مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنان خود در جمع با شکوه مردم کنارک، ضمن تاکید بر دوری جستن افراد از تعصبات بی‏جا، تعصبات مذهبی را “نشانه بی فرهنگی و بدبختی” دانست.

مولانا عبدالحمید که اوایل هفته گذشته به برخی مناطق مرکزی و جنوبی استان سفر کرده بود، شامگاه چهارشنبه (2 اسفند 1391) در جمع مردم شهرستان “کنارک” اظهار داشت: تعصبات مذهبی و اینکه شیعه نسبت به سنی، و سنی نسبت به شیعه تعصب داشته باشد این نوعی بی فرهنگی است. اینکه برخی می گویند مسجد شیعه را نگذارید و یا اینکه مسجد سنی را نگذارید این نوعی بدبختی است. کسانی که می گویند اهل سنت تهران و اصفهان را نگذارید نماز بخوانند، اینها افراد بی فرهنگ و بیسوادی هستند. مگر تهران، اصفهان، تبریز و… متعلق به کیست؟ آن شیعه ای که نماز عید و جمعه اهل سنت، و اهل سنتی که نماز شیعه را تحمل نکند انسان بی فرهنگی است. لذا از آنجایی که ما ایرانیان ادعا داریم که ملتی بافرهنگ و کهن هستیم، نباید تعصب بیجا داشته باشیم. بنده با آن اهل سنتی که نماز شیعه را تحمل نکند برخورد می کنم. بنده گاهی مدیران اهل سنت را توصیه می کنم که بین شیعه و سنی فرقی قائل نشوند. لذا باید سعه صدر و وسعت دید وجود داشته باشد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه، به وجود آزادی‏های مذهبی اقلیت‏های دیگر کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: در ترکیه شیعیان و سایر ادیان و مذاهب از آزادی کامل برخوردارند. بنده در سفری که به تاجیکستان داشتم وضعیت اقلیت‏ها در تاجیکستان را از رئیس جمهور این کشور جویا شدم؛ او گفت که در کشور تاجیکستان اقلیت‏ها از آزادی کامل برخوردارند و همه ملت، اعم از شیعه، سنی، یهود و…. که در تاجیکستان زندگی می کنند با یک نگاه دیده می شوند.

چاپ

1842 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 5 اسفند, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©