مولانا عبدالحمید سخنان خود در مراسم معنوی نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه «كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ» [آل عمران: 110] آغاز کرد و با بیان اینکه دین اسلام، دین رحمت برای همه جهانیان است، امت اسلام را امتی میانه و معتدل معرفی نمود.  
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: از آنجایی که الله تعالی بسیار مهربان است و بر تمام جهانیان نظر لطف دارد، در خیرالقرون- قرن پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم- و در آخرالزمان- که زمان امت آن حضرت است- خواست تا اساس امتی را پایه ریزی کند که بر امتهای قبل از خود و نیز همه جهانیان برتری داشته باشد و این شاخصه و صفت را در امت حضرت رسول صلی الله علیه وسلم قرار داد. لذا همانطور که نبی این امت برای تمام جهانیان رحمت است، الله تعالی امتی را آورد تا این امت نیز برای تمام جهانیان مایه خیر و برکت باشد و برای بشریت دلسوز بوده و پیام صلح و دوستی و نجات را برای آنها به همراه داشته باشد.
ایشان در ادامه افزود: الله تعالی این امت را از تمام جوانب جامع و کامل گردانید. در حالی که دیگر امت‏ها دچار شرک در عبادت و انحراف در عقیده بودند، این امت از لحاظ عقیده، دارای عقیده ای توحیدی است. امت مسلمان دارای بهترین عقیده است؛ اعتقادی که قرآن عظیم الشأن و آنحضرت صلی الله علیه و سلم به بیان و تشریح و توضیح این عقیده پرداخته اند.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: امت مسلمان از لحاظ احکام نیز دارای بهترین احکام است؛ احکامی که نه بسیار سخت و طاقت‏ فرساست و نه بسیار سهل و آسان. بلکه الله تعالی بهترین احکام عملی را برای این امت قرار داده است. در بخش اخلاق نیز الله تعالی به این امت تعلیماتی عنایت کرده است که در هیچ تمدن و فرهنگی مانند آنها را نمی توان یافت که استاد و مرشد اعظم این امت عملا این احکام و اخلاق را به امت نشان داد و دستور داد که احکام و اخلاق را از من (پیامبر اسلام) فرا بگیرید.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه “امت اسلام، امتی میانه است” خاطرنشان نمود: الله تعالی امت مسلمان را بهترین امت و امت میانه معرفی کرد. لذا این امت نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای تمام جهانیان رحمت است. دین اسلام بر تمام تمدنهای دنیا تاثیرگذار بوده است. امروزه در اروپا و در شرق و غرب مردم از تعالیم زیبای اسلام در بسیاری موارد، حتی در زندگی فردی و اجتماعی خویش، استفاده می کنند. بسیاری از سیاستمداران و صاحبان حکومت از سیاستهای حکومتی خلفای راشدین، که بر منهج نبوت قرار داشت، استفاده کرده و بهره جسته اند. لذا دین اسلام مایه خیر و برکت برای تمام بشریت است و الله تعالی سعادت و نجات انسانیت را در این دین منحصر کرده است.
ایشان در ادامه به تشریح آیه تلاوت شده پرداخت و گفت: در این آیه که امت مسلمان را “خیر أمة” معرفی کرده است، سه چیز مورد تذکره قرار گرفته است؛ یکی این است که این امت انسانها را به سوی نیکی‏ها فرا می خواند و ایجاد فضای نیکی در جامعه از وظایف مهم این امت است. دوم اینکه این امت با هر نوع فساد و ظلم و گناه و معصیت و هر چیزی که مورد نارضایتی خدا بوده و مایه زیان و ضرر بشر باشد مبارزه می کند. این امت، امتی معتدل است که در جهت حاکم شدن فضای خیر و خوبی در جهان تلاش می کند. سومین خصوصیت و ویژگی این امت این است که از ایمانی راسخ به الله تعالی برخوردار است.
مولانا عبدالحمید یادآور شد: دوران پیامبر- صلی الله علیه وسلم- و صحابه کرام- رضی الله عنهم- بهترین دوران و عصرها بود. در این دوران دستورات قرآن کریم، به صورت لفظ به لفظ عمل می شد و همانطور که پیامبر این امت کاملا عامل به قرآن بود، صحابه کرام و مسلمانان صدر اسلام نیز عامل به قرآن و دین بودند. این فضای دینی و عملی، چنان جماعتی را به وجود آورد که این جماعت در دنیا بی نظیر است؛ جماعتی که بزرگترین قدرتهای ظالم و ستمگر دنیا در مقابل آنها زانوی تسلیم را به زمین گذاشتند و از بین رفتند به طوری که دوباره سر بلند نکردند. لذا تا زمانی که امت مسلمه بر مسیر قرآن و پیامبرش گامزن بود، این امت در دنیا از عزت و سربلندی برخوردار بود، اما از روزی که مسلمانان گرفتار خواهشات نفسانی شده و منهاج نبوت و خلفای راشدین را ترک کردند با مشکلات عدیده ای روبرو شده و دوران تلخی را پشت سر گذاشت. بطوری که مسلمان در اثر دوری از منهاج نبوت، وحدت و اتحاد خود را از دست دادند و بیگانگان در میان آنها نفوذ کرده و میراث مسلمانان را از بین بردند.

بیت المقدس با رجوع الی الله و عمل صالح آزاد می شود

امام جمعه اهل سنت زاهدان اشغال بیت المقدس توسط دشمنان را از مهمترین موارد دوری مسلمانان از قرآن و سنت دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه بیت المقدس در دست اشغالگران افتاده است و در طول دهها سال اشغال می بینیم که چه جنایات هولناکی در این منطقه صورت می گیرد. از روشنایی کتاب الله اینگونه معلوم می شود که هر گاه مسلمانان و اهل کتاب از خدا غافل شدند و دست به معصیت و نافرمانی زده اند، الله تعالی بیت المقدس را از دست آنها گرفته است، مقدرات و سرنوشت مسلمانان در دست بیگانگان افتاده و دشمنان اسلام افرادی از بین خودِ مسلمانان را شستشوی مغزی داده و بر مسلمانان حاکم نمودند. ولی هر گاه مسلمانان به سوی الله تعالی رجوع کرده و متوجه الله تعالی شده اند، الله تعالی بیت المقدس را بدون جنگ به آنها برگردانده است. اما الحمدلله امروز مشاهده می کنیم که امت مسلمه توبه کرده و موج بیداری اسلامی در بین آنها به وجود آمده است. تمام صحنه هایی که امروزه در بین مسلمانان مشاهده می شوند، قیام علیه ظلم و استبداد و خودفروختگی و وابستگی به شرق و غرب است، و این بیداری مانند یک نور و روشنایی در حال گسترش در دنیاست. لذا بیت المقدس با توپ و تانک و سلاح هسته ای و قدرت جنگی آزاد نمی شود، بلکه با رجوع الی الله و عمل صالح و بیداری اسلامی آزاد می شود. اگر امت اسلام در مسیر دین، عمل و عدالت قرار گیرد، اسرائیل بدون جنگ و درگیری بیت المقدس را به مسلمانان تحویل خواهد داد، همانطور که در دوران حضرت عمربن خطاب- رضی الله عنه- بیت المقدس بدون جنگ و خونریزی به مسلمانان تحویل داده شد.

حق وتو، حقی برای ادامۀ ظلم جنایتکاران است
امام جمعه اهل سنت زاهدان  در بخش دیگری از سخنان خود “حق وتو” را «حقی برای باز گذاشتن دست جنایتکاران» دانست و اظهار داشت: جای افسوس و حسرت و تعجب است که در دنیایی که ادعای آزادی دارد، کشورهایی برای خودشان حق وتو قرار داده اند، که البته مطالعه تاریخ وتو بیانگر این چیز است که هیچگاه این قدرتها از حق وتو برای عدالت استفاده نکرده اند، بلکه حق وتو برای ظلم و باز گذاشتن دست جنایتکاران بوده است تا به جنایات خود ادامه دهند. اگر دیروز مستکبران غرب از حق وتو در مورد اسرائیل و جنایتکاران صهیونیست استفاده کرده است برای این بوده تا دست او را برای ظلم و اشغالگری باز بگذارند، و امروز نیز که در شرق از این حق استفاده می شود، برای این است که دست جنایتکاران برای قتل عام زنان و کودکان و ملت باز گذاشته شود. لذا وتو حقی ظالمانه و بر خلاف همه ادیان سماوی و تمامی قوانین و اصول دموکراسی است. وتو یعنی استکبار و استبداد و دیکتاتوری. کشورها باید خودشان با رأی اکثریت در سازمان ملل بر سرنوشت خود حاکم باشند و هیچ قدرتی صرفا به این خاطر که از سلاح هسته ای و پول برخوردار است، حق ندارد به زور بر ملتها حاکم شده و با سرنوشت ملتها بازی کند.

مسلمانان به این نتیجه رسیده اند که تنها راه نجات و خوشبختی در بازگشت به عصر پیامبر، صحابه اتباع شریعت اسلام است
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: قدرتهای غربی و اروپایی با ادعاهای پوچ و توخالی خود و با این شعار که ما شما را به آزادی و دموکراسی رسانده و سعادت و خوشبختی را برای شما به ارمغان می آوریم کشورهای اسلامی را اشغال کردند، اما مسلمانان به این نتیجه رسیده اند که تنها راه نجات و خوشبختی آنها در بازگشت به عصر پیامبر و صحابه و مسلمانان صدر اسلام و اتباع شریعت اسلام است. زنان جامعه اسلامی به این نتیجه رسیده اند که بی حجابی که ارمغان غرب است، برای آنها سعادت و خوشبختی نمی آورد. بلکه حفظ حرمت و عزت زن مسلمان در پوشش اسلامی و رعایت موازین شرعی است. زیرا اسلام، انصاف را به ارمغان آورده و مخالف با هر نوع ظلم و بی عدالتی است و مسلمان واقعی نمی تواند ظالم باشد. در فرهنگ اسلام هر کس با هر زبان و قومی، از حقوق مساوی و برابر برخوردار است. سلمان فارسی ایرانی که در مدینه منوره زندگی می کند از حقوق مساوی برخوردار بوده و پیامبر اسلام خطاب به او می فرماید: «سلمان منّا أهل البیت» لذا دین اسلام، دین رحمت برای همه جهانیان است و این انگیزه را در پیروان خود به وجود می آورد که برای همه انسانها دلسوزی کرده و خواهان سعادت و خوشبختی آنها باشند.
{phocadownload view=fileplay|id=35|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=35|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1495 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 19 شهریور, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©