مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته (2 تیرماه 1391) نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ» [التحریم:6] و قرائت حدیث «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» آغاز نمود.
ایشان در این زمینه خاطرنشان کرد: الله تعالی در قرآن عظیم الشأن خبر داده است که پیش روی هر انسانی دو چیز قرار داده است، یکی بهشت است که پهنای آن از زمین و آسمان بیشتر است و بندگان مصلح و مطیع پروردگار در آن مورد میهمان نوازی قرار می گیرند. در بهشت نعمتهایی موجود است که نه چشمی دیده، نه گوشی شنیده و نه در تصور کسی آمده است و این نعمتها جایزه و پاداش کسانی است که به فرمان و دستورات الهی گوش فرا داده و به آنها عمل می کنند.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: الله تعالی در قرآن همچنین ذکر جهنم را به میان آورده است؛ آتشی بسیار مهیب و خطرناک که حتی تصور آن نیز برای انسان امکان پذیر نیست. الله تعالی این آتش را برای انسانهای نافرمان و ناشاکر آماده کرده است. هیزم آتش جهنم دو چیز است، یکی سنگ و دیگری گوشت و بدن انسانهایی که وارد جهنم می شوند. قرآن کریم در بیان حالات جهنمیان می فرماید:«لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَهُمْ فِيهَا لَا يَسْمَعُونَ» [الأنبیاء: 100] و نیز می فرماید: «فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُواْ فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ» [هود: 106] جنهمیان در جهنم مانند الاغ فریاد می زنند و ناله می کنند.
ایشان در ادامه افزود: الله تعالی در قرآن خبر داده است که اهل جهنم علاوه از آتش سوزناک جهنم، به وسیله زقوم، درختی است در جهنم که وقتی میوه آن به اهل جهنم داده می شود یا آن میوه از گلو فرو نمی رود و یا اینکه اگر فرو برود تمام روده ها را تکه تکه می کند، پذیرایی می شود. همچنین در احادیث آمده است که در جهنم عقرب و مار و درنده موجود است که در جهنم زندگی می کنند و به اهل جهنم حمله می کنند. آتش جهنم جای کافر و مشرک و نیز مومنینی که نافرمانی الله تعالی را انجام می دهند یا اعمال را به ریا و تظاهر انجام می دهند و گرفتار ربا هستند، می باشد. مسیر جهنم، مسیر شیطان و نفس اماره است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به تشریح آیه تلاوت شده پرداخت و گفت: الله تعالی در این آیه راهکار رسیدن به بهشت و نجات از جهنم را به انسان نشان داده است. قرآن می فرماید: شما نه تنها به فکر نجات خودتان از آتش جنهم باشید، بلکه به فکر نجات خانواده و فرزندان خود نیز از این عذاب هولناک باشید.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که دست به گناه و معصیت می زنند باید قبل از اینکه وقت به پایان برسد، در فکر نجات خودشان از جهنم باشند. الله تعالی در ادامه آیه ای که تلاوت شد می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَعْتَذِرُوا الْيَوْمَ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» امروز (قیامت) جای عذرخواهی نیست، قبر جای عذرخواهی نیست، بلکه باید قبل از موت توبه و عذرخواهی کرد. الله تعالی در ادامه می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا» ای مومنین، راه نجات از جهنم، راه توبه و بازگشت به سوی الله تعالی است. ریسمان الهی که قرآن است را رها نکنید که این ریسمان شما را به بهشت و خوشبختی می رساند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان گفت: مواظب باشید که خود و خانواده و فرزندانتان گرفتار آتش جهنم نشوید. از اهل و خانواده خودتان غافل نباشید، اگر من و شما به فکر هدایت فرزندان نشویم، روز قیامت جلوی ما را می گیرند و علیه ما در بارگاه الهی شکایت می کنند که این پدر در فکر هدایت و دیانت من نبود. آنحضرت صلی الله علیه وسلم می فرمایند: «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» همه شما به منزله چوپان هستید که باید مراقب زیردستان خود باشید که مبادا شیاطین جنی و انسی آنها را از مسیر حق منحرف کنند. انبیاء علیهم السلام برای ملتها راعی بودند، علمای صالح و ربانی حکم راعی را دارند، اربابان حکومت و صاحبان قدرت راعی هستند، ریش سفید راعی فامیل است که باید فامیل را به سوی عبادت الله تعالی تشویق کند.
مولانا عبدالحمید در ادامه اظهار داشت: روز قیامت الله تعالی هیچ نوع ترحمی به اهل جهنم نمی کند و خطاب به آنها می فرماید که احکام و دستورات من در دنیا به شما ابلاغ شد و ذکر جهنم و عذاب‏های اخروی در قرآن آمد، اما شما به آنها توجه نکردید و نافرمانی نمودید، لذا امروز عذاب سخت جهنم را بچشید.
ایشان در پایان این بخش از سخنانش یادآور شد: تنها راه نجات از عذاب جهنم پیروی از دین و شریعت و عمل به احکام و دستورات اسلام است. راه نجات دل دادن به الله تعالی و وابسته شدن به محمد رسول الله صلی الله علیه وسلم و پرهیز از شیطان و نفس اماره است.

دلیل انتقال نماز جمعه به عیدگاه، فقط کمبود جا است و هیچ توطئه ای در کار نیست

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی دیگر از سخنان خود به دلایل انتقال مکان برگزاری نماز جمعه اهل سنت زاهدان از مسجد جامع مکی به مصلای اهل سنت اشاره کرد و گفت: موضوع انتقال نماز جمعه به مصلی  مربوط به دغدغه چند سال قبل مردم است که ما به علت کمبود جا در مسجد داشتیم. قسمت توسعه مسجد که در حال بازسازی است نیز نیاز به برخی کارهای بنایی دارد و جایی ندارد و برگزاری نماز جمعه در آن مکان امکان پذیر نیست. همچنین با توجه به اینکه زنان همواره پیگیر و متقاضی هستند و ما حضور زنان در مراسم نماز جمعه را در نظر داریم و توصیه اکید مولانا عبدالعزیز- رحمه الله- نیز همین بوده است، نیاز شدید به جا داریم.  لذا تنها دلیل انتقال مکان نماز جمعه به عیدگاه کمبود جا است و به مسئولین امر اطمینان می دهم که هیچگونه نقشه و توطئه و  دسیسه ای در کار نیست و من متاسفم که بعضی از نیت قلبی ما، که فقط اقامه نماز است و نه چیزی دیگر، آگاهی ندارند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به اهمیت اعمال نیک به ویژه روزه در ماه شعبان تاکید کرد و همگان را به انجام نیکی در این ماه توصیه نمود.
ایشان همچنین در پایان از عموم مردم زاهدان که مسئولیت میزبانی از میهمانان بیست و یکمین همایش دانش آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان در زمینه های مختلف را بر عهده داشتند، تشکر و قدردانی کرد و برای همه آنها دعای خیر نمود.

چاپ

1645 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 تیر, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©