مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان پس از تلاوت آیه «یا أیها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» با بیان اینکه فرد روزه دار باید علاوه بر اجتناب از خوردن و نوشیدن، از گناه و معصیت نیز اجتناب نماید، ترک گناه را مهمترین عمال قبولیت روزه عنوان کرد.

مولاناعبدالحمید خاطرنشان کرد: وقتی انسان آیات و احادیث و تعلیمات بی نظیر آنحضرت صلی الله علیه وسلم در مورد روزه را مورد بررسی قرار می دهد به این نتیجه می رسد که بزرگترین هدف رب العالمین از فرضیت روزه، به وجود آوردن انگیزه اطاعت و بندگی در وجود مومنین است. لذا اگر روزه بتواند ما را مطیع بگرداند و ما بتوانیم از طریق آن بر نفس غلبه حاصل کنیم و شیطان مطرود و رانده شده و ما به الله تعالی نزدیک شویم، در اینصورت می توان گفت که روزه تاثیر خود را در ما گذاشته است.
ایشان ادامه داد: بزرگترین دشمنان ما به ترتیب “نفس” و ” شیطان” است و روزه نیز در واقع مبارزه با نفس و پایمال کردن آن و نیز راندن و مطرود کردن شیطان است.  در حدیث آمده است که شما راه شیطان را با گرسنگی مسدود کنید. وقتی شیطان از انسان دور شود این انسان با پروردگار، حضرت رسول، فرشتگان و صلحاء نزدیک می شود که نتیجه این نزدیکی اطاعت و فرمانبرداری از دستورات شریعت است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه اظهار داشت: الله تعالی فقط به نزول کتابهای آسمانی اکتفا نفرموده، بلکه این کتابها را بر انبیاء علیهم السلام نازل فرمود. علاوه از نزول کتب، افرادی را فرستاد و انتخاب کرد تا برای انسانها الگوی عملی قرار گیرند. انسان مسلمان وقتی می خواهد بداند که چگونه باید بر قرآن عمل کند، زندگی رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را الگو و نمونه خودش قرار می دهد. زندگی پیامبر صلی الله علیه وسلم و همچنین زندگی صحابه، که اگرچه از گناه معصوم نبوده اند اما محفوظ بوده اند، برای ما نمونه و الگوی عملی قرآن است.  لذا هیچ کس نمی تواند ادعا کند که قرآن برایش کافی است و نیازی به نمونه و راهنما ندارد. کسی که این تفکر را داشته باشد او در واقع از مسیر اسلام منحرف شده و گمراه شده است، زیرا تعلیم اسلام و قرآن این است که: «ومن یطع الرسول فقد أطاع الله» و «أطیعوالله و أطیعوا الرسول». احادیث آنحضرت صلی الله علیه وسلم تشریح و زندگی ایشان نمونه عملی قرآن عظیم الشأن است. در قرآن فقط دستور به نماز و زکات و حج و … داده است، اما کیفیت و جزئیات آنها از طریق سنت و سیرت آنحضرت صلی الله علیه وسلم تبیین شده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کرد: تمام مقصد و هدف روزه در اطاعت پروردگار و پرهیز از گناه و معصیت خلاصه می شود.  در حدیث آمده است کسی که روزه می گیرد اما دست از گناه و لغویات و… بر نمی دارد، الله تعالی هیچ نیازی به روزه او ندارد. یعنی روزه او بی تاثیر خواهد بود و هیچ نقشی در زندگی او نخواهد داشت. لذا یکی از ارکان مهم روزه علاوه از ترک خوردن و نوشیدن، ترک گناه و معصیت است.
مولانا عبدالحمید به اهمیت نمازهای نوافل به ویژه “نماز تراویح” در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: این ماه، ماه تلاوت قرآن و ماه نماز و قیام است. در حدیث آمده است: «من صام رمضان إیمانا و إحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه، من قام رمضان إیمانا و إحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه و من قام لیلة القدر إیمانا و إحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه» کسی که روزه رمضان را با ایمان و انگیزه امید ثواب به جا بیاورد الله تعالی گناهان گذشته او را مورد عفو قرار می دهد و نیز کسی که شبهای رمضان و نیز لیلة القدر را بر پا دارد گناهان گذشته او معاف می شوند. لذا در این شبها به نماز تراویح و نیز اعتکاف و زنده نگه داشتن شبهای قدر، که در عشره اخیر رمضان قرار دارند، اهتمام بورزید.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه ادای زکات اموال را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان نمود: در ادای زکات سهل انگاری نکنید، زیرا عدم پرداخت کامل زکات اموال مورد نارضایتی الله تعالی شده و عذاب الهی را در پی دارد.

دارالعلوم زاهدان مایه عزت تمام آزاداندیشان است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر این نکته که مدرسه و مسجد به شدت مقروض بوده و فقط با کمکهای مردمی اداره می شوند و منبع مالی دیگری ندارند و بیشتر کمکهای مردمی برای دارالعلوم زاهدان و مسجد جامع مکی در ماه مبارک رمضان صورت می گیرد، مردم را نسبت به کمک مالی به این حوزه و مسجد تشویق نمود.
ایشان در ادامۀ این سخنان، حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان را مایه عزت اهل سنت و تمام آزاداندیشان دانست و خاطرنشان کرد: مسجد مکی و دارالعلوم زاهدان مایه عزت اهل سنت و تمام آزاد اندیشان، اعم از شیعه و سنی، می باشد. مسیر این حوزه مسیر صحیح و درست و مسیر خدا و رسول است. ما عهد کرده ایم که به توفیق الهی، انشاءالله حتی یک قدم از مسیر خدا و رسول منحرف نشویم. البته از آنجایی که ما نیز انسان و جایز الخطا هستیم ممکن است گاهی دچار خطا و لغزش بشویم، اما تصمیم و عزم ما بر این است که انشاءالله مخالفت خدا و رسول را نکنیم و بر خلاف منافع اسلام و مسلمین و بر خلاف مصالح ملت و ایران اسلامی قدمی بر نداریم.
مولانا عبدالحمید تاکید کرد: مسیر دارالعلوم زاهدان به هیچ وجه مسیر تفرقه و اختلاف و خشونت نیست، بلکه مسیر این مدرسه، مسیر اخوت و گفتمان و نیز طرح مسایل از طریق صحیح و قانونی است.

رسالت خبرنگار انعکاس واقعیت‏هاست

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش پایانی سخنان خود به روز خبرنگار اشاره کرد و ضمن تبریک این روز به خبرنگاران اظهار داشت: وظیفه خبرنگاران بسیار سنگین و خطیراست. این قشر از جامعه در دنیا نقش بزرگی را ایفا می کند. نقش خبرنگاران در تحولات دنیا نقش بسیار مهم و حساسی است.
ایشان ادامه داد: خبرنگاران در بیان حقایق و انعکاس واقعیت‏های جامعه و قرار دادن این واقعیتها در اختیار مردم از رسالت بسیار سنگین و بزرگی برخورداراند، که عمل به این رسالت نقش مهمی در رشد و آگاهی جامعه ایفا می کند. به امید روزی که جامعه از آزادی کامل برخوردار بوده و خبرنگاران بتوانند واقعیتها را بدون سانسور منعکس کنند و این نیاز جامعه را بر آورده نمایند.

{phocadownload view=fileplay|id=23|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=23|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

 

چاپ

1568 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 14 مرداد, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©