مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان، قرائت حدیث «الإيمان بضع و ستون أو سبعون شعبة فأرفعها قول لا إله إلا الله و أدناها إماطة الأذى عن الطريق و الحياء شعبة من الإيمان» به اهمیت و چایگاه حیاء در اسلام اشاره کرده و آن را مایه شرف و عزت انسان دانست.
ایشان در این موضوع خاطرنشان کرد: “حیاء” یکی از شعبه های ایمان است که در فرهنگ و آموزه های اسلامی بسیار حائز اهمیت است. آنحضرت صلی الله علیه وسلم دین و ایمان را به درختی تشبیه کرده است که ریشه آن در قعر زمین است و احکام متعدد اسلام، شاخه های تنومند این درخت است و “حیا” یکی از شاخه های بزرگ درخت ایمان است که باعث سرسبزی و زیبایی این درخت شده است، که در صورت نبودن این شاخه، درخت ایمان بی رونق شده و زیبایی خود را از دست خواهد داد.

مولانا عبدالحمید ادامه داد: اسلام، انسانها را به داشتن حیا تشویق کرده است؛ لذا برای حفظ ایمان، وقار، عزت و آبرو باید حیا را نگهداری کرد. از حضرت حسن- رضی الله عنه- منقول است که فرمودند: حیا، مایه شرف و عزت انسان است. از کلام انبیا علیهم السلام اینگونه بر می آید که اگر حیا از وجود فردی زائل شد، او مرتکب هر گناهی خواهد شد، زیرا حیا انسان را از نافرمانی خدا بازداشته و مانع گناه و معصیت و ضایع کردن حقوق دیگران می شود. حیا باعث حفظ عفت و پاکدامنی است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: حیا یکی از موارد مهم اخلاقی است. قرآن عظیم الشأن زنان و مردان را دستور داده که حیا را رعایت کرده و نگاه خود را از نامحرم حفاظت نمایند؛ «قل للمؤمنات یغضضن من أبصارهن و یحفظن فروجهن»؛ همچنین خطاب به مردان نیز دستور داده و می فرماید: «وقل للمؤمنین یغضوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم»؛ لذا حیا به هر اندازه که باشد، همه آن خیر است. در روایات آمده است که آن حضرت صلی الله علیه وسلم از دختران پرده نشین نیز بیشتر حیا داشت.
مولانا عبدالحمید تاکید کرد: دین اسلام که دارای بهترین تمدن بوده و از مکارم اخلاقی بسیار بالایی برخوردار است، حیا را در جامعه ترویج داده است. زیرا زمانی که حیا در جامعه وجود داشته باشد، حقوق ضایع نمی شوند؛ انسانی که حیا داشته باشد هرگز حقوق الله و حقوق الناس را ضایع نمی گرداند، اما کسی که حیا را از دست بدهد حقوق خدا و بندگان را نادیده می گیرد و دل مردم را می شکند.
ایشان ادامه داد: الله تعالی، پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم را دارای بهترین اخلاق معرفی کرده و می فرماید: «و إنک لعلی خلق عظیم» و حضرت عائشه رضی الله عنها عمل آن حضرت صلی الله علیه وسلم به دستورات قرآن را معنای «خلق عظیم» بیان می فرماید. بهترین اخلاق و تمدن، که نظیر آنها را در هیچ تمدنی نمی توان یافت، در قرآن و سنت موجوداند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان “صداقت و راستگویی” را از دیگر موارد مکارم اخلاقی عنوان کرد و گفت: یکی از برجستگی های تمدن اسلامی صداقت است و قرآن و سنت به صداقت و راستگویی دستور داده و دروغ و دروغگو را مورد لعنت و نکوهش قرار داده است. اسلام به امانتداری و وفا به عهد تاکید کرده، و دروغ، خیانت در امانت و عهد شکنی را از نشانه های نفاق قلمداد نموده است.

اهانت کنندگان به قرآن و پیامبر، ننگ انسانیت هستند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود به مذمت کسانی که به ساحت مقدس پیامبر بزرگوار اسلام- صلی الله علیه وسلم- اهانت می کنند پرداخت و خاطرنشان نمود: امروزه علاوه از مسلمانان، همه انسانها از تعالیم آن حضرت صلی الله علیه و سلم بهره می برند و تمدن اسلامی بر تمام تمدنها احسان دارد، زیرا تمام تمدنها از این تعلیم آسمانی استفاده می کنند. قرآن عظیم الشأن آن حضرت صلی الله علیه وسلم را نیز «رحمة للعالمین» (رحمتی برای عالمیان) معرفی می کند. آن حضرت صلی الله علیه وسلم کسی است که همه انبیا به ایشان افتخار می کنند، اما جای حسرت و افسوس است که کسانی که نمی شود نام انسان را بر آنها نهاد بلکه آنها ننگ انسانیت هستند، به چنین انسان بزرگی بی احترامی می کنند. بی احترامی به مقدسات و به انسانهای برجسته، بی احترامی به تمام انسانیت است. این افراد جاهل و نادان در واقع با آتش قهر و غضب الهی بازی می کنند و با اهانت کردن به این انسانهای بزرگ موجب نزول عذاب الهی می شوند. آن حضرت کسی است که بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان با او محبت داشته و به او عشق می ورزند.
ایشان احترام اسلام به بزرگان و مقدسات تمام ادیان و مذاهب را لطف و احسان پروردگار دانست و گفت: این لطف و احسان پروردگار است که ملت مسلمان توهین به هیچ انسانی که نزد دیگران محترم است را روا نمی دارد. در نزد مسلمانان همه انبیا محترم هستند. اسلام، مسلمانان را از توهین به مقدسات یهود و نصاری و دیگر ادیان و حتی از توهین به بتهای مردم منع کرده است. متوسل شدن به اهانت و بی احترامی علامت شکست طرف مقابل بوده و بیانگر عدم عقل و منطق است.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کرد: بی احترامی به قرآن عظیم الشأن و پیامبر اکرم برای بشریت بسیار خطرناک است و اهانت کنندگان باید محاکمه شوند. کشورهای غربی که با ادعای قانون آزادی در کشورهایشان از محاکمه این افراد سر باز می زنند، باید بدانند که این قانون آنها ساخته انسانها بوده و نقص دارد که باید اصلاح شود. در هیچ قانونی نباید کسی اجازه اهانت به مقدسات دیگران را داشته باشد، زیرا اهانت کنندگان به مقدسات دیگران کسانی اند که با امنیت کره خاکی بازی کرده و آن را به مخاطره می اندازند.
ایشان در ادامه اعتراض مسلمانان را حق مسّلم آنها دانست و کشتن افراد بی‏گناه- متعلق به هر کشوری که باشند- و نیز تخریب اموال عمومی را خلاف شریعت اسلام دانست، اما در عین حال از مجامع بین المللی، سران کشورهای اسلامی و تمام آزاداندیشان جهان خواست تا در این مورد سکوت نکنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان به هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در جنگ هشت سال دفاع مقدس، اگر چه با ضایعات سنگینی مواجه شدیم، اما تجربه جنگی بسیار بزرگی برای ملت حاصل شد. این هفته را به نیروهای مسلح و تمام ملت ایران به خاطر شجاعت و شهامتی که از خود نشان داده و  در راه دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور شهید داده اند، تبریک عرض می کنم و از الله تعالی می خواهم که کشور ما را از گزند روزگار حفاظت بفرماید.

{phocadownload view=fileplay|id=37|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=37|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1689 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 1 مهر, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©