مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان، به شرح و بیان آیه‏ های آغازین سوره انفال پرداخت و رمز پیروزی و سعادت مسلمانان را در اطاعت خدا و رسول، تقوا، اخلاص و توکل به خدا، اقامه نماز و توجه به فریضه زکات دانست.

ایشان ضمن تلاوت آیات 24 و 25 سوره مبارکه انفال به بیان اهمیت تقوا در سعادت و پیروزی مسلمانان اشاره کرد و گفت: سوره مبارکه انفال بیشتر در رابطه با جنگ بدر که از جنگ های مهم و سرنوشت‏ ساز تاریخ اسلام است سخن به میان آورده است؛ مسلمانان در این نبرد تاریخی توانستند با تعداد کم و تجهیزات اندکی که در اختیار داشتند، بر بزرگترین دشمن خود غلبه حاصل کنند و بوسیله این پیروزی در دنیا بعنوان قومی فاتح مطرح شوند و در واقع فتوحات تاریخی اسلام از همین جنگ و پیروزی در آن آغاز شد. لذا خداوند متعال مطالب بسیار مهمی را که در پیروزی و سعادت مسلمانان موثر هستند در این آیات بیان فرموده است.
ایشان افزود: خداوند متعال اولین نکته پیروزی مسلمانان را در اطاعت از خدا و رسول و رعایت تقوا و پرهیزگاری قرار داده است. لذا مسلمانان زمانی می توانند بر دشمنان خود غلبه حاصل کنند که راه تقوا را در پیش گیرند و از تمام دستورات خداوند اطاعت کرده و از همه محرمات و گناه‏ها و لغویات و همچنین مکروهات پرهیز کنند؛ همین رمز پیروزی مسلمانان در صدر اسلام بوده و تا پایان دنیا نیز رمز پیروزی مسلمانان خواهد بود.
ایشان در ادامه و در شرح «و اصلحوا ذات بینکم» اختلاف نظر میان افراد و گروه‏ها را طبیعی توصیف نمود و خاطرنشان کرد: دومین نکته که خداوند آن را در پیروزی و سربلندی مسلمانان مهم دانسته اصلاح ذات بین است. از آنجا که سلایق افراد متفاوت است و ممکن نیست که همه سلیقه ها یکسان شود، لذا قرآن ارشاد کرده که نباید این اختلاف نظرها سبب نزاع و درگیری شود. صحابه کرام رضی الله عنهم در برخی موارد با یکدیگر اختلاف نظر داشتند؛ مثلا در جنگ بدر در مورد اسیران نظریات مختلفی از جانب صحابه ارائه شد؛ برخی پیشنهاد قتل اسیران را دادند و برخی دیگر به فدیه گرفتن و آزاد کردن آنها رای دادند؛ همچنین در جنگ احد مشورت‏های متفاوتی ارائه شد لکن این اختلاف نظرها سبب نزاع و درگیری میان آنها نشد.
مولانا عبدالحمید اظهار داشت: در عصر حاضر نیز میان مسلمانان اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ میان شیعه و سنی و همچنین میان احزاب، اقوام و جناح‏های مختلف که در کنار یکدیگر زندگی می‏کنند تفاوت‏هایی در عقیده و نظریه وجود دارد. در طیف‏های مختلف بشر این تفاوت نظرها وجود دارد، لذا قرآن ارشاد کرده که این تفاوت و اختلاف نظرها نباید به نزاع و درگیری تبدیل شود، بلکه قرآن مسلمانان را به سعه‏ صدر و تحمل یکدیگر فرا خوانده و خطاب به صحابه و همه مسلمانان تا قیامت فرموده «فاتَّقُوا اللَّـهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ وَأَطِيعُوا اللَّـهَ وَرَ‌سُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ». اختلاف‏ها را کنار بگذارید و سعه‏ صدر داشته باشید، زیرا رمز پیروزی شما در تقوا، اتحاد و انسجام و در اطاعت از خدا و رسول قرار دارد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: خداوند در این سوره مبارکه مسائل مربوط به جنگ‏های مسلمانان با دشمنان دین و کسانی که در صدد از بین بردن اسلام و مسلمین هستند را مطرح کرده و در کنار آن مسائلی را بیان فرموده که به پیروزی مسلمانان کمک می کند و اصول این پیروزی را در تقوا و اطاعت از خدا و رسول و اتحاد و وحدت قرار داده است. لذا بدون در نظر گرفتن این مسائل هرگز مسلمانان به پیروزی نخواهند رسید.
ایشان در ادامه با اشاره به آیه «ولا تهنوا ولا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین» یکی از شرایط پیروزی مسلمانان را ایمان و اعتماد آنها به خداوند متعال توصیف کرد و خاطرنشان کرد: خداوند متعال در این آیه خطاب به مسلمانان فرموده شما غم مخورید و افسرده و ناراحت نباشید؛ اگر شما مومن واقعی باشید حتما پیروز خواهید شد. خداوند متعال در جایی دیگر نشانه ایمان مومن واقعی را بیان کرده و فرموده «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ‌ اللَّـهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَ‌بِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ»؛ مومنین واقعی کسانی هستند که وقتی خدا یاد می شود می ترسند، زیرا رابطه آنها با خداوند چنان قوی و مستحکم است که وقتی نام و یاد الله تذکره می شود قلب آنها سرشار از خوف پروردگار شده و می لرزد؛ آنها به جلال و عظمت پروردگار پی برده و از ناخشنودی پروردگار بسیار می هراسند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: خداوند صفات مومن واقعی را یاد آور شده که مومن واقعی و مطلوب کسی است که به تعداد افراد و تجهیزات اعتماد نمی کند. گر چه استفاده از اسباب لازم است اما نباید بر اسباب اعتماد و توکل کرد. مومن واقعی کسی است که بر خداوند توکل نموده، رمز پیروزی را از جانب خداوند متعال می داند، نه از جانب اسباب. همین مطلب را خداوند متعال در آیات مختلف قرآن از زبان انبیاء بیان کرده «و علی الله فلیتوکل المتوکلون». لذا از رموز پیروزی و غلبه بر دشمنان و همه مشکلات دنیوی، توکل و اعتماد بر پروردگار است.
ایشان ادامه داد وگفت: خداوند متعال در ادامه این آیات، دو عمل را برای پیروزی مسلمانان مهم دانسته و فرموده «الذین یقیمون الصلاة و مما رزقناهم ینفقون». خداوند در آغاز مسئله ایمان، تقوا و توکل بر خدا را یاد کرده و در این آیه مسئله برپایی نماز و پرداخت زکات و صدقه را مطرح می‏کند؛ لذا اسباب و وسایل سعادت را کسی می تواند احراز کند که همراه تقوا و ایمان و توکل بر خداوند، نماز را برپا دارد و زکات را پرداخت نماید. در حدیث آمده مومن تا هنگامی که نماز را برپا می کند خداوند او را از مضرات حفاظت می کند و اگر مسلمان نماز را ضایع کند و عملکرد او صحیح نباشد هیچ تضمینی از جانب خداوند برای حفاظت او وجود ندارد.
پیامبر صلی الله علیه و سلم در هنگام خوف و خطر و در میدان جنگ نیز نماز را برپا می کردند و بر پشت اسب و شتر نماز خواندند. صحابه در میدان جنگ نماز خوف می خواندند؛ و این بدین معناست که نماز بسیار مهم و سرنوشت ساز بوده و بدون نماز سعادت و پیروزی وجود ندارد؛ لذا خداوند متعال نماز و پس از آن خرج کردن مال را در راه الله در راستای پیروزی ما مهم دیده و این بدین مفهوم است که بعد از نماز هیچ عملی مهمتر از پرداخت زکات و صدقات و خرج کردن مال وجود ندارد و چه بسا در برخی شرایط گاهی خرج کردن مال از نماز هم مهمتر می شود. خداوند متعال فرموده «یمحق الله الربا و یربی الصدقات» صدقه و خرج کردن در راه خدا انسان را فقیر و مستمند نمی کند، بلکه سبب فراخی رزق در دنیا و آخرت می شود. ربا گر چه ظاهرا مال را اضافه می کند اما خداوند فرموده الله ربا را نابود می کند و صدقه را سبب افزایش مال می کند. همچنین صدقه در عمر انسان برکت می آورد و سبب مغفرت گناه شده و قهر خداوند را خاموش می کند. در حدیث آمده «فاتقوا النار و لو بشق تمرة» از آتش جهنم با صدقه پناه بجویید گر چه به مقدار یک خرما توانایی دارید.
ایشان در ادامه، رمز پیروزی و بقای مومنین را در آموزه‏ ها و راهنمایی‏ های قرآن دانست و افزود: خداوند در ادامه این سوره فرموده «یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم» خدا و رسول وقتی شما را به آنچه در آن حیات شما است فرا می خوانند اطاعت کنید، و این اشاره به آن دارد که رمز پیروزی ما و تمام ملت ها در اطاعت از فرامین خدا و رسول است. لذا قوت و توانایی مومن از تعلمیات قرآن است. قرآن حیات بخش و انسان ساز است. ساختن امارت‏ها، بناها، راه‏ها و مساجد بسیار آسان است، لکن ساختن انسان دشوار و سنگین است و فقط با قرآن امکان پذیر است.
عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان افزود: تا هنگامی که به قرآن عمل نشود و بشر در مسیر قرآن قرار نگیرد، بشر خام بوده و هنوز ساخته نشده است. بشر دیروز در عصر صحابه به قرآن گرایش پیدا کردند و گرویده قرآن شدند و به انسان واقعی تبدیل شدند. آنها در دنیا الگو شدند و تا امروز محبتشان در دل‏ها قرار گرفت؛ آنها نام نیک از خود بجا گذاشتند و رضایت پروردگار را کسب کرده و به بهشت رفتند؛ لذا مسلمانان امروز باید بدانند تا زمانی که قرآن و احادیث پیامبر صلی الله علیه و سلم را برنامه زندگی خود قرار ندهند، روح اخلاص در وجود آنها دمیده نخواهد شد و در مسیر زندگی همواره دچار مشکل خواهند بود. لذا باید تلاش کنیم قرآن در زندگی مسلمانان بر گردد. باید کلاس های آموزش قران و تفسیر و سیرت پیامبر صلی الله علیه و سلم در مکاتب و مساجد دایر شود، زیرا این موارد هستند که به ملت‏ها حیات و زندگی می‏بخشند و دگرگونی و تغییر ایجاد کرده و امت را با ارزش می‏کنند.

 

{phocadownload view=fileplay|id=76|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=76|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1657 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 18 فروردین, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©