مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان پس از تلاوت سوره مبارکه “قدر” از اعتکاف به عنوان “انقطاع از دنیا و اتصال به رحمات الهی” تعبیر کرد و معتکفین در دهه اخیر رمضان را انسانهایی سعادتمند معرفی نمود.
ایشان گفت: از آنجایی که الله تعالی اراده کرده بود که انسانها را مورد آزمایش و امتحان قرار دهد، تمام زمینه ها را نیز برای انسان فراهم کرد؛ هم زمینه نیکی و طاعت و بندگی، و هم زمینه گناه و معصیت. الله تعالی هم نفس و شیطان، که به سوی گناه و معصیت فرامی خوانند و هم فرشتگان و فطرت انسانی، که به سوی خیر و نیکی دعوت می دهند، را آفریده است. و در مقابل زمینه گناه و معصیت، و نیز زمینه نیکی و مبارزه با نفس و شیطان را برای بشر فراهم نمود. الله تعالی در قرآن می فرماید: «وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ» ما انسان را به هر دو راه [خیر و شرّ] هدایت کردیم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: الله تعالی برای انسانهای خداجو و خداطلب و انسانهایی که جویای پاکی و بهشت و رضای الله تعالی هستند، زمانها و مکانهای خاص و ویژه ای را فراهم کرده است؛ عشره ذی الحجه، شش روز شوال، روزه عاشورا، سه روز روزه ایام بیض، و بزرگترین این فرصتها، ماه مبارک رمضان است. الله تعالی رمضان را آورده است تا کسانی که به فکر جبران هستند، زمینه جبران و رسیدن به پروردگار برایشان فراهم شود. خوش نصیب اند کسانی که از این فرصت استفاده می کنند و به رحمت الهی می رسند، و محروم و بدبخت اند کسانی که این فرصت را غنیمت ندانند و رحمتهای الهی را شامل حال خودشان نکنند، زیرا با وجود دریای بیکرانه رحمات الهی و فراهم بودن زمینه های مختلف نیکی و نجات از جهنم و معصیت، باز هم انسان مرتکب معصیت و گناه شود، این انسان هیچ عذری برای انجام گناه نخواهد داشت.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به تشریح سوره مبارکه قدر پرداخت و خاطرنشان کرد: رمضان ماه خاصی است، اما عشره اخیر رمضان فرصتی ویژه در این ماه است، و باز شبهای قدر در عشره اخیر رمضان فرصتی استثنایی و ویژه است. شب قدر، شبی بسیار مبارک و ویژه است. شبی است که در آن قرآن عظیم الشأن توسط فرشتگان از لوح محفوظ به آسمان دنیا آورده شد. شب قدر شب مجد و بزرگی است. شبی است که خودش هم بزرگ است و کسانی که  الله تعالی را در این شب عبادت و بندگی می کنند نیز انسانهای بزرگ و صاحت مجدی هستند. در شب قدر مقدرات یک سال بندگان و موجودات به فرشتگان داده می شود.
ایشان سپس به شأن نزول سوره قدر اشاره کرد و گفت: در تفاسیر در مورد شأن نزول سوره قدر آمده است که در محضر صحابه تذکره فردی از امتیان گذشته به میان آمد که هزار ماه در راه الله جهاد کرده بود و در طول این مدت شمشیر بر زمین نگذاشته بود. صحابه که بر نیکی و عبادت حریص بودند، با خود گفتند که چه کسی می تواند این مقدار عبادت کند؟ در این لحظه سوره مبارکه قدر نازل شد که در شب قدر  اجر و ثواب عبادت هزار ماه و حتی بیشتر از هزار ماه، نصیب شما می شود. در روایتی در صحیح مسلم آمده است: «کان رسول الله- صلی الله علیه وسلم- یجتهد فی العشر الأواخر من رمضان ما لا یجتهد فی غیره» آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- در طول ماه رمضان در عبادت تلاش می کردند، اما در دهه اخیر رمضان بر تلاش خودشان می افزودند. همچنین در روایتی در مسلم و بخاری آمده است که آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- در عشره اخیر تمام شب را در عبادت سپری می کرد و در آخر شب خانواده خود را بیدار می فرمود. لذا احیای عشره اخیر و شبهای قدر سنت آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- است.
مولانا عبدالحمید در ادامه به بیان یکی از حکمتهای مخفی ماندن شب قدر اشاره کرد و گفت:  الله تعالی طبق حکمتی که خودش می داند، شب قدر را مخفی نگه داشت تا اینکه بندگان خدا در تمامی شبهای عشره اخیر، به ویژه شبهای فرد (21، 23، 25، 27، 29) به عبادت الله تعالی بپردازند. لذا مسلمانان سعی کنند تا در تمام شبهای عشره اخیر به عبادت و دعا و تضرع بپردازند. یکی از صحابه از آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- پرسید که در شب قدر چه دعایی را بیشتر بخوانم. آنحضرت فرمود: این دعا را بخوان؛ «اللهم إنک عفو تحب العفو فاعف عنی» لذا در این شبها به کثرت دعا کنید. بسیار بدنصیب است شخصی که در این ماه و در این فرصت عفو و بخشش الله تعالی را شامل حال خودش نگرداند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان نسبت به اهمیت اعتکاف در دهه اخیر رمضان تاکید کرد و گفت: سعادتمند هستند کسانی که در این عشره به خانه های خدا پناه آورده و به اعتکاف نشسته اند. اعتکاف عبادت بسیار مهمی است. در روایات آمده است که آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- هر سال ده روز آخر رمضان را به اعتکاف می نشست، به طوری که یک سال اعتکاف ننشست و در رمضان سال بعد، 20 روز را اعتکاف نشست. لذا اعتکاف عبادت بزرگی است، اما معتکفین توجه داشته باشند که فردی که در مسجد به اعتکاف می نشیند، نباید فقط وقت را به خواب و استراحت سپری نماید، بلکه باید به نماز و ذکر و عبادت و تلاوت و… مشغول شود. منظور از اعتکاف، قطع شدن از دنیا و وصل شدن به رحمات الهی است. لذا معتکفین سعی کنند که ذکر الله را مرکز توجه خودشان قرار دهند. بهترین مکان برای اعتکاف مسجدالحرام، مسجدالنبی و مسجد جامع هر شهر است.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان بخش اول سخنان خود نسبت به رسیدگی و کمک به خانواده های فقرا، مساکین، زندانیان و نیز کمک به مدارس  و مساجد در این ماه مبارک تاکید کرد.

انتصاب استاندار جدید را به فال نیک می گیریم

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش  دوم سخنان خود با اشاره به انتصاب استاندار جدید سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: از قرار اطلاع جناب آقای “حاتم نارویی” به عنوان استاندار جدید سیستان و بلوچستان منصوب شده است. ما این انتصاب را به فال نیک می گیریم، زیرا ایشان در استان همجوار (کرمان) زندگی کرده و با بافت‏های مختلف استان، اعم از قومی، قبیله ای و مذهبی، آشنایی دارد که امید است بتواند برای مردم محروم و ستمدیده منطقه منشأ خیر و برکت باشد.
مولانا عبدالحمید در ادامه یادآور شد: بزرگترین چیزی که مردم استان را آزار می دهد “تبعیض” است که امیدواریم استاندار جدید، با اختیاراتی که دولت محترم به ایشان بدهد، بتواند بین اقوام و مذاهب استان تعادل ایجاد کند، زیرا تعادل در ایجاد وحدت نقش مهم و اساسی دارد، و ایجاد وحدت بدون در نظر گرفتن تعادل، توهم و خیالی بیش نیست. وحدت واقعی زمانی است که دلها به یکدیگر نزدیک باشند و دلها زمانی به یکدیگر نزدیک می شوند که بین شیعه و سنی و بین اقوام و مذاهب تفاوتی وجود نداشته باشد.

حضرت علی اسوه تقوا، عمل و صداقت است

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود به ایام شهادت حضرت علی- رضی الله عنه- اشاره کرد و در این زمینه خاطرنشان نمود: حضرت علی چنان شخصیت بزرگی است که کمتر کسی است که با فضایل ایشان آشنایی نداشته باشد.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: حضرت علی- رضی الله عنه- اسوه تقوا، عمل و صداقت است. حضرت علی- رضی الله عنه- کسی است که پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- در غزوه خیبر اعلام کرد که فردا پرچم را دست کسی می دهد که خدا و رسول را دوست دارد و خدا و رسول نیز او را دوست دارند. و در روز فتح خیبر پرچم را به دست حضرت علی رضی الله عنه داد و ایشان پرچمدار غزوه خیبر قرار گرفت؛ همان فضیلتی که بسیاری از بزرگان صحابه آرزوی آن را داشتند. لذا حضرت علی شخصیتی والامقام و از نزدیکان و صحابه برجسته آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- است. هرجا بیان فضایل حضرت ابوبکر و عمر و عثمان- رضی الله عنهم- است، نام زیبای حضرت علی- رضی الله عنه- نیز آنجا می درخشد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان محبت صحابه و اهل بیت را از افتخارات اهل سنت عنوان کرد و گفت: اهل سنت به محبت صحابه، اعم از صحابه، اهل بیت و ازواج مطهرات آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- افتخار می کند و محبت با آنها جزو اعتقادات اهل سنت است. از الله تعالی می خواهیم که با همین اعتقاد زنده بمانیم، بمیریم و با همین اعتقاد به بارگاه الله تعالی حاضر شویم.
ایشان تاکید کرد: حضرت علی، خلفای راشدین و صحابه و اهل بیت از یکدیگر جدا نبودند. آنها با یکدیگر هیچگونه دشمنی و عداوتی نداشتند و نسبت به یکدیگر بی احترامی و توهینی نکردند، بلکه با یکدیگر محبت داشتند و شایسته است که مسلمانان امروزی نیز همان همدلی و محبت را با هم داشته باشند و نسبت به یکدیگر بغض و عداوت و کینه نداشته باشند.

{phocadownload view=fileplay|id=24|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=24|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1618 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 21 مرداد, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©