مولانا عبدالحمید، در خطبه‏ های این‏ هفته نماز جمعه اهل‏ سنت زاهدان با تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» [مائده: 8] به بیان جایگاه و اهمیت “عدالت” پرداخت و اجرای عدالت را ضامن امنیت دانست.

 

امام جمعه اهل ‏سنت زاهدان گفت: خداوند در قرآن بر مسئله عدالت تاکید فرموده و مذاهب اسلامی نیز به اهمیت عدالت پرداخته ‏اند. نزد اهل ‏سنت “عدالت” فرض و واجب بوده و ترک عدالت موجب فسق می‏شود. در مذهب تشیع عدالت یکی از اصول دین است که این امر نشان می‏ دهد تا چه حد این موضوع در اسلام اهمیت دارد. اجرای عدالت تنها وظیفه حکومت‏ ها نیست، بلکه هر انسان مسلمانی وظیفه دارد عدالت و انصاف را در همه شئون زندگی خود رعایت کند. یکی از فلسفه ‏های بعثت پیامبران اجرای عدالت در جامعه است.
مولانا عبدالحمید گفت: دوستی و محبت نباید مانع قضاوت منصفانه و داوری عادلانه میان مسلمانان باشد. اسلام بر نگاه عادلانه به مسایل حتی در برخورد با غیر مسلمانان و در برخورد با دشمن تاکید کرده است. اجرای عدالت ضامن امنیت جهان است. بسیاری از ناامین‏ها، دشمنی ‏ها و خصومت‏ ها در جهان محصول بی‏ عدالتی هستند.
وی افزود: وحدت، امنیت و اخوت پایدار، همه در گرو اجرای عدالت هستند. گاهی در جهان می‏ بینیم که عده‏ ای مساجد و نمازگزاران را مورد حمله قرار می‏ دهند؛ به عزاداران حمله می‏کنند؛ عزاداران چه گناهی دارند که باید کشته شوند؟ نمازگزاران چرا نباید در مساجد امنیت داشته باشند و متاسفانه عده‏ ای این اعمال را برای خود ثواب می‏دانند. این اعمال خلاف شرع و حرام هستند. حمله به مردم بی دفاع در مساجد، بازار و اماکن عمومی هیچگونه توجیه شرعی ندارد. حمله به مردم بی دفاع در هر کشوری و به هر صورتی که باشد، زشت ‏ترین اعمال است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: صاحبان قدرت، مقامات قضایی و اجرایی و توده مردم باید مجری عدالت و انصاف باشند.
وی بر اهمیت حفظ امنیت تاکید کرد و گفت: امنیت نیز به عدالت گره خورده است و نباید به مخاطره بیافتد. تمامیت ارضی کشور برای اهل‏ سنت و همه مردم ایران از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است.
جمهوری اسلامی کشوری متشکل از اقوام، مذاهب و فرق مختلف است و همه بر حفظ تمامیت ارضی کشور اتفاق نظر دارند. هیچ‏کس نباید در اندیشه جدایی مرزها و اقوام ایرانی باشد. همه اقوام ایرانی از کردستان تا بلوچستان با هم متحد هستند و از مرزهای ایران با تمام توان دفاع می‏ کنند و از امنیت کشور پاسداری می‏ کنند.
مولانا عبدالحمید گفت: آنچه ما می‏ خواهیم اجرای عدالت و انصاف است. اینکه همه با نگاهی یکسان دیده شده و در نظر گرفته شوند، خواسته توده مردم ماست. به خواسته های همه عادلانه رسیدگی شود؛ قوم و مذهبی بر دیگری ارجحیت نداشته باشد؛ زیرا این بر خلاف شریعت اسلامی است. عقل و قانون نیز بر این حکم می‏ کند که علما، مدیران کشور و همه برای اجرای عدالت و برقراری تعادل تلاش کنند.
امام جمعه اهل‏ سنت زاهدان گفت: ما خشونت، راه‏ بندانی و قانون‏ گریزی را قبول نداریم و با هرگونه ناامنی مخالف هستیم. اما معتقدیم امنیت و وحدت پایدار که خواسته قلبی ماست، با اجرای عدالت محقق می‏شود.
مولانا عبدالحمید گفت: راه خداوند، راه پیامبر و قرآن، راه اعتدال است و ما امت معتدل، وسط و میانه نامیده شده ‏ایم و باید در همین مسیر حرکت کنیم.

{phocadownload view=fileplay|id=33|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=33|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1826 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 4 شهریور, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©