مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان، با بیان اینکه “صبر، وسیع ترین نعمت پروردگار است” مطالبی پیرامون اهمیت صبر و استقامت در مراحل مختلف زندگی ایراد فرمود.  
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (18 اسفند 1391) ضمن تلاوت آیات 153 تا 155 سوره مبارکه بقره، و با اشاره به حدیث پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- صبر را وسیع ترین نعمت پروردگار معرفی نمود و خاطرنشان کرد: صبر نعمتی وسیع و فراگیر است که تمام شئونات زندگی و موفقیت انسان با آن ارتباط پیدا می کند و هر کس که خداوند او را جزو صابرین قرار دهد در حقیقت وسیع‏ترین نعمت پروردگار به او تعلق گرفته است.
مولانا عبدالحمید در ادامه، روزه را از مصادیق بارز صبر عنوان کرد و افزود: در حدیث نقل شده که روزه نصف صبر است و این بدین خاطر است که در روزه گرفتن تحمل گرسنگی و تشنگی و عمل بر خلاف خواهشات نفسانی وجود دارد و انسانی که صبر ندارد هرگز نمی تواند این سختی ها را تحمل کند. لذا روزه گرفتن در ساختن انسان و وارستگی و اصلاح نفس او بسیار موثر است و عبادت بی نظیری در شکستن نفس و غرور انسان و تزکیه نفس محسوب می شود. دامنه صبر بسیار گسترده است و هر کس که صبر داشته باشد در واقع همه چیز دارد و انسان بی صبر چیزی ندارد.
ایشان در توضیح آیه 153 سوره بقره اذعان داشت: خداوند متعال در این آیه به دو چیز توصیه کرده است؛ اول اینکه صبر کرده و نفس خویش را کنترل کنید. دوم اینکه به نماز متوسل شوید. نماز شما را با خدا متصل می کند. یعنی به وسیله نماز با خدا به راز و نیاز بپردازید و صبر و شکیبایی اختیار کنید.
مولانا عبدالحمید اظهار داشت: خداوند پس از یادآوری صبر و نماز، سخن از قتال به میان آورده و می فرماید: «و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله أمواتا» شهدا را مرده مپندارید زیرا آنها زنده اند، اما نوع زندگی آنها با زندگی شما متفاوت است و شما نمی توانید زندگی آنها را درک کنید، زیرا زندگی برزخی با زندگی دنیا فرق دارد. اما سوال اینجاست که چرا شهید زنده است و چرا این درجه و مقام به شهید تعلق گرفته که خداوند به او زندگی خاصی عنایت کرده است؟ جواب این است که شهید صبر کرده و از میدان مبارزه فرار نکرده و در اثر صبر، جام شهادت را نوشیده است. لذا خداوند متعال پس از ذکر صبر، شهید شدن در راه خدا را ذکر کرد که این موضوع را یادآوری کنند که نتیجه صبر، شهادت است. همچنین نماز پس از صبر ذکر شد، زیرا در واقع بیانگر این مطلب است که نماز نیز نتیجه صبر است. انسان صبور در مقابل نفس ایستادگی می کند و نماز می خواند و در راه الله از خود ایستادگی نشان می دهد و فرار نمی کند و در حالی که مرگ و زخمی شدن بسیار سخت هستند، اما شهید همه اینها را تحمل می کند و در برابر آن صبر می کند، لذا خداوند به او درجه بالایی عنایت می کند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه تشریح آیات تلاوت شده، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در ادامه این آیات با تاکید می فرماید: ما حتما شما را آزمایش خواهیم کرد؛ «و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و…» خداوند تاکید می فرماید که انسانها حتما مورد آزمایش الهی قرار می گیرند. خداوند بندگان را با ترس، گرسنگی، ضررهای مالی و جانی می آزماید تا مشخص شود چه کسی مقاومت کرده و صبر پیشه می کند. معنی صبر این است که انسان در برابر هر بلا و مصیبتی از خود استقامت نشان دهد و این مصیبت‏ها نیز برای بندگان خیر هستند و خداوند با مصیبت می خواهد بندگان را تربیت کرده و آنها را با تجربه و مقاوم گردانده و در نهایت از گناه پاک سازد. لذا این آزمایش رحمت الهی است زیرا وقتی انسان از آزمایش سالم خارج شود خداوند همه گناهان او را پاک کرده و به بهشت داخل می کند.
ایشان در ادامه و با اشاره به آیه «نبلوکم بالخیر و الشر» صبر در نعمت و ثروت را از مصادیق عمده صبر برشمرد و گفت: گاهی خداوند انسان را با ثروت و مال مورد آزمایش قرار می دهد، زیرا انسان به وسیله مال به انواع گناهها از جمله مشروبات الکلی و مواد افیونی و انواع خوراکی‏ها دسترسی پیدا می کند و انسان سرمایه دار زمینه همه گناهها برایش فراهم می شود، اما وقتی او در مقابل گناه صبر می کند و مالش را در راه فساد و گناه خرج نمی کند، جزو صابران قرار می گیرد. از صحابه نقل شده که برای ما صبر در برابر گناه آسان تر بود از صبر کردن در مقابل نعمت و فزونی مال. خداوند انسان را با انواع گناهها آزمایش می کند. گناه، انسان را به سوی خود فرا می خواند اما اگر انسان صبر داشته باشد و نفس خود را کنترل کرده و از خدا بترسد، مرتکب گناه نمی شود. اما انسان بی صبر گرفتار بی عفتی و مشروبات الکلی و دیگر گناهان می شود، زیرا او صبر ندارد و نمی تواند بر نفس خویش تسلط حاصل کند، چون مسلط شدن بر هواهای نفسانی صبر بزرگ می خواهد.
مولانا عبدالحمید در ادامه “پایبندی به تمام احکام دین را تا لحظه مرگ” را از موارد صبر مومن عنوان کرده و اظهار داشت: پایبندی به نمازهای پنج گانه و جمعه و عیدین، پرداخت زکات، رعایت حقوق انسان‏ها، خدمت به والدین و سرپرستی و مراقبت از مریضان و… کار صابران است. حضرت ایوب- علیه السلام- هفت سال مریض شد، همه از کنار او رفتند و تنها همسر ایشان با وفاداری ایشان را خدمت کرد و پس از گذشت هفت سال وقتی شیطان خواست همسر ایشان را به گناه آلوده کند و کلمات شرک آمیزی بر زبان او جاری گرداند، حضرت ایوب احساس خطر کرد و دست به دعا برداشت و چنین تضرع نمود: «أنی مسنی الضر و أنت أرحم الراحمین»، وقتی ایوبِ صابر ندا برآورد، خداوند متعال نیز بلافاصله اجابت نمود و رحمت‏های الهی حضرت ایوب- علیه السلام- را در بر گرفت؛ چشمه زلالی برای ایشان جاری شد و خداوند صحت و سلامتی و مال و اولاد را به ایشان بازگرداند. لذا دعای صابران و کسانی که در تمام شرایط به الله وفادار هستند اینگونه قبول می شود. حضرت یوسف- علیه السلام- نیز از جملۀ صابران است؛ هنگامی که در اوج جوانی به گناه دعوت داده شد، از گناه فرار کرد و «معاذ الله» گفت. خداوند متعال نیز او را نصرت کرد و تمام دربهای قفل را برای ایشان باز کرد. لذا این صاحبان صبر و استقامت هستند که الله با آنها همراه است و دروازه های بهشت برایشان باز شده و هنگام موت خوش خبری بهشت را می شنوند و فرشتگانِ مرگ به آنها خوش آمد می گویند.

دانشجویان و طلاب امید آینده جامعه ما هستند

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش پایانی سخنان خود، به دیدار اخیر دانشجویان اهل سنت کشور و نشست این دانشجویان با علما و اندیشمندان، که روز پنج شنبه (17 اسفند) در دارالعلوم زاهدان برگزار شد، اشاره کرد و گفت: همه ساله دانشجویان محترم اهل سنت از دانشگاههای سراسر کشور به منظور دیدار با علما و اندیشمندان به حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان می آیند، که در این هفته نیز شاهد این دیدار بودیم. این دیدار در راستای وحدت بین حوزه و دانشگاه صورت می گیرد، و حضور این دانشجویان در دارالعلوم زاهدان یکی از بهترین روزهای این حوزه است. دانشجویان و طلاب یکی از بهترین اقشار جامعه ما به شمار می روند، زیرا به فراگیری علوم مشغول هستند و جامعه ما بدون فراگیری علوم شرعی و علوم روز و دانشگاهی نمی تواند به رشد و بالندگی برسد. لذا این دو قشر امید آینده جامعه ما هستند و باید در حق این دو قشر دعای خیر شود تا بتوانند به انسانیت خدمت کنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به برخی مشکلات پیش آمده در مسیر حرکت دانشجویان به سوی زاهدان اشاره کرد و گفت: اگر چه این دانشجویان در مسیر حرکت با مشکلاتی مواجه شده بودند، اما الحمدلله جمع کثیری از دانشجویان در این نشست، که به دیانت و فراگیری علم تشویق می شوند، حضور داشتند. ما به این نتیجه رسیده ایم و این یقین ماست که تا زمانی که تحولات دینی و علمی در جامعه ما ایجاد نشود، ما نمی توانیم به جایگاه مخصوص خودمان دست حاصل کنیم. دنیای امروز دنیای رقابت است، لذا ما باید در زمینه هدایت و دینداری و نیز فراگیری علوم با جوامع دیگر رقابت نماییم.

{phocadownload view=fileplay|id=70|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=70|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1372 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 19 اسفند, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©