مولانا عبدالحمید در ابتدای سخنان خود در مراسم افتتاح سال تحصیلی جدید دارالعلوم زاهدان که امروز چهارشنبه 25 شوال 1433 (22 شهریور 1391) در مسجد جامع مکی با حضور طلاب و اساتید دارالعلوم زاهدان برگزار شد، امام بخاری را یکی از شخصیت‏های بزرگ جهان اسلام معرفی کرد و اخلاص و للهیّت ایشان را از دلایل مهم ماندگاری کتاب صحیح بخاری در جهان اسلام عنوان کرد.

ایشان در تشریح حدیث «إنما الأعمال بالنیات»، اخلاص را بسیار مهم و حیاتی و روح اعمال دانست و خاطرنشان نمود: ملاک و اعتبار اعمال در نیت است و داشتن نیت مخلصانه در عمل، ملاک قبولیت اعمال در بارگاه الهی است. امام غزالی اخلاص و خشوع در نماز را جزء ارکان نماز دانسته است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامۀ تشریح حدیث مذکور و بیان اهمیت و جایگاه اخلاص و للهیّت در اعمال به حدیثی اشاره کرد که در روز قیامت بعضی از انسانهای مجاهد، سخی و عالم در صحرای محشر حاضر شده و مورد محاسبه قرار می گیرند و به علت نداشتن اخلاص در عمل و داشتن انگیزه های دنیوی و مادی در انجام اعمال به جهنم انداخته می شوند.
استاد حدیث دارالعلوم زاهدان ضمن توصیه طلاب علوم دینی به داشتن اخلاص، تاکید کرد: طلاب علوم دینی (برادران و خواهران) به هیچ وجه نباید برای رسیدن به مطامع دنیوی و کسب شهرت به تحصیل علوم دینی مبادرت ورزند، بلکه علم را باید فقط به خاطر خدا، حصول معرفت الهی، عمل به شریعت و نشر علوم قرآن و سنت در جامعه فرا بگیرند، زیرا اگر نیتی غیر از کسب رضای الهی در قلب داشته باشیم، تمام اعمال ما در روز قیامت برباد می شوند.
رییس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در ادامه به اهمیت و جایگاه علم اشاره کرد و اظهار داشت: علم چنان نعمتی است که نظیر و مشابهی ندارد. هیچکدام از نعمتهای دنیوی قابل مقایسه با نعمت علم نیست. علم صفت رب العالمین و نور الهی است و این نور در قلوب نورانی و پاک قرار می گیرد.
شیخ الاسلام  مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود طلاب و اهل علم را به حصول تقوا و اجتناب از گناهان و نیز تحمل سختیها و مشقات در مسیر تحصیل علم توصیه نمود.

 

چاپ

2984 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 22 شهریور, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©