مولانا عبدالحمید در بخشی از خطبه های نماز جمعه (12 آبان) از جماعت‏ های تبلیغ به عنوان “جماعت‏ هایی که از هر نوع حب و بغض سیاسی به دور هستند” یاد کرد و گفت: جماعت تبلیغ، جماعتی است که امروزه همه دنیا به این جماعت اعتقاد پیدا کرده است. جماعتی است که هیچ گونه حب و بغض سیاسی ندارد، بلکه در راستای دیانت حرکت می کند. جماعت تبلیغ بر اساس آیه قرآنی «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ» [آل عمران:134] کار دعوت را انجام می دهد. این جماعت هیچ سخن اختلافی نمی گوید، بلکه به مسائل مشترک بین مسلمین می پردازد و هیچ ضرری برای کسی ندارد. جماعت تبلیغ، جماعتی است که بر تقویت ایمان، اقامه نماز، پرداخت زکات و پیاده شدن سنت و سیرت آن حضرت صلی الله علیه وسلم در جامعه توصیه می کند.

مولانا عبدالحمید ایجاد تنگنا برای جماعت تبلیغ را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: ایجاد تنگنا در مقابل جماعت تبلیغ، جزو تعصبات مذهبی است، زیرا قانون اساسی به تمام مذاهب مختلف جامعه اجازه فعالیت مذهبی داده است و ایجاد هر گونه محدودیت برای این گروهها مخالفت صریح با قانون اساسی محسوب می شود.
مولانا عبدالحمید با بیان این نکته که “امکان سوء استفاده از هر قشری وجود دارد” خاطرنشان کرد: برخی این مطلب را اظهار می کنند که از این جماعت سوء استفاده می شود؛ اما باید توجه داشت که امکان سوء استفاده از هر قشری وجود دارد. فردی ممکن است با لباس دانشجو، طلبه، تبلیغی و… سوء استفاده کند، اما این به این معنا نیست که ما دانشگاهیان، طلاب، جماعت تبلیغ و… را در تنگنا بگذاریم، بلکه باید کسی که با سوء استفاده از این لباس، اقدام نامناسبی انجام داده است مورد پیگرد قرار گیرد. در حالی که برادران تبلیغی در مورد اینکه فردی با لباس خلافکار در بین آنها نفوذ نکرده و مرتکب خلاف نشود، بسیار حساس بوده و مواظب هستند. اخیرا جماعت تبلیغی در این راستا کاری انجام داد که واقعا شایسته است مورد تشویق قرار گیرند و این نشان آن است که برای افراد خلافکار جایی برای سوء استفاده در جماعت تبلیغ وجود ندارد. لذا با توجه به اینکه فضا، فضای اسلامی است، نباید برای مبلغان اسلام محدودیت ایجاد شود، بلکه باید بیش از دیگران مورد ترغیب و تشویق قرار گیرند.

چاپ

3072 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 14 آبان, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©