جلسه مشورتی علما و مدرسین مکاتب قرآنی مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان، که همه ساله به میزبانی حوزۀ علمیه دارالعلوم زاهدان برگزار می شود، در تاریخ چهارشنبه (24 آبان 1391) در مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این جلسه مشورتی به ایراد سخن پرداخت، که گزیدۀ سخنان ایشان به شرح ذیل است:

نجات جامعه از امراض ظاهری و معنوی، در گرو انجام رسالت علماست
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در افتتاحیه این جلسه مشورتی با تلاوت آیه «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و إنّ الله لمع المحسنین» توجه علما و مدرسین قرآنی در مناطق محروم را به مسئولیت و رسالت مهم آنان نسبت به جامعه جلب کرد.
ایشان با اشاره به اینکه انسان برای دو هدف بزرگ یعنی “عبادت و بندگی خداوند” و “هدایت و راهنمایی مردم به سوی دین” خلق شده است، خاطرنشان کرد: تمام نعمت‏های دنیا از جمله مال، فرزند، جاه و مقام همه اسباب و ابزار هستند تا انسان در جهت هدف و رسالت اصلی خود گام بردارد.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: متأسفانه امروزه مشکل جامعه این است که مردم هدف و مقصد اصلی خود را فراموش کرده اند و هر جامعه ای که دچار این مشکل شود به امراض روحی و روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی مبتلا می شود، اما در مقابل، هر ملّت و جامعه ای که در مسیر فطرت به سوی هدف اصلی خویش حرکت کند بدون هر گونه اضطرابی، با شادمانی و سربلندی مسیر خود را ادامه می دهد. چه بسا افرادی در جامعه وجود دارند که به هدف خود آگاه هستند اما برای رسیدن به آن هیچ تلاش و حرکتی نمی کنند، در حالی که تلاش و حرکت بعد از احساس مسئولیت و شناخت هدف، نقش مهمی در موفقیت شخص دارد. پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- که الگوی مسلمین هستند، تا آنجا برای رسیدن به هدف خود تلاش کردند که خداوند ایشان را تسلّی داده و فرمود: «لعلک باخع نفسک علی آثارهم».
مدیریت محترم حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان در ادامه افزود: در طول تاریخ هرگاه علما در جامعه ای احساس مسئولیت کرده و وظیفۀ خود را به خوبی انجام دادند، برکات و نعمت‏های ظاهری و باطنی از جانب خداوند بر آنها سرازیر شده است. اگر علما به وظیفه اصلی خود که اصلاح جامعه است عمل کنند، امراض ظاهری و معنوی از جمله سرقت، ظلم، خیانت و تعدی به مال دیگران از بین می رود؛ و بالعکس اگر علما از وظیفۀ خود غافل شوند انواع امراض ظاهری و معنوی گریبان‏گیر جامعه می شود.
ایشان در ادامه و با بیان این نکته که “کسانی که در راستای امر به معرف و نهی از منکر تلاش می کنند و در اندیشه اصلاح جامعه هستند لطف و احسان بزرگی به مردم جامعه می کنند”، اظهار داشت: انبیاء- علیهم السلام- خصوصا پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم در جهت اصلاح جامعه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزیدند. آنها با استفاده از روشهای مختلف دعوت، در جهت اصلاح مردم و جامعه تلاش می کردند. گر چه در این مسیر مورد بی مهری و روی‏گردانی جامعه و حتی خانوادۀ خویش قرار می گرفتند و چه بسا مورد حمله، ظلم و هتک حرمت نیز واقع می شدند. همچنین صحابه و اولیای کرام نیز در راه دین با مشکلات بسیاری مواجه شدند و به خاطر الله تعالی در مقابل بزرگترین قدرتها همچون ایران و روم در میدان مبارزه صف آرایی کردند.
مولانا عبدالحمید در ادامه، “جماعت تبلیغ” را به عنوان نمونه ای از جنبش‏های اسلامی معاصر ذکر کرده و خاطرنشان کرد: هنگامی که اولین گروه‏های جماعت تبلیغ به راهنمایی مولانا الیاس- رحمه الله- به راه افتادند، در مسیر خود به سمت حرمین شریفین از بلوچستان گذشتند که ما نیز با این جماعت‏ها همراهی و همکاری کردیم. مولانا عبدالعزیز- رحمه الله- از جماعت تبلیغ بسیار متأثر بود، چرا که این گروه به فکر هدایت بشر به سمت دین بوده و هست. امّا متأسفانه امروزه مادّیت در وجود علما رسوخ کرده و آن احساسات و عشق به دین از بین رفته است. به همین خاطر در مورد امور دینی و عبادی احساس خستگی و تنبلی می کنیم، در حالی که خداوند متعال در این زمینه می فرماید: «ما لکم إذا قیل لکم انفروا في سبیل الله إثاقلتم إلی الارض أرضیتم بالحیاة الدنیا من الآخرة».
امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: امروزه بسیاری از مسلمانان با احکام و عقاید اسلامی بیگانه هستند و از شریعت اسلام و مقدسات خویش هیچ اطلاعی ندارند و در این زمینه به هیچ عنوان احساس نیاز هم نمی کنند و متاسفانه بسیاری از آنها در همین حال وفات می کنند و چه بسا به عذاب الهی گرفتار شوند. لذا فهماندن و آشنا کردن این دسته از مسلمانان با دین و آموزه های آن، وظیفه علما و مدرسین قرآنی است و این وظیفه را نباید کوچک و کم ارزش دانست، چرا که رسالت مهم انبیاء همین بوده است. پیامبراکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: «إنما بعثت معلما» خداوند مرا برای آموزش مردم مبعوث کرده است. اگر یک نفر به وسیلۀ شما از عذاب جهنم نجات حاصل کند از جانب خداوند اجر و ثواب فراوان به شما خواهد رسید.
ریاست محترم شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قانون اساسی به همه مردم در زمینه آموزش مسائل دینی آزادی داده است، لذا هیچ کسی نباید آزادی شما را سلب کند. پس با احترام گذاشتن به قانون، آزادی خویش را حفظ کنید و با قانون گریزی سعی در سلب آزادی خویش نداشته باشید. همه اقشار جامعه، از مجریان تا مردم عادی، همه باید تابع قانون باشند و به آن احترام بگذارند. لذا با تدبیر و درایت به امر تعلیم ادامه دهید و بسیار مواظب باشید در این زمینه از خود ضعف نشان ندهید، زیرا وجود ضعف و سستی مانع پیشرفت و رشد انسان می شود.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود، علما و اساتید مکاتب را به نماز و عبادت‏های فردی توصیه نمود و عبادت‏های شخصی را در اصلاح جامعه بسیار موثر توصیف کرده و آن را سبب تحول و تغییر در جوامع دانست.

پاسداری از امور دینی مردم بر عهده علماست
حُسن ختام جلسه مشورتی علما و مدرسین قرآنی استان سیستان و بلوچستان، نصایح و توصیه های شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید بود که بعد از نماز مغرب در مسجد جامع مکی زاهدان انجام گرفت.
مولانا عبدالحمید با اشاره به اینکه “حراست و پاسداری از مردم در امور دینی بر عهده علما است” بیان داشت: اکثر پیامبران در دوران جوانی و قبل از بعثت خویش، هر کدام به نوعی گوسفند چرانیدند؛ پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- فرمود: من نیز در دوران نوجوانی گوسفندان اهل مکه را در مقابل اندک مزدی می چراندم. حضرت موسی ده سال برای حضرت شعیب چوپانی کردند. نکتۀ مهم در چوپانی کردن پیامبران این بود که آنها بیاموزند که چگونه یک گروه را حفاظت و راهنمایی کنند، تا بتوانند در آینده رهبری انسان‏ها را بر عهده گیرند. همان طور که گوسفندان دشمنی خطرناک به نام “گرگ” دارند و برای حفاظت در مقابل آن نیاز به نگهبان دارند، انسان‏ها نیز دشمنی بسیار خطرناک‏تر به نام “شیطان” دارند که در همه حال باید مواظب باشند.
عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، افزود: بر همین اساس مردم در جامعۀ اسلامی به راهنما و نگهبان نیاز دارند که مسئولیت پاسداری و حفاظت امور عبادی مردم بر عهدۀ علما است. لذا علما باید به صورت مستمّر مراقب اعمال و رفتارهای مردم در جامعه باشند و چنانچه ضعفی مشاهده کردند در رفع آن اقدام کنند.
مولانا عبدالحمید به بخشی از زمینۀ فعالیت علما در مناطق محروم اشاره کرد و افزود: در مکتب‏خانه‏ها قرآن را به صورت صحیح و با رعایت تجوید به فرزندان مسلمین تعلیم دهیم و در این راستا با افرادی که در امور آموزشی موفق بوده اند ملاقات کرده، از تجربیات آنها استفاده کنیم.
ایشان در پایان، پرهیز از معصیت و گناه و رعایت پرهیزگاری، نماز و ذکر خداوند متعال را مایۀ تقویت مربی دینی دانست.    

چاپ

2997 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 4 آذر, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©