خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه نماز جمعه این هفته در محل مصلای اهل سنت زاهدان، با تلاوت آیه «يُرِيدُ اللّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ*وَاللّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُواْ مَيْلًا عَظِيمًا *يُرِيدُ اللّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الإِنسَانُ ضَعِيفًا» [النساء: 26-28] بر پاک بودن فطرت ابتدایی هر انسان اشاره کرده و اسلام را “دین فطرت” و مسیر اسلام را “مسیر اعتدال و میانه روی” توصیف کرد.
مولانا عبدالحمید با اشاره به اینکه خداوند متعال انسان را با سرشت سالم و بی عیب و نقص و توان بالا خلق نموده اذعان داشت: همه انسان‏ها بر فطرت خداشناسی خلق شده اند. همان طور که در حدیث پیامبر (صلی الله علیه وسلم) آمده «کل مولود یولد علی الفطرة» همه بنی آدم با فطرت سالم متولد می شوند. فطرت، همان راه میانه بین افراط و تفریط است. اما انسان‏ها در اثر ناهنجاری ها و انحرافات فضا و محیط زندگی خود فطرت اصلی خود را رها ساخته و بر خلاف فطرت گام برداشته و از مسیر اصلی منحرف می شوند.
ایشان در ادامه افزود: امّا خداوند انسان را رها نکرد و با نزول قرآن و احکام اسلام راه فطرت را تنظیم نمود و در آن به انسان آموخت که همواره بگوید «اهدنا الصراط المستقیم». مسیر اسلام، مسیر میانه و اعتدال و به دور از افراط و تفریط است که انسان را از افراط و تفریط دور نگه می دارد و به سعادت ابدی و بهشت می رساند؛ و منظور آیه «یرید الله لیبین لکم و یهدیکم سنن الذین من قبلکم» نیز همین است که ملّت‏های گذشته و امت‏های پیشین بر روش و مسیر فطرت سلیم و راه مستقیم و درست بوده است.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: مال و ثروت و امکانات مادی همه برای رفع نیازهای بشر آفریده شدند. تلاش برای کسب مال و ثروت خلاف فطرت سالم نیست، زیرا اسلام دین رهبانیت، که انسان را کاملا از مادیت منقطع کند، نیست؛ بلکه آنچه خلاف فطرت و سرشت انسان است عشق و محبت و حرص شدید به مال است که با وجود آن انسان از خدا غافل شده و در نتیجه از مسیر میانه و اعتدال خارج می شود. کسانی که بین حلال و حرام فرق نمی گذارند، برای حصول مال دنیا نماز را قضا کرده، زکات پرداخت نمی کنند و احکام الهی را فدا می کنند تا به مال دنیا دست یابند باید بدانند که از مسیر میانه خارج شده و در افراط و تفریط گرفتار شده اند؛ زیرا انسان باید محبت و عشق خدا و رسول را در دل جای دهد و از شریعت پیروی کند. کسب رزق و روزی از راه حلال، کمک به مستمندان و مساکین، تمام سنتهای آنحضرت- صلی الله علیه وسلم- و انجام دستورات شریعت در مسیر فطرت است.
ایشان خاطرنشان کرد: تمام جنگ‏ها‏، مشکلات و فریادهایی که امروزه در دنیا موجود است، به خاطر خروج انسانها از مسیر اعتدال است، و اگر مسیرها، مسیر صحیح و میانه باشند، دیگر هیچ کس از دیگری شکایت نمی کند و عدل و انصاف در دنیا حاکم می شود، زیرا خداوند متعال پرداخت حقوق دیگران را جزو مسیر فطرت قرار داده و کسانی که در مسیر فطرت گام برمی دارند را مورد پسند و محبوب خود اعلام کرده و در مقابل، کسانی که از این مسیر منحرف شده و از نفس و شهوات پیروی می کنند، منفور و مورد غضب الهی قرار می گیرند. لذا شایسته است که انسان به منعم حقیقی خود عشق ورزد و در مقابل او سر تعظیم فرود آورده و با خشوع او را عبادت کند و همواره با اعتقاد صحیح و یاد دین و آخرت زندگی کند. تاریخ بشریت شاهد است کسانی که دل به دنیا و مادیت دادند و از خدا فراموش شدند و خیال کردند کالاهای آراسته و مزین دنیا همیشگی هستند، به ذلت و خواری در دنیا گرفتار شدند؛ اما در مقابل، خداپرستان در دنیا خوش درخشیدند و با عزت و شرف زیستند. متاسفانه امروزه بشر راه پاکان و دوستان خدا را رها کرده و سخن ناصح را نمی شنوند. خداوند در قرآن به همین مطلب اشاره نموده و از زبان زیان‏کاران نقل کرده و می فرماید: «وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ» [ملک: 10] اگر می شنیدیم و می دانستیم امروز به عذاب جهنم گرفتار نمی شدیم.
مولانا عبدالحمید  اتباع از قرآن و پیامبران را لازمۀ زندگی سالم عنوان کرد و گفت: اگر امروز آن انسان‏های پاک، یعنی پیامبران، در میان ما نیستند، سخنان و سنت آنها و همچنین قرآن عظیم الشأن به جای آنها با ما سخن می گویند. لذا متضرر کسی است که سخن پیامبران و قرآن را گوش نمی دهد. امروزه یهودیت از شریعت حضرت موسی- علیه السلام- تنها نام آن را یدک می کشد و تمام احکام الهی که در دین یهود بودند، را به فراموشی سپرده شده اند. گر چه در دین یهودیت اندکی دشواری از جمله حرام بودن گوشت شتر و برخی چربی حیوانات اهلی وجود داشت، اما این حرمت نیز به خاطر حکمت الهی و تنبیه آنها به سبب معاصی و ظلم‏هایی بود که مرتکب شده بودند. خداوند متعال در قرآن به همین موضوع اشاره نموده و می فرماید: «وَعَلَى الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلاَّ مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذَلِكَ جَزَيْنَاهُم بِبَغْيِهِمْ وِإِنَّا لَصَادِقُونَ» [أنعام: 146] لذا اینکه گفته شود در شریعت‏های گذشته افراط و تفریط وجود داشته است، این گفته اشتباه است، بلکه برخی احکامی که در ادیان سابق به صورت سختگیرانه وجود داشته، همه آنها بنا بر حکمت‏هایی بوده است. خداوند متعال همان طور که اعضاء و جوارح انسان را با اعتدال و قرینه یکدیگر خلق کرده است، انسان‏ها را نیز توسط انبیاء به راه اعتدال و میانه روی رهنمون ساخت. پس هر کس از این مسیر خارج شود باید منتظر تأدیب و تنبیه الهی باشد.
مولانا عبدالحمید در ادامه، “عدل و انصاف” را از جمله مواردی برشمرد که در مسیر اعتدال قرار دارند و خاطرنشان کرد: همۀ انسانها باید با یکدیگر با عدل و انصاف برخورد کنند. زن و شوهر، حاکم و رعیت، و… باید جانب عدل را در میان یکدیگر رعایت کنند.

نماز باید در هر حالتی اقامه شود
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت اقامه نماز در تمام اماکن، تاکید کرد و گفت: چیزی که بسیار تأسف برانگیز است، فوت شدن نماز است. اقامه نماز در مسیر اعتدال و فطرت است. زنان و بچه ها در خانه ها نماز بخوانند. معلمان در مدارس باید زمینه اقامه نماز را برای دانش آموزان فراهم نمایند. در پادگان‏های نظامی باید طوری برنامه ریزی شود که وقت نماز افراد گرفته نشود، زیرا هیچ کاری، به هر اندازه که مهم باشد، به اندازه اقامه نماز اهمیت ندارد. لذا هر کس در هر کاری که مشغول است، باید در هنگام نماز، کار را تعطیل کرده و نماز را حتی الامکان در مساجد و با جماعت بر پا دارد.

امیدواریم موضوع عیدگاه اهل سنت زاهدان هر چه سریع‏تر حل شود

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود، با اشاره به اینکه نماز جمعه در مصلای (عیدگاه) اهل سنت زاهدان برگزار شده است، اختصاص یافتن مکانی وسیع برای عیدگاه اهل سنت زاهدان را “نیاز ضروری” اهل سنت این شهر دانست و گفت: داشتن عیدگاه وسیعی برای اهل سنت زاهدان جزو نیازهای ضروری آنهاست، و الحمدلله مشکل برادران شیعه در زاهدان حل شده و زمینی به مساحت 60 هکتار برای عیدگاه آنها در نظر گرفته شده است، ولی مشکل عیدگاه اهل سنت، که ما 8 سال است پیگیر هستیم، هنوز حل نشده است. با توجه به اینکه اختصاص این عیدگاه در اخوت و برادری تاثیرگذار بوده و اخوت و برادری با عمل تحکیم می شود، ما امیدواریم که هر چه سریعتر موضوع عیدگاه اهل سنت زاهدان حل شود.

{phocadownload view=fileplay|id=48|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=48|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1618 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 3 دی, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©