حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان در جلسه مدیران مدارس دینی استان که روز چهارشنبه 15 شهریور در محل دفتر ایشان برگزار گردید در بخش اول سخنانش به ضرورت استغنا و بي نيازي علما اشاره كرد و گفت: آنچه برای علما مهم و حیاتی است و صلاح و عزت دنیا و آخرتشان در آن نهفته است، این است که محتاج و نیازمند خدا باشند و نیاز و احتیاج نسبت به مخلوق را کم کنند. استغنای از مخلوق، ویژگی و صفت علمای ربانی و سلف صالح بوده است.

ایشان افزود: در هر عصری علمای قوی و نیز علمای ضعیف و سست عنصر وجود داشته اند، ولی علمای ربانی همیشه سعی کرده اند خودشان را محتاج به ثروتمندان و صاحبان قدرت نگردانند. گرسنگی و سختی ها و دیگر فشارهای زندگی را متحمل می شدند، ولی خودشان را محتاج کسی نکردند. برای فراهم کردن روزیشان تن به کار دادند و متحمل تلاش و زحمت شدند؛ با وجودی که در قبال تدریس از مدارس شهریه هم دریافت نمی کردند، ولی از آنچه که علما را محتاج ثروتمندان و قدرتمندان می کرده است اجتناب می کردند.
آنکه شیران را کند روباه مزاج      احتیاج است احتیاج احتیاج
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کرد: وقتی ما محتاج شدیم، آنوقت دیگر خیال شیری را ازسر بیرون کنیم، زیرا دیگر دست و پایمان بسته می شود و بردگی سراغمان می آید؛ فرقی نمی کند که محتاج شخصی باشیم یا محتاج صاحب پست و منصبی، یا محتاج ثروتمندی باشیم. نکته مهم این است که خودمان را محتاج و نیازمند خدا قرار دهیم و دیگر نیازها را سعی کنیم از خودمان دور نگه داریم.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان افزود: مسئله مهم دیگر، استقلال مسایل مذهبی ما است، که مسایل مذهبی باید استقلالشان را حفظ کنند. قانون اساسی به ما آزادی داده است. استقلال در مسایل مذهبی مخالف با قانون نیست. در دین اسلام هم آزادی است و کتاب الله و سنت پیامبر هم به ما آزادی داده است تا افکار و اعتقاداتمان را به هیچ کسى وابسته نکنیم و مستقل نگه داریم.
ایشان افزود: امروزه متاسفانه بازار حراج ایمان فراوان است. برخی ایمان خود را در مقابل صد هزار و شخصی دیگر ایمانش را به یک میلیون تومان به حراج می گذارد. فردی که قسم دروغین می خورد در حقیقت ایمانش را به حراج گذاشته است. کسی که عهدشکنی یا وعده خلافی می کند در حقیقت ایمان را به حراج می گذارد. افردی که بخاطر منصب و یا پول دست به خیانت میزنند، ایمانشان را به حراج می گذارند.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: اما آنچه بسیار سخت و تکان دهنده است این است که یک عالم یا روحانی ایمانش را به حراج بگذارد و دینش را بفروشد و خدا را از دست بدهد. این امکان پذیر نیست که شخصی بگوید من هم ایمانم را دارم و هم فلان کار را که با دین و ایمان در تضاد است انجام میدهم.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به ضرورت هوشیاری نسبت به استقلال مساجد و مدارس در استان، گفت: فضل و احسان خداوند است که تا کنون مدارس و مساجد در استان سیستان و بلوچستان در اختیار خود اهل سنت قرار دارند، زیرا این مساجد و مدارس توسط خود اهل سنت تاسیس شده اند و باید به دست خود آنها بمانند و به هر صورتی که صلاح می دانند آنها را اداره کنند و قانون هم همین است. بحمد الله از طرف دولت یا نظام نیز اجباری نیست که حتما شما مدارس خود را باید وابسته به دولت کنید؛ حاکمیت بر این امر اجباری ندارد و شورای امور مدارس نیز چنین قصدی ندارد؛ چنانچه آقای عرب اعلام کرده است که شورای ما تصمیم گرفته است تا به هر کس که قصد مدرنیته کردن مدرسه دینی را دارد و نصاب ما را بپذیرد، با آنها همکاری نماید و هر کسی نیز قصد اداره مدرسه دینی را به روش سنتی دارد، می تواند سنتی اداره کند، ما نیز با او همکاری خواهیم کرد. لهذا از طرف نظام فشاری وجود ندارد و هرکس سخنی از فشار بگوید و یا تهدید کند سخن خلاف قانون گفته است. هیچگونه اجباری نیست؛ شما می توانید مدرسه تان را مستقل نگه دارید و استقلال چیزی است که هیچگونه عوض و بدل ندارد. اگر شما می خواهید طلاب شما رشد و ترقی کنند، راههای فراوانی است؛ با اضافه کردن برخی مواد و برنامه ها به نصاب درسی، طلاب می توانند در کنار تحصیل سنتی، در دانشگاهها نیز تحصیل کنند، چنانچه هم اکنون بخشی از طلاب در دانشگاههای  داخل و یا خارج از کشور تحصیل می کنند.
وی افزود: ما نظارت نظام را قبول داریم و مشورت را نیز می پذیریم در صورتی که خیر و صلاح ما در آن باشد، ولی آنچه که ما بر آن تاکید داریم این است که استقلال مدارس دینی حفظ شود.

علمای دین باید از چهار دیواری مدرسه پا را فراتر بگذارند و با مردم در ارتباط باشند
ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود به مسئولیت سنگین اهل علم اشاره کرد و فرمود: ما و شما  بعنوان عالم یاد می شویم؛ ما اگر تاجر یا کشاورز می شدیم مسئولیت ما کمتر بود و انتظار الله تعالی از کشاورزان، دامداران، تجار و افراد بی سواد کمتر است، ولی انتظار خداوند از من و شما و هر شخصی که علم و معلوماتش زیاد است بیشتر است و مسئولیت  این افراد نیز سنگین تر است. خداوند علما را خطاب کرده و فرموده: ” لو لا ینهاهم الربانیون و الاحبار”. نفرمود “لو لا ینهاهم التجار و أصحاب المواشی و أصحاب الرزع”، بلکه فرمود: ” لو لا ینهاهم الربانیون و الاحبار عن قولهم الاثم و أکلهم السحت لبئس ما کانوا یعملون”.  درجای دیگر می فرماید: “فلو لا کان من القرون من قبلکم أولو بقیة ینهون عن الفساد”. اولو بقیة، یعنی صاحبان فهم و صاحبان درک و دانش که علما را شامل می شود. “ینهون عن الفساد فی الارض الا قلیلا ممن انجینا منهم”؛ اگر اینها نهی نکنند، قوم گرفتار تباهی و فساد می شود. مسئول این تباهی چه کسانی هستند؟ مسئول، اصحاب دانش و عقل هستند که باید قومهایشان را از فساد منع می کردند.
بنابراین، مسئولیت علما سنگین است و بخش بزرگی از مشکلات جامعه به علمایی بر می گردد که خودشان را در چهار دیواری مدارس دینی محصور کرده اند و با جامعه در ارتباط نیستند.
ایشان افزود: برای احساس مسئولیت، وارد جامعه شدن و اختلاط با مردم لازم و ضروری است. انسان وقتی بیرون می رود و از نزدیک مشکلات مردم را می بیند، آنگاه احساس مسئولیت می کند. شنیدن کی بود مانند دیدن.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: در خارج شدن از مدرسه، خیر و برکت نهفته است؛ لذا لازم است که فعالیت خود را به خارج از محیط مدارس نیز گسترش دهیم؛ هم تدریس بکنیم و از طرفی با مردم نیز در ارتباط باشیم و با مردم ملاقات و دیدار داشته باشیم و مشکلات دینی و دنیوی آنها را مشاهده کنیم و درد و رنجی را که تحمل می کنند ببینیم. این کار زمانی محقق می شود که عالم دینی از چهاردیواری مدرسه دینی پا را فراتر بگذارد و وارد جامعه شود.
مولانا عبد الحمید ادامه داد: مردم را دریابید، زیرا شکارچیان در عصر ما زیادند. شکارچی ها با لباسهای مبدل می آیند؛ با پول و تطمیع می آیند؛ با شعارهای با ظاهر زیبا می آیند تا مردمی را شکار کنند که راعی و چوپانی ندارند.
وقتی از چهار دیواری مدارس بیرون می آییم و خودمان را به مردم نشان میدهیم و با مردم ملاقات و دیدار می کنیم و به روستاها سر می زنیم و از احوال آنها مطلع می شویم، مردم  خوشحال می شوند که عالم ما از ما خبرگیری می کند. از ویژ گی های بزرگان و اسلاف ما این بوده که همیشه با مردم در ارتباط بوده اند و از احوالشان مطلع می شدند.
حضرت شیخ الاسلام با اشاره به بیداری اسلامی در جهان اسلام افزود: این بیداری اسلامی که در کشورهای اسلامی مشاهده می کنیم و زنان و مردان به طرف اسلام رجوع می کنند و خودشان را به کشتن می دهند، چنانچه در سوریه در مصر، تونس و لیبی این بیداری اسلامی آمده است؛ رهبران این بیداری، علما، روشنفکران و اندیشمندان هستند که با مردمشان در ارتباط هستند و آنها را راهنمایی می کنند.

هنوز اهل سنت در کلان شهرها برای برپایی نماز با مشکل مواجه هستند
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به مشکلاتی که اهل سنت در کشور دارند، علما را به فعالیت و تلاش بیشتر فرا خواند و افزود: اهل سنت در کشور مشکلاتی دارند که شما هم در جریان هستید؛ در پادگانهای نظامی اجازه ادای نماز با جماعت داده نمی شود و سربازان اهل سنت با مشکلاتی مواجه هستند. شکایاتی به ما رسیده و ما از طریق مسئولین پیگیری می کنیم. در تهران اهل سنت نتوانستند نماز عید را برپا کنند؛ برای اقامه نماز جمعه مشکلاتی دارند؛ در دیگر کلان شهرها مثل اصفهان که دهها هزار اهل سنت از طبقات مختلف چه بصورت کارگر یا دانشجو هستند، نیز با همین مشکل در امر نماز و برپایی مراسمشان مواجه هستند. در یزد و کرمان از ادای نماز با جماعت منع می شوند. خیلی ها در سربازخانه ها بخاطر ادای نماز بازداشت شده اند، که چرا در نماز به  امام شیعه مذهب اقتدا نمی کنید!
ایشان افزود: ما پیگیر این مسئله هستیم و گفتیم که قرار نیست که شما دو مذهب را یکی کنید. این کارها نشان میدهد که افرادی  قصد دارند دو مذهب را یکی کنند. دو مذهب باید با هم وحدت و اخوت داشته باشند؛ شیعه نماز خودش را بخواند و اهل سنت  نماز خودش را بخواند. مشکلات و مسایلی است که اقتضا می کند هر کسی طبق مذهب خودش نمازش را بخواند. ما هرگز این انتظار را نداریم که برادر شیعه بیاید پشت سر ما نماز بخواند.
این از جمله مشکلاتی است که اهل سنت با آن در داخل کشور مواجه هستند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: لازم است مشکلات را بشناسیم و روی آن فکر کنیم و دور اندیشی داشته باشیم. وقتی علما از رسیدگی به این مشکلات شانه خالی کنند، چه کسی به این مشکلات رسیدگی کند!؟

چاپ

3080 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 17 شهریور, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©