مولانا عبدالحمید و هیأت همراه ایشان روز یکشنبه (11 آذر 91) پس از اتمام جلسه دهستان کهیر، این منطقه را به مقصد “سورو” (زرآباد) جهت شرکت در جلسه فارغ التحصیلی طلاب و حافظان این روستا ترک کردند.

سخنان مولانا عبدالحمید در جمع مردم سندسر
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در میان راه توقف کوتاهی نیز در منطقه “سندسر” (کاروان) داشت. ایشان در محل حوزه علمیه “دارالسنة”،- یادگار شیخ احمد سیاد- رحمه الله، که با حضور پرشور مردم همراه بود، به ایراد سخن پرداخت و در آغاز سخنان خود، ابتدا از شیخ احمد سیاد و ملا محمد عیسی- رحمهما الله- به پاس زحمات بی دریغ آنها در این منطقه یاد خیر به عمل آورد و برایشان دعای مغفرت کرده و رفع درجات از بارگاه الهی را آرزو نمود. سپس با اشاره به جامع بودن دین اسلام خاطرنشان کرد: اسلام دینی است که فرقه ها و اندیشه های مختلف را در زیر سایۀ خود جمع کرد و همه را به تفاهم و هم‏گرایی و محبت میان یکدیگر فرا خواند.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزود: مسلمانان با اتباع از قرآن و سنت می توانند گرد هم جمع شوند و به اتفاق و اتحاد دست یابند. توجه داشته باشیم که با هر نام و اصطلاحی خود را معرفی کنیم تا زمانی که به دین عمل نکنیم موفق نمی شویم و همواره آسیب پذیر هستیم. امت و گروهی موفق است و نصرت‏های غیبی خداوند شامل حالشان می شود که صداقت را پیشه خود قرار داده و از ایجاد اختلاف و دو دستگی میان مسلمانان بر حذر باشند.

جلسه فارغ التحصیلی حوزه علمیه “فاروق اعظم” روستای سورو- زرآباد
روستای سورو زرآباد با جمیعتی بالغ بر 350 خانوار در فاصله حدودا 200 کیلومتری شهرستان چابهار در جنوب غرب استان واقع شده است. مولانا عبدالحمید به منظور شرکت در جلسه فارغ التحصیلی حوزه علمیه فاروق اعظم در این روستا، که با حضور تعداد زیادی از علما و مردم مناطق جاسک، میناب، بندر کلاهی و جمع بزرگی از استان هرمزگان و مردم دو استان برگزار شد، حضور بهم رساند.
در این محفل معنوی، مولوی عبدالمالک ملکی پور، امام جمعه کنارک، ضمن عرض خیرمقدم محضر شیخ الاسلام و علمای حاضر در جلسه، و نیز تقدیر و تشکر از مولانا عبدالحمید جهت تفقّد احوال اهل سنت و تحمل مشقت سفر برای دیدار با این مردم، بر لزوم اتحاد و همبستگی تاکید کرد و خاطرنشان نمود: در این زمان با وجود فتنه های گوناگون علیه مسلمانان نباید مسلمانان به فرقه گرایی پرداخته و به دو دستگی میان مومنین دامن بزنند و قرآن نیز همه مومنین را برادر معرفی کرده است. لذا علماء و اندیشمندان باید در جهت رفع سوء تفاهمات در جامعه تلاش کنند.
سخنران بعدی این مراسم حافظ “محمد کریم صالح”، از دعوتگران برجسته و فعالان عرصه دعوت و تبلیغ بود. ایشان با تلاوت آیات و احادیثی در زمینه وظیفه اصلی مسلمانان، خطاب به مردم زرآباد گفت: باید وظیفه اسلامی و جایگاه اصلی خود را بشناسیم و این شناخت ممکن نیست مگر از طریق قرآن مجید. خداوند در قرآن به این وظیفه مهم اشاره می کند و خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم می فرماید: «قل هذه سبیلی أدعوا إلی الله علی بصیرة أنا و من اتبعنی» بگو این وظیفه من و پیروانم است که به سوی الله دعوت دهیم.
حافظ محمد کریم در ادامه افزود: کسی که با خدا آشنا شود هیچ‏گاه با ارتکاب معاصی و منکرات از او دور نمی شود. تمام مسلمانان باید برای نجات بشریت از عذاب الهی نیت کنند و تا دم مرگ در راستای تحقق بخشیدن به این مسئولیت بزرگ از جان و دل مایه بگذارند و تلاش کنند.
مفتی محمد قاسم، ریاست دارالافتاء دارالعلوم زاهدان، نیز طی سخنانی در این جلسه معنوی، هدف از شنیدن نصیحت و موعظه را عمل به آن توصیف کرد و برگزاری چنین جلسات و اجتماعاتی را طبق حدیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) که می فرمایدک «نزلت علیهم السکینة و غشیتهم الرحمة و حفتهم الملائکه و ذکرهم الله فیمن عنده»، سبب نزول رحمت فرشتگان و اعلام رضایت پروردگار از اهل این مجالس برشمرد.
ایشان در ادامه و در توضیح آیه «یا أیها الذین امنوا ادخلوا في السلم کآفة و لا تتبعوا خطوات الشیطان» اظهار داشت: گاهی عمل به دستورات الهی همچون «کلوا و اشربوا» بسیار آسان است و گاهی نیز عمل به آیات الهی به سبب تعارض با خواهش‏های نفس و یا نظریات شخصی افراد دشوار است و چه بسا عمل به برخی آیات موجب زیان و ضرر اقتصادی شود و گاهی هم سبب ناراحتی فرزندان یا خویشاوندان و یا بزرگان منطقه شود. لذا مسلمان واقعی کسی است که در هر دو صورت مطیع فرمان الهی شود.
وی در ادامه افزود: شیطان که در قرآن دشمن آشکار انسان معرفی شده همواره و بدون خستگی و خواب انسان را به سوی راه و شیوه و آئین خویش دعوت می دهد. خداوند انسان را با لحنی ترحم آمیز مورد خطاب قرار داده و از شیطان بر حذر داشته و فرموده است: «یا بنی آدم لا یفتننکم الشیطان کما أخرج أبویکم من الجنة و ینزع عنهما لباسهما» ای فرزندان آدم، مواظب باشید شیطان شما را گمراه نکند، آن‏گونه که پدر و مادرتان را از بهشت بیرون کرد و با در آوردن لباس‏شان، مایۀ شرمندگی آنها گشت.
مولانا محمد قاسم در ادامه و به نقل از علامه ابن قیم در تفسیر معوذتین، پنج گردنه و دامی که شیطان در برابر انسان قرار می دهد را برشمرد و گفت: شیطان در مرحله اول می خواهد مانع ایمان آوردن انسان شود و او را به شرک مبتلا سازد. اگر انسان از این گردنه گذشت و ایمان آورد، شیطان سعی در آلوده کردن وی به وسیلۀ گناه کبیره می کند. اگر انسان از گناه کبیره پرهیز کند شیطان گناه‏های صغیره را در نظرش زیبا جلوه می دهد، و اگر انسان از گناه صغیره هم دست بکشد آن وقت شیطان از طریق امور مباح انسان را به سوی آئین خویش فرا می خواند. لذا انسان با شناخت ترفندهای شیطان باید خود را حفاظت کند تا در دام وسوسه های شیطان گرفتار نشود.
ریاست دارالافتاء دارالعلوم زاهدان در پایان همنشینی با نیکان و به یاد الله بودن و همت بلند داشتن را از جمله اموری ذکر کرد که در دفع دسیسه های شیطان موثر هستند.

سخنرانی شیخ الاسلام در جلسه فارغ التحصیلی روستای سورو- زرآباد
مولانا عبدالحمید در جلسه فارغ التحصیلی طلاب حوزه علمیه “فاروق اعظم” روستای سورو، به بیان اهمیت دین اسلام پرداخت و خاطرنشان کرد: خشنودی و رضایت پروردگار تنها با عمل به دین اسلام حاصل می شود و از آنجایی که دین اسلام جامع ترین دین محسوب می شود لذا برای تمام بشریت تا قیامت فرستاده شده است. همان گونه که قرآن از زمان نزول تا به امروز مردم را راهنمایی کرده است، از عصر حاضر تا قیامت نیز می تواند راهنمای بشر قرار گیرد. انسان‏های دیندار و نیک ماندگار هستند و تا قیامت مورد ستایش بندگان قرار می گیرند، و بر عکس افراد بی دین و بد مورد لعن و نفرین همگان قرار می گیرند.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزود: کسانی که فقط در اندیشه مادیت و زراندوزی هستند و برای زندگی بعد از موت هیچ تلاشی نمی کنند به توصیف قرآن که فرموده «اولئک کالانعام» به چهارپایان می مانند. کسی که دنیا و مادیت را بر دین و خداوند ترجیح می دهد شخصی کوته فکر و سطحی نگر است که دوراندیشی و بصیرت ندارد. از آنجایی که دین اسلام از تمام چیزها و حتی از وجود خود انسان نیز برتر است لذا اگر تمام هستی و اموال خود را از دست دهیم نباید بگذاریم در دین ما خللی واقع شود.
ایشان خاطرنشان کرد: رمز پیروزی صحابه و تمام مسلمانان در طول تاریخ فقط در اتباع کامل از شریعت اسلام بوده است. عزّت و شرف مسلمانان فقط در دین اسلام است، و سنت الهی بر این است که هرگاه مردم از دین فاصله گرفتند متضرر شده و با شکست مواجه می شوند. لذا مسلمانان باید به همه ارکان اسلام پایبند باشند تا مجد از دست رفته خود را بازیابند.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان در پایان سخنان خود با بیان اینکه ” اختلاف نظرها و گرایش‏های فقهی بین مذاهب مختلف امری طبیعی است” مردم زرآباد را از تفرقه و اختلافات قومی و مذهبی به شدت برحذر داشت و تاکید کرد: تمام فرقه ها و مذاهب اسلامی در اصلِ عقیده یکی هستند. اختلافات و نزاع‏های مذهبی و قومی از جمود فکری ناشی می شوند، لذا نباید به این نوع اختلافات دامن زد. مسلمانان باید با گذشت و تحّمل یکدیگر در کنار هم مسالمت آمیز زندگی کنند. همه مذاهب اسلامی، خصوصا مذاهب فقهی اهل سنت، در اصل اعتقاد مشترک اند و فقط در مسایل عملی و فقهی با یکدیگر اختلاف نظر دارند، لذا هر کس در مسایل فقهی به نحوی که اعتقاد دارد عمل کرده و اختلاف نکند. اگر هر کس اصل اسلام را تبلیغ نموده و در مسایل فقهی به شیوۀ خود عمل کند، در این صورت اختلاف درست نمی شود.
در پایان این جلسه با شکوه به تعدادی از برداران و خواهران از حافظان و فارغ التحصیلان حوزه علمیه فاروق اعظم، و مکتب خواهران جوایزی اهداء شد. ضمنا عقد نکاح 15 نفر از جوانان منطقه در همین جلسه خوانده شد.

روز دوشنبه (13 آذر) جلسه “چاهان” در مسجد جامع خاتم الأنبیاء
شیخ الاسلام و هیئت همراه ایشان صبح روز دوشنبه (13 آذر) از روستای سورو به سمت روستای “کلات چاهان” حرکت کردند.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در مسجد جامع خاتم الانبیاء این روستا و در محضر جمع کثیری از مردم مومن این منطقه به ایراد سخن پرداخت، و مردم دیندار منطقه چاهان را به تعلیم قرآن و تأسی به فرامین آن فراخواند و خاطرنشان کرد: عزت و سربلندی مسلمانان در گرو عمل به دستورات قرآن است.
ایشان در ادامه با اشاره به فتح ایران توسط مسلمانان اذعان داشت: هیچگاه برای ایرانیان قابل تصور نبود که مسلمانان عرب توان مقابله با آنها را داشته باشند، اما صحابه کرام رضی الله عنهم با عمل به قرآن چنان قدرتی حاصل کردند که توانستند در اندک زمانی امپراتوری ایران و روم را در هم بشکنند.
مولانا عبدالحمید در پایان خاطرنشان کرد: بیداری اسلامی در جهان و همچنین فضای اسلامی حاکم بر کشور باید ما را به حرکت در مسیر دین و عمل به شریعت اسلام وادار کند.

ظهر دوشنبه در دهستان دهان از توابع بخش بنت
دهستان دهان از بخش بنت تابع شهرستان نیکشهر با جمیعتی بالغ بر 400 خانوار در فاصله 85 کیلومتری شهرستان نیکشهر واقع شده است.
مولانا عبدالحمید در جمع پرشور مردم دهستان بنت دهان، با تلاوت آیه «وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ« [ابراهیم: 34] نعمت‏های بی‏شمار پروردگار را یادآوری نموده و گفت: خداوند نیازهای زندگی انسان را قبل از خلقت بشر تدارک دیده و فراهم نموده است. نعمت جوارح، چشم، گوش، زبان، دست و پا، نعمت محصولات کشاورزی و دام، نعمت آب و هوا، نعمت عقل و دانش و سایر نعمت‏هایی که انسان از شمارش آنها عاجز است، خداوند متعال همه این نعمت‏ها را  برای انسان خلق نموده است.
ایشان در ادامه افزود: نعمت‏های معنوی از جمله نعمت ایمان به الله تعالی و ارتباط قلبی با پروردگار و شناخت الهی و اعتقاد صحیح و اعتراف به وحدانیت الله تعالی و دین اسلام، برترین نعمت‏های پروردگار برای بندگانش است. اگر تمام کرۀ خاکی به طلا و جواهرات گران قیمت تبدیل شود، در مقابل نعمت “دین” بسیار ناچیز و اندک است، زیرا  سرمایه مادّی فناپذیر است، ولی سرمایه ایمان و اعتقاد صحیح برای همیشه ماندگار بوده و انسان را همراهی می کند. شیرینی و لذت دنیا برای همیشه با انسان همراه نیست، بلکه به این دنیا تعلق داشته و با مرگ از بین می رود، اما دین و عقیده هر انسان از او جدا نمی شود و در تمام صحنه های قبر و قیامت او را همراهی می کند. لذا باید بر دین عامل بوده و ارکان اسلام را با جان و دل نگهداری کنیم و احکام شریعت را جامۀ عمل بپوشانیم، زیرا دین ضامن سعادت و نجات انسان از عذاب دنیا و آخرت است.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان در ادامه سخنان خود، با تاکید بر مسأله وحدت و دوری از عوامل تفرقه انگیز، خاطرنشان کرد: برخی گروهها به نام خدمت در روستاهای محروم و کمک به مردم، از شهرستان‏ها می آیند. آنها در این مناطق از فقر مالی و فرهنگی مردم سوءاستفاده کرده و آنان را به سوی مذهب شیعه دعوت می دهند.
مولانا عبدالحمید این قبیل اقدامات را “اقداماتی تفرقه آمیز و حرام” دانست و ضمن هشدار به مسئولین شهرستان نیکشهر از آنان خواست تا جلوی این افراد و گروهها را بگیرند.
مولانا عبدالحمید تاکید کرد: اقدام این افراد و گروهها باعث ایجاد تفرقه می شود. ما به هیچ اهل سنتی اجازه نمی دهیم که به نام کمک و امداد، برادران شیعه ما را، که وضعیت مشابهی داشته باشند، به طرف مذهب اهل سنت دعوت دهند، و در مقابل از مسئولین نیز می خواهیم که اجازه ندهند تا این افراد از طرف برادران شیعه دست به چنین کارهایی بزنند، زیرا این قبیل کارها حرام و ناجایز است. شیعه و سنی به جای اینکه یکدیگر را به مذهب خود دعوت دهند، نگذارند همان شیعه ها و سنی ها از اسلام برگردند.
در پایان این جلسه با شکوه به تعدادی از فارغ التحصیلان مدرسة البنات روستا جوایزی اهدا شد.

بعد از ظهر دوشنبه، در شهرستان فنوج
مولانا عبدالحمید پس از نماز مغرب روز دوشنبه در مسجد جامع این شهر و در جمع هزاران نفر از مردم خون‏گرم و مومن فنوج به ایراد سخن پرداخت. ایشان ضمن تقدیر و تشکر از علماء و مردم فنوج جهت شرکت در این جلسه، به سرآغاز وحی اشاره کرد و گفت: قبل از نزول وحی بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم ظلم و بی عدالتی بیداد می کرد، بشر مقصد اصلی خود را فراموش کرده بود، قتل و غارت مردم بی گناه و بی دفاع نوعی دلاوری به شمار می آمد، تا اینکه خداوند به وسیلۀ پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم و با فرمان «قم فأنذر» (برخیز و مردم را از عذاب الهی بترسان) بشر را از پرتگاه هلاکت نجات داد.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: صحابه کرام اولین کسانی بودند که به پیامبر ایمان آوردند. صحابه تولد جدیدی در زندگی خود تجربه کردند؛ تولدی که آنها را از تاریکی به روشنی و از ظلم و جور جاهلیت به عدل و انصاف اسلام رهنمود ساخت.
ایشان در ادامه افزود: اسلام اجحاف و نابرابری را از بین برد و به جای آن برادری و برابری را به بشر هدیه کرد. چنان برادری که انصار را بر آن داشت تا اموال خود را با مهاجرین قسمت کنند. اسلام همه اقشار جامعه را برابر دانسته و در رعایت حقوق انسان هیچ تفاوتی بین بزرگ و کوچک و فقیر و غنی قائل نیست.
امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه مسلمانان از اسلام فاصله گرفتند و از بیگانگان پیروی می کنند، گرفتار محبت دنیا شده و از صحابه دور شده اند و تا وقتی در این حالت به سر برند و به اسلام حقیقی باز نگردند از مشکلات و سختی ها رهایی نمی یابند و همواره با ناکامی مواجه می شوند.
ایشان در پایان خطاب به مردم فنوج گفت: مردم فنوج و سراسر بلوچستان باید در زندگی خود تولدی نو ایجاد کنند و از نو به اسلام برگردند و در راستای بیداری دینی و دینداری و اصلاح نفس خویش و جامعه تلاش کنند.
در این جلسه نیز به تعدادی از نوجوانان که قرآن را حفظ کرده بودند جوایزی اهداء شد.

مولانا عبدالحمید در روستاهای “کتیچ” و “محترم آباد”
مولانا عبدالحمید روز سه شنبه (13 آذر) به سمت روستاهای “کتیچ” و “محترم آباد” حرکت کرد. ایشان در میان راه از روستای “سیاهکان” و مکتب و مسجد این روستای کوچک بازدید نمود. تعداد زیادی از خردسالان در این مکتب، که از نظر مکان در تنگنا بودند، مشغول فراگیری قرآن و علوم دینی بودند. عشق و علاقه این خردسالان نسبت به دین در این مناطق محروم و استقبال گرم آنها از حضرت شیخ الاسلام با آن چهره های معصوم‏شان احساسات انسان را بر می انگیخت و اشک چشمان را جاری می کرد.
مولانا عبدالحمید در دهستان “محترم آباد” طبق برنامه ریزی قبلی از مرکز بهداشتی “بوعلی سینا”، که توسط “مؤسسه خیریه صادقین” ساخته شده و آماده بهره برداری بود، بازدید کرد. همچنین تعداد زیادی از مردم، اعم از جوانان و معتمدان و ریش سفیدان و اقشار مختلف منطقه، در مسجد جامع این روستا، که به تازگی افتتاح شده بود، جهت استماع سخنان و نصایح مولانا عبدالحمید حاضر شده بودند.
در این منطقه قبرستانی به نام “دن شهیدان” وجود دارد که گفته می شود تعدادی از صحابه کرام در دوران خلافت حضرت عمر فاروق- رضی الله عنه- به این منطقه تشریف آوردند و طی نبردی با مردمان این منطقه تعدادی از آنها شهید شده و در همین قبرستان به خاک سپرده شدند. همچنین قطعه سنگ بزرگی که در محل برگزاری نماز عید وجود دارد که قدمت 147 ساله برگزاری نماز جمعه و عیدین در این منطقه را نشان می دهد.
در جلسه محترم آباد ابتدا مفتی “عبدالحلیم قاضی”، مدیر معهد البنات الزهراء، و از فعالان دینی این منطقه طی سخنانی گزارش مختصری از فعالیت‏های دینی و علمی در منطقه محترم آباد و حومه آن ارائه داد.
بعد از ایشان حافظ محمد کریم صالح، با ایراد سخنانی احساس مسئولیت دینی را در قلوب مردم محترم آباد برانگیخت.
سپس حضرت شیخ الاسلام در سخنانی با اشاره به داستان حضرت ابراهیم و ساخت کعبه شریف توسط ایشان و فرزندشان حضرت اسماعیل، اذعان داشت: حضرت ابراهیم خانه کعبه را بنا کرد تا دین در مکه و تمام دنیا زنده شود. لذا ساخت مسجد در محترم آباد باید سبب عمران معنوی و تعلیم قرآن و دین در منطقه شود.
وی در ادامه افزود: یادآوری واقعه و قربانی های حضرت ابراهیم به خاطر آن است تا مسلمانان دریابند که عمل به شریعت و تلاش در جهت پیشرفت معنوی سبب سعادت و ماندگاری نام انسان می شود.
ایشان ادامه داد و گفت: “دین و شریعت” بالاترین نعمت خداوند بر بشر  است. همان طور که پیامبران فرزندان خود را به دین و آموختن علم توصیه کردند، ما نیز با الگوی برداری از بزرگمردان تاریخ بشریت باید در اندیشه تربیت صحیح نسل آینده و فرزندان خود باشیم.
ایشان خاطرنشان کرد: با توجه به تهاجم فرهنگی که آثارش به وسیلۀ رسانه های غربی حتی به روستاهای محروم استان نیز سرایت کرده، که قصد شبهه اندازی در دین اسلام و تخریب عقاید مسلمانان را دارند، و همچنین گروه های تبشیری مسیحی که در صدد مسخ اندیشه های اسلامی در اذهان امت اسلام هستند، لذا با هوشیاری فراوان باید مواظب فرزندان خود باشیم تا در دام این تبلیغات گسترده غرب گرفتار نشوند.
ایشان در پایان از مدیر معهد البنات الزهراء جهت فراهم آوردن زمینه تحصیل علوم دینی و آموزش قرآن در منطقه محترم آباد تقدیر و تشکر نمود.

مولانا عبدالحمید در دهستان “کتیچ”
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید پس از اینکه در بین راه دیداری با مردم خونگرم و دیندار روستای “مدانج” که در فاصله 10 کیلومتری محترم آباد قرار دارد داشت، جهت دیدار و گفتگو با علما و مردم دهستان “کتیچ” راهی این روستا شد.
در مراسم دهستان کتیچ، ابتدا مولوی “عبدالرحیم قاضی”، امام جمعه روستای کتیچ، با کلمات مسجع و لحن زیبا خوش آمدگویی و خیرمقدم خود را به محضر شیخ الاسلام و دیگر علماء عرض کرد.
سپس حافظ محمد کریم صالح در سخنانی با لحن شیوا نعمت‏های پروردگار را متذکر شد و خاطرنشان کرد: خداوند نعمت‏های بی‏شماری به انسان ارزانی داشته و در مقابل آن هیچ عوض و بدلی از بندگان طلب نکرده است. خداوند برای نعمت‏های آفاقی نیزهیچ منّتی بر انسان نگذاشته است، اما برای نعمت اسلام و ایمان خداوند بر انسان منّت نهاده و فرموده: «لقد من الله علی المومنین إذ بعث فیهم رسولا من أنفسهم»؛ همان اسلامی که با ریخته شدن خون پیامبر و دلاورمردان صحابه کرام به ما رسیده است. لذا باید قدر این نعمت بزرگ را بدانیم و همه تن بر شریعت عامل باشیم.
پس از سخنرانی ایشان، سرودۀ زیبایی به زبان بلوچی در مدح پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم توسط مولوی “فضل الله رئیسی” خوانده شد که روح تازه ای به محفل دمید.
در پایان این محفل با شکوه، مولانا عبدالحمید به ایراد سخن پرداخت. ایشان ابتدا از مولوی عبدالرحیم قاضی، امام جمعه کتیچ جهت برگزاری جلسه و همچنین تأسیس مکتب قرآنی خواهران و دیگر فعالیت‏های دینی ایشان تقدیر و تشکر کرد.
مولانا عبدالحمید همچنین از حضور خویش در این جلسه و ملاقات با مردم کتیچ و رمشک که در جلسه حضور یافته بودند، اظهار خرسندی نمود.
ایشان در ادامه آیه «یا أیها الذین آمنوا ادخلوا في السلم کافة» را تلاوت کرد و در تفسیر این آیه چنین عنوان کرد: خداوند متعال در این آیه مسلمانان را مورد خطاب قرار داده و فرمود: ای مسلمانان همه تن در اسلام درآئید و تمام احکام شریعت را انجام دهید.
ایشان در ادامه و با اشاره به آیه قبل؛ «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله» خاطرنشان کرد: شأن نزول این آیه واقعۀ صحابی است که از مکه گریخت تا خود را به مدینه منوره و به پیامبر برساند، در میان راه مشرکین مانع او شدند، اما او خطاب به کسانی که جلوی او را گرفته بودند گفت: شما به خوبی می دانید من تیرانداز بسیار ماهری هستم و توان مقابله و جنگیدن با شما را دارم، اما با این وجود، اگر مایل باشید آدرس مال و دارائی خود در مکه را به شما می دهم و شما مانع رفتن من به مدینه نشوید. و به این ترتیب این صحاب جلیل القدر تمام اموال خود قربان کرد و به سوی شهر مدینه رهسپار شد. خداوند از این عمل صحابه پیامبر در این آیه تجلیل کرد و از او و هر کس دیگری تا قیامت که به وسیلۀ جان و مال رضایت پروردگار را بخرند اعلام رضایت نمود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: ما با اسلام آوردن گویی با خداوند متعال عهد کردیم که تمام احکام اسلام را انجام می دهیم. برخی می گویند ما نمازهای پنجگانه را در مسجد می خوانیم، اما نمی توانیم زکات بپردازیم، چون به مال ما و فرزندانمان نیاز داریم. در حالی که خداوند چنین اسلامی را نمی پذیرد و می فرماید: همه تن و با پذیرش تمام احکام شریعت در اسلام داخل شوید.
ایشان در ادامه با اشاره به شیوع فحشا و بی حیایی در جامعه، برنامه های ماهواره ای را یکی از عوامل این معضل عنوان کرد و گفت: برنامه های ماهواره ای که امروزه در تمام سطح استان و حتی در روستاها نیز یافت می شوند با ترویج فرهنگ مبتذل غرب می خواهند حیاء را، که شعبۀ بزرگی از ایمان است، از مسلمانان بگیرند. لذا تمام مسلمانان، اعم از زنان و مردان، باید مواظب باشند و به جای پیروی و تقلید از مدهای غربی، فرهنگ اسلام را محکم بگیرند. زنان جامعه با توجه به دستور الهی که فرموده «و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهن» عفت و پاکدامنی خود را حفظ کنند، چرا که دختران و زنان جامعه با حیاء و پوشش اسلامی خویش مایه سربلندی و عزّت مردان مسلمان هستند.

درگیری‏های قومی و مذهبی “نزاع‏های کور” هستند
مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنان خود در جمع مردم “کتیچ” درگیری‏های قومی و مذهبی را “نزاع‏های کور” توصیف کرد و اذعان داشت: شیاطین انسی و جنی در تلاش هستند تا میان اقوام و مذاهب مختلف تفرقه افکنی کنند؛ سنی را بر علیه سنی و اقوام را بر علیه یکدیگر و شیعه را بر علیه سنی برانگیزانند. لذا باید همه گروه ها بیدار باشند مبادا دشمن به هدف خود دست یابد. انسجام و اتحاد بسیار اهمیت دارد و بهترین اتحاد با اجرای عدالت امکان پذیر است.
ایشان در ادامه افزود: پیروان هیچ مذهبی در مورد پیروان مذهب دیگر سوال نمی شود، پیروان هر مذهب خودشان مسئول صحت و سقم مذهبشان هستند.

مولانا عبدالحمید در ادامه به رد برخی شایعات از سوی سایتها و افراد مغرض پرداخت و خاطرنشان کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست که بنده در این سفر هیچ پول و یا کالایی همراه خود برای مردم محروم این منطقه نیاورده ام. بنده در قبال بی نمازان احساس مسئولیت می کنم. هدف بنده در این سفر خیرخواهی دینی و تلاش برای احیاء احکام اسلام در این مناطق بوده است. لذا شایعات کذبی که در برخی از سایت‏های مغرض نسبت به مردم و نظام مبنی بر تقسیم پول و کالا توسط بنده انتشار یافته ادّعاهای بی دلیل و پوچی هستند.

مولانا عبدالحمید و هیأت همراه روز چهارشنبه (14 آذر) به روستای “مسکوتان” و سپس به روستای “چاه علی” از توابع بخش بمپور شهرستان ایرانشهر تشریف برده و در جلسات مشابهی شرکت کرد.

سخنان مولانا عبدالحمید در روستای “چاه علی”
مردم خونگرم و مهمان نواز روستای “چاه علی” و همچنین جمعی از مردم روستاهای اطراف برای شنیدن نصایح حضرت شیخ الاسلام، در مسجد جامع این روستا تجمع کرده بودند.
مولانا عبدالحمید طی سخنانی در مسجد جامع روستای “چاه علی” به مقام و فداکاری صحابه در راستای تحقق بخشیدن به اهداف اسلامی اشاره نمود و اذعان داشت: صحابه (رضی الله عنهم) با ایمان راسخ و توکل بر خداوند توانستند دو ابرقدرت آن زمان را که در اندیشه نابود کردن اسلام و مسلمین بودند از میان بردارند و پرچم اسلام را در مناطق دوردست جهان برافراشته کنند.
ایشان در پایان سخنان خود با اشاره به حدیث «لا دین لمن لا عهد له و لا دین لمن لا أمانة له» خاطرنشان کرد: صحابه امانتداران بسیار خوبی بودند، زیرا دین اسلام که امانت خداوند بود و به آنها سپرده شده بود را به صورت کامل و رعایت حق آن به آیندگان تحویل دادند. اما متأسفانه در قرن حاضر وقتی مسلمانان از دین فاصله گرفتند و نسبت به این امانت الهی بی توجهی نمودند، ابرقدرت‏های بر کشورهای اسلامی یورش آوردند و ممالک اسلامی را تحت تصرف و سلطه خویش در آوردند. لذا مسلمانان باید به دین حقیقی بازگردند و با عبادت و بندگی و توکل بر خداوند مجد از دست رفته خویش را دوباره حاصل کنند.

سفر 6 روزه مولانا عبدالحمید، با سخنرانی در جمع مردم روستای “چاه علی” پایان یافت و ایشان در ساعت 15 روز چهارشنبه (14 آذر) این روستا را به مقصد شهرستان زاهدان ترک کردند.

اهداف کلی این سفر
مهمترین اهداف این سفر در راستای بیداری دینی و رجوع الی الله، پایبندی مردم به احکام دین و توبه از معاصی و گناهان، خداپرستی و خداشناسی، اصلاح و تزکیه نفس بود. در اکثر جلسات این سفر بر لزوم دینداری و تقوا و نیز فراگیری علم و دانش تاکید و توصیه شد. مولانا عبدالحمید بر این باور است که مسلمان و مؤمن باید مسلمان و مؤمن واقعی باشد و جامعه اهل سنت ایران، منجمله مردم سیستان و بلوچستان باید به آموزش و تعلیم اهمیت داده و به فراگیری علم دین و علوم روز روی بیاورند.
مولانا عبدالحمید معتقدند که تا زمانی که مردم خدا را با اخلاص و حضور قلب بندگی نکنند، و به احکام دین، به ویژه اقامه نماز و پرداخت زکات پایبند نباشند با مشکلات و چالش‏های جدی مواجه خواهند شد و از عذاب الهی در دنیا و آخرت در امان نخواهند ماند.

چاپ

3308 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 5 دی, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©