مراسم ختم کلام الله مجید در شهرستانهای هیرمند و زابل، به ترتیب در شبهای 24 و 25 رمضان، با حضور حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید- حفظه الله- و خیل عظیم مردم دین دوست سیستان برگزار شد.
آنچه در پی می آید گزارش مختصری از این دو مراسم قرآنی و معنوی است.

مراسم ختم قرآن در شهرستان هیرمند

مراسم ختم قرآن مجید در شهرستان هیرمند، در شب 24 رمضان برگزار شد. در این مراسم پس از تلاوت قرآن و سخنرانی یکی از علمای میزبان، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به ایراد سخن پرداخت.
مولانا عبدالحمید در آغاز سخنانش شرکت در این جلسه را توفیقی از جانب پروردگار دانست و از علما، ریش سفیدان و فرهنگیان شهرستان هیرمند به خاطر فراهم نمودن برگزاری این جلسه تقدیر و تشکر به عمل آورد.
ایشان در ادامه به بیان جایگاه قرآن و تجلیل از مقام شامخ این کتاب آسمانی پرداخت و گفت: قرآن مجید کامل ترین کتاب بین کتابهای آسمانی است. دین اسلام جامع همه ادیان و نزدیک ترین و مستقیم ترین راه رسیدن به پروردگار است.
مولانا عبدالحمید قرآن مجید را مایۀ فخر امت اسلامی بیان کرد و افزود: قرآن شفا و علاج همه امراض روحانی و جسمانی است. اضطراب و افسردگی انسان را از بین می برد. قرآن عظیم الشأن خطاب به مؤمنین می فرماید: {ولا تهنوا و لاتحزنوا و أنتم الاعلون إن کنتم مومنین} یعنی در وجود مومنان واقعی غم و اندوه و ضعف و سستی راه نمی یابد. لذا قرآن و اسلام بیمۀ حقیقی در مقابل رنج و عذاب و مشکلات دو جهان بشمار می آید، و تنها راه نجات عالم بشریت در قرآن و اسلام و ترک گناه و معصیت و دوری از غفلت است. قرآن چنان قائد و رهبر انقلابی است که طی قرون متمادی سبب انقلابهای بیشماری در عالم شده است.
ایشان در ادامه به اذعان دانشمندان غربی بر حقانیت دستورات قرآن اشاره کرد و خاطرنشان نمود: اکنون اندیشمندان و علمای غرب به شکل تجربی به فساد و مضرّ بودن آنچه قرآن مجید از آن نهی فرموده و آن را مایه فساد و ضرر معرفی کرده، از جمله شراب و دیگر منهیات اخلاقی، پی برده اند و آنها را مضر و ممنوع اعلام کرده اند.
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود همگان را از اختلاف و دودستگی برحذر داشت و اظهار داشت: اینکه ما گرفتار اختلافات قومی و طایفه ای باشیم، بسیار زشت است. بدترین اختلاف و جنگ، اختلاف و جنگ قومی و مذهبی است. اینها اختلافات کوراند. مسلمانان باید مساجد، مکاتب، تعلیم و عبادت یکدیگر را تحمل کنند. بهترین راه نزدیکی مسلمانان به یکدیگر داشتن سعه صدر است.
ایشان در ادامه تاکید کرد: مسئولین امر، که الله تعالی کار را به دست آنها داده است، فرزندان شیعه و سنی را با یک دید نگاه کنند، و در امور استخدامی بین شیعه و سنی فرقی قایل نباشند. مولانا عبدالحمید ادامه داد: با توجه به اینکه کشور دچار تحریمهایی شده است که واقعا اعمال این تحریمها بی انصافی است و بیشترین ضربه این تحریمها متوجه ملت می شود، مسئولین به فکر مسایل اقتصادی و معیشتی مردم باشند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان، با بیان این نکته که کشورهایی که امروزه به منظور حل مشکلات عالم اسلام در کشورهای اسلامی حضور دارند، خودشان با انواع مشکلات مواجه هستند، تنها راه برون رفت مسلمانان و کشورهای اسلامی از بحرانها و مشکلات موجود را رجوع به دین و الله تعالی و اجرای عدالت و احکام کتاب و سنت است.

مراسم ختم قرآن شهرستان زابل

مراسم ختم قرآن مجید در شهرستان زابل، در شب 25 رمضان برگزار شد.
مولانا عبدالحمید در این مراسم معنوی با تلاوت آیات {و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون، ما أرید منهم من رزق و ما أرید أن یطعمون} سخنان خود را آغاز نمود و در توضیح این آیات به دو بُعد مادی و معنوی و اختلاف آن دو در انسان اشاره کرد و خاطرنشان نمود: امروزه بُعد مادی و مادی گرایی در جهان حاکم است و بیشتر انسانها طرفدار آن هستند و معتقدند که انسان صرفا برای حیات و زندگی دنیا خلق شده است و به آخرت و عقاب و جزای آن معتقد نیستند و رسالت و هدف اصلی در زندگی را خدمت به مادیت و آسایش معاش خود می دانند، و این نظریه در طول تاریخ جریان داشته و در عصر حاضر با شدت بیشتری جریان دارد، چرا که جذابیت کالاهای صنعتی و تکنولوژی پیشرفته دنیا بشر را شیفتۀ خود  کرده است. همین مسئله است که مردم اعم از فقیر و ثروتمند را به حرص و طمع در کسب کالاهای پیشرفته دنیا وادار کرده است، به گونه ای که برای حاصل کردن آنها از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند.
ایشان در تشریح بُعد دوم یعنی “بُعد معنوی انسان” چنین اظهار داشت: داعیان این نظریه از همان سر آغاز خلق بشر مردم را به ترک مادی گرایی و اجتناب از حرص و طمع در مال اندوزی دعوت می دادند، و بشریت را به این نکته متذکر می شدند که هدف و رسالت اصلی انسان تجارت و صنعت و کشاورزی نیست و انسان صرفا برای این شغلها خلق نشده است، بلکه انسان برای شناخت خالق خود و ایمان به او و اطاعت از فرامین الهی و عبادت خداوند متعال خلق شده است.
ایشان با استناد به آیه فوق نظریۀ “تکامل داروین” را پوچ و بی اساس اعلام کرده و وی را فردی جاهل و نادان که فاقد شعور انسانی بوده معرفی نمود، که بدون توجه به کتابهای آسمانی در میدان گمراهی و ضلالت اسب جهالت را دوانده است.
مولانا عبدالحمید در بیان اعتقادات این گروه که در مقابل گروه اول از نظر تعداد بسیار کم هستند، گفت: این عدۀ قلیل معتقدند تمام نعمتهای روی زمین برای انسان خلق شده اند، اما انسان برای هدف والایی که همان جانشینی الله بر روی کرۀ زمین است خلق شده است. این گروه بر این باورند که در زمین باید الله و خالق خود را بندگی کنند و از عبادت شیطان و هواهای نفسانی و شهوت پرستی بپرهیزند.
ایشان در ادامه “خشیت قلبی از یاد و ذکر خداوند” را از نشانه ها و علایم بارز این گروه عنوان کرد و افزود: یکی از نشانه های این گروه این است که هر گاه الله تعالی در مقابل آنها یاد می شود قلوبشان تکان می خورد و می لرزد. این آیه قرآن کریم به همین نکته تصریح دارد: {إنما المومنون الذین إذا ذکر الله وجلت قلوبهم}
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به امتحانات الهی در دنیا بین انسانهای نیکوکار و گنهکار اشاره کرد و گفت: انسانها در زمین مورد آزمایش پروردگار قرار می گیرند تا بین افراد صالح و انسانهای گناهکار تمایز حاصل شود، و در آخرت هر کدام به جزای اعمالشان برسند.
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود، مردم زابل، اعم از شیعه و سنی را به داشتن اتحاد و تفاهم با یکدیگر فراخواند و گفت: مردم این منطقه، اعم از بلوچ و فارس و شیعه و سنی، با نام سیستانی شناخته می شوند و توصیه بنده آن است که با یکدیگر محبت و اتحاد و ارتباط داشته باشید. متوجه باشید که دشمن می خواهد در بین شما نفوذ کند. دشمن به دنبال منافع خودش است. دشمن برای شیعه و سنی و فارس و بلوچ دل نمی سوزاند.
ایشان در ادامه خطاب به مسئولین یادآور شد: انتظار همه ما از مسئولین این است که بین برادران سیستانی فرقی قائل نباشند و حقوق همه آنها، بدون در نظر گرفتن شیعه و سنی و فارس و بلوچ، یکسان در نظر گرفته شود. مسئولین امر همه را با یک دید نگاه کنند، شریعت اسلام و قانون اساسی نیز همین چیز را می گوید. در بحث استخدام بین شایستگان شیعه و سنی سیستانی فرقی نگذارند و همانطور که در بحث خدمات رسانی تفاوتی وجود ندارد، در استخدام و واگذاری مسئولیتها نیز شایستگان شیعه و سنی با یک دید نگاه شوند. رعایت این مسایل موجب همدلی و وحدت می شود.
مولانا عبدالحمید در پایان خاطرنشان کرد: ما اهل تعامل و گفتمان هستیم و معتقدیم که مشکلات با تعامل و گفتگو حل می شوند. علما، تحصیل‏کردگان و معتمدین با هم بنشینند و مشکلات را با تعامل و گفتمان و دوراندیشی حل کنند. انسجام و اتحاد از آنِ ملتی است که مترقی و پیشرفته و دوراندیش باشد. لذا همه ما، شیعه و سنی، باید دوراندیشی داشته باشیم. بنده تمام سخنان خود را از روی خیرخواهی می گویم و هیچ غرض دیگری ندارم.

چاپ

3143 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 28 مرداد, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©