مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ» [الجمعة: 9] آغاز کرد و مطالبی پیرامون این روز مبارک و اهمیت نماز جمعه ایراد نمود.
ایشان در این مورد خاطرنشان کرد: روز جمعه یکی از روزهای بسیار ارزشمند و قابل توجه است. این روز دارای فضایل و برتری‏های بسیار زیادی است و اتفاقات مهمی در این روز رخ داده است؛ جمعه روزی است که خداوند در این روز حضرت آدم علیه السلام را خلق کرد و در همین روز او را از جنت به زمین فرستاد؛ جمعه روزی است که در آن قیامت بر پا می شود. خلاصه اینکه جمعه یک روز تاریخی و حیاتی است.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: روز جمعه در طول تاریخ اسلام در زمینه نشر اسلام و تقویت مسلمین بسیار سرنوشت ساز بوده است. این روز، روز قیام علیه ظلم و جور است. انقلابهای مردمی که به پیروزی رسیده و یا جریان دارد، از این روز در جهت سرنگونی ظلم و بی عدالتی و قیام عدل و انصاف استفاده نموده اند.
ایشان در ادامه افزود: این روز، روز عبادت و روز اقامه نماز جمعه است، اما جای تاسف است که بسیاری از مردم تصور می کنند که این روز، روز تفریح و سیاحت است، در حالی که این روز، روز سیاحت نیست، بلکه روز عبادت است. این روز، روز عید و جشن مسلمین و روز گردهمایی مسلمانان است که تجمع مسلمانان در این روز مورد پسند خداوند متعال است. لذا مسلمانان باید طبق توصیه احادیث، در این روز غسل کرده و از عطر و خوشبویی استفاده کنند و با نشاط کامل برای اقامه نماز جمعه آمادگی نمایند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به اهمیت ادای نماز جماعت اشاره کرد و گفت: شرکت در نماز جماعت در شریعت بسیار مورد تاکید قرار گرفته است؛ نماز جماعت “سنت مؤکده” و در نزد برخی از علما “واجب” است. در روایات آمده است که روزی آنحضرت صلی الله علیه و سلم فرمودند: گاهی اوقات قصد می کنم که جوانان را دستور دهم تا هیزم جمع کنند و منازل کسانی را که در نماز جماعت شرکت نمی کنند آتش بزنم. کسی که در نماز جماعت با دیگر مسلمانان شرکت نمی کند، مانند گوسفندی است که از گله جدا شده باشد و چنین گوسفندی حتما شکار گرگ خواهد شد. مسلمانی که به نماز جماعت اهمیت ندهد نیز شکار شیطان خواهد شد. در احادیث آمده است که دو نماز بر منافقین سخت و دشوار است؛ یکی نماز صبح و دیگری نماز عشاء. لذا کسی که نماز صبح و یا نماز عشاء بر او دشوار باشد، یا اینکه در نماز جماعت شرکت نکند، در او صفتی از صفات منافقین وجود دارد. دروغ، وعده خلافی، عهدشکنی، خیانت در امانت، بدزبانی و فحاشی از صفات منافقین است.
مولانا عبدالحمید گفت: شرکت در نماز جمعه نیز بسیار مهم و حیاتی است و برای تارک نماز جمعه تهدیدهای خطرناکی آمده است. در حدیث آمده است که اگر کسی به صورت مکرر و بدون عذر شرعی، در نماز جمعه شرکت نکند، بر قلب او مهر زده می شود. لذا شرکت در نماز جمعه بسیار مهم است. در حدیثی آمده است که شرکت در نماز جمعه باعث مغفرت گناهان ده روز می شود. کسی که غسل کرده و لباس تمیز می پوشد و برای ادای نماز جمعه حرکت می کند، گویا احرام بسته و برای مناسک حج آماده می شود.

بی حجابی از نشانه های جاهلیت است

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله حجاب در جامعه اشاره کرد و گفت: بی حجابی و بدحجابی در شأن یک خواهر مسلمان نیست. مسلمان یعنی کسی که از دستورات شریعت و برنامه های کامل و جامع آنحضرت الله صلی الله علیه وسلم استفاده کرده و پیروی نماید. شایسته زن مسلمان نیست که لباس های قیمتی بپوشد و طلا و جواهرش را برای بیگانگان ظاهر کند. قرآن عظیم الشأن خطاب به زنان می فرماید: «ولا تبرجن تبرج الجاهلیة الاولی». قرآن در نص صریح می فرماید که خواهران زینت خود را جلوی مردان بیگانه ظاهر نکنند. زنانی که عطر می زنند و در بازار به راه می افتند و بوی عطر آنها به مشام مردان بیگانه می رسد، در احادیث بسیار مورد تهدید و نکوهش قرار گرفته اند. اینگونه زنان، زنان بی بند و باری هستند که پایبند مسائل اسلامی نیستند. حیا یکی از شعبه های بزرگ درخت ایمان است. شجره طیبه ایمان هفتاد و اندی شاخه و شعبه دارد که یکی از بزرگترین شاخه های این درخت، “حیا” است.
ایشان در ادامه افزود: تقلیدهای غلط از برنامه های ماهواره ای موجب ترویج بی حیایی و بی حجابی در جامعه شده است. اما باید توجه داشت؛ آنهایی که در حالت نیمه برهنه در برنامه های ماهواره ای ظاهر می شوند افرادی کوتاه فکر و عقب مانده هستند که آثار جاهلیت در آنها وجود دارد. ارزش زن بر خلاف آنچه که در ماهواره ها تبلیغ می شود در برهنگی و بی حیایی نیست، بلکه در کسب علم و دانش و اخلاق است.
وی افزود: زن نمونه و مترقی، زنی است که حضرت زهرا، حضرت عایشه صدیقه، حضرت خدیجه، حضرت مریم و حضرت آسیه- رضی الله عنهن- را الگو و اسوه خویش قرار دهد و با کسب علم و دانش در کنار مردان در جهت پیشرفت جامعه تلاش نماید.
مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کرد: برای زن مسلمان ننگ است که پوشش اسلامی را رعایت نکند.

چاپ

1560 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 17 اردیبهشت, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©