مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان از “نفس”، “شیطان” و “زیبایی دنیا” به عنوان سه دشمن خطرناک یاد کرد که ایمان و اسلام افراد را هدف قرار داده و همواره در صدد گمراه کردن انسان و بازداشتن او از عبادت و بندگی الله تعالی هستند و روزه بهترین تاثیر را در شکستن نفس دارد.

ایشان در این زمینه خاطرنشان کرد: شیطان که دشمنی ذاتی و دیرینه ای با انسانها دارد، قسم یاد کرده است که انسانها را گمراه می کند. “نفس اماره” نیز که از شیطان هم خطرناکتر است، دومین دشمن انسان است که باعث گمراهی و انحراف او از مسیر حق می شود. نفس امّاره به کثرت انسان را به سوی گناه و معصیت دعوت می دهد و با انجام کارهای نیک و طاعت پروردگار مخالفت می کند.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: سومین دشمن انسان، “دنیا و زیبایی‏های آن” است؛ دنیایی که هزاران نفر را با زرق و برق، و امکانات و پست و مقام و زیبایی های خود فریب داده و راهی جهنم نموده است. دنیا با زرق و برق خود می خواهد محبت خود را در قلب ما بکارد و محبت الله را از قلب ما بیرون کند. دنیا می خواهد که انسان از راههای مختلف، از جمله دروغ و قسم دروغین و مکر و حیله، به مال و منال و زیبایی‏های دنیا دست حاصل کرده و در این مسیر الله تعالی را از خود ناراض کند و در آخرت به آتش جهنم دچار شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: باید توجه داشت که تنها شیاطین جنی باعث گمراهی انسان نمی شوند، بلکه شیاطین انسی نیز هستند که به مراتب از شیاطین جنی خطرناکتراند و باعث گمراهی انسان می شوند. شیاطین جنی و انسی می خواهند که انسان نافرمانی الله تعالی را انجام بدهد؛ اما انسان باید با تمام این شیاطین و دشمن‏ها مبارزه کند، به همین خاطر قرآن عظیم الشأن انسان را مبارز و مجاهد معرفی می کند و می فرماید: «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» و بالاترین جهاد، جهاد با نفس است؛ «والمجاهد من جاهد نفسه فی طاعة الله» مجاهد واقعی کسی است که با نفس اماره بجنگد و بر نفس غلبه حاصل کند و از او در مسیر طاعت و بندگی الله تعالی کار بگیرد. با شیطان مبارزه کند و همانطور که الله تعالی او را از درگاهش راند و طرد کرد، انسان نیز او را از خود براند و ناامید کند. مجاهد واقعی کسی است که دنیا را از قلبش بیرون کند و محبت الله و رسول و محبت دین و صالحین را در قلبش جای دهد.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان به اهمیت اعمال نیک در ماه رجب اشاره کرد و گفت: در ماه رجب به هر اندازه که برای شما میسر است روزه بگیرید. روزه گرفتن در ماه رجب و شعبان و رمضان، و نیز روزه گرفتن در روزهای دوشنبه و پنجشنبه که در احادیث توصیه شده است، همه اینها در راستای جنگ با نفس و شیطان است. هیچ عبادتی مانند روزه در شکستن نفس تاثیر ندارد.
ایشان “نماز” و “ذکر” را از دیگر عوامل مبارزه با نفس عنوان کرد و خاطرنشان نمود: انسان با ادای نماز تکبر و سرکشی نفس را می شکند. با ادای نماز در وجود انسان تواضع و عبدیت و بندگی پیدا می شود. با ذکر الله تعالی و تلاوت قرآن نیز انسان به الله تعالی نزدیک می شود. پرداختن زکات و صدقات نیز باعث تزکیه نفس شده و از این طریق حرص و طمع و افراط در محبت مال از وجود انسان زدوده می شود.
مولانا عبدالحمید افزود: مبارزه با نفس و شیطان و زمینه محبت و نزدیکی با الله تعالی را فراهم نمودن همه اینها با طاعت  و بندگی الله تعالی امکان پذیر است، زیرا الله تعالی که از تمامی ضعفها و خصوصیات انسان آگاهی کامل دارد، این مسیر را برای اصلاح و تزکیه او تعیین کرده است. لذا نباید از راه الله تعالی و از تزکیه و اصلاح خود و نیز از مکر نفس و شیطان و فریب دنیا غافل باشیم. زیرا همه اینها دشمنان ما هستند که دین و ایمان و اسلام ما را هدف قرار داده اند و می خواهند ما را از الله تعالی دور کنند. بنابراین برای مقابله با این دشمن‏ها باید از تمام اعمال و نیکی‏ها در طول سال بهره برداری نمود. زیرا کسی که طالب بهشت و رضامندی الله تعالی است و می خواهد به سعادت و کامیابی برسد و بندۀ ربانی و صالحی باشد، نباید از خود سستی و ضعف نشان داده و در غفلت بسر ببرد زیرا بزرگترین خطری که انسان را تهدید می کند غفلت است. کسی که می خواهد به خدا برسد باید برای طی این مسیر، توشه ای فراهم نماید، که توشه انسان در این راه ایمان و عمل نیک است. اما آمادگی و توشه من و شما کم و ضعیف است. لذا باید قبل از اینکه بر ما نماز جنازه بخوانند و ما را در قبر بگذارند و فرصت ذکر و یاد خدا و طاعت و عبادت و انفاق و دیگر اعمال نیک را نداشته باشیم، از این فرصت‏ها استفاده کنیم.
مولانا عبدالحمید رسیدگی به مساکین و مستمندان و زندانیانی که برای مبالغی کم در زندان هستند، و نیز رسیدگی به مدارس و مساجد را از موارد بارز انفاق فی سبیل الله دانست.

دعای ملت و فداکاری نیروهای مسلح؛ عامل فتح خرمشهر

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود به سالگرد فتح خرمشهر اشاره کرد و خاطرنشان نمود: فتح خرمشهر مسأله ای بسیار بزرگ و مهم بود که باعث افزایش روحیه مردم و شکست روحیه دشمن شد. این شهر استراتژیک و مهم با دعای ملت و فداکاری نیروهای مسلح فتح شد و هزاران نفر از ملت، اعم از شیعه و سنی، در این راه شهید و اسیر شدند.

نه آمریکا برای افغانستان دل می سوزاند و نه چین و روسیه برای ما

مولانا عبدالحمید، در ابتدای بخش دوم خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان به موضوع پیمان استراتژیک افغانستان با آمریکا و آلمان پرداخت و گفت: کامیابی و استحکام هر نظامی در گرو سیاستهای درست یک نظام حکومتی است. اگر نظامی در دنیا سیاست درستی داشته باشد نیازی به امضای هیچگونه پیمانی با دولتهای قدرتمند تسلیحاتی و اقتصادی در دنیا ندارد.
مولانا عبدالحمید گفت: قدرتهای جهانی همه به دنبال منافع خود هستند. نه آمریکا برای افغانستان دل می سوزاند و نه چین و روسیه برای ما. اساسا همه دولتها باید به دنبال تامین منافع ملتهای خود باشند. نظامی در دنیا مستحکم خواهد بود که بتواند رضایت و خشنودی ملت خود را به دست بیاورد و با مخالفان خود به گفتمان بنشیند و مشکلات خود را با آنان از طریق گفتمان و مصالحه حل کند. هیچ نظامی حتی اگر اسلامی باشد با قدرت سلاح و نظامی‌گری پایدار نمی ‌ماند. تفاوتی نمی کند که یک نظام حکومتی مذهبی باشد یا دموکراتیک و لائیک و یا هر سیستم دیگری، با زور و لشکرکشی نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهد. افغانستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بقای حاکمیت افغانستان نیز نه در گرو اینگونه پیمان‌ها بلکه در گرو جلب رضایت و تامین رفاه و آسایش مردم و برقراری امنیت در این کشور توسط دولتمردان آن است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: ما سرنوشت حکومت‏های دیکتاتوری در مصر و یمن را دیدیم و در سوریه و بحرین نیز می‌بینیم. سایر حکومت‏های دیکتاتوری نیز همواره از ملتهایشان در هراس هستند و مردم نیز در اینگونه کشورها همیشه در نگرانی و آشفتگی به سر می‌برند. ملتها باید در دنیا آزاد باشند. حکومتها به حرف ملتهایشان توجه کنند. استحکام افغانستان نیز با حمایت از غرب و شرق میسر نمی‌شود. بلکه این کشور باید حمایت مردمی را جلب کند. دولت افغانستان باید با کسانی که در مخالفت با حضور آمریکا و غرب در این کشور اسلحه به دست گرفته‌اند مذاکره کند.
مولانا عبدالحمید افزود: افغانستان نه متعلق به غرب و روسیه و چین، بلکه متعلق به ملت افغانستان است. اختلاف ملت افغانستان یک اختلاف داخلی است و باید دولتمردان و مخالفین با سعه صدر با یکدیگر بنشینند و به مصالحه و آشتی ملی دست پیدا کنند. ملتهایی مانند ایران، افغانستان و پاکستان ملتهای شجاعی هستند و اگر گرفتار اختلافات درونی نشوند هیچ نیازی به پیمان‌های استراتژیک با هیچ کشوری ندارند. افغانستان و سایر کشورها بدانند که از راه کشتن و اعدام و خشونت نمی‌توان بر دل ملتها مسلط شد. بگیر و ببندها و اعدام و کشتار، دشمنی و کینه به بار می‌آورد. هفته گذشته درباره پاکستان نیز به همین مسئله اشاره کردم که دولت و مخالفین با یکدیگر بنشینند و مسایلشان را از طریق گفتگو حل کنند. نیروهای خارجی نباید در کشورهای اسلامی بمانند و در مسایل آنها دخالت کنند.

تراشیدن ریش زندانی‌ها خلاف اسلام و یک عمل طاغوتی است

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان گفت: از زندان‌ها گزارش‌هایی به دست ما رسیده است که به زور ریش زندانی‌ها را می‌تراشند یا کوتاه می کنند. این کار خلاف اسلام و شریعت است. این شیوه ماموران طاغوت در زمان شاه بود که حتی محاسن رهبر انقلاب را در زندان بیرجند قطع کردند. آنها هنگامی که علما را دستگیر می‌کردند ریش علما را می‌تراشیدند. خدا می‌داند زمانیکه ریش رهبر انقلاب را در زندان کوتاه کرده‌اند چه در دلشان گذشته است.
ايشان افزود: متاسفانه برخی از آثار طاغوت در کشور ما باقی مانده است. ریش در اسلام یک سنت نزدیک به واجب است و برخی از علما بر وجوب آن تاکید کرده‌اند. اما ما می‌گوییم که ریش حداقل سنت موکده است.
مولانا عبدالحمید گفت: اگر کسی ریش نمی‌گذارد این را به حساب سستی آن فرد می‌گذاریم، اما وقتی کسی ریش می‌گذارد چگونه مامور جمهوری اسلامی به خود جرات می‌دهد ریش او را قطع کند؟! وقتی رهبر انقلاب، مراجع و علمای شیعه و سنی ریش می‌گذارند چرا باید ریش یک زندانی قطع شود.
وی افزود: انتظار ما از مقامات نظام اسلامی و بویژه رئیس محترم قوه قضائیه این است که اجازه ندهند در زندان‌ها ریش زندانی‌ها مانند دوران طاغوت تراشیده شود، در حالی که فرهنگ ریش گذاشتن، ریشه شرعی و اسلامی داشته و سنت حضرت رسول صلی الله علیه وسلم است.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود با اعلام اینکه مراسم سالانه فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان در تاریخ 27 رجب (29 خرداد 1391) برگزار می شود و نیز با تاکید بر این نکته که این مراسم، صرفاً دینی و معنوی بوده و سیاسی نیست، از تمامی مردم خواست تا ضمن دعای خیر در جهت هر چه بهتر و معنوی تر برگزار شدن این مراسم، با کمک‏های نقدی و غیرنقدی خویش برگزارکنندگان این مراسم دینی و معنوی را مساعدت نمایند.     
{phocadownload view=fileplay|id=11|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

 

{phocadownload view=file|id=11|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

1609 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 خرداد, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©