مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته (16 تیر 1391)  نماز جمعه اهل سنت زاهدان با تلاوت آیه «وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» [توبه: 105] ضمن تاکید بر اهمیت عمل نیک در نزد الله تعالی، “غفلت” و “گناه” را از مهمترین عوامل سلب توفیق برشمرد.
ایشان در این مورد خاطرنشان کرد: الله تعالی در این آیه انسانها را مورد تاکید قرار داده که از حرف و سخن بگذرید و عمل را اختیار کنید. زیرا آیات و احادیث و تذکره حالات صالحین را بیان کردن آسان است، اما چیزی که مقداری مشکل است عمل است. در حالی که در نزد الله تعالی فقط عمل مهم است. الله تعالی به نسبت و دارایی و پست و مقام و علم نگاه نمی کند، بلکه به اعمال انسانها نگاه می کند.
مولانا عبدالحمید با تقسیم عمل به دو بخش “عمل قلب” و “عمل اعضاء و جوارح” افزود: عمل یا عمل قلب است، یا عمل اعضاء و جوارح. عمل قلب اعتقاد و ایمان صحیح، و اخلاص و للهیت و محبت خدا و رسول و خوف خداست. از بهترین اعمال قلب، اخلاص و حضور قلب در عبادات است. قلب انسان باید در هنگام عبادت متوجه الله تعالی باشد، الله تعالی از قلب و نیت‏های باطنی و درونی هر فردی آگاه است. لذا الله تعالی از بندگانش عمل می خواهد و می فرماید: «وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ» شما عمل کنید که الله تعالی همه اعمال شما از قبیل نماز، تلاوت، صدقات و نیکی ها را می بیند.
ایشان در ادامه تاکید کرد: الله تعالی فرصت‏های گرانبهایی را در زندگی دنیا در اختیار ما گذاشته است تا ما عمل کنیم و برای آخرت آمادگی نماییم. در حصه سوم شب، که در احادیث آمده است که الله تعالی در این موقع بر آسمان دنیا اجلال می کند و ندا می دهد که آیا توبه کننده ای است که توبه اش را قبول کنم، و آیا استغفار کننده ای است که من او را مغفرت نمایم، به توبه و استغفار و گریه و زاری بپردازیم. کسانی که طالب بهشت و رضای الهی هستند، در نیمه های شب و در هنگامی که دیگران خوابند، به ذکر و عبادت الله تعالی مشغول هستند، الله تعالی در وصف چنین افرادی می فرماید: «و بالاسحار هم یستغفرون.»
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان “تفکر در خلقت وجودی انسان” را از علایم شناخت الله تعالی برشمرد و خاطرنشان کرد: الله تعالی می فرماید: «وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ*وَفِي أَنفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ» [الذاریات: 20-21] اگر شما خدا را نمی بینید، به وجود خودتان نگاه کنید. وجود هر انسان شاهد توحید، عظمت و قدرت الله تعالی است. تمام اعضای بدن انسان بیانگر قدرت و حکمت و دانش و خالقیت الله تعالی هستند. همچنین همه موجودات و کائنات در عالم نشانه ها و آیات تکوینی و دلایلی روشن بر قدرت الهی هستند. با وجود چنین آیات و نشانه هایی کسانی که بر وجود قدرت الله تعالی پی نمی برند دلهایشان کور شده است؛ «فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ» [الحج: 46] اگر دل یک انسان کور شود این انسان نمی تواند بهشت، جهنم، قیامت، خدا و احسانات الهی را ببیند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: اعمال نیک و بد هر انسان در دنیا و آخرت دارای نمود و اشکالی است. همین اعمال نیک و بد هستند که در قبر در مقابل هر انسانی به صورت‏ها و کیفیت‏های مختلف ظاهر می شوند. بسیاری از انسانها هستند که در روز قیامت اعمال آنها مانند کوهها نمایان می شوند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به عوامل سلب توفیق در انجام نیکی‏ها اشاره کرد و گفت: “غفلت” و “گناه” از مهمترین عوامل بی توفیقی است. تمام دین رعایت ادب خدا و رسول است و هر گناه و نافرمانی در واقع به نوعی بی ادبی کردن نسبت به رب العالمین است و طاعت و بندگی رعایت ادب در مقابل پروردگار است. به جا آوردن نماز با جان و دل و حضور قلب، رعایت ادب در بارگاه الهی است.
مولانا عبدالحمید در ادامه همگان را به داشتن اراده قوی و تصمیم جدی برای اطاعت و بندگی الله تعالی و آمادگی برای آخرت و نیز آمادگی در ماه شعبان برای استقبال از ماه مبارک رمضان تاکید و توصیه کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان سخنان خود نیاز شدید اهل سنت زاهدان به داشتن فضای بیشتر برای اقامه نمازهای عیدین را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه “ایجاد زمینه عبادت و اقامه نماز در جامعه از وظایف نظام جمهوری اسلامی است”، از عموم مردم خواست برای حل این مشکل دعا کنند.

چاپ

1661 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 تیر, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©