدون در نظر گرفتن سیاست‏های داخلی و خارجی از اصلاح اقتصادی سخن می‏گویند، در حالی که تا کنون هیچ سیاستمداری در دنیا نتوانسته بدون تعدیل و اصلاح سیاست، مشکلات اقتصادی را حل کرده و اقتصاد کشور خود را پویا کند. به نظر بنده اگر ما در سیاست‏های خود تجدید نظر کنیم در فرصت خیلی کوتاه می توانیم بر مشکلات اقتصادی کشور فائق آییم. بنده هیچ اعتقادی به مذاکره با آمریکا و غرب ندارم، بلکه معتقدم مشکل را خودمان می توانیم حل کنیم. اگر ما مقداری آزادی‏ها را بیشتر کنیم و به احزاب و تشکل‏های سیاسی مختلف اجازه فعالیت بدهیم و کشور را از فضاهای امنیتی خارج کنیم و همچنین روزنامه ها و نشریات کشور را آزاد بگذاریم و بر آنها نظارت داشته باشیم حتما مشکلات حل خواهد شد. اینکه یکی از قضات، که اکنون خودش با چالش مواجه است، در یک شب دوازده روزنامه را تعطیل کرد، اشتباه بزرگی بود.
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بکوشیم زندانی سیاسی نداشته باشیم و سیاستمداران در بند آزاد شوند و بتوانند در یک چارچوب صحیح فعالیت کنند و همچنین اگر بتوانیم ملت خود را از هر قوم و مذهب که باشند به صحنه بیاوریم و به آنها جهت دهیم و بگذاریم سخن‏شان را بگویند و حرف آنها را بشنویم، حتما مشکلات حل خواهد شد.
ایشان در ادامه به مشکلات و درگیری‏های سوریه و عراق و کشتارهایی که در آنجا صورت می گیرد اشاره کرد و افزود: اندیشمندان و علمای شیعه و سنی باید دید و نظرشان را وسیع کنند. نباید سیاستمداران و علمای اسلام با دید مذهبی و فرقه ای به قضایا بنگرند، بلکه باید دید جهانی و اسلامی داشته باشند. زیرا دشمنان اسلام و استکبار جهانی در تلاش هستند تا درگیری‏هایی را که امروزه در سوریه و عراق در جریان هستند را به سوی جنگ‏های فرقه ای و مذهبی سوق دهند و جهان اسلام را با چنین جنگ‏هایی تضعیف کنند. لذا رسالت علما و متفکران اسلامی بسیار سنگین و خطیر است. ما باید در سیاست‏های خارجی خود بسیار مواظب باشیم؛ این سیاست‏ها به گونه ای تنظیم شوند که ما از فرقه و گروه خاصی حمایت نکنیم، بلکه تلاش کنیم به عنوان میانجی‏گر همه گروهها در سوریه و عراق را بر سر میز مذاکره بیاوریم و از خون‏ریزی بیشتر و ویران‏گری جلوگیری کنیم. سعی کنیم با ارائه طرح‏های خداپسندانه و مردم پسندانه آتش جنگ را در سوریه خاموش کنیم تا استکبار جهانی از این قضیه بیشتر سوءاستفاده نکند و زمینه را در خاورمیانه برای آزمایش و فروش تسلیحات نظامی خویش مساعد نبیند.

شخصی که بتواند “مشکلات تمام ملت ایران را حل کند” و “به مشکلات اهل سنت رسیدگی نماید” بهترین گزینه در انتخابات ریاست جمهوری است
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که؛ اهل سنت در انتخابات آینده ریاست جمهوری به چه کسی رأی خواهد داد؟ اذعان داشت: اهل سنت تا کنون با هیچ گروه و جناح و یا شخص خاصی اعلام همبستگی نکرده است، اما در مرحلۀ اول در انتخاب گزینه مناسب برای تصدی پست ریاست جمهوری در انتخابات آتی به کسی رأی خواهد داد که به نفع تمام ملت ایران می اندیشد، و در مرحلۀ دوم به کسی رأی می دهد که برای جامعه اهل سنت مفیدتر باشد و بتواند مشکلات اهل سنت را حل کند، زیرا جامعه اهل سنت از دو مشکل اساسی “تبعیضات مذهبی” و “نبود آزادی مذهبی در بسیاری از شهرها” رنج می برد و با بسیاری مشکلات دیگر نیز مواجه است.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفت: دست اندرکاران و سیاست‏گذاران باید دایرۀ شرکت کنندگان در انتخابات را وسیع تر کنند تا ملت فرصت داشته باشد از بین این اشخاص هر کدام را صلاح می داند انتخاب کند. لذا نباید جناح‏ها و احزاب را از شرکت در انتخابات محروم کنیم، زیرا این شیوه درست و منطقی نیست.

فروش وسایل فسادآور در جامعه حرام و ناجایز است
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود “فروش برخی وسایل فسادآور در جامعه” را مورد انتقاد قرار داد و گفت: گزارشی مبنی بر اینکه در گوشه و کنار بازارها برخی از دست فروشان اقدام به فروش اشیا و وسایلی کرده اند که جامعه را به سوی بی عفتی و اعتیاد سوق می دهد. آنها آمپول‏ها و قرص‏هایی را می فروشند که سبب شیوع اعتیاد جوانان و فساد در جامعه می شوند. این دست فروشان باید بدانند که فروش این اشیا شایسته فرد مسلمان نیست و پولی که از فروش این مواد حاصل می شود حرام است. باید از فروش چنین اشیایی به شدت اجتناب شود. زیرا این اقدام، دیانت ما را از بین می برد و نارضایتی پروردگار را در پی دارد. والدین باید مواظب فرزندان خود باشند تا به فساد و اعتیاد گرفتار نشوند، زیرا حفظ حیاء و عفت در جامعه مایه سربلندی همه افراد جامعه است و اگر حیاء و عفت ضربه بخورد، این امر مایۀ سرافکندگی تمام افراد جامعه می شود.

توهین به مقدسات خدمت به صهیونیسم بین الملل و استکبار جهانی است
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود به توهینی که از جانب یکی از نمایندگان مجلس به مقدسات اهل سنت شده بود اشاره کرد و خاطرنشان نمود: معتقدیم که توهین به هر گروه و فرقه ای علامت بی فرهنگی و بیسوادی است، و این توهین‏ها به سود شیعه و سنی نیست، بلکه در واقع خدمت به صهیونیسم بین الملل و استکبار جهانی و به سود دشمنان اسلام است.
ایشان همچنین از نماینده محترم سیستان در مجلس شورای اسلامی جهت عکس العمل نشان دادن در مقابل این توهین تقدیر و تشکر نمود و اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد توهین به مقدسات در خانه ملت نباشیم.

قابل ذکر است مولانا عبدالحمید همواره راه‏کارهایی برای حل بحران کشور ارائه داده اند. ایشان برای برون رفت کشور از بحران و چالش کنونی، موارد زیر را مورد تاکید قرار می دهند:
* تعدیل سیاست‏های داخلی و خارجی؛
* فناوری صلح آمیز هسته ای به عنوان حق ملت ایران از سوی دیگر ملت‏های دنیا به رسمیت شناخته شود؛
* سلاح هسته ای به صلاح و نفع ملت ایران نیست و همچنین بر خلاف فتوای مقام رهبری است، و شفاف سازی زودهنگام در این موضوع، مانع ضایعات بیشتر می شود؛
* تأمین آزادی‏های سیاسی؛
* انتخابات عادلانه و آزاد با مشارکت تفکرات مختلف؛
* رفع تبعیض و ایجاد آزادی مذهبی برای اهل سنت.

{phocadownload view=fileplay|id=79|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=79|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1523 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 اردیبهشت, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©