مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان با تلاوت آیه «فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» [کهف: 110]، هدف خلقت و آفرینش انسان را بندگی و عبادت خداوند متعال عنوان کرد و اقرار به وحدانیت پروردگار را بهترین نوع اظهار بندگی دانست.

ایشان گفت: زندگی و حیات انسانها برای عبادت و بندگی خداوند متعال و انجام اعمال صالح است. تمام امکانات دیگر، از جمله خوردن، نوشیدن و خوابیدن، جزو اسباب زندگی و ضروریات انسان است، اما هدف اصلی زندگی و مقصد آفرینش انسان “عبادت و بندگی الله تعالی” است.
ایشان در ادامه افزود: اعتقاد صحیح و درست نسبت به الله تعالی، بهترین و بالاترین عبادت پروردگار است، زیرا اگر اعتقاد انسان نادرست و خراب باشد، تمام اعمال وی برباد شده و نابود می شوند.
ایشان مقبولیت اعمال صالح انسان در پیشگاه الهی را در پرتو عقیده صحیح توصیف کرد و گفت: بهترین و مهم‏ترین کرنش در مقابل پروردگار و اظهار تضرع در مقابل الله تعالی از طریق اعتقاد صحیح محقق می شود و آن هم از طریق عقیده توحیدی امکان پذیر است؛ اینکه الله تعالی تنها ذاتی است که خالق تمام موجودات و مالک زمین و آسمان است و همه جهانیان در قبضه قدرت او قرار داشته و تحت تسخیر و فرمانبرداری الله تعالی هستند. تمام موجودات بر حسب حالات خودشان در مقابل الله تعالی کرنش می کنند. او تنها ذاتی است که مالک و حاکم مطلق است و تمام حاکمان و حکومتهای دنیا مجازی اند و حاکم واقعی، الله تعالی است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان “آموختن علم صحیح” را از راههای روش صحیح عبادت پروردگار دانست و خاطرنشان کرد: آموختن علم صحیح برای انسانها، به اندازه ای که بدانند الله تعالی را چگونه عبادت و بندگی کنند، فرض است. هر عبادتی که بر انسان فرض می شود، آموختن روش انجام آن عبادت نیز فرض است، زیرا علم، روشنی را به همراه دارد و اگر علم نباشد، تاریکی خواهد بود. به وسلیه علم صحیح و عمل درست می توان الله را بندگی کرد.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفت: با اخلاق نیکو الله را بندگی کنید. اخلاق بد و زشت، یکی از گناهان بزرگ است و الله تعالی از انسانی که دارای اخلاق بد و زشت است راضی نمی شود. انسان باید از اخلاق نیک، عملکرد  صحیح و اخلاص در عمل برخوردار بوده، و از ریا و نفاق به دور باشد. لذا الله تعالی ما را برای بندگی آفریده و می فرماید: «وما خلقت الجن والانس الا لیعبدون.»
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان “خدمت به خلق” و “اجرای عدالت” را از موارد عبادت پروردگار عنوان کرد و گفت: الله تعالی را باید مستقیما یا از طریق خدمت به مردم و اجرای عدالت و انصاف بندگی کنیم تا از این طریق به الله تعالی برسیم. گره گشایی از مشکلات مردم و دعای آنها را شامل حال خود نمودن، از راههای کسب رضایت الله تعالی است؛ لذا خدا را از طریق رسیدگی به فقرا، مساکین، نیازمندان و کمک به مساجد و مدارس به دست آورید.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت و فضیلت وقت در اسلام اشاره کرد و گفت: در امور عبادی اسلام، “وقت شناسی” از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نمازهای پنجگانه، عیدین، جمعه و قربانی کردن در روز عید از جمله عبادتهایی هستند که در اوقات مشخصی باید انجام گیرند؛ لذا در هر وقت باید عمل مطابق و مناسب با آن وقت را دریافت و انجام داد. گاهی اوقات “زمان” و گاهی اوقات “مکان” دارای فضیلت است و گاهی اوقات یک عمل نسبت به دیگر اعمال دارای فضیلت بیشتری است که مسلمان باید بداند در چه وقت چه عملی را انجام دهد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنان خود فرا رسیدن دهۀ ذی الحجه را فرصت مناسب و گرانبهایی توصیف کرد و یادآور شد: ماه ذی الحجه و عشره اول این ماه از جمله فرصتهایی هستند که با استفاده از آن می توان رضایت پروردگار را حاصل کرد. در احادیث آمده است که اجر عبادت هر شب از این شبها به اندازۀ ثواب لیلة القدر، و اجر روزه گرفتن در روزهای این ماه، به اندازۀ اجر و ثواب روزۀ یک سال از روزهای دیگر است.
مولانا عبدالحمید افزود: بندگان واقعی الله تعالی آنهایی هستند که همواره متوجه الله تعالی هستند و الله تعالی را بندگی و عبادت می کنند. آنها علاوه از روزه رمضان، روزهای دوشنبه و پنجشنبه را روزه می گیرند. این افراد همواره مشغول حمد و ثنای پروردگار و در حال رکوع و سجده و ادای نماز هستند. آنحضرت صلی الله علیه وسلم به کثرت مشغول رکوع و سجده و نماز بودند. بندگان الله تعالی نسبت به جامعه بی تفاوت نیستند، بلکه امر به معروف و نهی از منکر می کنند. لذا رسیدگی به مشکلات و اصلاح آنان و مبارزه صحیح و درست با منکرات از بزرگترین عبادات است. حفاظت از دستورات الهی و رعایت احکام الهی و عمل به تمام دستورات شریعت از دیگر صفات بندگان مؤمن است. خصوصیات این افراد در آیه 112 سوره توبه آمده است که الله تعالی می فرماید: «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ».
امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه فرصت زندگی بسیار کوتاه و زودگذر است، همگان را به استفاده از این فرصت در جهت بندگی الله تعالی و آمادگی برای آخرت تشویق نمود.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود از همه نمازگزاران خواست تا برای ادای نماز استسقاء (نماز طلب باران) صبح روز دوشنبه 24 مهر، در محل عیدگاه اهل سنت زاهدان حضور بهم رسانند.
{phocadownload view=fileplay|id=40|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=40|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

 

چاپ

1588 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 22 مهر, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©