اشاره: اخیرا خبرگزاری فارس مصاحبه ای پیرامون اوضاع جهان اسلام با شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ترتیب داد. متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

* یکی از معضلات امروز جهان اسلام، اندیشه تکفیری یا سلفی‏گری است. به نظر شما ریشه گسترش این اندیشه در سال ‏های اخیر چیست؟

** متاسفانه افراط و تفریط در اندیشه ‏های مختلف در انشعابات فرق اسلامی وجود داشته است که این ضربه بزرگی به اصل دین وارد کرده است؛ از آن جمله تکفیر است که هم‏زمان با بیداری اسلامی، شدت بیشتری داشته است. تکفیر، از تنگ ‏نظری، عدم دوراندیشی و تلقین دشمنان اسلام که منافع خود را در خطر می‏ بینند، برخاسته است.

* علمای اهل‏ سنت در جهت مقابله با اندیشه سلفی‏گری و روشنگری درباره عواقب ناخوشایند اندیشۀ تکفیری چه نقشی دارند؟

** علمای اهل‏سنت همواره درباره هر تفکری که خارج از مسیر اعتدال باشد و در مسیر افراط قرار داشته باشد، هشدار داده ‏اند و مسلمانان را به راه میانه، دوراندیشی، تقریب، گفتمان و تحمل یکدیگر دعوت داده‏ اند.

* برخی وهابیون و سلفیون، ریختن خون علویان (شیعیان) و کشتار کودکان و هتک حرمت نوامیس آنها را جایز یا مباح دانسته ‏اند. به نظر شما آیا این فتواها مغایر روح اسلام و به ضرر مذاهب و فرق اسلامی نیست؟

** گر چه ما از هیچ منبع موثقی مدرکی در این باره در دست نداریم، اما هیچ تفکری از دیدگاه اسلامی حق ندارد خون انسان ‏های بی‏دفاع، زنان و کودکان و هتک حرمت آنان را جایز قرار دهد. چنان فتوایی از طرف هر شخص یا گروهی صادر شود، مغایر با روح اسلام است.
البته لازم به ذکر است، در جریان سوریه، بزرگترین تقصیر وگناه بر عهدۀ حکومت سوریه است؛ چون این حکومت یکی از حکومت ‏های خودکامه و استبدادی است که به خواسته و حرف مردم سوریه توجه نکرد و اصلاحاتی که خواستۀ اول مردم بود انجام نداد و به سرکوب تظاهرات و اعتراضات مسالمت‏ آمیز مردم متوسل شد و سوریه را به طرف جنگ داخلی و بدبختی سوق داد و زمینۀ دخالت خارجی را فراهم نمود.
خلاصه اینکه، اسلام دین اعتدال و میانه ‏روی است. سعه صدر، گفتمان و استدلال، سعادت بیشتر را در دنیا و آخرت تضمین کرده است. افراط و تفریط، استبداد و دیکتاتوریت، مغایر با روح اسلام است.

* این روزها شاهد تهاجم و ربایش و کشتار و آزار و اذیت زائران ایرانی در عتبات عالیات هستیم. آیا چنین اقداماتی با اصل آزادی مذهب و حقوق پیروان مذاهب در انجام آیین ‏های عبادی نیست؟

** ربایش و گروگان ‏گیری زائران هیچ کشوری برای هیچ جریان و ملتی درست نیست. باید همۀ مذاهب و گرایش‏ های مختلف بتوانند آزادانه عمل کنند و مورد تعرض قرار نگیرند و آزادیشان سلب نشود.

* جنابعالی به پیروان و شاگردان خود برای توجه به وحدت جهان اسلام و پرهیز از تقابل مذهبی چه توصیه‏ ای دارید؟

** علمای اهل ‏سنت همواره به مسیر اعتدال دعوت می ‏کنند. راه ما، راه میانه و میان افراط و تفریط است.
توصیۀ ما به تحمل صبر در مقابل یکدیگر است. اخوت و برادری اسلامی را ما نباید فراموش کنیم و حقوق همۀ انسان‏ها را باید در نظر بگیریم و معتقدیم اسلام دین رحمت برای همۀ جهانیان است و نباید ما آن را عذابی درست کنیم و خود ما هم نباید عذابی برای دیگران باشیم. البته حساب متکبران، جباران و اشغال‏گران دنیا جداست.

چاپ

2984 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 27 شهریور, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©