مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه را با تلاوت آیات ابتدایی سوره مبارکه “علق” آغاز کرده و با بیان این نکته که “در دنیای معاصر حرف اول را صاحبان علم و دانش می زنند، بر لزوم فراگیری علوم دینی و علوم دانشگاهی تاکید و توصیه نمود.

ایشان علم را یکی از نعمت‏های بزرگ پروردگار برشمرد و اظهار داشت: اگر خوب دقت کنیم و بیندیشیم پی می بریم که وقتی خداوند حضرت آدم را آفرید اولین چیزی که به ایشان تعلیم داد “علم و دانش” بود و خداوند از این طریق به فرشتگان ثابت کرد که، اگر چه آنها در عبادت و تقدیس پروردگار کوتاهی نمی کنند، اما الله تعالی می خواهد مخلوقی بیافریند و او را با علم و دانش مکرم و مشرّف بگرداند.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: همان طور که خداوند متعال به اولین بشر علم و دانش را آموخت، اولین آیات قرآن مجید که در غار حرا بر پیامبر اسلام- صلی الله علیه وسلم- نازل شدند نیز در رابطه با علم و دانش بودند. خداوند به پیامبر فرمود: «إقرأ باسم ربک الذی خلق* خلق الانسان من علق* إقرأ و ربک الأکرم* الذی علم بالقلم» بخوان که وقت خواندن فرا رسیده است. دنیا را کفر و جهالت و ضلالت و تاریکی فرا گرفته و نیاز به نور معرفت پروردگار و توحید و یکتاپرستی و روشنایی علم دارد. بخوان به نام با برکت آن خدایی که به وسیله قلم آنچه را بشر نمی دانست به او تعلیم داد. خداوند به وسیله قلم و ابزار نوشتن علم و دانش و تجربیات گذشتگان را برای آیندگان حفظ و جاری نمود.
ایشان در ادامه همین مطلب افزود: اینکه ابتدای قرآن با تذکره علم و دانش مزین شده است، سند بزرگی بر این مطلب است که در دنیا سخن اول را صاحبان علم و دانش می زنند، زیرا پیشرفت انسان در عرصه های مختلف مادی و معنوی بدون علم و دانش امکان پذیر نیست. اموری که به دنیا و سازندگی و آبادانی آن مربوط می شوند، و همچنین امور معنوی از جمله تزکیه و اصلاح و عملکردهای درست و اعتقاد صحیح همه و همه در پرتو علم امکان پذیر هستند. لذا هر چه دنیا و بشریت پیشرفت کرده و رشد و ترقی حاصل نموده همه در پرتو علم بوده است.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با استناد به احادیث پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- “ظهور جهل و نادانی” را یکی از علامت‏های قیامت برشمرد و آن را دلیل اصلی بی عفتی در جامعه توصیف کرد و اذعان داشت: بدترین خطر برای بشر و انسانیت جهل است. هرگاه جهل بر جامعه مسلط شد و علم و دانش از میان رفت بی عفتی و زنا ظهور می کند. این عمل زشت، که بر خلاف مسائل اخلاقی است، از جهل و نادانی نشأت می گیرد زیرا انسان عاقل و دانا، انسانی باحیا است و از بی عفتی و اعمالی که عقلا و شرعا قبیح هستند و به آبروی انسان لطمه می زنند دوری می کند. همه عاقلان و ملت‏ها اتفاق نظر دارند که زنا و تجاوز از بدترین مسائل اخلاقی است. همان طور که در هفته های اخیر شاهد بودیم در هندوستان به خاطر تجاوز وحشتناکی که به یک دختر دانشجو صورت گرفت تمام کشور هند ناآرام است و مردم خواستار مجازات مجرمین هستند. اگر چه تمام مردم هند مسلمان نیستند، اما حیا و عفت چیزی است که همه ملت‏ها آن را باور دارند و به آن معتقد هستند. لذا انسان باید علم و آگاهی کسب کند، زیرا تا دانش نباشد نه ترقی و پیشرفت در دنیا حاصل می شود و نه انسان در عرصه های معنوی رشد می کند.
ایشان در ادامه بر ضرورت علوم دینی و علوم عصری تاکید کرد و گفت: تحصیل دو نوع دانش برای کسانی که سعادت و آبادانی دنیا و خوشبختی آخرت را می خواهند بسیار حیاتی و ضروری است؛ اول کسب دانش و علم عصری که نیاز بشر است و بشر ناچار به آموزش آن است، و دوم فراگیری علوم قرآن و حدیث که تحصیل این علوم انسان را به رشد و ترقی معنوی می رساند و او را در دنیا محبوب پروردگار قرار داده و به وارستگی می رساند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به سفر چند سال قبل خود به کشور هندوستان و سخنرانی در مراسم افتتاحیه یک دانشگاه اسلامی اشاره کرد و گفت: بنده طی سخنانی در این مراسم، که جمعی از اندیشمندان و علمای حاضر متشکل از مسلمانان و غیرمسلمانان بودند، دو نکته را خاطرنشان کردم؛ اول اینکه همان طور که مسلمانان و هندوها در آزادی هند و مبارزه با استعمار با یکدیگر همکاری داشتند باید در سازندگی و آبادانی آن نیز دوشادوش یکدیگر تلاش کنند. نکته دوم این بود که امروزه مسلمانان به یک اندیشه اشتباه گرفتار شده اند و آن اینکه فکر می کنند فراگیری علوم دینی و شرعی کافی است و نیاز به علوم عصری و دانشگاهی نداریم، در حالی که این اشتباه بسیار بزرگی است، بلکه مسلمانان نیاز شدیدی به فراگیری علوم عصری دارند و بدون آن نمی توانند در دنیای رقابتی معاصر به حیات خود ادامه دهند. همچنین غیرمسلمانان اگر احساس کنند که فقط به علوم عصری نیاز دارند و نیازی به علم نبوت و علوم شرعی ندارند در اشتباه بزرگی هستند، زیرا اگر انسان می خواهد وارسته و تزکیه شود و با خدا رابطه برقرار کند به علوم دینی نیاز پیدا می کند. لذا هر چه بشر پیشرفت کند و در علوم عصری ترقی حاصل کند هنوز به علم نبوت و تعلیمات انبیاء نیاز دارد. در واقع این دو نوع علم، دو بال پرواز انسان به سوی پیشرفت و ترقی در دنیا و حصول سعادت و خوشبختی در آخرت و نجات از عذاب الهی به شمار می آیند.
ایشان با اشاره به نیاز جامعه به علوم دانشگاهی و حوزوی افزود: دانشجویان عزیز علاوه بر علوم دانشگاهی و عصری باید تلاش کنند علم دین و روخوانی قرآن را با تجوید بیاموزند و همواره قرآن را مورد مطالعه قرار داده و بر تفسیر آگاهی حاصل کنند. همچنین طلاب و علمای مدارس دینی نیز که علوم شرعی را کسب کرده اند باید به دانشگاهها رفته و زانوی تلمذ بزنند و از اساتید دانشگاه علوم عصری را بیاموزند.

تربیت صحیح فرزندان مایه سربلندی و افتخار والدین است
مولانا عبدالحمید در ادامه تربیت صحیح فرزندان را مایه سربلندی و افتخار والدین توصیف کرد و خاطرنشان نمود: فرزندان مهمترین و بهترین ثروت و سرمایه والدین هستند که اهمیت آنها از شغل پدر و مادر و دیگر امور بیشتر است. لذا باید در امر تربیت و آموزش فرزندان سرمایه گذاری کرده و با آموزش و پرورش ارتباط و همکاری داشته باشیم.
ایشان با اشاره به ازدیاد معاصی و منکرات در جامعه اذعان داشت: متاسفانه منکرات و غفلت در جامعه شایع شده و اعتیاد روز به روز در حال گسترش است. مواد مخدر جدید که از اروپا وارد کشور می شوند، فرزندان ما را بیش از پیش تهدید می کنند. لذا باید با تهاجم فرهنگی مبارزه کنیم و از بیداری اسلامی در دنیا عقب نمانیم. به تعلیمات دینی و نماز رجوع کنیم. فرزندان خویش را به نماز تشویق کنیم. متنفذین و معتمدین و فرهنگیان جامعه همه و همه باید تلاش کنند تا فضای دینی و نماز در جامعه حاکم شود.  

هر قومی برای شناسایی و پیشرفت استعدادهای قوم خود هزینه نماید
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه “پشتیبانی مالی افراد با استعداد در هر قوم” را مورد تاکید قرار داد و گفت: هر قوم و قبیله ای باید با ایجاد صندوق‏های خیریه زمینه تحصیل دانشجویان بی بضاعت را فراهم آورد. هر طائفه باید فرزندان برتر و مستعد خود را بازیابد و با همکاری یکدیگر زمینه تحصیل آنها را فراهم کند تا آنها بتوانند به تحصیل علوم عصری در داخل کشور و دیگر کشورها مبادرت ورزند.

آموزش و پرورش استان در سیاست خود تجدیدنظر کند
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود به “افت شدید تحصیلی در استان” اشاره کرد و گفت: متاسفانه استان سیستان و بلوچستان با افت تحصیلی بسیار شدیدی مواجه است و فرزندان ما، به ویژه در روستاها، به دانشگاهها راه پیدا نمی کنند. لذا پیشنهاد ما به آموزش و پرورش آن است که اگر می خواهد استان در این زمینه پیشرفت نماید، آموزش و پرورش را در دست افراد محلی بدهد. این سیاست آموزش و پرورش که در شهرهای استان از افراد دیگر استان‏ها استفاده می شود، این سیاست درستی نیست و باید آن را تغییر دهد و مسئولیت را در اختیار افرادی از خود منطقه واگذار نماید. زیرا امید ما آن است که این افراد دلسوزی بیشتری نسبت به فرزندانشان داشته باشند و بیشتر تلاش کنند. لذا درخواست تمام اهل سنت این است که آموزش و پرورش در سیاست خود تجدید نظر کند.

{phocadownload view=fileplay|id=50|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=50|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1592 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 16 دی, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©