مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه این هفته (23 تیرماه 1391) اهل سنت زاهدان با تلاوت آیه «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ» [بقره: 152] به بیان اهمیت ذکر و شکر پرداخته و آنها را از ثمرات صبر دانست.

مولانا عبدالحمید گفت: در آیه ای که تلاوت شد دو موضوع مهم مورد تذکره قرار گرفته است؛ یکی ذکر و یاد پروردگار است که این عمل بزرگ و عظیم تاثیرات بسیار زیاد و شگرفی در زندگی انسان می گذارد. دوم: شکر پروردگار و قدردانی از نعمتهای الهی است. اینکه در این آیه مبارک “ذکر” و “شکر” در کنار یکدیگر آمده است بیانگر این نکته است که هر ذکری، شکر پروردگار است و الله تعالی از بندگانش می خواهد که هم بندگان ذاکر باشند و هم بندگانی شاکر. همچنین قرآن عظیم الشأن در ادامه آیۀ «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» را آورده است که بیانگر این است که ذکر و شکر از ثمرات صبر هستند. به عبارت دیگر بنده ای که صابر نباشد، این بنده نمی تواند بنده ای ذاکر و شاکر باشد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: الله تعالی در آیات قبلی برخی از نعمتهای مهم و بزرگ را یادآور می شود. یکی تحویل قبله از بیت المقدس به مسجدالحرام و دوم نعمت بعثت آنحضرت صلی الله علیه وسلم، و سپس تاکید می کند که به شکرانه این نعمتهای مهم و معنوی، من را یاد کنید و بدانید که الله تعالی همه نعمتهای روحانی و جسمانی و مادی و معنوی را به شما عنایت کرده است، لذا باید شکر این نعمتها را به جا آورده و در مقابل کید و حسد کسانی که نعمتهای معنوی را هدف  قرار داده اند، صبر و استقامت نمایید.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به اهمیت و جایگاه ذکر الهی اشاره کرد و گفت: هر کسی که الله را یاد کند، ذات بزرگ و عظیم و معبودی را یاد کرده است. اما نکته مهم این است که اگر ما خدا را یاد کنیم الله تعالی از ما انسانهای ناچیز و ضعیف یاد می کند. هرگاه شما “سبحان الله” گفتید و الله تعالی را یاد کردید و به عبادت الله تعالی پرداختید، بدانید که الله تعالی شما را یاد کرده است. اگر امروزه به فردی گفته شود که فلان فرد صالح یا صاحب منصب دنیوی در مجلس خود از تو یاد کرده است، آن فرد از خوشحالی در پوستش نمی گنجد، اما انسان با ذکر الله تعالی از سوی پروردگار جهانیان و در مجلس فرشتگان و ملائکه مورد تذکره قرار می گیرد. همچنین اگر فردی به آنحضرت صلی الله علیه وسلم درود بفرستد، فرشته ای این درود را می برد و در نزد آنحضرت صلی الله علیه وسلم عرض می کند که فلانی فرزند فلانی به شما درود فرستاد. این چه افتخار بزرگی است نام انسان در نزد آنحضرت صلی الله علیه وسلم گرفته شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه به بیان اهمیت “شکر” پرداخت و خاطرنشان نمود: باید از همه نعمتهای الهی، اعم از مادی و معنوی و ظاهری و باطنی، قدردانی و شکرگذاری شود. انسان مومن باید با زبان و با قلب به نعمتهای پروردگار اعتراف کند و خود را ممنون پروردگار دانسته و شکر زبانی و قلبی و عملی آنها را به جا آورد. انجام عبادت پروردگار و اطاعت از دستورات شریعت، شکر پروردگار است. به جا آوردن نماز، ادای زکات، گرفتن روزه، رسیدگی به مساکین و نیازمندان و… از مصادیق عملی شکر هستند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان استفاده از نعمتها در راه گناه را از نمونه های ناشکری برشمرد و گفت: استفاده از نعمتهای الهی اعم از سلامتی جسمی و مال و استعدادها در راه گناه و معصیت، بزرگترین ناشاکری در حق الله تعالی است. نباید مال را در راه رشوه، مشروبات الکلی، مواد مخدر، سرقت و راهزنی و سایر گناهان مصرف کرد.
مولانا عبدالحمید “کنترل احساسات در مواقع حساس” را نمونه ای از صبر دانست و خاطرنشان کرد: باید احساسات خود را در تمام لحظات کنترل کنیم. در هنگام مصیبت نباید کلمات ناشاکری و بی صبری به زبان آورد و نیز در هنگام خوشی و شادی نباید به رقص و اعمال خلاف شریعت پرداخت. برای انسان مومن و مسلمان عیب است که در هنگام خوشحالی و شادی نتواند احساسات خود را کنترل کند و دست به اعمال خلاف دین و شریعت بزند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به رعایت دستورات شریعت در مراسم شادی و عروسی و اجتناب از اسراف تاکید کرد و گفت: بهترین مراسم عروسی آن است که کمترین هزینه را داشته باشد و در آن اسراف صورت نگیرد. در مراسم عروسی به جای استفاده از آلات موسیقی، از سخنرانی و سرودهای اسلامی استفاده شود و امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد. مسلمانان نباید از رسومات غربی ها و اروپائیان تقلید کنند، بلکه باید زندگی خود را با اسلام و شریعت تطبیق دهند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان سخنان خود از همه مردم، اعم از ساکنان شهرها و روستاها درخواست نمود که عصر روز پنجشنبه برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان تلاش کنند.
{phocadownload view=fileplay|id=20|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=20|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

 

چاپ

1670 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 تیر, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©