مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه این هفته زاهدان گفت: شرایط امروز جهان، شرایط حساسی است. دشمنان اسلام که از اسلام گرایی، اسلام خواهی و جنبشهای اسلامی در هراس بودند و می خواستند چراغ اسلام را خاموش کرده و اسلام را از بین ببرند، در رسیدن به مقاصدشان ناکام مانده اند. در گذشته که آمریکا و شوروی به عنوان دو قدرت جهانی با هم در جدال بودند، از مسلمانان در جهاد علیه یکدیگر استفاده می کردند. در زمان حضور شوروی در افغانستان و اشغال این کشور، آمریکائیها مجاهدین را علیه شوروی یاری کردند و تشویق می کردند که باید جهاد کنید زیرا اسلام در خطر است. و در زمانی دیگر که کشوری از سوی آمریکا مورد تهاجم قرار می گرفت، کمونیستها هم از اسلام استفاده کرده و مسلمانان را در جهت اهداف و مقاصد خود تشویق به جنگ می کردند. شرق و غرب همیشه از اسلام استفاده ابزاری کرده اند.
مولانا عبدالحمید گفت: پس از افول شوروی و فروپاشی آن، بیشترین هزینه ها برای خارج کردن اسلام از صحنه صرف شده است. اما خوشبختانه با آغاز خیزشهای اسلامی در کشورهای مختلف و موج اسلام گرایی توطئه های آنها برای از بین بردن اسلام نقش بر آب شد و گاهی اوقات فردی برای خاموش کردن آتشی بزرگ بر روی آن آب می ریزد اما شعله های آتش بزرگتر می شود. دشمنی شرق و غرب با اسلام، مسلمانان را نسبت به هویت اسلامیشان حساس کرده است و با وجود میلیاردها هزینه ای که برای از بین بردن اسلام شده است، موج اسلام گرایی اکنون بسیار فراگیر شده است. اسلام علیه دیکتاتوری، خودکامگی و استبداد به پا خواسته و زیر پرچم آزادی برای رهایی ملتها قیام کرده است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: اسلام مدافع آزادی و مخالف سرسخت استبداد و خودکامگی است. اسلام آزادی بدون افراط و تفریط و حقوق بشر و حتی حقوق حیوانات را بهتر از هر اندیشه دیگری به رسمیت می شناسد و ترویج می دهد. اکنون که دشمنان اسلام در تلاش هستند که میان مسلمانان درگیری و جنگ راه بیاندازند، بزرگترین چیزی که مایه امیدواری آنهاست این است که از مسئله شیعه و سنی و اقوام برای ایجاد اختلاف و جنگ میان مسلمانان بهره برداری کنند. می خواهند اقوام مختلف را با یکدیگر درگیر کرده و میان آنها دشمنی ایجاد کنند. تحریک مسلمانان بر سر اختلافات ارضی، اختلافات مذهبی و درگیریهای منطقه اى در این راستا برنامه ریزی و اجرا می شوند. به شیعیان می گویند که شما از سوی اهل سنت در خطر هستید و به اهل سنت می گویند که شیعیان بزرگترین خطر برای شما هستند. آثار این سیاست تفرقه افکنی امروز در میان مسلمانان دیده می شود. حتی خیزشهای اخیر اسلامی که برای آزادی صورت گرفتند رنگ مذهبی پیدا کرده اند و اگر به سوی مذهبی شدن پیش بروند با چالش مواجه خواهند شد. در ایران نیز دشمن تلاش می کند تا از مسایل مذهبی به سود خود بهره برداری کند. شیعه را به گونه ای علیه سنی و سنی را علیه شیعه تحریک می کند. فردا آمریکا نیز مستقیما وارد صحنه خواهد شد، زیرا منافع زیادی در این منطقه دارد. متاسفانه افراطیون شیعه و سنی به این مسایل دامن زده و آب به آسیاب دشمن می ریزند. من به مردم، مسئولین کشوری و منطقه ای و مدیران مناطق سنی نشین و حتی علما و مراجع هشدار می دهم که نباید به گونه ای عمل کنیم که دشمن بتواند مقاصد خود را از طریق ما دنبال کرده و به پیش ببرد. گاهی اوقات ما می شنویم که برخی از مراجع محترم نسبت به خطر وهابیت هشدار می دهند و ما از این گزارشهای غلط واقعا حیرت زده می شویم. بزرگترین ضربه ای که به نظام و انقلاب وارد می شود از اینگونه دروغها و گزارشهای غلطی است که به مراجع و مسئولان نظام ارایه می شود.
مولانا عبدالحمید افزود: عده ای از افراد مغرض در مناطق سنی نشین این گزارشهای ساخته و پرداخته ذهن خود را برای مسئولان و مراجع ارسال می کنند و ما از خداوند متعال می خواهیم شر اینها را از سر ما کوتاه فرماید. این افراد با انگیزه ایجاد اختلاف و امنیتی کردن منطقه برای اعمال فشار بیشتر بر مردم منطقه، خطر و تهدیدی را که اساسا وجود ندارند به مسئولان و مراجع گزارش می دهند تا آنها را تحریک کرده و اختلاف ایجاد کنند. مردم و دولتمردان باید هوشیار باشند و جلوی گزارشهای کذب و غلط را بگیرند. باید جلوی سایتها و نشریات افراطی و قوم گرا که از مسیر اعتدال خارج می شوند و دست به توهین و افترا می زنند، گرفته شود. متاسفانه چنین تدبیری در استان ما وجود ندارد و با این افراطیون برخوردی صورت نگرفته است. میدان دادن به افراطیون موجب ایجاد ناامنی در منطقه می شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به وقایع اخیر شهرستان سرباز گفت: مسایل اخیر سرباز و دستگیری عده ای از علمای این منطقه موجب نگرانی مردم شده است و حدود یکصد تن از علما با نوشتن نامه ای به برخی از مسئولین، خواستار آزادی علمای بازداشت شده و دقت بیشتر در بررسی این موضوع شدند تا خون هیچکس پایمال نشود.
ایشان افزود: قاتل مرحوم مولوی جنگی زهی که از علمای منطقه بوده و به شهادت رسیده است، هر کسی که باشد باید دستگیر شده و به مجازات شرعی و قانونی برسد، اما تا زمانی که موردی به اثبات نرسیده است نباید با ظن و گمان اقدام به دستگیری برخی از علما نمود و باعث نگرانی مردم شد. جریانی که اخیرا در سرباز بوجود آمد نشان داد که احساسات مردم جریحه دار شده است و باید مسئولین قضایی، امنیتی و سیاسی بیشتر تدبیر کنند و با تبعیض، نابرابری و بی عدالتی از جانب هر کسی که باشد برخورد کنند. مجازات عامل یا عوامل جنایت نباید به گونه ای باشد که موجب بروز مشکلات بزرگتری در منطقه شود، تا زمینه سوء استفاده دشمن از این مسایل فراهم نشود. زمانی که فردی به قتل می رسد حتی اگر مخالف دولت هم باشد، دولت موظف است عادلانه موضوع را بررسی و قاتل را مجازات کند و نباید تبعیضی در اجرای عدالت وجود داشته باشد. در بسیاری از موارد افرادی به قتل رسیده اند و با گذشت سالها قاتلان آنها دستگیر نمی شوند و این باعث می شود تا افرادی از طرف قوم اسلحه به دست گرفته و در صدد انتقام بر می آیند و با انگیزه قصاص افراد دیگری را می کشند، در حالی که این وظیفه دولت است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: کسانی که از بیت المال برای اجرای عدالت، برابری، برادری و تامین امنیت حقوق می گیرند نباید اجازه دهند مسایل بگونه ای پیش بروند که موجب بروز اختلاف قومی و طایفه ای شوند. ما نیز وظیفه خود می دانیم که نگذاریم دشمن از این مسایل سوء استفاده کند و آتش ناامنی و تفرقه در منطقه برافروخته شود. قویترین اقوام و نظامها با اختلاف دچار مشکل و ضعف می شوند و آسیب می بینند. با هفته وحدت و همایشهای تقریب و شعار وحدت، ما به وحدت نمی رسیم، بلکه در عمل باید وحدت اسلامی را محقق کنیم. ما می توانستیم با کمترین هزینه و اندکی تدبیر از طریق اجرای عدالت و مساوات، ایران را به نمونه واقعی وحدت و برادری اسلامی تبدیل کنیم.

چاپ

2943 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 30 اردیبهشت, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©