مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در ابتدای بخش دوم خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان به موضوع پیمان استراتژیک افغانستان با آمریکا و آلمان پرداخت و گفت: کامیابی و استحکام هر نظامی در گرو سیاستهای درست یک نظام حکومتی است. اگر نظامی در دنیا سیاست درستی داشته باشد نیازی به امضای هیچگونه پیمانی با دولتهای قدرتمند تسلیحاتی و اقتصادی در دنیا ندارد.

مولانا عبدالحمید گفت: قدرتهای جهانی همه به دنبال منافع خود هستند. نه آمریکا برای افغانستان دل می سوزاند و نه چین و روسیه برای ما. اساسا همه دولتها باید به دنبال تامین منافع ملتهای خود باشند. نظامی در دنیا مستحکم خواهد بود که بتواند رضایت و خشنودی ملت خود را به دست بیاورد و با مخالفان خود به گفتمان بنشیند و مشکلات خود را با آنان از طریق گفتمان و مصالحه حل کند. هیچ نظامی حتی اگر اسلامی باشد با قدرت سلاح و نظامی‌گری پایدار نمی ‌ماند. تفاوتی نمی کند که یک نظام حکومتی مذهبی باشد یا دموکراتیک و لائیک و یا هر سیستم دیگری، با زور و لشکرکشی نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهد. افغانستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بقای حاکمیت افغانستان نیز نه در گرو اینگونه پیمان‌ها بلکه در گرو جلب رضایت و تامین رفاه و آسایش مردم و برقراری امنیت در این کشور توسط دولتمردان آن است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: ما سرنوشت حکومت‏های دیکتاتوری در مصر و یمن را دیدیم و در سوریه و بحرین نیز می‌بینیم. سایر حکومت‏های دیکتاتوری نیز همواره از ملتهایشان در هراس هستند و مردم نیز در اینگونه کشورها همیشه در نگرانی و آشفتگی به سر می‌برند. ملتها باید در دنیا آزاد باشند. حکومتها به حرف ملتهایشان توجه کنند. استحکام افغانستان نیز با حمایت از غرب و شرق میسر نمی‌شود. بلکه این کشور باید حمایت مردمی را جلب کند. دولت افغانستان باید با کسانی که در مخالفت با حضور آمریکا و غرب در این کشور اسلحه به دست گرفته‌اند مذاکره کند.
مولانا عبدالحمید افزود: افغانستان نه متعلق به غرب و روسیه و چین، بلکه متعلق به ملت افغانستان است. اختلاف ملت افغانستان یک اختلاف داخلی است و باید دولتمردان و مخالفین با سعه صدر با یکدیگر بنشینند و به مصالحه و آشتی ملی دست پیدا کنند. ملتهایی مانند ایران، افغانستان و پاکستان ملتهای شجاعی هستند و اگر گرفتار اختلافات درونی نشوند هیچ نیازی به پیمان‌های استراتژیک با هیچ کشوری ندارند. افغانستان و سایر کشورها بدانند که از راه کشتن و اعدام و خشونت نمی‌توان بر دل ملتها مسلط شد. بگیر و ببندها و اعدام و کشتار، دشمنی و کینه به بار می‌آورد. هفته گذشته درباره پاکستان نیز به همین مسئله اشاره کردم که دولت و مخالفین با یکدیگر بنشینند و مسایلشان را از طریق گفتگو حل کنند. نیروهای خارجی نباید در کشورهای اسلامی بمانند و در مسایل آنها دخالت کنند.

چاپ

1571 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 6 خرداد, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©