مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز عید سعید قربان در جمع حدود دویست هزار نفری نمازگزاران زاهدانی گفت: عصر استبداد و دیکتاتوری به پایان رسیده است و ملتها برای برانداختن بساط بیداد و استبداد حاکم بر جهان به پاخاسته اند. انقلاب و بیداری ملتهای اسلامی برای سرنگونی حکومتهای وابسته به بیگانگان انشاءالله به پیروزی خواهد رسید.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: جامعه اهل سنت همواره به تمامیت ارضی ایران حساسیت خاصی داشته و با تمام توان از کیان میهن اسلامی دفاع کرده و در صحنه های نظام، حضوری فعال داشته اند. در دوران 8 سال جنگ تحمیلی، اهل سنت در صحنه جنگ و پشت صحنه آن حضور داشته و آثار جنگ را تحمل کرده اند. با توجه به اینکه هر جنگی از مرزها آغاز می شود و در همه مرزها اهل سنت ساکن هستند، بیشترین آوارگان، شهدا و… از میان اهل سنت هستند.
وی افزود: اهل سنت ایران همواره به عزت، شرف و سربلندی ایران و اسلام می اندیشند و به وحدت و اخوت اسلامی به ویژه میان شیعه و سنی پایبند هستند؛ زیرا همه ما به یک کعبه روی می کنیم و کتاب و پیامبر ما یکی است. اهل سنت ایران هرگز مایه دردسر برای کشور  و مسئولان نبوده اند و اگر اندک ناسازگاری و نابهنجاری از سوی برخی افراد معدود مشاهده شده است، در تمام اقوام و مذاهب چنین پدیده ای وجود داشته و نمی توان آن را به حساب همه افراد یک قشر و یک جامعه گذاشت.
مولانا عبدالحمید افزود: بزرگترین خواسته جامعه اهل سنت ایران آن است که در همه شئونات مذهبی، اداری وحاکمیت بر سرنوشت خویش و مشارکت در اداره کشور به رسمیت شناخته شوند. (تکبیر مردم)
اگر چه قانون اساسی اهل سنت را به رسمیت شناخته است، اما در عمل اهل سنت در استخدامها و واگذاری پستها و مناصب حضور یکسانی ندارند و مورد تبعیض واقع می شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: چرا اهل سنت ایران با اینکه حداقل 20 در صد جامعه ایران را تشکیل می دهند و عضوی از پیکره ایران اسلامی هستند نباید وزیر، معاون وزیر، سفیر و استاندار باشند؟! چرا پستهای کلیدی به اهل سنت واگذار نمی شود و به آنان اعتماد نمی شود؟! این انتظار به حق و قانونی ماست که در سرنوشت و مقدرات خود به رسمیت شناخته شویم. اهل سنت انتظار دارند که مذهب و آزادی مذهبی آنان در سطح کشور و نه تنها مناطق سنی نشین، به رسمیت شناخته شود و همه آنان بتوانند در شهر های مختلف چه در مناطق سنی نشین و چه در سایر شهرهایی که در اقلیت هستند، آزادانه نمازهای  جمعه، جماعت، عیدین و مراسم مذهبی خود را به ویژه در ادارات، نهادهای نظامی و مراکز علمی و….. برپا کنند و به جز خدا از چیز دیگری ترس و واهمه نداشته باشند.

اهل سنت باید بتوانند مساجد و مدارس خود را اداره کنند
خطیب اهل سنت عید سعید قربان در زاهدان گفت: مدارس و مساجد اهل سنت نباید تحت پوشش علما و روحانیت محترم شیعه باشد، بلکه برنامه ریزی برای اداره مدارس و مساجد اهل سنت به خود آنان واگذار شود و خودشان بر سرنوشت مساجد و تعلیم و تربیت خود حاکم باشند. اینگونه نباشد که مساجد و مدارس شیعه زیر نظر اداره اوقاف، ولی مساجد و مدارس اهل سنت تحت نظارت مراکز و نهادهای دیگر باشند. در میان اهل سنت افراد و علمای شایسته و توانمند کم نیستند و آنان می توانند اداره امور مذهبی خود را به خوبی انجام دهند و دولت فقط حق نظارت بر امور مذهبی را دارد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: همه مسلمان هستیم و باید در کنار هم با آزادی زندگی کنیم. توجه دولتمردان جمهوری اسلامی به حقوق اهل سنت و بها دادن به آنها جایگاه شیعیان را در جهان بهبود می بخشد و باعث اقتدای کشورهای دیگر به ایران اسلامی می شود.

اعدامها تبعات جبران ناپذیری برای کشور دارد
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به افزایش آمار اعدامها در سطح کشور گفت: کثرت اعدامها در کشور، ما را نگران کرده است؛ زیرا این اعدامها تبعات جبران ناپذیری برای کشور ما دارد. رها شدن خانوادها، افزایش یتیمان و زنان بی سرپرست، و در نتیجه افزایش فساد و رواج کینه و دشمنی که مشکلات امنیتی را به دنبال خود دارد، از جمله تبعات اعدامها است. متاسفانه استان سیستان و بلوچستان بیشترین سهم اعدامها را در کشور دارد و پرسش اینجاست که با اینهمه اعدام چه کسی خانواده های بی سرپرست و یتیمان را تکفل کرده و مسئولیت آینده آنان و سرنوشت نامعلوم و تعلیم و تربیت آنان را برعهده می گیرد؟ آسیب دیگری که اعدامها به کشور ما می زند، قضاوت جهانیان درباره ما و نسبت دادن اعدام و کشتار به اسلام است؛ در حالیکه بنده به عنوان فردی که بیش از50 سال از عمر خود را در تدریس ومطالعه علوم قرآن و حدیث گذرانده ام می دانم که اعدام در اسلام اینگونه رواج نداشته و در عصر رسول الله صلی الله علیه و سلم و خلفای راشدین به جز موارد معدود و انگشت شمار، اثری از اعدام مشاهده نمی شود. فقط در مورد قصاص و یا موارد بسیار معدود حکم به قتل افراد داده شده و در آن نیز خداوند توصیه به عفو و گذشت کرده است.
مولانا عبدالحمید افزود: بنده فرد ماجراجویی نیستم و ضدیتی نیز با نظام ندارم، اما اعدام را به خیر و صلاح کشور نمی دانم و به عنوان فردی که دلسوز اسلام و مسلمین و حاکمیت اسلامی و ملت هستم، معتقدم که اعدام متوقف شود. (تکبیر مردم)

خرید، فروش ومصرف مواد مخدر حرام است

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: خرید و فروش و مصرف مواد مخدر حرام و خلاف شرع است و ما بارها این فتوا را داده ایم. متاسفانه عده ای برای زراندوزی و جمع آوری ثروت به معامله مواد مخدر روی آورده اند و عده دیگری نیز از سر بدبختی و بیچارگی در ازای مبالغ اندکی به کرایه کشی و حمل مواد مخدر می پردازند و قربانی گروه اول شده و اعدام می شوند. مواد مخدر خانواده ها را به تباهی می کشاند، اما مسئولین نیز باید توجه داشته باشند که کسانی که بخاطر حمل مواد مخدر اعدام می شوند نیز فرزندان این مملکت و شایسته ترحم هستند. ما معتقدیم که این افراد باید متناسب با جرمی که انجام داده اند تنبیه شوند، اما نباید اعدام شوند؛ زیرا اعدام، به نابودی زندگی و آینده فرزندان و خانواده های آنان می انجامد و هیچ سودی به حال جامعه ندارد و تجربه سی و سه ساله انقلاب ثابت کرده که اعدام در روند جلوگیری از مواد خانمان‏سوز هیچ تاثیری نداشته است.

مهار تورم و گرانی نیازمند توجه و تدبیر جدی مسئولان است
مولانا عبدالحمید همچنین از افزایش تورم و گرانی بی سابقه در کشور انتقاد کرد و گفت: گرانی و تورم در کشور بیداد می کند. مردم به شدت تحت فشار هستند و بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده و آمار بیکاران رو به افزایش است و این مسئله توجه و تدبیر جدی مسئولان امر را می طلبد.

نباید آموزش و پرورش دختران مردم را بدون حضور محارم آنان به اردو ببرد
خطیب اهل سنت نماز عید سعید قربان زاهدان گفت: کشته شدن 26 دختر دانش آموز و مجروح شدن تعدادی دیگر بر اثر سانحه تصادف در غرب کشور بسیارما را متاثر کرد. پرسش ما این است که چرا آموزش و پرورش دختران مردم را بدون حضور محارم آنان با اتوبوس به اردو می برد؟ و چرا خانواده ها و پدران و مادران اجازه می دهند که دخترانشان به تنهایی به اردو یا زیارت برده شوند، در حالیکه در فقه مذاهب اسلامی و از جمله فقه حنفی سفر کردن دختران به حج و عمره و زیارت و اردو بدون حضور محارم آنان حرام است.

اسلام از دو ناحیه افراطیون مسلمان و غرب زدگان ضربه خورده است
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به ترور ملاله، دختر 14 ساله پاکستانی اشاره کرد و گفت: ترور ملاله، دختری که خواهان تحصیل دختران بود، توسط عده ای افراطی، دل همه ما را بدرد آورد. اسلام از دو کانال ضربه خورده است؛ یکی از کانال مسلمانانی که از خدا و پیامبر هم جلوتر هستند و خود را مسلمان تر می دانند و فرهنگهای غلط محلی را وارد اسلام کرده و تندروی و افراط را به نام اسلام ترویج می دهند؛ و دوم از ناحیه افرادی که متاثر از غرب بوده وبی بند و باری را رواج می دهند. اسلام دین وسیعی است و به دور از هرگونه افراط و تفریط است. تحصیل دختران نه تنها خلاف اسلام نیست، بلکه اسلام زن و مرد را به فراگیری علم و تحصیل با رعایت شئونات اسلامی دعوت می کند.

امیدواریم مسئله عیدگاه اهل سنت زاهدان زودتر حل شود
مولانا عبدالحمید سپس به موضوع عیدگاه اهل سنت در زاهدان پرداخت و گفت: ما 8 سال به علت کمبود جا پیگیر زمین جدید برای عیدگاه اهل سنت هستیم و انتظار داشتیم که با همکاری مسئولان بتوانیم نماز عید را در عیدگاه جدید اقامه  کنیم. همانگونه که برادران اهل تشیع در زاهدان به علت کمبود جا، نماز جمعه را از مسجد جامع به مصلای قدس منتقل کرده و مصلای المهدی را در60 هکتار زمین بنا کردند، ما نیز انتظارداشتیم که با اهل سنت نیز به صورت عادلانه همکاری شود تا در زمینی که به مساحت حداقل 50 هکتار یعنی 10 هکتار کمتر از برادران شیعه درخواست داده ایم، عیدگاه جدید بنا شود و اهل سنت زاهدان بتوانند در سرزمین آبا و اجدادی خود که برای آن کشته داده و از آن پاسداری کرده اند، نماز عید خود را ادا کنند و ما همچنان امیدواریم این مسئله زودتر حل شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان خود با اشاره به حادثه تروریستی چابهار گفت: حادثه تروریستی چابهار قلب همه ما را به درد آورد و ما این حادثه تروریستی را به شدت محکوم می کنیم. ما هموار اعلام کرده ایم که با هرگونه ناامنی، راهزنی، راه بندانی و اعمال تروریستی مخالف هستیم و آن را خلاف شرع و منش انسانی می دانیم.

بازگشت ناموفق از سفر ارزشمند حج برای ما بسیار سخت بود
خطیب اهل سنت در پایان، به کارشکنی برخی نهادها برای جلوگیری از سفر تعدادی از علما به حج پرداخت و گفت: چندی پیش اینجانب نامه ای را در خصوص توقیف گذرنامه خود و تعدادی از علمای اهل سنت به رهبر انقلاب نوشتم و از قرار اطلاع مسئولین، ایشان ذیل نامه دستور داده اند که گذرنامه های ما آزاد شوند. متاسفانه علیرغم دستور ایشان و پیگیریهای فراوان ما، برای سومین سال پیاپی موفق نشدیم به سفر حج مشرف شویم و به ناچار از این سفر معنوی به خانه بازگشتیم و بازگشت از این سفر ارزشمند برای ما بسیار سخت بود.
مردم و مسئولین می دانند که علمای اهل سنت هرگز به کشور و مردم خود خیانت نکرده اند و ما حتی در سفرهایمان به کشورهای دیگر، منافع و مصالح ملی خود را بر هرچیزی ترجیح داده ایم و از حاکمیت و مسئولان دفاع کرده ایم، اما این گلایه را داریم که متاسفانه برخی برخوردهای سلیقه ای و متعصبانه با علما موجب یاس و دلسردی آنان می شود.
ایشان افزود: توصیه ما به مسئولان جمهوری اسلامی این است که از سفر افراد به حج بیت الله الحرام جلوگیری نکنند و مانع از این سفر معنوی نشوند، گرچه فرد مورد نظر یک مجرم هم باشد. این راه، راهی نیست که کسی جلوگیری کند، بلکه مایه اصلاح افراد و هدایتشان می شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان برای پیروزی مردم سوریه و فلسطین و همه آزادیخواهان و اسلام خواهان که برای آزادی و عدالت و در راه خدا می جنگند دعا کرد.

{phocadownload view=fileplay|id=41|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=41|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

 

چاپ

1487 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 5 آبان, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©